Objectief huren, voor foto's in huis.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Erik1949
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2014 14:40

Zou iemand mij op weg kunnen helpen met de volgende vraag; ik wil graag een objectief huren om wat foto's in huis te maken ivm de verkoop daarvan.
Met de 18-55 die ik bij mijn 600D gekocht heb krijg ik te weinig op de foto.
Is dit een goed objectief om foto's te maken in kleine ruimten?

http://www.pixto-f.eu/lens-huren-verhuu ... .5-4.5-usm

Is er ander misschien nog een goed programma om 2 foto's aan elkaar te plakken?

Bij voorbaat dank!
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

ja, de 10-22 is een heel fijn objectief om groothoek foto's mee te nemen.
hou wel rekening met het feit, dat als je op 10 mm gaat fotograferen, er nogal wat onnatuurlijke vertekening plaatsvind. Muren of kasten staan helemaal schuin en zo.
dit kan je corrigeren in fotobewerkingsprogramma's.
foto's aan elkaar plakken kan ook met elk fotobewerkingsprogramma, maar ook met het gratis verkrijgbare Microsoft ICE, wat hier te vinden is: http://research.microsoft.com/en-us/um/ ... s/ivm/ICE/" onclick="window.open(this.href);return false;
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Erik1949
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2014 14:40

Hallo Roland, bedankt voor je reply, ik denk dat ik wel boven de 10mm blijf. Ik ga eerst nog even proberen met het programma dat je gepost hebt, dank daarvoor!
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

graag gedaan, als je panoramfoto's maakt, doe dat bij voorkeur vanaf statief en plaats je camera in portretstand, zo staat er meer onderkant en bovenkant op de plaat zeg maar.
als je nu 3 of 4 foto's maakt voor 1 opname (telkens een stukje draaien en iets overlap houden) kan je ze met ICE zo aan elkaar plakken.
Let ook even op het feit dat je steeds dezelfde belichting hebt, dus handmatig 1 x instellen en voor alle pano foto's dezelfde instelling gebruiken, anders ziet het er niet uit.
succes
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Voor jouw camera is dat denk ik het beste objectief voorhanden (of in ieder geval een van de beste). Ik zou als het kan wel op 10mm fotograferen. Dan heb je de ruimste indruk.

Wat ook helpt is je camera horizontaal houden.
Veel vertekening ontstaat door het kantelen van de camera. En sowieso op statief werken.

Als ik jou was zou ik een paar tutorials opzoeken die daarover gaan alvorens je aan de slag gaat.
Dat zou wel eens veel kunnen toevoegen.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Als je binnen panorama's wilt maken moet je de camera om het 'nodal point' laten draaien. Anders krijg je rare vertekening door de parallax.

Het is allemaal niet moeilijk, maar een panoramakop op je statief is dan wel een vereiste.

Ik gebruik PTGui voor het stitchen van foto's. Daar kan je ook mooie 360 graden panorama's mee maken. Die doen het ook goed bij de verkoop.

Als je je huis wilt verkopen zou ik niet te zuinig zijn met de foto's, om 'penny wise pound foolish' te voorkomen.
Gebruikers-avatar
Brakel
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2164
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 18:29
WoonplaatsCOLON Joure

Ik weet niet of je een Ipad heb,anders met de ipad en de 380 graden app werkt super.
Niet geschoten is zeker mis...
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

MvdE schreefCOLONAls je binnen panorama's wilt maken moet je de camera om het 'nodal point' laten draaien. Anders krijg je rare vertekening door de parallax.
Het is allemaal niet moeilijk, maar een panoramakop op je statief is dan wel een vereiste.
Vorige week werkelijk brilliante panorama's gezien die met de nieuwe iPhone 5 s gemaakt zijn...
Wellicht ook een optie...
Laatst gewijzigd door 1 op wibo53, in totaal 11 keer gewijzigd.
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Om je een idee te geven: ik heb met mijn Canon 10-22 een serietje foto's gemaakt van het huis van een zwager van me, staat nog te koop dus de resultaten kan je hier zien. Dan heb je een idee wat de 10-22 op mijn (toen nog) 60D deed.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Erik1949
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2014 14:40

Dat zijn mooie foto's!

Ik heb ICE geïnstalleerd en ga morgen eerst eens aan de slag met 18-55.
Misschien zijn de foto's goed genoeg en is het huren niet nodig. Ik zal het resultaat posten.
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Als ik pano's maak, bepaal ik de instellingen voor het lichtste en het donkerste punt, neem het gemiddelde en stel daar de camera op in.

Ik neem ook ongeveer 1/3 overlap, dan hebben de programma's het wat makkelijker om foutloos te stitchen.
Ruud.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar