Onderwerp Sekonic lichtmeter

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
pijlltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2008 06:26
WoonplaatsCOLON Zwaag

Om de voor en nadelen eens op een rijtje te krijgen vwb lichtmeeting heb ik ons forum proberen door te spitten, eerste reacties dateren van 06/2010. De meeste informatie die ik tegenkom gaan over de Sekonic lichtmeters, zijn er ook ervaringen met andere lichtmeters

Sekonic L-308S
Het doorbladeren van ons forum leert mij dat de L-308S al minimaal drie jaar (06/2010) op de markt is. Ik vind nauwelijks ervaringsreacties van deze lichtmeter terug.!
- Voldoet deze lichtmeter, zowel binnen als buiten.
- Zijn er door het niet kunnen kalibreren (ijken) negatieve ervaringen. (verschillen tussen flash, kunstlicht, buitenlicht)

Ik kwam ook een paar reacties tegen over de L-358, maar ik heb nog niet door wat de diverse "voors" en "tegens" zijn.

Wie kan/wil zijn hints en tips uit eigen ervaring hier eens opschrijven ?

Alvast bedankt, Jaap
EOS 5D3 ¦ EOS 50D ¦ EF 24-105mm f/4L IS USM ¦ EF 70-200mm f/2.8L IS II USM ¦ Extender EF 2x III | Speedlite 430EX II / 600 EX-RT
Gebruikers-avatar
jackk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 313
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2008 11:55
WoonplaatsCOLON Noord Limburg
CONTACTCOLON

lees even mee
een Canon, wat glas, een paar lampjes en accessoires

http://www.kjkok.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik zou alleen een lichtmeter kopen van een goede dan een budget model, als ik daadwerkelijk een betere lichtmeting wens ivm nabewerking of als ik met kunstlicht of een combinatie van kunstlicht en gewoon licht zou moeten werken als bij of in studio werk.

Ik heb ook ooit gedacht voor landschaps fotografie dit te moeten doen, maar door veel wisselingen in licht door wolken en eigenlijk een koopgraag ipv zinvolle uitbreiding hebben mijn doen beseffen dat het niet nodig was.

Sterker als ik nu spotmeting gebruik en dan door de zoeker kijk en dan lichtmetingen doe van een aantal punten die ik in de compositie wil hebben, dan kan ik daar ook mee meten.

Anders zou ik zo'n duur exemplaar moeten hebben waar je doorheen kan kijken als een verre kijker en dan meten. Die zijn echter zo duur dat ze niet opwegen tov zelf meten met de camera body.

Maar nogmaals als je veel vaste locaties heb of juist niet en onderweg studio werk doet en zoals ik al aangaf met diverse soorten licht moet werken, dan kan ik me voorstellen dat je met een losse meter tijd kunt besparen, met de instellingen van kunstlicht of combinaties en tijd kunt besparen in de na bewerking. Maar dan moet je volgens mij wel redelijk onder tijdsdruk werken, wat voor menigeen amateur niet nodig maar misschien hooguit wenselijk is.

Het is dus zoals met alles, statieven,tassen, lenzen ed wat wil je waarvoor gebruiken en waarom?
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Ik ben een gelukkige eigenaar van de genoemde meter.
Doet waar hij voor gemaakt is zowel voor binnen als voor buiten.

Echter gebruik ik hem niet zo vaak zoals ik hem zou willen gebruiken en dat heeft te maken dat ik bijna uitsluitend buiten fotoshoots doe.
Voor binnen gebruik ik hem meer.

Naast mijn Canon heb ik ook een analoog middenformaat waarvoor ik deze meter ook voor heb gebruikt.
Ik zeg gebruikt want ik heb nu een meetprisma en die vind ik betrouwbaarder.
Voor landschap vind ik deze meter minder geschikt omdat je dan in de meeste gevallen afhankelijk bent van een indirecte meeting aangezien je niet altijd naast het hoofdonderwerp kunt gaan staan.


Pro's
-Makkelijk in gebruik
-compact
- niet al te duur
- voelt degelijk aan ondanks dat hij geheel van plastic is.
- aansluiting synckabel om op afstand de camera en flitsers te triggeren
- geeft het licht verschil (EV) weer tussen bv de ene lichtbron en de andere of schaduw en hooglicht weer.

Cons
-Geen spotmeting
-enigzins hoog batterij verbruik
- helaas niet te kalibreren
- geen spotmeting.
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Ik bezit zelf de Kenko KFM-1100 die ik voor een prikkie bij foto Patent in Utrecht heb gekocht (winkel wilde er vanaf en ik heb mijn slag geslagen). Ik ken de Sekonic lichtmeter L308s en vind het een prettige meter (een cursist had er tijdens mijn workshop één bij zich ). Wat ik belangrijk vind is dat je kunt zien hoeveel omgevingslicht er gemixed wordt met flitslicht. Mijn Kenko kan dat alleen in 1/4 aantonen. De L308 kan dat volgens mij niet, maar de L358 kan dat wel en geeft de verhouding netjes in procenten aan. hier een leuk filmpje waarin men met strobist fotografie gebruik maakt van een lichtmeter en vergelijkt met werken met TTL.
De L358 is volgens mij wel €100,- duurder dan de L308s.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
Canonflits

De meter werkt gewoon perfekt!
Ik heb hem aangeschaft om met een flitsset te gebruiken, maar gebruik hem ook in bijzondere situaties (met name om het onderwerp zelf te meten).
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik heb zelf de L-358 gehad. Uitstekende meter moet ik zeggen en heel eenvoudig te bedienen. Je kunt er ook nog een RF-unit op aansluiten mocht je dit willen. Heeft nog nooit geweigerd en is m.i. heel precies. De reden dat ik hem weg heb gedaan is omdat ik er veel te weinig gebruik van maakte. Als ik weer een lichtmeter nodig heb, zou ik zeker weer voor Sekonic gaan vanwege positieve ervaringen.

De L-358 kan heel goed met gemixt licht omgaan, de 308 helaas niet. Hou er verder rekening mee dat de 308, in tegenstelling tot de 358, helaas geen Aperture priority als instelling kan gebruiken. Je kunt dus niet de meter instellen op f/8 en hieruit een sluitertijd verkrijgen. Het moet andersom heb ik begrepen. Dat is niet altijd handig. Dit is eigenlijk ook een beetje de reden dat veel 308-gebruikers overstappen op de 358.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
pijlltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2008 06:26
WoonplaatsCOLON Zwaag

bedankt voor jullie bijdrage op mijn vraag over lichtmeters. het is een onderwerp geworden om gek van te worden ;)

voor mijzelf ben ik tot de volgende conclusie gekomen. Als je een veelzijdige fotograaf ben, die zowel voor portret als landschap fotografie een lichtmeter wil gebruiken, dan is een lichtmeter met spotmeting een must.

De L-358 kan heel goed met gemixt licht omgaan, de 308 helaas niet. De L-358 is bij de meeste uit het assortiment gehaald, Sekonic introduceert de nieuwe LITEMASTER PRO serie touchscreen lichtmeter.

Voor deze meter is wel een losse spotzoeker beschikbaar, maar dan ben je wel (iets) duurder uit dat met de complete Sekonic L-758DR DigitalMaster.

Al met al, ik wacht nog even met beslissen
...
EOS 5D3 ¦ EOS 50D ¦ EF 24-105mm f/4L IS USM ¦ EF 70-200mm f/2.8L IS II USM ¦ Extender EF 2x III | Speedlite 430EX II / 600 EX-RT
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Je hebt net pech, heb nog niet lang geleden mijn zo goed als nieuwe L-358 van de hand gedaan. ;-)

Als je bereid bent om ook over de grenzen te kijken voor je aankoop, weet ik echter nog wel een adres waar je de Sekonic L-758DR voor 420E nieuw kunt krijgen. Stuur maar een PM als je interesse hebt.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Anoniem 4

Wel oppassen met grijze import. De trigger voor Pocketwizards moet wel de EU-uitvoering hebben.
Aan de USA frequenties heb je niets in combinatie met EU-Pocketwizards.
Lees nog eens dit topic door voor je tot aanschaf over gaat.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=79590" onclick="window.open(this.href);return false;
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Goed dat je daar op wijst, want het is wel relevant. Het gaat hier om de CE-versie overigens.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
pijlltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2008 06:26
WoonplaatsCOLON Zwaag

Illuminatus schreefCOLONWel oppassen met grijze import. De trigger voor Pocketwizards moet wel de EU-uitvoering hebben.
Aan de USA frequenties heb je niets in combinatie met EU-Pocketwizards.
Lees nog eens dit topic door voor je tot aanschaf over gaat.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=79590" onclick="window.open(this.href);return false;
Waar vind ik een betrouwbaar frequentie overzicht, om te kunnen herleiden op het US of EU standaart is.
Ik heb bijvoorbeeld een yongnuo YN-622C, een 2.4GHz wireless flash trigger transceiver. die ik eventueel zou willen gebruiken met een lichtmeter met DR functionaliteit.
EOS 5D3 ¦ EOS 50D ¦ EF 24-105mm f/4L IS USM ¦ EF 70-200mm f/2.8L IS II USM ¦ Extender EF 2x III | Speedlite 430EX II / 600 EX-RT
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Met pocketwizards was het wel een stukje eenvoudiger geweest...

Kijk eens hier:

http://photography-on-the.net/forum/sho ... ?t=1138847" onclick="window.open(this.href);return false;
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Eigenlijk is het simpel: een elektrisch apparaat zonder C€-keur mag niet gebruikt worden.

Voor mij is het onduidelijk of ze wel of niet mogen worden verhandeld.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
pijlltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2008 06:26
WoonplaatsCOLON Zwaag

Deos schreefCOLONMet pocketwizards was het wel een stukje eenvoudiger geweest...

Kijk eens hier:

http://photography-on-the.net/forum/sho ... ?t=1138847" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor je tip ...
Tot op heden veel plezier van mijn Yongnuo YN-622C, wireless flash trigger transceiver. Heeft zijn geld allang weer opgebracht. Wil alleen maar weten of 2.4GHz wel of geen Europese norm/frequentie is.
EOS 5D3 ¦ EOS 50D ¦ EF 24-105mm f/4L IS USM ¦ EF 70-200mm f/2.8L IS II USM ¦ Extender EF 2x III | Speedlite 430EX II / 600 EX-RT
pijlltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2008 06:26
WoonplaatsCOLON Zwaag

boels069 schreefCOLONEigenlijk is het simpel: een elektrisch apparaat zonder C€-keur mag niet gebruikt worden.

Voor mij is het onduidelijk of ze wel of niet mogen worden verhandeld.
Ik kan nergens terugvinden of mijn Yongnuo YN-622C, wireless flash trigger transceiver een C€-keurmerk heeft, vandaar deze vraag.
EOS 5D3 ¦ EOS 50D ¦ EF 24-105mm f/4L IS USM ¦ EF 70-200mm f/2.8L IS II USM ¦ Extender EF 2x III | Speedlite 430EX II / 600 EX-RT
Gebruikers-avatar
Marco van Eck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 21:09
WoonplaatsCOLON Uden
CONTACTCOLON

CE Keurmerk stikker zit onder het batterij klepje.
Groet, Marco

Flickr
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Marco van Eck schreefCOLONCE Keurmerk stikker zit onder het batterij klepje.
Ik ben (heel even maar) zo dwaas geweest om de EU-richtlijnen te bekijken.
Geen doen, een hoop prietpraat àla octrooiaanvragen, geen enkele samenvatting voor de consument.

Wel meen ik te ontwarren dat het C€-keurmerk van buitenaf duidelijk zichtbaar moet zijn.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar