Nu een 60d kopen of........ wachten op de 70d.....graag advi

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
peejee
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2005 18:44

Hoi allemaal,

na jaren (vanaf een half jaar na introductie) met een 20d gefotografeerd te hebben wil ik een nieuwe body gaan kopen. Al maanden houd ik canonrumors in de gaten voor een opvolger van de 60d. Omdat ik en goede en minder goede berichten over de 60d heb gelezen heb ik telkens de beslissing uitgesteld. Nu is prijs voor de body van de 60d zo rond de 600 euro gedaald (incl. cashback), en de nieuwe 70d zal toch wel rond de 1000 euro uit gaan komen. Een aanmerkelijk prijsverschil, en de vraag is nu: is langer wachten de opvolger waard? Of kan ik nog jaartjes vooruit met de 60d?

Alvast bedankt voor antwoorden!

Pieter
Canon 60d / 24-105 L IS USM / 12-24 AT-X Pro / EF-S 60
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Wat zou er mis zijn met de 60D? En wat zou er op de 70D moeten zitten om 400 euro meer uit te geven?

Ik ga altijd uit van het standpunt dat je nooit moet wachten op iets wat wellicht ooit gaat komen, maar gewoon moet leven naar de dag. Ik heb in ieder geval erg veel plezier van mijn 60D.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

+1 wat de opmerking van Marco betreft

Bedenk je wel dat als voor het allernieuwste gaat je ook de hoofdprijs betaald. Ik zou lekker voor een 60D (evt 2e hands) gaan en kijken naar een leuk objectief erbij als het geld echt op moet. :wink:

Succes,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Niets mis met de 60D, ik fotografeer al mijn opdrachten en foto's mee..scheelt je een hoop centen en je zult er heel veel plezier van hebben.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

Er zijn al redelijk wat topics geweest die over hetzelfde onderwerp gaan, dat zal je natuurlijk ook al zelf hebben gezien.
zal ik wel investeren of toch nog even wachten en dan kijken voor het nieuwste materiaal?

De 60D is gewoon een prima camera; Er zal uiteindelijk wel weer een vervanger voor komen in de vorm van een 70D.
Als ik persoonlijk voor een dergelijke keuze zou staan en nog steeds de 20D had, zou ik gewoon even wachten.

Waarom?

Gewoon omdat je met die camera al aardig wat tijd hebt gefotografeert en dat het beetje extra wachten er dan ook wel bij kan.
Dan koop je lekker die 70D ( want die wil je uiteindelijk toch.. ) en heb je meteen het nieuwste van het nieuwste. ( als je daar gevoelig voor bent althans , maar gezien de camera die je nu hebt zal dat wel meevallen denk ik :wink: )
Het geld zal je ongetwijfeld al bij elkaar hebben :D
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Je hebt al zolang gedaan met je 20D, je kunt nog wel even wachten, of, je hebt al zolang gedaan met je 20D dat ook een 60D een sprong voorwaarts is. Beide is even waar :shock:

Er zijn een aantal zaken die je in ogenschouw moet nemen:
De aankondiging van de 70D duurt niet meer zo lang, maar wanneer kun je 'm daadwerkelijk kopen?
De 70D zal vermoedelijk veel duurder zijn dan de 60D.

Alleen jijzelf kunt bepalen of je de 70D wilt. Ik zou mijn keuze laten afhangen van de vraag of ik het prijsverschil er voor over zou hebben. Ik verwacht niet dat de 70D ruim €400,- beter is, ik zou niet wachten, maar jou keuze kan een andere zijn!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik moet denk ik binnenkort eens een stukje gaan schrijven waarom je niet altijd op iets nieuws hoeft te blijven wachten en gewoon (in dit geval) een 60D kan kopen omdat dat ook een prima camera is
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
wernerfotografie

Je wilt ook niet doodgaan met de folder in je hand. Gras is altijd groener bij de buurman, niet twijfelen, 60D is prima camera, gewoon aanschaffen die handel en die 400 euro weer in andere gear stoppen !
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

Ik zou wachten, en als de 70D er is zou ik gaan wachten op de 80D, heb je altijd iets om naar uit te kijken. En in de tussentijd heb je altijd nog je 20D om foto's mee te maken.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ik zou wachten tot de 70D er is, want dan wordt de 60D in de uitloop of 2e hands een stuk goedkoper. Volgens mij duurt het niet lang meer voor de 70D op de markt komt. Wanneer je toch aan de nieuwe 70D blijft denken, is het misschien een overweging om eens op een tweede hands 5DII op MP te zoeken...
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Geeft aan dat je met de 20d lang hebt gewerkt en er veel plezier mee hebt gehad.

Ik zou lekker nu geld uitgeven en weten dat je ook hier weer járen mee kan doen.

Ik ben zelf heel laat in de Digitale wereld gestapt met destijds een 2e hands EOS 300D voor 200 euro matsprijs.

Daarna overgestapt op de EOS 1D Mark II - een droomcamera waar ik nog steeds al mijn opdrachten mee schiet (vnl. portret)

Ik zou idd de 60D nemen, of kijken naar een 5D of 1D in het 2e hands segment.
Anoniem 4

Zou je met wachten mooie foto's kunnen maken? :roll:
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Illuminatus schreefCOLONZou je met wachten mooie foto's kunnen maken? :roll:

Het ligt eraan waar je op wacht. Als je bijvoorbeeld in de natuur foto's maakt, dan kan wachten zeker de moeite waard zijn. Zo zijn foto's van een lege weide niet zo fraai. Als je dan wacht totdat dat hertje voorbij komt heb je dikke kans dat je foto mooier is.....
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Over het algemeen ben ik het wel eens met de bovenstaande commentaren dat je niet moet wachten, want dan kan je blijven wachten.

In dit bijzondere geval denk ik daar echter anders over. De verwachting is dat de 70D over ongeveer een week gepresenteerd wordt. Tegen die tijd heb je meer informatie en kan je een weloverwogen beslissing nemen. Nu blijft het gissen. Daarbij zal de 60D de komende tijd niet duurder worden lijkt me.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Vergeten we ook niet dat Canon iets anders is dan Nikon. Over het algemeen zijn de dingen die Nikon presenteerd ook vrijwel meteen leverbaar, bij Canon presenteren ze volgende week misschien de nieuwe 70D en dan over een half jaar wordt ie mondjesmaat uitgerold voor een prijs die 5 maanden later in de regel 15 tot 20% lager ligt. Kortom, je bent makkelijk een jaar verder voordat je de camera tegen een fatsoenlijke prijs kan kopen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Gewoon de 60D aanschaffen. Tenzij de 70D naar verwachting koffie kan zetten.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Anoniem 3

Off topic:
fotojeroen schreefCOLONVergeten we ook niet dat Canon iets anders is dan Nikon. Over het algemeen zijn de dingen die Nikon presenteert ook vrijwel meteen leverbaar, bij Canon presenteren ze volgende week misschien de nieuwe 70D en dan over een half jaar wordt ie mondjesmaat uitgerold voor een prijs die 5 maanden later in de regel 15 tot 20% lager ligt. Kortom, je bent makkelijk een jaar verder voordat je de camera tegen een fatsoenlijke prijs kan kopen
Nikons blijken wel ontzettend goede stofzuigers te zijn.. :lol: :wink:

En on topic
ben ik het geheel met VFRood eens.
60D een prima camera..
en zelfs te calibreren, zo leerden wij bij TechRepair. :wink:
edufotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2013 16:34
WoonplaatsCOLON Hoogeveen
CONTACTCOLON

Ik zit zelf ook nog een beetje in dubio wat te doen, maar kwam het volgende tegen:

http://thenewcamera.com/tag/canon-70d/

volgens deze site gaat de 70D nabij de USD1199,- = €913,-kosten, terwijl de 60D bij cameranu.nl €699,- kost (alleen de body) en je hebt momenteel de actie dat je €80,- terug krijgt, dan kom je op een verschil van bijna €300,-. Hiermee kan je dan weer andere leuke dingen doen toch?
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Volgens mij is er maar 1 vraag die je jezelf moet stellen.
Hoe snel wil je een nieuwe camera. Als jij het geen probleem vindt om nog een paar maandjes met deze door te fotografen dan kun je tzt kiezen welke je definitief neemt.
(Als het inderdaad zo is dat die 70D binnenkort op de markt komt)
Je kunt dan beoordelen via de welbekende fotografiesites of de 70D voldoende meerwaarde heeft t.o.v. de 60D. De 60D zal dan wellicht weer wat in prijs zakken.

Zelf heb ik vorig jaar net voor de introductie van de 5DIII een 5DII gekocht. De prijzen daalden flink en voor mij heeft deze alles wat ik wens.

Fotografeer je veel, en is de wens voor een nieuwe camera heel groot dan zou ik mijzelf afvragen of je wilt wachten. Het mooie weer komt er aan, je zou nu al volop met je nieuwe
camera in de weer kunnen gaan. Je kunt er dan al lekker van genieten. Die 60D is al een enorme sprong voorwaarts tov de 20D. Daar zul jij al heel blij mee zijn.
Het lijkt me dus echt een persoonlijke afweging.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Hoe kun je iets verlangen waarvan je niet weet wat het is? Alleen geheel nieuwe sluitermechanismes, processoren en sensoren zouden een revolutie betekenen, iets waarvan je MOGELIJK spijt krijgt dat je die nèt niet hebt. Wat is de kans dat dat gebeurt? Twee digic5 dingetjes = leuk maar geen revolutie. Als ik vandaag een 60D koop en morgen blijkt de 70D een max.sync speed van 1/500e te krijgen, ja dan kwijl ik weer over de 70D en wil ik die kopen...Samenvattend: 60D = een prima camera. 70D = MOGELIJK een revolutionaire camera die zijn meerprijs waard is. Oftewel: de dag dat hij aangekondigd word en je de specs weet koop jij òf een 60D of ga je met je 20D geld verdienen zodat je een 70D kan kopen die een geheel nieuwe CMOS sensor heeft met max ISO van 256.000 en een sync speed van 1/500e.
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar