Macbook Air voor op vakantie?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Als mijn meisje en ik later in het jaar op vakantie gaan voor 3 weken, dan weet ik nu al dat ik onderweg (als zij rijdt) of 's avonds even wat foto's wil bekijken en allicht wil uploaden naar Flickr. Nu heb ik wel een loodzwaar Macbook Pro met allerlei toeters en bellen, maar dat ding weegt dan ook nagenoeg 3 kilo. Toen dacht ik aan het opslaan e.d. van de foto's op een iPad. Maar daarop kan je zeer minimaal iets doen met je foto's, dus is het eigenlijk geen reële optie.

De meest "Light weight" optie is dan een Macbook Air. Maar is dat wel een beetje krachtig genoeg om Lightroom en CS5 te draaien?
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Dat moet geen probleem zijn. Huidige Mac Air's zijn sneller dan mijn iMac thuis. En daar loopt het ook allemaal op.
Waarschijnlijk gaat het veel sneller dan je verwacht, vanwege de ssd. Dat lijkt me dan ook het enige minpunt. De basisversie heeft niet heel veel opslagcapaciteit.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Prima Optie en je vriendin ook blij met haar nieuwe Airbook! 8)

Vr. gr.

Roel J.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

De huidige generatie moet dat idd zeker wel aankunnen.

Maar, niet verkeerd bedoeld, dit lijkt me toch een beetje een luxe probleem als je die daarvoor nog als "extra" wilt aanschaffen.
Dure optie ook voor nog geen 2 kilo gewichtsbesparing terwijl je in de auto zit/op reis bent of op een kamer zit.
Ook een McBook Pro is tenslotte ook al een "lap"top en bedoeld voor mobiel gebruik.
Je wilt dan (neem ik aan) ook beeldkwaliteit en een retina beeldscherm, tikt toch aardig door...

Ik zou persoonlijk die centjes eventueel eerder besteden aan openstaande wensen wat glaswerk betreft voor zo'n reis.
Heb je die niet zou ik de centjes bewaren en desnoods een extra borreltje met een luxere maaltijd nemen...
Kan natuurlijk ook zijn dat je gewoon graag een air erbij wilt hebben. Dan gewoon doen zou ik zeggen.. :wink:
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Tijdens mijn laatste reis naar Marokko heb ik onderweg een reisblog bijgehouden, en daarop wilde ik ook wat foto's kunnen plaatsen. Ik gebruikte daarvoor gewoon de iPad, maar ik heb wel een iPad met 128Gb opslag en een toetsenbord erbij van Logitech. Ook heel duur samen, maar ik gebruik de iPad ook veel voor mijn werk. Als ik een gesprek heb, maak ik daarop al mijn aantekeningen, maar ik lees er ook mijn pdf's op en maak er aantekeningen bij bijvoorbeeld. Mijn laptop gebruik ik nog maar heel weinig, ik vind dit echt een superfijne optie.

Ik gebruik dan weliswaar geen LR op de iPad, maar dat vond ik ook niet nodig. Ik sloeg mijn foto's op 2 plekken op, daarvoor had ik een externe harde schijf mee. En voor op de Ipad maakte vaak een selectie die ik bewerkte met snapseed. Snapseed werkt prima met Raw bestanden. Daarnaast heb ik ook filterstorm Pro en Photosmith aangeschaft, maar die gebruikte ik minder vaak. Wel een aantal leuke apps om wat grappige effecten te maken. Maar snapseed voldeed voor mij in 95%.

Pas na thuiskomst heb ik mijn foto's in LR geladen en ben ik met de serieuze bewerking aan de slag gegaan.

Het voordeel van de iPad is dat ik die eigenlijk heel snel overal mee naartoe nam. Klein, handig, niet zwaar en met wifi op veel plekken bruikbaar. Natuurlijk geldt dat voor de laptop ook, maar die vraagt toch meer ruimte zowel in opslag als gebruik. De iPad stop ik gewoon in mijn handtas zeg maar, en neem ik eigenlijk altijd overal mee naartoe. Verder ben je ook niet zoveel tijd kwijt aan serieuze selectie en uploaden van foto's, en voor tijdens de reis vind ik dat voldoende. Voor mij was dat een goede mix tussen zoveel mogelijk vakantiegevoel maar ook het vastleggen van herinneringen die ik gelijk kon delen met het thuisfront.

Ik zou de iPad dus niet meteen afschrijven.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Ik zou toch wat gaan oefenen met je iPad. Want foto's daarmee bewerken is goed mogelijk. Wat lastiger dan op een vaste machine of laptop maar zeker niet onmogelijk. Het lukt mij prima.

Kun je de in plaats van de air nog een mooi stukje glas aanschaffen.
Of efkes wachten tot de iPad PRO (het is een hardnekkig gerucht, meer niet) wordt geïntroduceerd, daar ben ik reuze benieuwd naar.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Smaken verschillen, maar voor meer dan een beetje internetten ben ik niet enthousiast over de iPad. Ik heb weer een laptop.
En ja, het is een luxe probleem, maar een MacBook Air lijkt uitstekend voor wat je wilt. En als je het geld hebt... ik begrijp heel goed wat je bedoelt, die MacBook Pro's zijn best bakbeesten. De nieuwe MacBook Air's hebben SSD schijven en dat verbetert de snelheid substantieel. Er zit een i5 processor in en die snel genoeg. Kortom, als geld geen probleem is - waarom niet!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
RReuser
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 548
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2013 11:35
WoonplaatsCOLON Land van Maas&Waal
CONTACTCOLON

Ik werk zelf met de mac book air en ben er erg tevreden over. Het nadeel met het werken met Photoshop vind ik de lange tijd voor het laden en opslaan. Het is een relatief klein scherm maar met een verloopstekkertje hang je 'm zo aan een groter scherm. De laptop wordt niet warm, is snel en zeer makkelijk mee te nemen op reis.
Groet, Richard



Life is like a camera.
Just focus on what's important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don't turn out – take another shot.

http://www.flickr.com/photos/totallybananas/" onclick="window.open(this.href);return false;
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Ik lees op diverse fora en sites over een 65% Gamut (of zo iets) en dat dat niet echt goed schijnt te werken met de correcte kleurweergave en scherpte in Photoshop. Heeft iemand hier ervaring uit de praktijk of dat klopt, en hoeveel de afwijking ook echt zichtbaar is?
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Flevospotter schreefCOLONIk lees op diverse fora en sites over een 65% Gamut (of zo iets) en dat dat niet echt goed schijnt te werken met de correcte kleurweergave en scherpte in Photoshop. Heeft iemand hier ervaring uit de praktijk of dat klopt, en hoeveel de afwijking ook echt zichtbaar is?
Ik durf te beweren dat dat wel meevalt. Je hebt speciale wide gamut monitoren (Eizo, Nec en Dell's etc). Als je professioneel met fotobewerking bezig bent heb je dat wel nodig voor hobby-werk voldoet het scherm van een MacBook prima.
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Heb vandaag m'n Macbook pro ingeruild voor een 2013 model Macbook Air 11". Even wennen aan het kleinere scherm, maar ben tot nu toe al zeer tevreden.
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
MarkD
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2014 22:15

Goede beslissing. Wanneer je reist, wil je zo min mogelijk bij je hebben.

Ik vond het renderen van de beelden in Lightroom lang duren maar als je ze allemaal in één keer van tevoren rendert (Library > Previews en dan "standard size" en/of "1:1") hoef je niet te wachten bij elke foto. Wel is het handig om erbij op te merken dat er na bewerkingen weer gerenderd moet worden. Mocht je auto tone of auto color willen doen (wellicht als startpunt voor je bewerkingen) dat dan beter eerst doen en dan pas renderen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar