Lightroom opslaan

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Hallo allemaal,

Ik heb bij lightroom stuk of 200 foto's 1 voor 1 lichtjes bewerkt in contrast/belichting.

Nu wil ik deze bewerkte foto's apart in een mapje opslaan.Krijg het alleen niet voor mekaar.

Heb al uitgevogeld dat LR het originele bestand niet wijzigt om gegevens te behouden.Alleen daarmee ben ik er nog niet.

Wil iemand het uitleggen aub? :oops:
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Er zijn meer wegen naar rome, dit is er 1 van:
Maak bij de "Service voor publiceren" een extra service aan voor "Vaste schijf"
Bij die instellingen kun je dan aangeven in welke map er gepubliceerd moet worden.
Alle foto's die je naar die service sleept zal hij dan publiceren in die aangegeven map.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Dave:

Bedankt voor je snelle reactie!

Echter ik voel me nu echt een noob,Waar kan ik "service voor publiceren" vinden?Zie het nergens staan :oops:
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ik heb een screenshot voor je gemaakt:

42432

Hopelijk lukt het hiermee.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Nogmaals super bedankt dave!

Daar had ik niet gekeken,was boven allemaal bezig.

Nog een vraagje..Nu moet je al de bewerkte foto's 1 voor 1 erop zetten.

Is er geen methode dat LR zelf al de bewerkte foto's apart bewaart zodat ik alles kan selecteren en naar hdd verplaatsen?
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Zodra je ze 1x versleept hebt naar de publicatieservice dan kun je daar op publiceren klikken.
Dan komt hij in die map.
Wanneer je daarna wijzigingen aanbrengt aan een foto, dan komt die apart te staan en kun je door opnieuw op publiceren te klikken in 1x alle gewijzigde foto's bijwerken.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Nogmaals Bedankt dave!

Maar ik bedoel het volgende:

BV:Heb 100 foto's wat ik heb bewerkt van een shoot.Als ik deze exporteer krijg ik 100 originele 100 bewerkte foto's.
Wat het heel moeilijk maakt om ze zo op een usb te gooien.

Topic word genoeg bekeken,Niemand tips?
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Je hoeft ze toch ook niet beiden op de USB te zetten? Daar zet je enkel je definitieve, bewerkte, exemplaren op... De originelen blijven in LR staan
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Dat klopt,Maar nu moet ik 1 voor 1 300 foto's verplaatsen.Heel arbeid intensief niet?
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Waarom moet je ze verplaatsen dan? Wil je ze niet meer op je HD bewaren?

Ik klink wat kortaf in mijn vraag/antwoord misschien (komt omdat ik nu op de iPad zit), maar ik begrijp je probleem eerlijk gezegd nog steeds niet... Maar misschien komt dat omdat ik LR heel anders gebruik dan jij doe??
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

Je kunt alles toch in 1 keer exporteren als Jpeg naar een map die je aanmaakt waar je maar wilt
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Ik zou zeggen, investeer eens 39,95 in een Nederlandstalig boek van ene Scott Kelby over lightroom5. Leer je veel meer mogelijkheden om LR zo goed mogelijk te gebruiken. :)

@ Suyari: daar word ik wel eens moe van.... elke keer bij een nieuwe serie een andere map aanmaken :) 9 van de 10 keer vergeet ik het niet, maar die 10e keer moet ik alsnog alles verplaatsen. Hetzelfde met die bestandsnamen :)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Rocker:Niks mis mee met je vragen/antwoorden:).

Mijn "probleem" is dat ik zowel de originele als bewerkte foto's in 1 map krijg.

Ga het zo proberen uit te leggen :mrgreen: :

Ik heb 100 foto's gemaakt.allemaal zijn ze verkeerd belicht.Heb ze 1 voor 1 bijgewerkt.
Nu wil ik de bijgewerkte foto's in een map zetten rechtstreeks vanuit LR zonder het originele onbewerkte foto erbij.
Dus alle bewerkte foto's in 1 map zonder ze 1 voor 1 te exporteren.Kan dit?Want als ik ze exporteer/publiceer komen de originele foto's erbij.
Dat houd in dat wanneer ik ze op een usb of cd wil zetten,Alle bewerkte foto's ik 1 voor 1 moet selecteren omdat anders de onbewerkte foto's ook erin komen.

Heb ik het kunnen uitleggen?Ben er geen kei in :oops:
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Wat is er mis met exporteren als JPG? (afgezien van mijn probleempjes die ik hiervoor meldde?

De bestanden die je wilt exporteren selecteren (in bewerkingsstand), klikken op exporteren (linksboven in de balk), instellingen voor het exporteren even vastleggen (eerst even proberen met 1 bestand....) en dan vervolgens op exporteren klikken. Krijg je allemaal jpg's (als je dat instelt) in het formaat en de dpi die jij wilt.

(BTW, als je allemaal dezelfde belichtingsfout hebt gemaakt had je de correctie ook in 1x kunnen maken)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Eerlijk gezegd snap ik nog steeds het probleem niet, want waarom kan je dan niet gewoon exporteren? LR is een pakket waarin je je totale workflow kan beheren... Dat begint bij het importeren van je foto's, en vervolgens heb je een keur aan mogelijkheden als het taggen/keyworden ervan, voorinstellingen toepassen, bewerken (in LR of nog weer via photoshop of een andere externe tool), en vervolgens het exporteren, printen of plaatsen op het web. De originele bestanden blijven daarbij gewoon ten alle tijden in LR staan, en je catalog zal in de loop der tijd alleen maar groeien en groeien met al je foto's.

En zoals jij het nu omschrijft klinkt het inderdaad alsof datgene wat jij wilt juist het exporteren is... Je kan daarbij alle foto's selecteren die je wilt exporteren, en vanuit de Library view (shortcut: G) klik je op exporteren... Hierbij kies je dan op exportern naar disk en vervolgens geeft je de gewenste instellingen (formaat, dpi, kwaliteit). Je kan een folder selecteren waarin ze moeten worden geplaatst (een andere dus dan de folder waar je originelen staan) en klik op export... LR gaat effe ratelen en na een tijdje opent je verkenner met daarin alle 100 foto's die je hebt geexporteerd, zonder je originelen...
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

Ah Rocker...ik denk dat ik het nu begrijp en wat er mis gaat.Worden de foto?s naar de " origiele " map weggeschreven, ja, dan heb je idd naast de Raw ook de Jpeg. Het moet naar een nieuwe map ( waar VFRood nu juist zo moe van wordt) zoals ik al schreef :-)
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

VFRood schreefCOLON @ Suyari: daar word ik wel eens moe van.... elke keer bij een nieuwe serie een andere map aanmaken :) 9 van de 10 keer vergeet ik het niet, maar die 10e keer moet ik alsnog alles verplaatsen.
Dit kan je oplossen door LR zo in te stellen dat hij naar de map moet vragen.. Op het moment dat je dan op export klikt komt hij direct met een popup om je map te kiezen, en kan je het ook niet meer vergeten dus... Zo heb ik hem standaard ingesteld staan tenminste. En andere presets hebben juist weer vast gedefinieerd een eigen map staan
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Originele zijn gewoon jpeg.

Ik zal na mijn werk thuis even kijken of het lukt om printscreens te plaatsen.
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

dan sla je de bewerkte bestanden op in een submap ( zie printscreen hierboven , dan staan de oude en nieuwe Jpeg's gescheiden
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

psycho-tr schreefCOLONOriginele zijn gewoon jpeg.
Dat maakt voor de werking van het verhaal niks uit... LR doet hetzelfde, of het nu jpg's, raw's, dng's of whatever zijn...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar