[Opgelost] Canon 430ex II kapot?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
hoekie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2010 09:03
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ik ben bang dat mijn Canon 430ex II het loodje gelegd heeft.
Wat is er aan de hand:
Flitser werkte normaal tijdens een shoot, ik gebruikte het on-camera. Op gegeven moment rust mijn vinger even op de *-knop en de flitser flitst een aantal keer snel achter elkaar (is dit het modelling-light?).
Daarna laadt de flitser wel op (rode pilot-knop brandt) en de flitser reageert normaal op het in/uitzoomen met de camera maar weigert te flitsen. Ook het drukken op de pilot-knop heeft geen effect. Batterijen zijn vol, ik heb zelfs nog getest met nieuwe batterijen.
Inmiddels heeft de flitser een hele nacht rust gehad, maar er is geen verandering.
Ik heb in de manual de waarschuwing gelezen over het oververhit kunnen raken bij meer dan 20 flitsen achter elkaar, maar dat zou na 10 minuten rust verholpen moeten zijn.
Zou het kunnen zijn dat de flitsbuis het begeven heeft of dat er in de elektronica iets stuk is?
En zou een reparatie (financieel) zinvol zijn? (helaas geen garantie meer omdat de flitser in 2010 gekocht is)
Iemand bekend met dit probleem?
Laatst gewijzigd door 1 op hoekie, in totaal 21 keer gewijzigd.
Canon EOS 80D en toebehoren
Blog: http://hhoekstra.wordpress.com
Kamp

Dat moet wel te maken hebben met het zogenaamde instellicht. Hieronder een linkje naar de pagina van de gebruiksaanwijzing.
Het lijkt me sterk dat een flitser daar stuk van gaat.
Ik weet niet of de 500D een menu heeft om de flitser op de camera in te stellen. Als dat wel zo is, dan zou je het daar nog eens kunnen zoeken.
Wellicht staat er een instelling verkeerd. Anders het bekende fabrieksinstelling herstellen een proberen.
Reparatie zal niet goedkoop zijn. Vaak al een minimaal bedrag aan onderzoekskosten. Huidige prijzen zijn tweedehands zeer aantrekkelijk.
Succes!

http://www.gebruikershandleiding.com/Ca ... 0030#boven" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
hoekie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2010 09:03
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Gelukkig, de flitser doet het weer. :D

Via vriend Google kreeg ik de tip om sluiting te maken op het voetje van de flitser tussen het "enkele" pinnetje in het midden en de zijkant. En inderdaad na enig gepriegel, ging de flitser af.
Daarna werkte de test(pilot) knop ook weer en doet de flitser het gelukkig ook weer op de camera. :D

In elk geval was het inderdaad het instellicht (modelling light) wat ik kennelijk onbewust aanzette. Standaard gaat deze aan door de scherptediepte testknop (links onder bij de lens). Ik gebruik dit nooit, dus meteen maar uitgezet (Cnf2-3).

Maar wat het nu geweest is dat de flits niet meer werkte? Waarschijnlijk toch iets met de oververhittingsbeveiliging.
Canon EOS 80D en toebehoren
Blog: http://hhoekstra.wordpress.com
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar