Lensbaby

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Dag allen!

In eerste instantie had ik het plan opgevat een fisheye objectief te kopen (samyang8mm). Maar gezien de scherpstel afstand en het mogelijk niet passen op tussenringen laat ik dit toch maar even varen.
Nou lees ik vaak over de lensbaby en de creatieve mogelijkheden. Dus heb ik daar maar eens naar gekeken....wat een keus!
Nou heb ik dus de volgende vragen:

Welke hebben jullie, en wat zijn de ervaringen (plus en minpunten)
Welke onderdelen hebben jullie bijgekocht

En de belangrijkste vraag: wat is de haalbare kwaliteit van de lensbaby. (leercurve mag best steil zijn, als het maar wel mogelijk is)

Wat wil ik er graag mee doen:
Fisheye opnamen van landschappen maar liefst ook macro (1:1 hoeft niet precies, maar liefste wel in de buurt)
Verder zijn andere effecten om mee te proberen uiteraard ook zeer welkom, maar fisheye is toch wel waar ik het voor zou kopen!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een Lensbaby is een effect-objectief en iets anders dan een fish-eye.
Ik denk niet dat Macro met één van beide een goede keus is. Het zal best wel kunnen, maar of het na 5 foto's nog interessant is betwijfel ik.

Beide zijn zo verschillend. Een fish-eye pakt heel veel beeld en een lensbaby wat minder (langer brandpunt), maar gebruikt wel het Scheimpflug-princiepe om een creatiever beeld te kunnen maken. Lensbaby moet je misschien meer vergelijken met tilt-shift dan met fish-eye.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Bedankt voor je reactie Jeroen.

Misschien moet ik nog eens rustig bekijken wat ik precies zoek en dan aan de hand daarvan hier is rond vragen.
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Meestal komen dit soort ideeën van foto's die je elders hebt gezien. Je moet er ergens opgekomen zijn toch?
Hoe zijn die foto's gemaakt?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Dat is zeer waarschijnlijk waar, alleen me geheugen laat me compleet in de steek! :)
Omdat het voorjaar er weer aan komt met alle mooie bloemen en insecten kreeg ik dit gevoel ineens.

(en door een natuurfotograaf die foto's onderwater maakte mbv een fisheye lens, maar geen idee welke gear hij had)
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

fotojeroen schreefCOLONEen Lensbaby is een effect-objectief en iets anders dan een fish-eye.
Ik denk niet dat Macro met één van beide een goede keus is. Het zal best wel kunnen, maar of het na 5 foto's nog interessant is betwijfel ik.

Beide zijn zo verschillend. Een fish-eye pakt heel veel beeld en een lensbaby wat minder (langer brandpunt), maar gebruikt wel het Scheimpflug-princiepe om een creatiever beeld te kunnen maken. Lensbaby moet je misschien meer vergelijken met tilt-shift dan met fish-eye.
Er is ook een lensbaby fisheye te koop :wink:
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

De lensbaby is inderdaad een heel ander soort lens. Eigenlijk gewoon een soort van Tilt/Shift lens, maar zonder de Shift mogelijkheid. Deze serie heb ik gemaakt met de lensbaby om de dof te kunnen verplaatsen (schuin, scheeft enz).

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 172&type=1" onclick="window.open(this.href);return false;
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Oke, dat is inderdaad ook een leuke toevoeging. Welke lensbaby gebruik jij en wat zijn de voor/nadelen?
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Lensbaby fisheye. Zoals hij uit de camera komt (FF). Alleen bewerkingen voor wat betreft contrast, kleur etc.

Afbeelding
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

2 foto's uit Gouda (niet met de fisheye)

Gevelornament van gemeentehuis
Afbeelding

Vanaf het bordes van het gemeentehuis
Afbeelding
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Welke set is de eerste mee gemaakt?
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Alle foto's met de lensbaby composer. Op zich voor mij een handicap, omdat dat ding spatrecht op je camera moet zitten vanwege de vertekening die de fisheye geeft.
Die nieuwe houder (mij net even te duur) zou handiger geweest zijn. (De Scout zie ik net op http://www.lensbaby.com" onclick="window.open(this.href);return false;) Maar dat ding is ook alleen daarvoor geschikt. Dan maar even langer priegelen :D
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Is de composer erg gevoelig voor bewegingen of zit hij redelijk vast als je hem eenmaal goed hebt.
En dan heb ik los de fisheye dus nodig, werkt hij dan ook nog met die tussenringen of focust hij zo ook redelijk dichtbij?

Bedankt in ieder geval voor de antwoorden tot nu toe, de aanschaf komt dichterbij:)
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik gebruik de Edge80 op de lensbaby. Naar mijn weten is dit de beste en scherpste lens voor de Composer.

Voor en nadelen?

Op 2.8 redelijk wat CA, maar haarscherp en een prachtige Bokeh.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik heb hem even bekeken, maar wat mij niet duidelijk wordt. Is dit naast bijvoorbeeld de composer of is deze direct te gebruiken?
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Lijkt me een leuke gadget voor aparte, creatieve foto's. Maar wat mij een beetje zorgen baart is dat het een balg is wat redelijk snel bediend wordt. Dus je pompt telkens lucht en stof in en uit je camera. Of is dat niet zo?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Als ik zo eerlijk mag zijn, dan verkies ik toch een combi van een goede lens & PS ;-)
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

@steven, dat idee had ik inderdaad ook met die knijp versies als (geloof ik) de spark

@ crism, dat is een mogelijkheid, maar naar mijn idee kun je met ps nooit een beeldhoek van 160 graden bereiken....dus je moet maar de ruimte hebben om verder terug te gaan. Ook denk ik zelf nooit het zelfde perspectief te kunnen bereiken. Het gaat mij vooral om de fisheye, de rest is leuk mee genomen
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Voor een goed begrip: ik doelde op het blur effect van standaard lensbaby.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

steven l schreefCOLONLijkt me een leuke gadget voor aparte, creatieve foto's. Maar wat mij een beetje zorgen baart is dat het een balg is wat redelijk snel bediend wordt. Dus je pompt telkens lucht en stof in en uit je camera. Of is dat niet zo?
In elk geval de composer niet. Die draait op een bal. Luchtverplaatsing zal miniem zijn en vergelijkbaar met in- uitschuiven van objectief bij focussen. Als de ene kant inschuif, schuift de andere kant in. Hooguit een kleine werveling. En je gaat niet te snel met dat ding draaien :D
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar