Hoi allemaal!
Vorige week ben ik in Londen geweest en heb daar wat foto's gemaakt. Wat ik vaak kreeg was een witte lucht, terwijl deze eigenlijk blauw of grijs/bewolkt was. Kunnen jullie mij tips geven over hoe de lucht wel de goede kleur had kunnen krijgen?
Bij foto #1 zie je wat ik bedoel. Is de foto daar misschien te licht geworden, waardoor ook de lucht licht/wit is geworden? Als ik de sluitertijd korter deed, had ik niet het idee dat de lucht ook beter werd.
#1
f/5.6, 1/100 sec, ISO200
Hetzelfde probleem had ik bij foto #2. Hier is de lucht ook wit. Maar bij foto #3 is de lucht wel blauw, alleen daar is het gebouw weer te donker. De zon scheen hier achter het gebouw, waardoor te foto misschien te licht is geworden. Maar is er een manier om, ondanks dit tegenlicht, toch een goede foto te krijgen?
#2
f/5, 1/500 sec, ISO200
#3
f/20, 1/200, ISO200
Foto #4 heeft wel een blauwe lucht, maar die is weer te donker.
#4
f/20, 1/100 sec, ISO200
Bij foto #5 is de lucht wel blauw. Is dat omdat de zon daar schuin achter mij staat?
#5
f/20, 1/80 sec, ISO200
Groetjes,
Marleen
Blauwe lucht
ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators
- MDJH
- Shooter
- BerichtenCOLON 16
- GeregistreerdCOLON 19 Dec 2013 17:23
- WoonplaatsCOLON Rotterdam
- CONTACTCOLON
Neem ook eens een kijkje op mijn website: http://www.marleendejongfotografie.jimdo.com
- zweuds
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 2949
- GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
- WoonplaatsCOLON Landgraaf
- CONTACTCOLON
Wanneer je tegen het licht in fotografeert, krijg je onherroepelijk te maken met overbelichting/onderbelichting. Wil je het onderwerp licht hebben, wordt de lucht bijna wit. Wil je de lucht blauw hebben, wordt het gebouw te donker.
Is er iets aan te doen. Je zou in het geval van foto 3 selectief kunnen nabewerken. Daar lijkt mij nog genoeg informatie voorhanden, om bijvoorbeeld alleen het gebouw lichter te maken. Daar waar het over of onderbelicht is, is geen informatie meer, dus geen redden aan.
De enige goede oplossing zou natuurlijk zijn, meerdere opnames. Over-onder-neutraal belicht. Vervolgens plak(beetje kort door de bocht) je deze opnames over elkaar.
Die andere foto's hebben dat niet, omdat het licht achter je vandaan komt.
Is er iets aan te doen. Je zou in het geval van foto 3 selectief kunnen nabewerken. Daar lijkt mij nog genoeg informatie voorhanden, om bijvoorbeeld alleen het gebouw lichter te maken. Daar waar het over of onderbelicht is, is geen informatie meer, dus geen redden aan.
De enige goede oplossing zou natuurlijk zijn, meerdere opnames. Over-onder-neutraal belicht. Vervolgens plak(beetje kort door de bocht) je deze opnames over elkaar.
Die andere foto's hebben dat niet, omdat het licht achter je vandaan komt.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein
https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein
https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
- MDJH
- Shooter
- BerichtenCOLON 16
- GeregistreerdCOLON 19 Dec 2013 17:23
- WoonplaatsCOLON Rotterdam
- CONTACTCOLON
Bedankt Zweuds voor je uitleg! Eigenlijk heb ik dus gewoon pech als de zon voor mij staat Maar dat combineren van drie foto's ga ik binnenkort eens proberen. Bedankt!
Hebben jullie verder nog andere tips voor de foto's? Zoals compositie of andere dingen?
Hebben jullie verder nog andere tips voor de foto's? Zoals compositie of andere dingen?
Neem ook eens een kijkje op mijn website: http://www.marleendejongfotografie.jimdo.com
- Stafford
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 276
- GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
- WoonplaatsCOLON Zeeland
- CONTACTCOLON
Zoals zweuds al eigenlijk aangeeft zit je tegen het max van je dynamisch bereik van je camera aan.
Waar het menselijk oog makkelijk 10 tot 14 f-stops aankan heeft je camera daar meer moeite mee en deze moet (of eigenlijk jij moet) een keuze maken.
Of een goed belicht onderwerp of een mooie blauwe lucht (beide gaat niet).
Oplossingen die ik zou kunnen bedenken zijn:
1) HDR (maar dit is het geen wat zweuds ook al aangeeft)
2) Een grad ND filter (wat lastig is met zonder vlakke horizon)
3) Inflitsen? (waarbij ik niet weet of dit lukt met zo'n groot onderwerp
4) Een andere compositie (lees op een andere plek gaan staan).
5) Op een ander tijdstip van de dag terugkomen.
Een goed stukje over hard / contrastrijk licht staat hier:
http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... enopdedag/" onclick="window.open(this.href);return false;
Waar het menselijk oog makkelijk 10 tot 14 f-stops aankan heeft je camera daar meer moeite mee en deze moet (of eigenlijk jij moet) een keuze maken.
Of een goed belicht onderwerp of een mooie blauwe lucht (beide gaat niet).
Oplossingen die ik zou kunnen bedenken zijn:
1) HDR (maar dit is het geen wat zweuds ook al aangeeft)
2) Een grad ND filter (wat lastig is met zonder vlakke horizon)
3) Inflitsen? (waarbij ik niet weet of dit lukt met zo'n groot onderwerp
4) Een andere compositie (lees op een andere plek gaan staan).
5) Op een ander tijdstip van de dag terugkomen.
Een goed stukje over hard / contrastrijk licht staat hier:
http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... enopdedag/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door 1 op Stafford, in totaal 7 keer gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- MDJH
- Shooter
- BerichtenCOLON 16
- GeregistreerdCOLON 19 Dec 2013 17:23
- WoonplaatsCOLON Rotterdam
- CONTACTCOLON
Bedankt voor alle tips. Hier kan ik wel wat mee
Neem ook eens een kijkje op mijn website: http://www.marleendejongfotografie.jimdo.com