diascanner, waar op letten?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Ik vind de scan zo te zien niet verkeerd. Ken het origineel niet, dus hier moeilijk te beoordelen of de digitalisering waarheidsgetrouw is.
De digitalisering is waarheidsgetrouw. :wink:

Ik houd altijd rekening met de karaktristieke eigenschappen van de gebruikte film. In dit geval: "Kodak Elite Chrome 100 extra color", kun je op de DX-codering aflezen.

GdH,

Klopt, er mist wat detail, maar dat ligt puur aan de verkleining en de toegepaste compressie op 't JPEG bestand. Het "origineel" heeft veel meer detail...

Wat ik nog wel mee wil geven: Je kunt nooit van een scan of gedigitaliseerd via een camera, verwachten dat het dezelfde kwaliteit behaalt op een echte analoge vergroting of in het geval van diafilm de projectie. Een echte analoge vergroting, is gewoon veel mooier maar ook nog meer gedetaliëerd. Dit ligt aan het proces, waarbij het lichtgevoelige papier, chemie enz. op elkaar is afgestemd.

Kortom: Je verliest met digitaliseren altijd wat kwaliteit. Een negatieffilm of diafilm is daar in principe ook niet voor bedoelt.

Wat ik ook merk, is dat de ene film zich makkelijker laat digitaliseren dan de andere. De negatieffilm "Kodak Ektar 100" en de "Kodak Portra versies" laten zich makkelijk digitaliseren, terwijl "Fuji superia" zich veel minder makkelijk laat digitaliseren door de hoge dichtheid van de filmlagen. Hetzelfde geld ook voor diafilm: "Fuji Velvia" laat zich niet makkelijk digitaliseren, terwijl "Fuji Astia" zich wel weer makkelijk laat digitaliseren.

Het is wel zo, dat de nieuwere films (Kodak Ektar en een nieuwe versie Kodak Portra) die op de markt zijn gekomen, beter te digitaliseren zijn, omdat de fabrikant daar nu rekening meehoud en vroeger niet; toen werd er niet of nauwelijks gedigitaliseerd.

En wil je echt een kwaliteits digitalisering, dan ontkom je niet aan de drumscan... Dat kan o.a. Hét Beeldgebouw doen; niet goedkoop. Maar dat is de aanschaf van een drumscanner ook niet; minimaal € 100.000... :) :shock:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Laat ik nou net veel slides op Fuji Velvia of Provia hebben :-).

Prijzen van "Het Beeldgebouw" met minimaal €60 per stuk voor een drumscan zullen we maar niet doen... hoewel ik wel graag de kwaliteitsverschillen zou zien, Maar voor de echt unieke opnamen is het wellicht te overwegen een paar van de printscans te laten maken. Maar ik zal eerst eens zelf gaan experimenteren met een camera duplicaat.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

GdH,

Fuji Provia zo geen ervaring mee, maar ik vermoed dat die zich wel redelijk laat digitaliseren...

Tegen een drumscan, kan geen enkele gewone filmscanner op. Zelfs niet Hasselblad of Nikon. Een drumscan is het sum sum onder het digitaliseren van analoge beelddragers... Bij een drumscan wordt nat gescand met een speciale vloeistof, waardoor er veel meer detail uit de analoge beelddrager wordt gehaald. Bovendien, zijn analoge beelddragers die gescand zijn met een drumscan ook scherper van zichzelf, terwijl een scan via een normale filmscanner het regelmatig voorkomt dat een gedigitaliseerde analoge beelddrager er soft uit komt, zodat je na de tijd met hogere hoeveelheid moet naverscherpen. Bij een drumscan moet je ook naverscherpen, maar qua hoeveelheid veel minder. Verscherp wel altijd via de Lab-modus...!

Voor wie nog meer detail uit z'n analoge beelddragers wil halen na het scannen, is het aan te raden om nat te scannen. Niet elke filmscanner is daarvoor geschikt of kan daar geschikt voor gemaakt worden. Zelf heb ik in het (heb ik nu niet meer) verleden een Canon 8880F geschikt gemaakt (homemade) om nat te scannen. Wasbenzine deed de rest van "hét wonder"...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Mijn moeder kwam ineens aanzetten met meer dan 1000 z/w negatieven van wijlen mijn pa. Deze allemaal voor het raam houden, geeft toch alleen maar horror plaatjes en je kan er verder geen soep van maken.

Nu wil ik deze gaan scannen, en ben ook eens op zoek gegaan naar een scanner. Ik zie ze wel eens (nieuw) te koop staan voor nog geen 6 tientjes.

Is dat wat of, toch even verder kijken voor een duurdere en mogelijk betere.
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Nee, dat is niets. Een goed scanner is duur (helaas). Voor 1000 negatieven kun je er beter eentje lenen of huren.
Wel zou je die goedkope kunnen gebruiken om de negatieven uit te zoeken, zodat je het aantal wat teregbrengt.
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Ik wil ze scannen om ze te bekijken en de mooiste op de HD zetten.
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Gerd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2009 21:15

Ik ben zelf naar een diascanner aan t zoeken geweest en wil de onderstaande linken met jullie delen.
Wie kent deze dingen, is het iets? of kan ik beter bij Konijn gaan vragen of ze een diahouder hebben?

Zelf werkte ik vroeger met agfa 50 diamateriaal met mijn minolta X700 en heb zelf ca 20 reflecta houders met 100 dia's per magazijn. Ben dus nog wel een paar avonden zoet met sorteren, scannen en nabewerken :-)

Ik heb deze diascanelementen gevonden op ebay en amazon. In NL heb ik nog geen link gezien:
http://www.ebay.nl/itm/HD-Slide-Copier- ... 4d08bfba67" onclick="window.open(this.href);return false;
ca 30 euro excl verzenden (+ 15euro) dus zeg maar 45 in totaal

en

Opteka HD² Slide Copier for Canon EOS Digital SLR Cameras
http://www.amazon.com/Opteka-Slide-Copi ... _pr_sims_t" onclick="window.open(this.href);return false;
en die kost ca 60 euro

Graag jullie reactie en ik ga het uitgebreide stuk met instellingen en tips nog lezen.
nihil impossible est
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Gerd, het ziet eruit als goedkope troep.
Denk ook niet dat je er een fatsoenlijke kopie mee kunt trekken.
Uiteraard heeft ieder zo z'n persoonlijke kwaliteitseisen.

Maar vergis je niet, het is een tijdrovende klus.
Ik heb een Epson gebruikt. Om al m'n 35mm's te scannen. Met een snelheid van hooguit 36 opnames per uur.......

Je zult echt een beter hulpmiddel moeten zoeken als hetgeen je nu "linkt'. Bijvoorbeeld flatbed scanner met speciale mogelijkheden.
Anders verricht je een hoop werk voor Jan met de korte achternaam.
En ben je een illusie armer en een frustratie rijker :twisted:
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Anoniem 3

Als je niet gepensioneerd bent en het niet regent, zou ik het aan een professioneel bedrijf uitbesteden.
Ik ben er ook eens aan begonnen..... en nooit afgemaakt.
Onbegonnen werk. Die 36 per uur van Yellow Submarine :wink: haalde ik niet eens.
Anoniem 4

Ik heb erg goede ervaringen met dit bedrijf
http://www.trigger.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 3

Dank voor de tip, Gerard.
Ik heb hier nog dohozen vol.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Misschien is dit het proberen waard.

Statief, laptop, macro-objectief, camera.
Tover een wit scherm op de laptop, plaats dia op laptopscherm en maak 1:1 opnamen.

P.S.: Gebruik wel de EOS-utility met LiveView.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Van Trigger heb ik ook gebruik gemaakt.
Heeft voor mij het hele familiearchief in formaat 6x6 gescand. Zag dat echt niet zitten om zelf te doen. Want het waren er echt heel veel.
Heb vooraf wel een selectie gemaakt. In hoogst mogelijke kwaliteit laten scannen. Daar hing een aardig prijskaartje aan. Maar dat was het wel waard.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gerd
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2009 21:15

mede schieters, ik ben het geheel met bovenstaande eens, het ziet er goedkoop uit en zal waarschijnlijk niet doen wat ik wil.
Maar ik ben wel aan de slag gegaan, want ik wil niet dezelfde fout maken als met mijn Hi8 tapes.... de recorder is onherstelbaar en dus moet ik nu een variant zien te vinden. Dat is vaak een dure oplossing of ik moet tegen een goed werkende opgepoetste speler aanlopen.

na een rondje inspiratie op joetjoep heb ik het volgende opgezet:

1 mijn reflecta projector van zijn lens ontdaan (die schroef je er zo uit)
2 de felle halogeen lamp verwijderd (druk je er zo uit)
3 via twee spiegels komt nu het licht van een daglichtlamp (die lamp ik nog had liggen en 2 reisscheerspiegeltjes van drogist)
4 een wit stukje papier tussen de lichtbron en het diaraampje (voor mooi egaal verdeeld licht)
5 twee makeupborsteltjes aan de zijkanten geplakt (op resterend stof van de raampjes te verwijderen)
5 de camera opgesteld aan de voorkant met een 70-300L zoomlens op ca 100mm (voor maximale grootte van de dia)
6 tussen de projector voorkant en camera een doos geplaatst (tegengaan van vals licht)
7 beide ontspanners in de hand en klik / klik

dus klik en de dia komt in de projector, wordt verlicht en klik ik druk met de draadontspanner af en het een digitale versie

Instellingen:
Zoomlens 70-300L IS staat aan,
Camera op Manual, F8 en ISO100
Opnames in RAW

Resultaat is 15MP en dat haalt geen scanner
ook die diascanner uit de Eoszine van vandaag niet

het zal best beter kunnen maar valt mij niets tegen
de opnames die ik niet wil bewerken sla ik apart op

Mijn volgende project wordt de bak met de negatieven.
Zelfde methodiek, al zal ik de negatieven eerst stuk voor stuk moeten bekijken
Ik heb nog wel een oude 'lichtbak' in de kast liggen.

Natuurlijk hou ik me aanbevolen voor tips van slimme knutselaars.
Mocht je nog een goede Hi8 player hebben liggen die ik mag lenen stuur me dan een PM.
Ik had een TR 18 en al mijn tapes zijn Metal Hi8,
1 x opgenomen en soms nooit afgespeeld
groet
G
nihil impossible est
Gebruikers-avatar
JBWfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2010 16:06
WoonplaatsCOLON Hilversum

Gerd schreefCOLONna een rondje inspiratie op joetjoep heb ik het volgende opgezet:
Klinkt interessant. Wij hebben ook nog 1000en dia's liggen.

Heb je toevallig een linkje van Youtube?
Eventueel een fotootje van je opstelling ben ik ook wel benieuwd naar.

Groet Jeroen
2 x EOS 40D + BG-E2N / Canon 17 -85 IS USM / Tamron 17-50mm F/2.8 / Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG MACRO / Speedlite 580EX II / Sirui R-1004 Reporter Statief met Sirui K-10X / Tamrac Expedition 6
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar