NAS of Externe schijven?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik zou ook voor een NAS gaan, en niet voor de TM, heb zelf beiden, maar TM gebruik ik eigenlijk alleen voor backup
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

En op de NAS van Synology kun je ook Time Machine backups maken. (Doe ik al jaren.)
http://www.synology.com/support/tutoria ... d&q_id=481" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Hallo,

Bedankt voor je reacties. Ik ga me van het weekend eens verder verdiepen.
Eigenlijk kom ik nu al wel tot de conclusie dat je eigenlijk los van je NAS systeem ergens anders nog een back up moet hebben.

Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Roelie, hoeveel backups vind je nodig? Zelf heb ik 1 interne Backup (in de PC), ik sta op het punt om een NAS te kopen en ik heb ook nog eens in mijn Google drive een jpg van mijn dierbare familie foto´s. Op het moment dat de NAS binnen is gaat de andere backup van mijn PC af want overdrijven kunnen we erg makkelijk met dit soort dingen, zeker wanneer het ons beroep niet is.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Je kunt nooit genoeg back-ups hebben. Maar er is inderdaad een grens.
Hiero: TM via firewire, NAS en als 3e een apart schijfje "ergens anders".
Vergt wel een goede discipline, voor dat buiten-de-deur schijfje.

Foto's zijn voor mij een emotioneel bezit. En onvervangbaar!
Dat kun je niet genoeg pamperen en koesteren :-)
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

bobvanduin schreefCOLON. Op het moment dat de NAS binnen is gaat de andere backup van mijn PC af want overdrijven kunnen we erg makkelijk met dit soort dingen, zeker wanneer het ons beroep niet is.
Nou Bob, voor mij wel :D Ik haal een gedeelte van mijn inkomen uit de fotografie.

maar wat betreft de back up vind ik eigenlijk 2 X wel genoeg. alleen liever niet op mijn computer.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ah, ok.

EN dan nog, vroeger, toen alles beter was (dikke knip-oog) was er ook geen backup, enkel en alleen de filmrol.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

NAS gebruik voor backup, nut van RAID en aantal backups is al eens eerder aan bod geweest.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... S#p1131964" onclick="window.open(this.href);return false;

Hans.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

hdb schreefCOLONNAS gebruik voor backup, nut van RAID en aantal backups is al eens eerder aan bod geweest.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... S#p1131964" onclick="window.open(this.href);return false;

Hans.

Humor :D hetzelfde topic als waar we nu in bezig zijn. maar bedankt.
Wordt vervolgd.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Een NAS is natuurlijk geen goede back-up, maar beter een NAS dan alles alleen maar op een lokale schijf. Denk aan een spanningspiek (bliksem) en je bent zowel je PC als je NAS kwijt. Raid 5, Raid 1, Raid 10 maakt niets uit, een piekspanning (of brand) vernietigd alles.

Zelf gebruik ik een NAS icm Timemachine en elk weekend maak ik een back-up van alle data op een externe schijf uit een set van 2. Deze worden elke week gewisseld. Daarnaast maak ik elke laatste weekend van de maand een volledige back-up op een andere externe schijf, en deze komt extern te liggen bij mijn vader. Als je een hele snelle verbinding hebt zou je ook nog online wat kunnen regelen, maar ik wil mijn data niet bij een externe partij willen hebben.

Ik heb zelf ooit meegemaakt dat ik een crash van mijn disk had waardoor ik alles kwijt was. Dat wil je echt niet meemaken.
Anoniem 4

phd schreefCOLON... Denk aan een spanningspiek (bliksem) en je bent zowel je PC als je NAS kwijt. Raid 5, Raid 1, Raid 10 maakt niets uit, een piekspanning (of brand) vernietigd alles.
Mag toch hopen dat je PC en NAS achter een UPS hangen. Bij brand helpt alleen opslag op verschillende locaties.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Bedoel je met ups = http://nl.wikipedia.org/wiki/Noodstroomvoeding" onclick="window.open(this.href);return false; ??
Wordt vervolgd.
Anoniem 4

Inderdaad. Dit soort dingen
http://www.alternate.nl/html/product/li ... sort=PRICE" onclick="window.open(this.href);return false;
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Klopt, met een UPS beperk je het risico, maar geeft je geen garanties.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar