Is een macro-voorzetlens een juiste aankoop ?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jan.brouwers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 203
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2005 15:33
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

Hallo,
ik doe wel eens proberen om wat macroplaatjes op de plaat te zetten, maar echt veel ben ik daar niet mee bezig en nu wil ik toch wat meer daarmee gaan doen.
Is het zinvol om eens te beginnen met een macro-voorzetlens ?
Ik bezit een 50mm. 1.8 lens en de 17-85 mm. beiden van Canon, wat advies in deze zou fijn zijn omdat ik niet meteen voor een macrolens wil gaan.
Bevalt het "macro-gebeuren" me dan kan ik alsnog voor een macrolens gaan met een vast brandpunt.
Alvast bedankt voor jullie feedback.
Anoniem 3

tussenring(en) is een veel betere optie.
Ook een paar tientjes en je verliest niet aan kwaliteit.
Wel opletten dat je ringen koopt die geschikt zijn voor EF-s

Een voorzetlens leidt m.i. alleen maar tot desillusies. Je verliest veel scherpte, óf je moet een setje kopen van een gerenommeerd merk, maar dan ben je ook weer de nodige euro's kwijt, die je beter aan een macro-lens had kunnen besteden.....
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

Ben ik het niet mee eens, ik heb genoeg mensen hele mooie gedetailleerde en scherpe platen zien schieten met goedkopere voorzet lenzen, zelfs op de standaard 18-55mm kitlens.
Met tussen ringen kun je wel dichter op je onderwerp komen maar is niet echt een vergotingsfactor.
Het kan allebei goed werken.

En niet alle goedkopere oplossingen zijn slecht.
daarnaast ligt het ook aan je eigen kunnen.
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
Anoniem 3

FotoIwan schreefCOLONMet tussen ringen kun je wel dichter op je onderwerp komen maar is niet echt een vergotingsfactor.
Het kan allebei goed werken.

En niet alle goedkopere oplossingen zijn slecht.
daarnaast ligt het ook aan je eigen kunnen.
En daar ben ik het weer niet mee eens...

Met tussenringen haal je gemakkelijk een 1:1 factor. Juist doordat je dichter op het onderwerp kunt kruipen. Je verliest wel licht, dat dan weer wel. Maar je behoudt de kwaliteit van de lens en dat is bij voorzetglas niet het geval.

Maar goed, iedereen deelt zijn/haar eigen ervaringen en da's maar goed ook.
mdbphotography

Met beide verlies je kwaliteit, bij de een omdat het gewoon goedkoop glas is wat je er voor zet en bij de ander omdat de stralen niet binnen komen op de manier waar de lens voor gemaakt is.

Voorzet lens heeft meer effect bij tele lenzen (50mm+) en tussenringen bij groothoek lenzen. Met beide kun je gewoon lekker experimenteren en instappen in macro fotografie en dan doen ze het voor het geld helemaal niet slecht. Mocht je echt enthousiast zijn zou ik wel aanraden een echte macro lens te kopen, die presteren toch beter ;)
Dirkjan82
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 16:59
CONTACTCOLON

Met tussenringen heb ik zelf geen ervaring, dus daarover kan ik je niet adviseren. Zelf wilde ik iets meer met macro fotografie doen, maar (nog) niet voldoende om meteen een specifieke macrolens te kopen die de nodige honderden euro's kost. In plaats daarvan heb ik een Marumi achromat 330 voorzetlens gekocht voor mijn 55-250mm lens. Kost ook nog zo'n 80-90 euro, maar geen 500-600 euro zoals een beetje lens. Om goede scherpte te krijgen moet ik wel sneller het diafragma op f11 of kleiner (hoger f-getal) zetten, maar de resultaten vind ik prima voor dit stukje glas. Het verkleint de scherpstelafstand van de lens van 1.1 meter naar ongeveer 40 centimeter. En dat op 250mm is leuk!

Klik hier voor een voorbeeld zoals ik heb gemaakt met de 55-250mm lens + deze voorzetlens.
Anoniem 3

Heeeeel mooi.

Heb ik destijds kennelijk de verkeerde voorzetters gekocht... :oops:
Laatst gewijzigd door 1 op Anoniem 3, in totaal 22 keer gewijzigd.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Dirkjan82 schreefCOLON....maar geen 500-600 euro zoals een beetje lens.
sorry even off-topic om wat recht te zetten :wink:

Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro, 459 euro.
Canon EF-S 60mm f/2.8 USM Macro 409 euro
Sigma AF 70mm f/2.8 EX DG Macro, 379 euro

nu weer on-topic :mrgreen:
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

mdbphotography schreefCOLONMet beide verlies je kwaliteit, bij de een omdat het gewoon goedkoop glas is wat je er voor zet en bij de ander omdat de stralen niet binnen komen op de manier waar de lens voor gemaakt is.
Hier ben ik het niet mee eens! Met tussenringen heb je absoluut geen kwaliteitsverlies, je verschuift alleen je brandpuntsafstand(wat de bedoeling ook is) en dat levert mijnsinziens geen verlies van scherpte op. Niet wat ik zelf heb ondervonden.

Tussenringen zijn leuk om mee te experimenteren.

Van close-up lenzen heb ik ook goed scherpe platen gezien. Heb ze zelf nooit gehad.

Ben zelf van omkeerringen en tussenringen snel overgestapt op een macrolens en qua prijs vallen die idd wel mee.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Met voorzetlenzen zijn prima foto's te maken. Zelf vond ik dit met tussenringen makkelijker.

De prijs van macro lenzen zijn als je maar goed zoekt niet heel veel hoger. Laatst een tamron 90mm gekocht en die is heerlijk scherp!
Laatst gewijzigd door 1 op jichem, in totaal 27 keer gewijzigd.
Groeten,

Jichem
mdbphotography

Jef-W schreefCOLON
mdbphotography schreefCOLONMet beide verlies je kwaliteit, bij de een omdat het gewoon goedkoop glas is wat je er voor zet en bij de ander omdat de stralen niet binnen komen op de manier waar de lens voor gemaakt is.
Hier ben ik het niet mee eens! Met tussenringen heb je absoluut geen kwaliteitsverlies, je verschuift alleen je brandpuntsafstand(wat de bedoeling ook is) en dat levert mijnsinziens geen verlies van scherpte op. Niet wat ik zelf heb ondervonden.

Tussenringen zijn leuk om mee te experimenteren.

Van close-up lenzen heb ik ook goed scherpe platen gezien. Heb ze zelf nooit gehad.

Ben zelf van omkeerringen en tussenringen snel overgestapt op een macrolens en qua prijs vallen die idd wel mee.
Het ligt er denk ik ook maar net aan met welke body en welke lens je schiet, met een 10mp body zal het verschil niet echt duidelijk zijn maar daarboven zou je toch wel verschil kunnen gaan zien. Vaak is het ook moeilijk te vergelijken wat nou echt scherp is, als je altijd met tussenringen en voorzet lenzen hebt gefotografeerd dan ben je er heilig van overtuigd dat dat scherp is, totdat je met een goede macro lens aan de gang gaat, dan pas merk je het verschil!

Helemaal eerlijk is dat misschien ook niet, want veelal kopen mensne tussenringen en voorzet lenzen om zo niet al te veel geld kwijt te zijn en schieten dan vaak ook met wat goedkopere lenzen. Een macro lens is dan al vaak duurder dan de lenzen die ze al hebben en presteren dan vaak ook al een stuk beter.

Maargoed, neemt niet weg dat op zo'n manier je aardig goedkoop kennis kan maken met macro fotografie. Zonde om er bakken met geld aan uit te geven en het dan nooit gebruikt omdat het je ding niet is ;)
Gebruikers-avatar
Milka 62
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 207
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2009 17:17
WoonplaatsCOLON Best

Is het geen optie om een 2e hands macro objectief te kopen? Zelf wilde ik ook macro gaan proberen maar ook niet gelijk de hoofdprijs betalen.Via MP heb ik een EF 100mm 2.8 macro voor een mooie prijs gekocht, als het toch niks voor mij is verkoop ik hem gewoon weer.
Objectieven behouden redelijk goed hun waarde, moet dus gek lopen als je er niet bijna voor terug kunt krijgen dan wat je ervoor hebt betaald.
Canon 7D+grip, 40D+grip, EFS 10-22 USM ,Sigma 24-105 F4 DG Art , EF 70-200 f2.8 L IS USM, EF 100 f2.8 macro, Lowepro Flipside 300,Lowepro Toploader pro 75aw,Manfrotto 055CXPRO3+Manfrotto 498RC4
mdbphotography

Of als je echt geen buil wil lopen en eerst uit wil proberen, er komen deze tijd van het jaar vast wel weer macro meetings gezien het mooie weer. Vaak kun je dan van elkaar wat dingen uitproberen, heb je meteen gezelschap dat er veel verstand van heeft en krijg je een goede indruk van wat er allemaal mogelijk is :)
jan.brouwers
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 203
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2005 15:33
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

Bedankt voor de adviezen en het zal wel sparen worden voor een macrolens. :)
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Dan komt vast de vraag nog wel van welke lens moet ik aanschaffen, 60mm, 100mm, 180mm :mrgreen:
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar