Donkerblauw uurtje

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Gisterenmorgen vroeg eruit gegaan om mijn vrouw naar werk te brengen. Op de terugweg ben ik, in het donker, naar een vennetje gegaan om de zonsopgang te fotograferen. Het beloofde heel wat te worden, maar meer dan dit kwam er niet. Een klein beetje kleur voor een paar minuutjes, daarna werd het grijs en grauw.
Afbeelding
1

Afbeelding
2

Afbeelding
3

Afbeelding
3a

Afbeelding
4

Reageren mag.
Laatst gewijzigd door 1 op steven l, in totaal 22 keer gewijzigd.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Als ik dan toch reageren mag van je :wink:

Ik vind ze allemaal te donker. Het idee is goed maar ik denk dat je net iets te laat was.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Net iets te VROEG bedoel je. Tja, meer kreeg ik niet van moeder natuur. Een paar minuten bij dageraad met een paar wolkjes die door de opgaande zon van onder belicht werden. Het was ook echt zo donker. Ik kan het wel lichter maken, maar dan vind ik het onnatuurlijk.
Bedankt voor de reactie. Ik neem het zeker mee voor een volgende keer.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Klinkt en ziet eruit als pure pech Steven.

Binnenkort je vrouw nog maar een keer naar haar werk brengen zou ik zeggen, zal ze vast niet erg vinden :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

:D :D :D Ja ik ben meer van de avondfoto's ben niet zo'n ochtendmens maar inderdaad je was te vroeg, eigenlijk had je dus wel gewoon kunnen wachten :wink:

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik denk inderdaad pech, Dave. Ik heb gewacht, maar er kwam niets spectaculairs. Na de laatste foto begonnen de wolken helemaal egaal dicht te lopen. Of ik had moeten wachten tot zonsondergang! :wink:

De foto's geven wel weer hoe ik die ochtend beleefd heb. Heel donker, ik zag nog net de contouren van plassen en boomwortels op het bospad. Geen details in de bomen aan de overkant. Ik had de foto's gemaakt, zodat ik er HDR van zou kunnen maken. Ik heb er een geprobeerd, maar dat gaf een onnatuurlijk effect.

Ik heb onlangs een lezing bijgewoond van een hobby landschapsfotograaf. Die heeft een stekkie waar hij regelmatig naartoe gaat. Telkens weer dezelfde plaats, maar onder andere omstandigheden. Soms maakte hij mooie foto's, maar vaak kwam ie zonder veel resultaat naar huis. Hij vertelde ons dat het landschap verrassend snel verandert. Twee minuten eerder of later en het ziet er weer anders uit. Dat heb ik gisteren wel gemerkt.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

toch een leuke poging gedaan Steven. Soms kom je thuis met prachtplaten, soms met weinig of minder.
Ik vind ze ook wat aan de donkere kant.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Inderdaad, het gaat heel snel.
Toen ik mijn zon opkomst erop aan het zetten was merkte ik dat het binnen 15min klaar was.
En daarmee bedoel ik van geen zon zichtbaar aan de horizon (wel leuke kleuren) naar de zon zo vol in beeld dat er niet veel meer mee te doen is.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Donker zijn van een opname kan nooit een alibi zijn. Je mist naar mijn eerste oordeel pakweg 1-1,5 stop aan de rechterkant van je histogram.
Dit kun je zonder al te grote problemen via post-processing corrigeren zeker als het RAW-opnamen zijn.

De foto's met de meeste potentie zijn imo de laatste twee doordat je hier ook een voorgrond meeneemt in je compositie. Dit maakt de foto
imo interessanter en geeft ook meer diepte.

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Het histogram vloeit netjes links en rechts uit, geen verloren informatie. Hij gaat wel af en toe de hoogte in, voorbij het histogram. Ik heb wel het contrast en de highlights omhoog gedaan.

Op veler verzoek heb ik 1 foto lichter gemaakt, om het effect te zien. Nog wel wat druppels op de lens en een bolling in de oever, maar ik wou zien wat een lichtere foto zou doen. Hierbij vind ik de onderkant beter, maar de wolken wat minder spectaculair.

Voor mijn gevoel geeft #3 door paal 17 een uitnodiging om verder te kijken. De lucht en het silouet van de overkant is het onderwerp.
Bij #3a vind ik paal 17 mooi om naar te kijken, maar de overkant en de wolken nodigen me niet uit om verder te kijken.

Of anders gezegd: je mag van mij naar paal 17 kijken, maar je moet eigenlijk naar de overkant kijken.

Foto #3a is wel mooi wanneer je hem in het midden, horizontaal door zou snijden en de bovenste helft weg zou laten. Maar in dat geval is er teveel bewegingsonscherpte, naar mijn mening.

Iets in de voorgrond meenemen in de compositie is een tip geweest van de landschapsfotograaf. Het werkt inderdaad.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Steven, ook op mijn scherm komen ze wat donker over en kijkt de update lekkerder. Ik denk dat je geen F16 moet nemen om de focus op de achtergrond te nemen, want nu krijg je vrijwel alles scherp in beeld. Bij bijv F5.6 en dan scherpstellen op de bomen komt de voorgrond al veel minder scherp in beeld en ook jouw idee om verder te kijken volgt dan automatisch.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

steven l schreefCOLON Nog wel wat druppels op de lens.
Weet je dat zeker ? Volgens mij moet je je sensor eens een goeie poetsbeurt laten geven :lol:
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar