Typisch Nederlands

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Gisteren zijn we met een klein groepje van mijn fotoclub naar Luitenant-generaal Bestkazerne geweest. Zoals gewoonlijk was het weer typisch Nederlands weer.

38904

Voor de middag

38905

Na de middag.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Pascalvilt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2013 21:38
WoonplaatsCOLON Valkenburg a/d Geul

Ik vind persoonlijk de foto's wat donker uitgevallen. Daardoor mis ik details en vallen stukken weg. Is foto 2 een zwart-wit foto of is iets met de belichting gebeurt ? Volgens mij was deze veel mooier geweest met kleur. Het is mijn persoonlijke mening dus uiteraard niet aanvallend bedoeld.
Canon EOS 650D + EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM + EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM + Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik neem het ook niet aanvallend op, Pascal :wink: .
Voor te visualiseren wat je bedoelt, heb ik de foto's wat aangepast.

38915

Highlights donkerder gezet, shadows lichter en in z'n geheel meer licht gegeven. Als ik alles lichter zou maken, zouden de witte wolken uitgebeten worden. Wanneer ik HDR zou hebben, kon ik wat meer van het donkere laten zien.

38916

Foto 2 is geen zwartwit en er is niet met de belichting of saturnatie gedaan. Alleen de lucht wat dramatischer gemaakt. Het was al een dreigende lucht, waardoor het grauw en grijs werd.

Voor mij persoonlijk mogen foto's technisch over- of onderbelicht zijn. Soms vertelt over-of onderbelichte delen, een deel van het verhaal. De eerste foto laat zien hoe zonnig het was. Als het zo zonnig is, zie je met je eigen ogen ook niet elk detail in de schaduwen. Ik heb, bij de tweede poging, de onderbelichtte delen zoveel mogelijk structuur gegeven, zonder dat de lucht overbelicht zou worden.
De tweede foto was op een moment dat het neigde naar een enorme regenbui. Heel dreigend en donker. Ik had de foto wat lichter kunnen maken en wat meer kleur geven, maar dat haalt de dramatiek weg. Ik heb een grijsverloop in Photoshop over de wolken gezet om het een beetje aan te dikken.
Verdere suggesties en/of opmerkingen zijn welkom.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

heb je de exif nog van deze opnamen..?
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Staat de exif er niet meer in?


1e foto:
Foto genomen op: jun 22, 13, 08:29
Brandpuntsafstand: 18 mm
Sluitersnelheid: 1/100 sec
F-nummer: F/9
ISO gevoeligheidsnorm: 100
Witbalans: Automatisch
Flitser: Flitser niet afgegaan, verplicht flitsen modus
Cameramodel: Canon EOS 1100D
Belichtingscompensatie: 0 EV

2e foto
Foto genomen op: jun 22, 13, 11:46
Brandpuntsafstand: 18 mm
Sluitersnelheid: 1/125 sec
F-nummer: F/22
ISO gevoeligheidsnorm: 200
Witbalans: Automatisch
Flitser: Flitser niet afgegaan, verplicht flitsen modus
Cameramodel: Canon EOS 1100D
Belichtingscompensatie: 0 EV
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

waarom f/22 ?
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Achteraf gezien helemaal niet nodig. Ik had de ISO terug kunnen brengen naar 100 en het diafragma wat groter (lager getal) kunnen doen. Ik heb wel bewust de foto redelijk donker gemaakt omdat ik de nadruk wilde leggen op de wolken. Onderbelichtte bomen vind ik, in dit geval niet erg.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Diafragma gebruik je niet in eerste instantie om de hoeveelheid licht te regelen, maar om de scherpte-diepte te regelen. Als je de foto iets donkerder wilt hebben, dan kun je beter een kortere sluitertijd nemen.
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

steven l schreefCOLONAchteraf gezien helemaal niet nodig. Ik had de ISO terug kunnen brengen naar 100 en het diafragma wat groter (lager getal) kunnen doen. Ik heb wel bewust de foto redelijk donker gemaakt omdat ik de nadruk wilde leggen op de wolken. Onderbelichtte bomen vind ik, in dit geval niet erg.
je had kunnen richten op de wolken en dan half indrukken.
dan kaderen en afdruken.
grt,bouk.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Met halfindrukken zet je niet de belichting vast maar de scherpstelling.
Met het knopje met het * zet je de belichting vast.
Steven heeft echter standje "M" gebruikt, en daar werkt dat niet :)
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Inderdaad, alles handmatig ingesteld.
Maar wat is er mis met F/22? De scherpte/diepte wou ik op zowel de planten op de voorgrond, als de bossen daarachter en de wolken hebben. De planten hebben wat onscherpte, maar dat kan ook bewegingsonscherpte zijn. Mijn objectieven hebben geen knop waarmee je de diafragmakeuze van te voren kan bekijken. Ik moet het hebben van de foto achteraf bekijken op het display.
Gezien de sluitertijd en diafragma had ik voldoende ruimte om met een lager iso-getal te fotograferen. Sluitertijd mocht korter, zeker omdat ik uit de hand fotografeerde en er nogal wat wind stond.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Anoniem 3

Je objectieven hebben die knop niet, maar je camera wel... RTFM

De tweede foto zou bij mij zo in de prullenbak beland zijn. De lucht ziet er leuk uit, maar het gaat toch om de hele plaat?
Ver onderbelicht en dichtgelopen, die voorgrond.
De eerste versie van de eerste foto vind ik wel de moeite waard en verreweg de mooiste.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Telescoop schreefCOLONJe objectieven hebben die knop niet, maar je camera wel... RTFM

De tweede foto zou bij mij zo in de prullenbak beland zijn. De lucht ziet er leuk uit, maar het gaat toch om de hele plaat?
Ver onderbelicht en dichtgelopen, die voorgrond.
De eerste versie van de eerste foto vind ik wel de moeite waard en verreweg de mooiste.
Ik zal straks thuis de F#* Manual readen. :wink:
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Ook voor mij is nr 1 de beste. Nr 2 is te donker op mijn scherm en de update vind ik niet beter, vrij contrastloos. Misschien eens met filters proberen? Bijv grijsverloop
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

De 1100D heeft helaas geen DOF preview knop
Wel kun je via de persoonlijke instellingen de DOF preview functie aan de set-knop toewijzen (lees ik op internet, ik heb niet de handleiding hierop nagekeken).
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

als je toevallig een Android smartphone hebt, kan je de DOF-calculator downloaden als app, berekent keurig de scherptediepte voor je.
dan nog over het gebruik van f/22.
Steven, je mag bij landschappen ook rustig iets minder diafragma gebruiken, f/11 is ook al voldoende. Dat geeft je vaak ook iets meer ruimte om een wat snellere sluitertijd te gebruiken, of iets minder hoge iso.
Dit komt omdat de afstand tot je onderwerp zo groot is, dat hij bij f/11 ook al van voor tot achter scherp is.
voorbeeld: bij f/11 op 18mm en 20 meter focusafstand, is je scherptediepte van 1.40 tot oneindig.
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

steven l schreefCOLONInderdaad, alles handmatig ingesteld.
Maar wat is er mis met F/22? ...
diffractie:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... grafie.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
Fred316
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1722
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 17:28
WoonplaatsCOLON Maasbracht
CONTACTCOLON

Goed nieuws....een DOF caculator is er ook voor IOS devices (iPhone etc) ;)

Grtz,

Fred
www.fred-clerx.com
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik heb geen Android of IOS telefoon. Maar binnenkort loopt mijn abonnement af en kan ik een nieuw mobieltje uitkiezen.

De DOF preview op mijn 1100D heb ik gevonden. Bedankt voor de tip!
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar