Tips gevraagd omtrent Luchtmachtdagen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Tips gevraagd omtrent Luchtmachtdagen

Beste,

Voor het eerst in mijn leven mag/kan ik dan eindelijk dit jaar naar de Luchtmachtdagen, dit keer gehouden op Vliegtuigbasis Volkel nabij Uden.
Aangezien het mijn eerste keer is, zit ik gelijk wel met een paar vragen, meer persoonlijke problemen, en ik hoop hier enigszins hulp te vinden.

(Ja, ik kan ook googlen. Maar zoals gewoonlijk lukt het me niks te vinden. En zelfs als ik dan dat hele verhaal leest blijft t niet hangen, terwijl de reacties die gewoon worden gegeven op mijn vragen, althans als ze niet off-topic zijn en wel mijn vragen beantwoorden, ik wel kan onthouden en toepassen en begrijpen, iets psychologisch, niet belangrijk. Vragen kunnen wel wat dom/basic over komen, maar het is om de onzekerheid van wat ik denk te kunnen/mogen/moeten doen weg te nemen. Echt proberen, doe ik wel, maar, ik wil kunnen slapen en niet 24/7 ermee zitten. (Allemaal info die niemand boeit maar goed))

Maar goed, dan dusdanig hier een aantal vragen.

1) Ik sta al maanden mij af te vragen. Als ik foto's heb gemaakt van dit evenement. Mag ik ze dan wel online publiceren op mijn website?

2) Ik wil eigenlijk 2 dingen doen. Fotograferen EN filmen. Maar ik heb maar 1 statief. Wat is slimmer om op de statief te zetten, mijn camera of camcorder?

3) In welke modus kun je het beste fotograferen? (Automatisch of Handmatig?) En, moet ik de lens op handmatig of automatisch scherpstellen zetten? (I.v.m. snelle bewegende beelden).

Eigenlijk zal ik ook wel willen weten wat de beste sluitertijd / diafragma / iso stand is. Maar dat moet ik vast en zeker allemaal zelf uitzoeken. Maar een tip zal prettig zijn.

4) Wat is de mooiste compositie? Een foto van alleen een straaljager of helikopter. Of een foto waarbij ook een mooie lucht, platteland of groepje mensen in het beeld staat? (Ik zelf fotografeer t liefst alleen t toestel, en dan achteraf misschien 1 a 2 foto's van t hele tafareel voor overzicht).

Gebruik een Canon EOS 60D met Tamron 18-270 lens en eventueel Canon Speedlite 430 EXII flitser...En dan nog de Panasonic HDC-SD90 camcorder met Velbron CV460 statief. Ik heb helaas maar 1 accu voor beiden, maar ongeveer duur van 3 uur. SD kaartjes heb ik totaal iets van 50GB dus daar moet ik t wel mee redden.

Straaljagers fotograferen heb ik eigenlijk nog nooit de kans voor gehad. Voor ik een camera kreeg/had, ging ik al niet meer na de Veluwe. En dan die ene keer dat er een F16 boven Gouda vloog (Martinair actie bijvoorbeeld recht boven mijn huis) was ik veel te laat en ging ik eerst filmen. Filmen heb ik wel kunnen doen dus dat lukt wel.

Helikopters, al dan niet van t leger (Vooral politiehelikopter) lukt me wel aardig goed. Dus dat moet als t goed is geen probleem zijn. Al heb ik geen idee hoe ik die flares moet vastleggen.

Bedankt voor de antwoorden. Sorry voor het rare bericht.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Als je een Canon EOS 60D hebt, waarom neem je dan ook een camcorder mee.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Erwin S
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1486
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2006 21:22
WoonplaatsCOLON Waalwijk

Hoi Herdervriend.

Hierbij wat antwoorden.

1 Ja hoor geen probleem.
2 Ik fotografeer alleen maar en vind het echt niet makkelijk om de camera op statief te zetten , dat vind ik alleen makkelijk waneer ik hem niet gebruik ..niet hoeven tillen :-)
3 Zelf heb ik hem op diafragma auto ,en kies hij zelf de sluitertijd , zeker met hoog/laag of wolken/blauwe lucht , vind ik het makkelijker zo.
en idd ,zelf uitzoeken , je hebt best wat vliegtuigen die wat minder interessant zijn , daar kan je dan mooi op oefenen.
4 Zelf vind ik het mooist ( maar das persoonlijk natuurlijk ) geen bomen of mensen ed, maar wel met wolken , want blauwe lucht vind ik ook niet alles .
Moet genoeg zijn , flitser heb je waarschijnlijk niet nodig :-)
Flares ed .....gewoon lekker oefenen, en veel plezier .
Zelf ga ik beide dagen, en hopelijk hebben we goed weer.

Erwin.
Zien zegt meer dan 1000 woorden.

Website : http://www.erwin-stevens.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Twitter : https://twitter.com/#!/Erwin_Stevens" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook : https://www.facebook.com/erwinstevens3" onclick="window.open(this.href);return false;
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

PanzerFaustNL schreefCOLONAls je een Canon EOS 60D hebt, waarom neem je dan ook een camcorder mee.
Even uw vraag beantwoorden. Omdat ik graag alles wil fotograferen en filmen, tegelijkertijd. Ja, op de 60D zit ook een film functie. Maar, dan moet ik des te sneller het kaartje wisselen. En ik ben nog niet zo goed bekend met de film functie ervan. Tevens is het inzoomen makkelijker en is het bereik verder van de camcorder.

Bedankt Erwin S voor de antwoorden:D
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Als je een trillingsvrij beeld van een vliegtuig wilt hebben terwijl je met de camcorder ver inzoomt, gaat je dat niet lukken. Oefen daarvoor eerst eens op auto's en probeer het beeld schokvrij te houden. Met camcorder op statief, als ze alleen voorbij vliegen, zou moeten kunnen.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
bobeldijk
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1526
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2004 17:57
CONTACTCOLON

Herdervriend schreefCOLONOmdat ik graag alles wil fotograferen en filmen, tegelijkertijd.
Ik ben toch even benieuwd hoe je dit wil gaan doen.
De toestellen vliegen alle kanten op en je zal toch met je camera/videocam mee moeten gaan.
Daarom was ik hier even benieuwd naar....

Wat ik je wel nog eventueel kan meegeven is, als het programma bekend is om te kijken wie er allemaal een demo gaat geven op deze dag.
En aan de hand daarvan te kijken of ze ergens hun vliegroute hebben staan en wat ze dus allemaal laten zien tijdens de demo.
Zo heb je ook wat beter voorbereid als de flares komen.

Mochten ze met flares gaan schieten vergeet dan niet goed op te letten bij de Apache. Dit is altijd erg spectaculair.

Oh en neem oordoppen mee. Ik heb er heel veel baat bij gehad en kon me beter concentreren op het nemen van fotos.

Als laatste kun je eventueel ook nog kijken bij http://www.volkelindewolken.nl
Daar is ook de demo van de nederlandse F16 te zien.
Voor meer Circuitfoto's... kijk eens op www.circuitphoto.com
Bijverdienen met je [url=http://submit.shutterstock.com/?ref=277321]foto's[/url]?
twistersam

Even een antwoord op je vragen:

1. Jawel geen enkel probleem, kijk maar eens op mijn website.
2. Fotograferen van de vliegshow met statief vergt veel oefening, vooral met goed weer gewoon uit losse hand doen, filmen heb ik geen ervaring mee.
3. Ik fotografeer altijd op diafragma of sluitertijd voorkeur. AV voor alles wat geen propeller of rotor heeft (dus alles met straalmotoren), TV voor alles met propellers of rotoren (heli's, transport, trainers met turboprop) op een rotorblur te krijgen. Hiervoor gebruik ik een sluitertijd van ongeveer 1/125 sec of lager.
4. Smaken verschillen, compositie is iets persoonlijks.

Laat je flitser maar thuis, is alleen extra gewicht wat je heel de dag mee moet dragen, je hebt er ook niets aan, toestellen staan te ver weg voor een flitser. Een accu die slechts drie uur meegaat is weinig, het vliegprogramma duurt doorgaans 8 uur, wellicht toch aan te raden een extra accu aan te schaffen (via dit forum).

Voor wat betreft flares:
De Apache demo, F-16 demo van de luchtmacht en waarschijnlijk ook van de turkse en belgische luchtmacht gebruiken flares. Vastleggen is simpel, gewoon blijven volgen en op het moment van afschieten een foto maken en hopen dat het is gelukt. Twee dagen gaan kan hierbij helpen, tweede dag weet je wanneer ongeveer flares worden gebruikt (en met wat mazzel wordt het door de commentator van het team gezegd).

Al met al veel plezier.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

off topic tip; neem hele goede wandelschoenen mee :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Bedankt voor de tips:)

Fotojeroen: HIhi xD Die heb ik altijd bij me. Althans, ik vind ze prettig zitten en soms ga ik na evenementen die 10 uur duren (brandweerwedstrijden) en dan houd ik t ook vol.

twistersam: Bedankt voor de tips. Een 2de accu wordt een probleem aangezien ik nu er geen geld voor heb. Zelfs niet als die 100 euro goedkoper is. Flitser heb ik altijd bij me, voor mij niet echt een extra gewicht, past gewoon goed in mijn camera-tas. En helaas gaan we maar 1 dag, en dat is vrijdag.

bobeldijk: Het is lastig uit te leggen, maar doe het vaker bij evenementen, zoals brandweerwedstrijden. Filmen en fotograferen tegelijkertijd. Dan zet ik meestal mijn camcorder op de statief. Die makkelijk te draaien is. Alleen ik hoop dat het ook gaat lukken bij dit evenement. En anders film ik het een en fotografeer ik dan het ander. (Ik werk tevens niet al te graag met een film-functie op een foto camera, alleen als het echt nodig is)...Ik wacht al op het programma ja en zodra die bekend is zal ik hem even goed doornemen en uitprinten indien mogelijk...Wel handig om te weten wat er gaat komen namelijk:) Ik woon iets van 150 tot 200 KM van Volkel, dus kan niet zo 1/2/3 na een evenement toe. Dat ik na dit evenement kan gaan, dat me pa zover wilt rijden is al een wonder. (En ja, ik heb een bloedhekel aan openbaar vervoer, nare ervaringen mee)..>Vroeger toen ik op de camping in de Veluwe zat vlogen wel vaker F16's en Apache's heel laag over. Maar mijn oren hebben t uitgehouden dus xD Tevens is t prettiger om toch wat te horen...Zeker aangezien ik ook de hulpdiensten in de gaten wilt houden als er toevallig wat id buurt gebeurt...

VFRood: Goede tip. Zal ik zeker proberen. Alleen weet niet of t gaat helpen. Ik heb totaal geen stabiele handen, ik tril continu.
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Aardig al wat tips gehad:) Zijn er nog meer?
twistersam

Wat al eerder is gezegd, neem oordoppen mee. Luchtmachtdagen kun je niet vergelijken met een overvliegende apache op F-16. Enkele types die komen maken meer herrie, afterburner wordt geregeld gebruikt en dan komt het geluidsnivo al snel boven de grens van 87 dB (boven 85 dB ben je op de werkvloeg verplicht oordoppen te dragen). Daarbij is het geluidsnivo geen moment opname maar een continue belasting bijna de gehele dag.

Laatste jaren werden trouwens bij de ingang doppen uitgedeeld.
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

twistersam schreefCOLONWat al eerder is gezegd, neem oordoppen mee. Luchtmachtdagen kun je niet vergelijken met een overvliegende apache op F-16. Enkele types die komen maken meer herrie, afterburner wordt geregeld gebruikt en dan komt het geluidsnivo al snel boven de grens van 87 dB (boven 85 dB ben je op de werkvloeg verplicht oordoppen te dragen). Daarbij is het geluidsnivo geen moment opname maar een continue belasting bijna de gehele dag.

Laatste jaren werden trouwens bij de ingang doppen uitgedeeld.
Oke, handige tip. Maar met oordoppen, hoor je dan nog wel de vliegtuigen aankomen? (Althans ja als ze overvliegen dan hoor je ze zeker. Maar weet nog toen ik op de camping zat, toen je ze hoorde was je al te laat, althans bij die F16's). Ik heb tevens geen oordopen, ook geen geld meer voor. Dus moet t dan doen van t uitdelen.
Gebruikers-avatar
knrd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 10:54
WoonplaatsCOLON 073

Ik zelf ben al regelmatig op de luchtmacht dagen geweest.
Heb daar al vaak gezien dat mensen een trapje mee nemen om boven de mensen uit te komen die voor hun staan.
Zelf heb ik soms een foto waar net een hoofd op staat maar dat is gewoon even goed bekijken waar je gaat staan.

Het kan misschien handig zijn als het geen moeite kost om een trapje mee te nemen. ;)
Ik ga er in ieder geval niet mee lopen sjouwen :D

Dit jaar ben ik er ook weer beide dagen.. En misschien ook 26 mei bij Volkel in de wolken. :)
"The details are not the details. They make the design."
- Charles Eames
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Knrd: Ah:) Leuk:)

Wij hebben helaas niet echt een trapje om te gebruiken, tevens vind ik het altijd dood-eng om op zo'n ding te staan. (Vraag dan liever de lokale brandweerkazerne of ze hun autoladder even kunnen uitlenen xD Kan niet maar goed, ik sta liever in zo'n ding dan op zo'n trapje). Dus helaas is dat niet echt een optie. Maar wel een goede tip:)

Ik hoop dat er in dat gebied plekken zijn waar je zeg maar iets hoger kan staan. Heuveltjes enzo. Want dan ga ik daar staan. Lijkt me namelijk erg leuk om een foto te maken van het hele publiek. Als indruk hoe druk het is op die dag. (Ik ga dus alleen de eerste). Maar ja, het meeste speelt zich toch in de lucht af, dus hopen dat ze hoog genoeg blijven vliegen zodat je net boven die hoofden je foto kan maken. Tevens, die hoofden kun je toch weg photoshoppen?

Ja heb helaas zelf niet t geld/vervoer om vooraf al het hele terrein te verkennen. Dus het is echt een op de dag zelf iets. We gaan wel vroeg weg, maar vanuit Gouda is het toch, zeker als het verkeer tegenzit, minstens 2 uur rijden, met de auto. Om de tank-momenten nog niet te vergeten. En de plas-momenten. (Hopen dat er wel goede sanitaire voorzieningen zijn op dat evenement). Anders hak ook wel na datgeen op de 26ste willen gaan ter voorbereiding. Maar goed.
Gebruikers-avatar
knrd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 10:54
WoonplaatsCOLON 073

Herdervriend schreefCOLONMaar ja, het meeste speelt zich toch in de lucht af, dus hopen dat ze hoog genoeg blijven vliegen zodat je net boven die hoofden je foto kan maken. Tevens, die hoofden kun je toch weg photoshoppen?
De hoofden weg photoshoppen zal lastig gaan als deze precies voor het vliegtuig zit ;) Maar dat zou eventueel een optie kunnen zijn als er net een stukje hoofd op staat of iets dergelijks.
Meestal werk een paar stapjes terug ook wel :)
"The details are not the details. They make the design."
- Charles Eames
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Herdervriend schreefCOLONOke, handige tip. Maar met oordoppen, hoor je dan nog wel de vliegtuigen aankomen? (Althans ja als ze overvliegen dan hoor je ze zeker. Maar weet nog toen ik op de camping zat, toen je ze hoorde was je al te laat, althans bij die F16's). Ik heb tevens geen oordopen, ook geen geld meer voor. Dus moet t dan doen van t uitdelen.
D'r zijn verschillende soorten. Je kunt ze op maat laten maken voor je oren (ik doe dat met enige regelmaat) en dat zijn de fijnste oordoppen. Ze dempen het beste en passen ook het makkelijkst/fijnst. Maar dit moet je eigenlijk alleen laten doen als je ze regelmatig nodig hebt. Voor een incidentele keer is het te duur.
Alternatief daarvoor zijn de schuimdopjes. Deze dempen ook, ware het iets minder.
Met beide types wordt het geluid gedemt. Het wordt dus minder. Door materiaalkeuzes kan er bepaald worden wat er gedempt wordt. Zo is het nog mogelijk om bijvoorbeeld een gesprek te voeren omdat die frequenties minder gedempt worden.
Je hoort de vliegtuigen heus nog wel aankomen, misschien iets later, maar je hoort het wel. Niet bang zijn om iets te missen omdat je het niet hoort, dat kan gebeuren.
Liever iets missen dan thuiskomen met piepende oren (lees; beschadigde oren)

En dan zijn er ook nog de oorkappen, als extra voordeel houdt je dan ook nog warme oren :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
twistersam

Zelf heb ik aangemeten oordoppen (maar heb dan ook eer werkgever die verplicht is ze mij te verstrekken). Deze zijn inderdaad het fijnst om te dragen omdat ze perfect passen. Voordeel van deze tov kappen is dat dopjes alleen de hoge tonen wegfilteren, je kunt met dopjes in gewoon verstaanbaar een gesprek hebben, met kappen gaat dat minder goed (He, Wat zeg je, Huh en :) )

O ja schuimdopjes kosten bijna niets, beetje geld uitgeven is nog altijd beter dan PERMANENTE gehoorschade
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar