Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze lens? Mijn vriendin en ik gaan volgende maand naar Zwitserland en over een jaar naar de USA. Nu heb ik al vernomen dat de lens uitermate ongeschikt is voor architectuur, maar daarentegen een toppertje is voor landschappen door zijn 14mm bereik op een FF camera. Ik weet dat je alles manueel moet instellen. En om heel eerlijk te zijn trekt mij dat ook wel een beetje. Je moet dan echt alles instellen voor die ene foto hetgeen het gevoel "met iets bezig te zijn" alleen maar versterkt.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze lens? Ik hoor het graag (al dan niet i.c.m. wat beeldmateriaal)
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

Flevospotter schreefCOLONde lens uitermate ongeschikt is voor architectuur,
uitermate niet eens.
Flevospotter schreefCOLON maar daarentegen een toppertje is voor landschappen
ook niet helemaal eens.


het is uiteraard zo, dat geometrie niet de sterkste punt van deze Samyang is. maar het kan super leuk zijn om gebouwen te fotograferen. heb gisteren nog super leuke plaatjes van Chateau Chaumont met mijn Samyang gemaakt, en in het verleden ook heel veel architectuur binnen of buiten.

landschappen maak ik veel vakker dan architectuur maar hier is mijn percentage van foto's met Samyang heel laag. heb ook 17-40 waarop een polarisatie of grijsverloopfilter kan, en de kijkhoek is meestal toch voldoende.
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Tja, heb net een 6D gekocht dus heb geen centen meer voor nog een L lens... keuzes, keuzes, keuzes....
Maar kom nu inderdaad ook mooie architectuur plaatjes tegen die met deze lens zijn gemaakt.
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

kijk voor een tweedehands 17-40. Je hebt dan een prima objectief voor landschap en architectuur (binnen budget). Let er alleen op dat hij op f4 in de hoeken niet volledig scherp is.

Groothoek op full-frame is nou eenmaal lastig en een goed objectief betaal je voor.
Canon
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ik heb de Vivitar 13mm versie van deze lens (geen idee waarom ze bij Vivitar er voor gekozen hebben 'm 13mm te noemen...... Het is echt dezelfde lens).

De reden waarom gezegd wordt dat 'ie minder geschikt is voor architectuur komt omdat 'ie nogal vervormt. Als je een lens specifiek voor architectuur wilt, dan is een andere misschien een betere keuze, maar als je meer all round bent en af en toe architectuur doet, maakt het niet zoveel uit.

In een ander topic werd (door jou?) gevraagd om een goede groothoek lens voor niet teveel geld, en ik herhaal het hier nogmaals: de Tamron 17-35/2.8-4 is een goede lens en onverslaanbaar voor de prijs.

En wat betreft landschappen: in de grote parken in de VS heb je misschien wel meer aan een telelens.... In de steden is een groothoek lens dan weer fantastisch!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik heb er onlangs een aangeschaft (tweede hands) omdat ik een groterehoek dan 17 mm wilde en we altijd "ruzie" hebben over wie de 17-40 mag gebruiken bij een zonsondergang ;). Ik heb hem nog niet heel erg veel gebruikt, nog niet echt de tijd voor gehad, maar het is inderdaad een werk lens. Ik ben er van overtuigt dat ik hem binnenkort onder de knie zal hebben. Filters gaan inderdaad niet werken op dit objectief, maar dat is voor mij geen issue. Ik werk graag met meerdere belichtingen, al helemaal in de bergen waar er geen rechte horizon te bekennen is. Tot nu toe ben ik niet ontevreden. Een paar voorbeeldjes:
http://www.flickr.com/photos/mmks_pictu ... 4310351088
http://www.flickr.com/photos/mmks_pictu ... 4310351088
http://www.flickr.com/photos/mmks_pictu ... 4310351088

Wat mij opvalt is dat er weinig groothoekvertekening inzit, vind ik wel prettig.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

even paar voorbeelden


architectuur:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




landschappen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
arlo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 311
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2006 22:25

Ook geschikt voor Aurora fotografie :)

Afbeelding



Vind het een heerlijke lens om mee te werken .... het handmatige aspect spreekt mij ook aan.
7D, 2x350D, All gripped, Canon 10-22, 18-55 II, 70-300 IS USM, 24-105L, 24 1.4L II, 50 II, Sigma 150M 2.8, Samyang 14 2.8, 580EX, etc,enz.. (GAS)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar