Panorama fotograferen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Hoi. Korte vraag:

Wat is beter (ik wil het panorama van deze foto overdoen, maar dan met meerdere foto's op hogere mm's en dan stitchen)
http://i222.photobucket.com/albums/dd29 ... g~original" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat is beter. Camera op statief en ronddraaien of camera op statief en verplaatsen (ik heb de beschikking over zeker 50 meter kade, die wel steeds dichterbij het onderwerp komt).
Ik wil dit doen op een windstille dag met leuk zonnetje erbij. Wellicht ook weer toch met de big stopper. Naar schatting kom ik bij 50 mm of 70 mm een heel eind de goede richting op.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Kolkkie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2007 10:40
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Het voordeel vanuit het zelfde standpunt schieten is datje de camera maar 1x goed waterpas hoeft te zetten en dan is het een kwestie van om de x graden een foto nemen.

Bij het verplaatsen dien je in de gaten te houden dat je camera op dezelfde hoogte blijft en ook waterpas. Ik zit alleen even na te denken over de kade die wat schuin oogt. Je komt dan we dichterbij je onderwerp waardoor het perspectief wat veranderd. Dat zou misschien een probleem kunnen vormen. Uiteraard zou je het wel kunnen proberen.

Ik zou zeggen: probeer beide methodes ;)

Laat wel voldoende ruimte over aan de boven en onderkant van de foto, hou daar rekening mee met op hoeveel mm je het pano maakt. Tijdens het stitchen verlies je vaak wat ruimte aan de boven- en onderkant.

Wat betreft het filter, maak een pano met en zonder filter (gebruik geen polafilter). Filters kunnen een pano flink verpesten, strak blauwe lucht kan er heel raar uit komen te zien. Hieronder even een voorbeeld, gemaakt met een ND-gradient filter:


Afbeelding
1D MkIII met erg leuk glaswerk.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

check deze eens : http://www.nandoonline.com/?tag=panorama" onclick="window.open(this.href);return false;
vele tips & trucs, do's & dont's, veel van geleerd.
mij lijkt dat je niet van standpunt moet gaan verwisselen omdat dan het stitchen niet goed gaat, vanwege een steeds veranderend perspectief.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar