UPDATE: het is een 70D geworden (upgrade na 550D).

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik zit erover te denken om een financiële meevaller te gebruiken voor het upgraden van mijn camera. Momenteel fotografeer ik met een Canon 500d en daarover ben ik zeer tevreden, maar toch zijn er enkele functionaliteiten die ik graag verbeterd zou zien:

- een kantelbaar lcd scherm lijkt me uitermate prettig in gebruik
- een apart instelwiel voor diafragma en sluitertijd, ipv de combinatie van instelwiel met een andere toest
- betere ruisprestaties
- meer AF punten, dat spreekt me ook wel aan (alleen bij de 70D volgens mij?), met name bij het fotograferen van Macro. Nu loop ik vaak vast, en bij fotograferen vanaf statief is dat onhandig.

Het wordt in elk geval geen full frame. Maar wat dan wel?

Tot nu heb ik mijn selectie teruggebracht tot 3 opties, maar ik sta zeker open voor andere opties. Wel een canon, en wel crop, zodat ik mijn lenzen kan blijven gebruiken.
Mijn opties: de 700D, de 60D en de 70D. Volgens mij heeft alleen de 70D daadwerkelijk meer focuspunten, dus als ik daar aan vasthoud valt de rest al af. Maar toch, wat zouden jullie adviseren? Wat is een logische volgende stap?
Het nadeel van de 70D is ook de prijs: hij is fors duurder dan de andere camera's in het rijtje. En daarnaast zijn zowel de 60D als de 70D ook beiden wat zwaarder (en volgens mij wat groter toch?). De 700D is meer vergelijkbaar met de 550D.

Wat zouden jullie doen, en waarom?

Oh ja, misschien fijn om te weten: mijn lenzen bestaan uit een Canon 24-105mm, een Sigma 105mm, een Tokina 11-16mm en een Tamron 70-300mm.
Laatst gewijzigd door 1 op Jasmino, in totaal 26 keer gewijzigd.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Jasmino,

Persoonlijk zou ik gaan voor de 70D. Laatste techniek en goede review op http://www.dpreview.com" onclick="window.open(this.href);return false;!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Herkenbare vragen! Ik ben van een 550D naar een 60D naar een 70D gegaan.

De stap van de 550D naar de 60D maakte ik toendertijd vooral vanwege de nét wat zwaardere en steviger body (ik vind dat een pluspunt, geeft meer stabiliteit), het kantelscherm (erg relax bij macro) en de betere bedieningsmogelijkheden. De overstap naar de 70D maakte ik recent vanwege de betere filmmogelijkheden, de grotere hoeveelheid (crosstype) AF-punten, de touchscreen bediening, de (wederom) betere instelmogelijkheden en de nieuwere sensor. En ik ben er dolblij mee.

Als je veel macro doet, is inderdaad natuurlijk het kantelscherm een pluspunt. Maar dat hebben ze allemaal. Grote pluspunt van de 70D is inderdaad naast de nieuwe sensor en nieuwe focustechniek de hoeveelheid AF-punten (die ook nog eens veelzijdiger instelbaar zijn dan bij de 700D en de 60D.

Als je het geld (ervoor over) hebt, zou ik de 70D nemen. Dan maak je de grootste stap, heb je echt nieuwere techniek en kun je waarschijnlijk langer vooruit. Maar als je voor de 60D gaat, heb je ook een heerlijke camera in je handen, alleen is de stap gewoon wat minder groot.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Koos2
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2014 17:14
WoonplaatsCOLON Delft

Ik zou voor de 70D gaan, tegenwoordig al onder de EUR 1000,00 te koop (EUR 932,00 zo juist gezien)
Prima camera, ook is de WiFi erg handig.
Sucses met je keuze
Met vriendelijke groet
Koos den Haan
Canon 70D, 50mm f1.4 USM, 18-55mm f3,5-5,6 IS STM, 10-18mm f4,5-5,6 IS STM, 70-200mm f4 L USM, 430EX II
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank voor jullie reacties...

De goedkoopste prijs voor de 70D in Nederland vind ik momenteel bij StoreTotaal, daar kost hij €919. Dat bedrag is echter wel incl. BTW en als ik zou besluiten om de camera zakelijk aan te schaffen, kan ik de btw (€160) terugvorderen. Dat scheelt een slok op een borrel.

Ik heb in Duitsland echter een tweedehands 70D aangeboden voor €825, inclusief aankoopbon uit okt. 2013, met 2800 kliks. Ook niet verkeerd toch? Had hem tweedehands nog liever iets goedkoper gehad, maar er zit in elk geval nog garantie op, en behoorlijk lang ook. Maar hiervan kan ik de btw natuurlijk weer niet terugvorderen. En omdat het een privé verkoper is, kan ik ook niet zonder btw kopen.

De allergoedkoopste vind ik echter bij eGlobalCentral, in HOngkong. Daar kost de camera €749. En volgens de informatie nemen zij de verzendkosten en de importheffingen en belastingen voor hun rekening. Dan is deze zelfs nog iets goedkoper dan de goedkoopste in NL excl. de BTW, maar dat verschil is niet meer zo groot. Zouden jullie het aandurven om hier de camera aan te schaffen?

Ik moet nog eens een goede overweging maken en ook financieel kijken wat de mogelijkheden zijn..... En dan een besluit nemen of ik hem ga aanschaffen en zo ja, doe ik dat zakelijk of privé, en waar dan.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Wil je keuze niet moeilijker maken, maar:

Ik lees dat je ook nog een keuze moet maken om prive of zakelijk aan te schaffen.
Wellicht is er dan nog een factor om te bekijken:
Hoe is je camera verzekerd als je hem zakelijk koopt ipv prive? Ik hoor zo links en rechts dat een camera prive redelijk eenvoudig gedekt kan zijn dmv inboedelverzekering of kostbaarhedenverzekering, maar dat dit zakelijk een ander verhaal is (ook op reis)

En kopen in Hongkong... tsja... garantie is normaliter iets voor de winkel waar je de camera koopt. Is er iets mis... opsturen? Oef... of misschien kun je dan toch bij Canon Nederland terecht met een camera met een serienummer uit Hongkong?
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dat laastste weet ik niet, met die garantie. Dat vind ik ook wel wat tricky.......
Wat de verzekering betreft: daarvan ben ik op de hoogte, en dat is in mijn geval overigens wel gedekt, mits er een aantekening is gemaakt op de polis. En dat is gedaan.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Koos2
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2014 17:14
WoonplaatsCOLON Delft

Ik zou de 70D in Nederland kopen, want als er iets mee is dan kun je naar de reseller en duurt het allemaal niet zo lang voor jej je 70D weer terug krijgt.
Groet
Koos den Haan
Canon 70D, 50mm f1.4 USM, 18-55mm f3,5-5,6 IS STM, 10-18mm f4,5-5,6 IS STM, 70-200mm f4 L USM, 430EX II
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik loop vaak een model achter omdat deze dan goed 2e hands te krijgen zijn. De 70D is redelijk nieuw dus veel mensen doen dan een upgrade van de 60D. Met een beetje zoekwerk kan je dan een mooie 60D vinden die weinig gebruikt is. Is misschien een overweging maar ik weet dat niet iedereen "fan" is van 2e hands kopen.

Succes,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Daarvan ben ik me zeer bewust, dat het een behoorlijk nieuw model is, maar er zijn t.o.v. de 60D toch wel een aantal functionaliteiten die voor mij erg eruit springen, het aantal AF punten is daar één van......... En ja, dat prijsverschil is daardoor wel nog behoorlijk, daarvan ben ik me bewust. Ik ga niet over één nacht ijs...
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
ek64
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2013 11:19

Ik zou altijd voor de 70d gaan. Ik fotografeer nog steeds met een 350d en ben daar eigenlijk best tevreden mee. Beperking in de iso ok. Beperking in andere instellingen tov de nieuwe technieken ok. Mijn volgende camera is de 70d. Geen 700d geen 6d (FF) want ik zie voor mijn fotomomenten de meerwaarde niet voor FF.
Ik heb eerst zitten denken om een nieuwe lens ipv 28-135 3.5-5.6 te kopen en wel de 24-105 F4. Maar ik ga er van uit dat de 70d met de moderne technieken de beperkingen van de 28-135 zal compenseren.

Dus ga voor die 70d en koop later een nieuwe betere lens die na de 70d ook nog jaren meegaat (voorbeeld voor mij is de 100-400 telezoom die ik gelijktijdig gekocht heb met m'n 350d 10 jaar geleden en nog steeds een zeer goede lens).

Je hebt mi goede lenzen die zeer goed samengaan met de 70d.
eos 70d, Canon EF 24-105mm F4 L iS USM, Canon EF 100-400mm F/4.5-5.6 L iS USM, Tokina 12-24 DX II, 430 ex II
Plex76
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2013 21:34

Ik wil ook de 70d kopen. Ik heb hem helemaal uitgeplozen. De verbeteringen die dat toestel brengt ten opzichte van de 60d, is de meerprijs waard. De 60d is dan een stap terug. Als je veeleisend bent, heeft de 70d weer meer te bieden. En de foto's zijn gewoon beter van kwaliteit bij de 70d.
Met dat in gedachten hoef je er een weeksalaris bovenop de 60d te gooien en je hebt een 70d...waar je jaren mee doet.
Echt negatieve dingen heb ik nog niet gelezen, in tegenstelling tot zijn concurrent, de d7100, waar talloze klachten over zijn.
Ik ben overstag, nu nog een arbeidscontract om te verzekeren dat ik hem Kan en mag kopen en dan komt de 70d er wel. Het toestel is gewoon compleet en bied voor ieder wat.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb nog een interessante prijs gevonden, bij Rhinocamera. Daar kost de 70d body €839, en dat is de goedkoopste prijs in NL die ik kan vinden momenteel. De Hongkong optie laat ik in elk geval varen. Heeft iemand ervaring met Rhinocamera?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

OKé, laat maar, Rhinocamera is niet interessant voor mij. Ik heb nu uitgevonden dat deze leverancier in werkelijkheid een Engels bedrijf is en ze leveren niet met een btw factuur. Dat betekent dat ze voor mij duurder zijn dan de NL leveranciers, want daarvan kan ik de BTW terugvragen namelijk.
Blijft over Camera Klein, met een afhaalprijs van €909 dan volgens mij de goedkoopste aanbieder.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Daar heb ik 'm een paar weken geleden ook opgehaald. Zeker als je zelf weet wat je wilt hebben is Klein een prima zaak. Bel alleen wel even van tevoren of ze 'm hebben, want hun voorraadmeldingen op de website kloppen niet.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Die ervaring had ik ook een keer, een tijdje geleden. Ik een boek besteld om af te halen in de winkel. Vooraf betaald. Ik kreeg een mail dat het boek was ontvangen, en eenmaal daar was het er helemaal niet..... Voor niets naar Utrecht gereden. Was toen erg boos.
Nu is de camera alleen op voorraad in winkels rond Rotterdam, voor mij een behoorlijk eind rijden en eigenlijk is het voordeel dan al weg...... Bestellen op de website met thuislevering is weer een stuk duurder. |

Ik heb zojuist nog even gechat met die leverancier in HongKong. Je kunt daar internationale garantie erbij kopen, dan kan de camera gewoon in NL voor serivce weggebracht worden. Echter, dat kost weer €102 extra, en dan is het voordeel ook een heel stuk minder.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Even wachten tot hij in Utrecht voorradig is dan maar?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Waarom geen full-frame? Ik zie geen reden om geen full frame te nemen, het scherm buiten beschouwing gelaten.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Te zwaar, te groot en te duur, bovendien kan ik dan slechts 2 lenzen gebruiken, alleen de Canon en de Sigma. De Tokina en de Tamron kan ik dan niet meer gebruiken.

Waarom zou ik dat dan wel moeten overwegen?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Jasmino schreefCOLONTe zwaar, te groot en te duur, bovendien kan ik dan slechts 2 lenzen gebruiken, alleen de Canon en de Sigma. De Tokina en de Tamron kan ik dan niet meer gebruiken.

Waarom zou ik dat dan wel moeten overwegen?

De 6D is kleiner dan de 70D en de 70D is zwaarder. Dus, die vlieger gaat niet op.

http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-6 ... on-EOS-70D" onclick="window.open(this.href);return false;

De 5D mk III, is inderdaad veel duurder, maar ook maar 150 gram zwaarder dan de 70D.

De enige valide redenen om dan niet voor FF te kiezen zijn je objectieven. En dat 'articulated screen' dan
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar