Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze lens? Mijn vriendin en ik gaan volgende maand naar Zwitserland en over een jaar naar de USA. Nu heb ik al vernomen dat de lens uitermate ongeschikt is voor architectuur, maar daarentegen een toppertje is voor landschappen door zijn 14mm bereik op een FF camera. Ik weet dat je alles manueel moet instellen. En om heel eerlijk te zijn trekt mij dat ook wel een beetje. Je moet dan echt alles instellen voor die ene foto hetgeen het gevoel "met iets bezig te zijn" alleen maar versterkt.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze lens? Ik hoor het graag (al dan niet i.c.m. wat beeldmateriaal)
Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 165
- GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
- WoonplaatsCOLON Almere-Stad
- CONTACTCOLON
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
- f8@24mm
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 350
- GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
- WoonplaatsCOLON Voorburg
- CONTACTCOLON
uitermate niet eens.Flevospotter schreefCOLONde lens uitermate ongeschikt is voor architectuur,
ook niet helemaal eens.Flevospotter schreefCOLON maar daarentegen een toppertje is voor landschappen
het is uiteraard zo, dat geometrie niet de sterkste punt van deze Samyang is. maar het kan super leuk zijn om gebouwen te fotograferen. heb gisteren nog super leuke plaatjes van Chateau Chaumont met mijn Samyang gemaakt, en in het verleden ook heel veel architectuur binnen of buiten.
landschappen maak ik veel vakker dan architectuur maar hier is mijn percentage van foto's met Samyang heel laag. heb ook 17-40 waarop een polarisatie of grijsverloopfilter kan, en de kijkhoek is meestal toch voldoende.
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 165
- GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
- WoonplaatsCOLON Almere-Stad
- CONTACTCOLON
Tja, heb net een 6D gekocht dus heb geen centen meer voor nog een L lens... keuzes, keuzes, keuzes....
Maar kom nu inderdaad ook mooie architectuur plaatjes tegen die met deze lens zijn gemaakt.
Maar kom nu inderdaad ook mooie architectuur plaatjes tegen die met deze lens zijn gemaakt.
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
- sven2912
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1745
- GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
- WoonplaatsCOLON Nijmegen
kijk voor een tweedehands 17-40. Je hebt dan een prima objectief voor landschap en architectuur (binnen budget). Let er alleen op dat hij op f4 in de hoeken niet volledig scherp is.
Groothoek op full-frame is nou eenmaal lastig en een goed objectief betaal je voor.
Groothoek op full-frame is nou eenmaal lastig en een goed objectief betaal je voor.
Canon
Ik heb de Vivitar 13mm versie van deze lens (geen idee waarom ze bij Vivitar er voor gekozen hebben 'm 13mm te noemen...... Het is echt dezelfde lens).
De reden waarom gezegd wordt dat 'ie minder geschikt is voor architectuur komt omdat 'ie nogal vervormt. Als je een lens specifiek voor architectuur wilt, dan is een andere misschien een betere keuze, maar als je meer all round bent en af en toe architectuur doet, maakt het niet zoveel uit.
In een ander topic werd (door jou?) gevraagd om een goede groothoek lens voor niet teveel geld, en ik herhaal het hier nogmaals: de Tamron 17-35/2.8-4 is een goede lens en onverslaanbaar voor de prijs.
En wat betreft landschappen: in de grote parken in de VS heb je misschien wel meer aan een telelens.... In de steden is een groothoek lens dan weer fantastisch!
De reden waarom gezegd wordt dat 'ie minder geschikt is voor architectuur komt omdat 'ie nogal vervormt. Als je een lens specifiek voor architectuur wilt, dan is een andere misschien een betere keuze, maar als je meer all round bent en af en toe architectuur doet, maakt het niet zoveel uit.
In een ander topic werd (door jou?) gevraagd om een goede groothoek lens voor niet teveel geld, en ik herhaal het hier nogmaals: de Tamron 17-35/2.8-4 is een goede lens en onverslaanbaar voor de prijs.
En wat betreft landschappen: in de grote parken in de VS heb je misschien wel meer aan een telelens.... In de steden is een groothoek lens dan weer fantastisch!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
- mmk
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 2937
- GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
- WoonplaatsCOLON Eindhoven
- CONTACTCOLON
Ik heb er onlangs een aangeschaft (tweede hands) omdat ik een groterehoek dan 17 mm wilde en we altijd "ruzie" hebben over wie de 17-40 mag gebruiken bij een zonsondergang . Ik heb hem nog niet heel erg veel gebruikt, nog niet echt de tijd voor gehad, maar het is inderdaad een werk lens. Ik ben er van overtuigt dat ik hem binnenkort onder de knie zal hebben. Filters gaan inderdaad niet werken op dit objectief, maar dat is voor mij geen issue. Ik werk graag met meerdere belichtingen, al helemaal in de bergen waar er geen rechte horizon te bekennen is. Tot nu toe ben ik niet ontevreden. Een paar voorbeeldjes:
http://www.flickr.com/photos/mmks_pictu ... 4310351088
http://www.flickr.com/photos/mmks_pictu ... 4310351088
http://www.flickr.com/photos/mmks_pictu ... 4310351088
Wat mij opvalt is dat er weinig groothoekvertekening inzit, vind ik wel prettig.
http://www.flickr.com/photos/mmks_pictu ... 4310351088
http://www.flickr.com/photos/mmks_pictu ... 4310351088
http://www.flickr.com/photos/mmks_pictu ... 4310351088
Wat mij opvalt is dat er weinig groothoekvertekening inzit, vind ik wel prettig.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')