Studioflitskop of een 2e reportageflits

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Hoi allemaal,

ik ben aan het twijfelen tussen een reportage flits of studio flitskop als 2e flits. Het 2e statief, doorflitsparaplu en trigger heb ik al. Ik heb terug een plu genomen van 1m doormeter. Op locatie ga ik er van uit dat ik met 1 reportageflits toe zal komen. De ruimte die ik ga inrichten is voorzien van weinig natuurlijk licht, 2 mini raampjes (lees garage). Later wil ik eventueel een tweede studio flitskop bij kopen en een degelijke softbox. Ga ik met een speedlite 430 ex toe komen in een studio? Ik zie vaak dat ze 2 reportageflitsen in 1 plu steken.

Dus mijn vraag... Welke studioflits kop raden jullie mij aan, of nee koop toch maar een 2e reportageflit bij? Ik werk manueel, ttl is dus bijzaak omdat mijn triggers geen ttl hebben (pixel pawn)

Alvast bedankt
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Jammer dat hier geen reacties op komen.
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Misschien omdat je zowel hele lang, als hele kort antwoorden kan geven op deze vraag kan geven. Een hele korte is:
"Probeer het licht dat je wilt bereiken met je huidige reportageflits te doen. Lukt dat? Dan heb je geen studio-kop nodig..."
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Een reflectiescherm om de schaduw in te vullen is onderweg. Een 2e flits om een witte achtergrond uit te lichten ga ik nodig hebben, zo dom is mijn vraag dus nog niet...
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Een beetje verwarrende vraag.

Maar Zelf gebruik ik een WestCott 4634 213cm White/Black Parabolic
En inderdaad ik gebruikte drie Yongnuo YN-560 flitsers om optimaal deze giant te verlichten.

Waar ik tegen aanliep
Vooral bij fullbody op locatie (buiten) liep ik snel tegen beperkingen aan namelijk dat ik de flitsers vrijwel vol open moest zetten voor bv een fullbody shot met F5,6 a f8 te kunnen nemen
Dit heeft met name te maken met het feit dat mijn paraplu alleen indirect kan gebruiken en daarom veel verspilling heb aan licht.

Een paar weken geleden heb ik deze mobiele flitser gekocht http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... tsset.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik kan nog geen eerlijke revieuw van geven aangezien ik met hem twee keer met vol genot heb kunnen gebruiken ^^
Ik heb hem voor t gekocht,
- klein en ligt en daardoor makkelijk te vervoeren.
- Mobiel en meer vermogen.
- instel licht met name handig voor binnen met beperkt licht.

Nadeel aan dit systeem is dat hij uit plastic is gemaakt en geen zware lichtaanpassers kan dragen zoals de hierboven genoemde plu.
Maar daar heb ik al een oplossing voor gemaakt ^^

>> Maar ik ben het eens met Apist0!
Als tip die ik kan toevoegen is om de ISO van honderd naar bv 200 te zetten verhoog je het bereik van je flitser ook mee.

.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Het woord "dom" is hier niet gevallen, en is ook nergens relevant. Jouw vraag laat wel antwoorden op een breed gebied toe. Waar te beginnen ?
Die 2e flitser is dus alleen om de achtergrond uit te lichten. Nou, wanneer dat een doek is van 2.5 M breed dan is de 430 niet genoeg. Meestal staan hier twee flitskoppen (1x Links en 1x Rechts) van minimaal 300 Ws. De 430 zit in de buurt van die lichtsterkte, nog één erbij is raadzaam. Het is maar net of je het portret, torso of full body wilt schieten.
Let wel, de opstelling die ik schets is met reflectieplu's. Doorschieten is extra lichtverlies.

Je noemt "op locatie", als dat buiten is dan is een 430 of 580 mooi. Je noemt niet wat je eerste flitser is, mocht je al een reportageflitser hebben dan kan de 2e studioflitser een vaste flitskop zijn.
Indien je tot nu alleen het ingebouwde flitslampje gebruikt ga je aan alle kanten licht tekort komen.
( ik zie dat Rick T sneller typt)
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Voor het mooi egaal uitlichten van een witte achtergrond is twee lichtbronnen geen overbodige luxe! Maar hangt geheel af wat voor foto's je gaat maken.
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Bedankt voor de antwoorden. De richting die ik uit wil is mooi te zien in volgend filmpje:

http://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=3GL46VpjEFE

Voorlopig houd ik het bij kinder en gezinsfotografie, later mss model.

Een testje dat ik onlangs deed met een witte achtergrond:

Getrokken met 1 softbox doorflitsparaplu en een speedlite 430 ex. Vermogen stond op 1/8.

Afbeelding

Mss verder uitleggen wat ik nu al heb:

- 1 softbox doorflitsparaplu

- 1 gewone doorflitsparaplu

- 2 x pixel pawn (+ zender uiteraard)

- 2 statieven en swivels

Ik heb ook achtergrondpapier, maar dat is slechts 1,20 m breed (gekocht bij ava :D )

Persoonlijk dacht ik aan een flitskop van 250ws, eerst dacht ik aan een 150ws maar dan kan ik beter iets meer uitgeven denk ik. Ik denk dat het pilootlicht van een studiokop intersant kan zijn of ben ik mis?
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Het de opnames in het filmpje lijkt mij een drie opstelling 2 strip en een ronde softbox.

Tja is maar net at je wilt:-) voor het zelfde geld van een bv 150 a 250 watt studiokop heb je ook 2 a 3 manuel flitsers:-)
En je moet de afweging maken, hoezer mobiliteit belangrijk is.
Reportageflitsers zijn veel mobieler en handzamer dan hun studio tegenhangers.
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

En mss zijn reportageflitsers idd wel handiger om mee te nemen op verplaatsing zoals je al aangeeft. Wat dacht je van om te beginnen nog 2 yongnuo 560 III flitser bij mijn huidige set, deze zijn niet zo duur dacht ik? De speedlite 430 ex heeft een goede herlaadtijd, van de yongnuo weet ik dit niet.
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

De yongnuo die ik heb is iets trager dan de canon maar gelijk ook krachtiger.
Waarom niet gaan voor de yongnuo 460 II als je deze toch voor de achtergrond verlichting gaat gebruiker en weer een stukje goedkoper.

Maar zogezegd het is maar net wat je wilt.
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Weet jij toevallig ook waar ik die 2 yongnuo 460 II flitsers voordelig kan kopen?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar