Resolutie

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

Beste

Ik heb eens een vraagje i.v.m aflevering foto's. Nu als ik foto's die ik heb gemaakt en ik geef die aan de persoon dan zou ik de foto's niet in de grootste resolutie willen geven. Hoe kan ik de resolutie aanpassen, zodat ze wel nog goed zijn om b.v.b op 20/30 te laten afdrukken
Alvast bedankt
Grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ik zou het niet weten, maar toen ik je vraag las kwam er ook een vraag bij mij op:
Waarom zou je niet de beste kwaliteit/resolutie af willen leveren (als de klant ervoor betaald)?
Maar wellicht zit je vraag met name in deze laatste toevoeging tussen haakjes...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Goed op 20x30 vergt nog steeds een fatsoenlijke resolutie hoor.

Als je de foto handscherp wilt hebben (dus scherp op een armlengte afstand) dan moet je afrdrukken met 300 pixels verspreid over een inch. Kortweg, 300dpi.
Dan kun je gaan rekenen. 20cm is 7.87 inch. En dat met 300 vermenigvuldigd is 2362 pixels. Dat weer delen door twee en vermenigvuldigen met 3 voor de hoogte = 3543 pixels.

Kortom, een scherpe afdruk op het formaat 20x30cm dien je aan te leveren in 2362x3543 pixels.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

Zeer wel bedankt voor je antwoord fotojeroen
@ Dave. Ik heb al van verschillende mensen gehoord die ook in dit vak zitten, om het op deze manier te doen, en als ze een grotere afdruk willen zijn ze verplicht om terug te komen. Kweet nu wel niet of dit zo hoort daarmee ook mijn vraag.
Grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

canon-eos schreefCOLONen als ze een grotere afdruk willen zijn ze verplicht om terug te komen.
Het gebeurd door een aantal op die manier. Ik heb zelf zoiets van "waarom 2 keer betalen voor iets?"
Als ik dit soort werk zou doen voor een klant, dan is het op voorhand ook dat dit de prijs is en dat je daar dat voor krijgt.
Voor mij is een bestand voor grote afdruk of voor kleine niet verschillend in het afwerken. Waarom zou je de grootte dan achterhouden, alleen om er meer mee te verdienen? Daar houd je dus rekening mee in je prijs.

Doen wij op de zaak ook. Als jij een foto wilt hebben, dan reken je een vast bedrag af. Of je hem nu gebruikt voor op je foldertje van 250 stuks of wereldwijd 30.000.000 exemplaren van je tijdschrift af laat drukken, dat maakt ons niet uit. Voor ons blijven de kosten hetzelfde, dus de prijs ook.
Het ligt er alleen aan wat je er mee wilt doen. Een digitale versie van een foto is duurder dan een afdruk. Maar met die digitale mag je ook meer. Afdrukken leveren we voor de huiselijke kring, voor de herinnering zeg maar.
Een afdruk bestellen, zelf scannen en dan een billboard maken, dat is toch wel een probleempje (waar we dan ook agressief achteraan gaan)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

Bedankt voor uw antwoord, ik geef u hier volledig gelijk in, maar ik had het van verschillende zo vernomen daarmee ook mijn vraag, maar het zoals je zegt. Als het in de prijs is inbegrepen. Dus beter zo laten.
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Jeroen,

De reden dat ik niet wil dat een particuliere klant hoog resolutie materiaal krijgt, is omdat ik niet wil dat men er overal mee kan afdrukken. Niet zozeer om de "extra" verdiensten, maar wel om kwaliteit te waarborgen.

Stel, de particuliere klant drukt ergens af, lijkt nergens naar, maar de fotograaf krijgt wel de schuld. Geen fijne reclame voor de fotograaf, terwijl de fotograaf geen enkele schuld betreft.

Dus particulieren krijgen bij mij alleen lage resolutie bestanden t/m maximaal 800 pixels op de langste kant. Dus willen ze afdrukken, dan "moeten" ze die inderdaad bij mij nabestellen, maar dan heeft men ook wat. :D

Sommigen zullen roepen: "In sRGB aanleveren!" Kan, maar mijn ervaring uit 't verleden is dat er dan nog veel dingen mis kunnen gaan.

Voor de rest ben ik het wel met je eens, maar dan wel op het gebied van commerciële opdrachtgevers. Aan hun lever ik wel in hoge resolutie, meestal afdrukbaar t/m 20x30cm of op aanvraag groter.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Iedereen heeft zijn eigen businessmodel. Dat betekent dat verschillende mogelijkheden bestaan: als je alleen (echt) lage resolutie geeft zoals Canon Benny dan heb je controle over de afdrukken - aan de andere kant zul je een aantal klanten daardoor mislopen en als printen niet je ding is, dan moet je het niet doen.

Om eerlijk te zijn snap ik niet waarom je bewust beperkt tot 6mp zodat mensen niet groter kunnen afdrukken dan 20x30 - mensen zullen die ook groter afdrukken dan je wilt en zullen zeggen dat je kwaliteit niet goed genoeg was: slechte reclame!

Kortom, mijn advies: doe of zoals fotojeroen, of doe zoals Canon Benny.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar