24 feb. 2013 ~ winterse avonturen op Schier

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Hoewel ik afgelopen week op Ameland heb vertoefd is daar van mijn fotografische plannen weinig terecht gekomen. Grauw en guur weer, geen zon gezien en twee kinderen aan de griep... Wel heb ik daar een mooie fotoexpositie opgebouwd maar daarover later meer...

De week ervoor echter was ik een paar dagen op Schiermonnikoog en in in die tijd heb ik werkelijk alles aan elementen meegemaakt die er maar zijn. Van hagel tot sneeuw, van zon tot regen en van terrasje pakken tot enorme storm. En dat in slechts 3 dagen tijd...

Het begon allemaal met het feit dat ik mijn expositie uit het bezoekerscentrum van Schiermonnikoog op ging halen om de lijsten te gebruiken voor de expo op Ameland. Natuurlijk plak je daar dan een paar dagen aan vast om ook fotografisch te kunnen genieten. De weersverwachtingen werden echter steeds slechter. En 'slecht' bij mij betekent niet storm of regen maar dat as grauwe weer waar ik inmiddels al meer dan genoeg van heb. De werkelijkheid zou echter heel anders worden...

Woensdag 6 februari 2013, mopperend van het grauwe weer pak ik de boot van Lauwersoog naar Schiermonnikoog, zet mijn fiets met fietskar op het dek en slenter benedendeks op zoek naar een bal gehakt (die zijn lekker!). Ik mijmer over wat had kunnen zijn, twijfel of ik niet toch een paar dagen later had moeten gaan en speel wat met mijn smartfoon. Tot ik ineens naar buiten kijk en het grauwe wolkendek zie overgaan in dik zwarte wolken waar de zon dapper doorheen probeert te priemen. Ik pak mijn camera en snel aan dek, de wind is inmiddels aangetrokken tot stormachtig en het begint angstaanjagend te regenen...

Afbeelding

1. techniek: 5DII met 16-35 lens op 16mm, f/9, ISO200 en 1/320 sec. sluitertijd vanaf een
wiegende boot. Belichting afgestemd op de donkere wolken, zódanig dat de zon net niet overstraalt.



...terwijl ik mij tussen de foto's door verschuil achter de glazen van het dek kijk ik telkens om naar wat de lucht gaat doen. Het is een prachtig koufront welke vanaf het noordoosten richting de wal drijft en zon afwisselt met hevige buien tot zelfs sneeuw. Ineens ontwaar ik een dapper bootje wat precies in het gat van de wolken vaart en prachtig wordt verlicht door de zonnestralen...

Afbeelding

2. techniek: 5DII met 70-200 f/2.8 lens op 80mm, f/22, ISO200 en 1/400 sec. sluitertijd
vanaf een nog steeds wiegende boot. Lastige belichting door het hoge licht/donker contrast maar het paste
net binnen het dynamische bereik. De keuze van f/22 diafragma heeft te maken met de hoop dat de zon
door diffractie nog meer zou stralen, hij was echter net niet genoeg zichtbaar hiervoor.



...eenmaal op Schier zwoeg ik mij met fiets langs de waddendijk op weg naar het dorpje om er vervolgens in een kroeg te ploffen onder het genot van koude triple. Ik wacht tot het tijd wordt voor de zon om weer onder te gaan maar hou meewarig de lucht in de gaten. Eenmaal terug aan de waddendijk blijkt een grote wolkenband de uiteindelijke zonsondergang te verbergen maar nog net voor de zon helemaal verdwijnt kan ik een beeld maken van een troep rotganzen in het warme avondlicht...


Afbeelding

3. techniek: 5DII met 70-200 f/2.8 lens op 200mm, f/7.1, ISO200 en 1/640 sec. sluitertijd
vanaf statief. De in eerste instantie gebruikte 0,6ND-grad filter heb ik er snel weer afgehaald, het beoogde
effect was veel te overdreven en een 0,3 filter heb ik niet; die ene stop kan je net zo goed in de
nabewerking voor elkaar krijgen...



...na een heerlijke avondmaaltijd duik ik toch te laat mijn bed in om wat zuur te kijken naar mijn wekker die ik om 5:30 had gezet. Mijn doel: de zonsopkomst in de kwelder, liefst met ook nog een paar mooie nachtopnamen van sterren. Het lijkt erop dat het open gaat treken richting de ochtend. Wreed wekt de wekker mij maar ik sta snel op en al om 5:45 fiets ik oostwaarts langs het wad. Vóór ik de kwelder bereik klim ik op de dijk en geniet van het uitzicht richting de wal...

Afbeelding

4. techniek: 5DII met 16-35 f/2.8 lens op 16mm, f/4, ISO1600 en 30 sec. sluitertijd
vanaf statief. Door de keuze van hoge ISO komen de vele sterren goed tot hun recht. Het lichtje in
het midden is de maan die bijna onder is...



...Na diverse opnamen met meerdere camera's pak ik mijn spullen in en vervolg mijn weg richting de diep donkere kwelders. Ik besluit zonder lampen te fietsen om mijn nachtzicht niet te bederven maar de vele ondergelopen poelen, vlak naast het pad, doen mijn anders besluiten. Beter extra tijd om aan het donker te wennen als ik afstap dan een voortijdig nat avontuur. Eenmaal op de kwelder kijk ik naar het noorden en tot mijn schrik zie ik het heel snel dichttrekken met zware wolken. Een blik op de radar bevestigt mijn bange vermoeden: er komen zware buien aan! Snel pak ik mijn camera en statief om nog een laatste beeld te maken van de eerste kleuren van de schemering...

Afbeelding

5. techniek: 5DII met 16-35 f/2.8 lens op 23mm, f/10, ISO1600 en 15 sec. sluitertijd
vanaf statief met gebruik van een 0,6ND-grad filter om het contrast tussen lucht en voorgrond wat te verkleinen...



...Na deze opnamen wordt het alleen maar erger. De sterren verdwijnen als sneeuw voor de zon en de lucht wordt per seconde donkerder. Van het ene op het andere moment begint het te hagelen, dikke stenen. Ik kijk om mij heen en besluit dat ik op geen slechtere plek kan staan dan in de kwelder... in de weide omtrek is geen beschutting te vinden, zelfs geen struik. Ik doe snel mijn rugzak af, trek mijn muts over mijn oren en met mijn rug in de wind tegen mijn rugzak aanzitten, mijn handen voor mijn ogen. 10 minuten lang voel ik het harde gekletter op mijn hoofd, kan ik niet achterom of opzij kijken of er komen hagelstenen achter mijn bril in mijn ogen en wordt ik in en in koud van de natte koude kweldergrond. Ik vloek, daar ging mijn hoop op een mooie zonsopkomst in de kwelder. Ik ben koud, de zon en sterren zijn weg en ik kan geen kant op...

... als de bui over is gedreven richting vaste wal besluit ik alsnog naar mijn mijn oorspronkelijke doel, het baken in de Kobbeduinen, te gaan. Ondanks de saaie wolkenlucht. Beneden bij het baken breekt ineens de zon door de wolken en worden de wolken prachtig roze en oranje verlicht met als tegenhanger de kweldergrond vol met witte hagel...



Afbeelding

6. techniek: 5DII met 16-35 f/2.8 lens op 16mm, f/18, ISO100 en 1/2 sec. sluitertijd vanaf
statief met gebruik van een 0,6 hard ND-grad èn 0,9 soft ND-grad filter. Ik wil niet een té lange
sluitertijd om juist de vormen van de wolken niet te verliezen.



...de roze wolken komen en gaan en ook ik bevindt mij inmiddels op een roze wolk. Dit is fraaier dan ik had gehoopt, prachtig maar onplanbaar. Even verderop zie ik weer een dramatisch schouwspel van kleur en vormen...

Afbeelding

7. techniek: 5DII met 16-35 f/2.8 lens op 16mm, f/16, ISO50 en 1/5 sec. sluitertijd vanaf
statief met gebruik van een 0,6 hard ND-grad filter.



...het is inmiddels middag en de turbulente elementen hebben plaats gemaakt voor stralende zon. Terwijl het op de wal koud is en guur kan ik er prat op gaan dat ik op 7 februari mijn eerste terrasje heb gepakt in de stralende zon. Door de opwarming van het zand in de duinen en op het strand ontstaan al gauw de eerste 'mooi weer wolkjes' tezamen met het afgaande tijd, nat zand achterlatend, natuurlijk hèt moment om naar het strand te gaan...

Afbeelding

8. techniek: 5DII met 16-35 f/2.8 lens op 16mm, f/8, ISO100 en 1/100 sec. sluitertijd uit de
hand, diep door de knieën gaand voor de mooie reflectie en met gebruik polarisatiefilter.



...de zon is in februari nog warm van kleur, zelfs midden op de dag. Daarvan gebruikmakend ga ik op zoek naar de prachtige embryonale duinen die je juist op Schiermonnikoog zo mooi vast kunt leggen. Al eerder heb ik hier sfeervolle beelden van kunnen maken. De zon werpt een mooie schaduw langs dit mini landschapjeals ik zoek naar een ongerept stukje strand...

Afbeelding

9. techniek: 5DII met 16-35 f/2.8 lens op 16mm, f/8, ISO100 en 1/125 sec. sluitertijd uit
de hand, wederom diep door de knieën gaand voor een grootste indruk van dit kleine duintje.
Met gebruik polarisatiefilter.



...Na het bezoek aan de stamkroeg ga ik nog snel naar het wad. Hoewel het in de middag wederom is dichtgetrokken en we de eerste sneeuwbuien alweer gehad hebben hoop ik toch nog op een mooie reflectie van verlichtte wolken, zeker omdat het nu weer laag water is. En ik heb geluk, de zon is niet te zien maar de kleuren op de wolken des te meer. Overmoedig ploeg ik een stukje het wad op en begin met fotograferen. Mijn statief zakt weg en mijn voeten ook, maar het kan mij niet deren. Ik vergaap mij aan de schoonheid. Tot ik ontdek dat de medogenloze zee zich inmiddels achter mij heeft gesloten, ik slik en met een angstig gezicht zet ik mijn voet in het koude water terug naar de wal...

Afbeelding

10. techniek: 5DII met 16-35 f/2.8 lens op 35mm, f/22, ISO50 en 5 sec. sluitertijd vanaf
statief van op het wad. Met 0,9 soft ND-grad filter voor mooie diepe kleurovergang
Laatst gewijzigd door 1 op schoffie, in totaal 26 keer gewijzigd.
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
LBtmff
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2013 20:41
WoonplaatsCOLON Westerkwartier

Erg mooie foto's..! Met een mooi verhaal erbij, kan'k van genieten..!

Énige opmerking: "De foto toen het dag was, door de knieën en Pola, een donkere zweem... (Foto nr. 8.)


M.v.g.,
LBtmff
Gebruikers-avatar
gjhagen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2010 22:56
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Wauw, echt een hele gave serie!!!
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Die foto's, aangevuld met een boeiend verhaal incl technieken maakt het een genot om te kijken/lezen. Bedankt voor het posten!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Prachtige foto's, fantastische toelichting, af en toe flinke ontbering. Respect.
Moet me toch inschrijven bij je voor een fototrip.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

dank voor alle reacties :)

@Geelduikbootje: je bent van harte welkom
www.johanvanderwielen.nl
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Een prachtig verhaal met bijpassende foto's. En de laatste vind ik helemaal prachtig.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Bobby
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2006 18:16
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Goedemorgen Johan,
wat een mooie serie foto's laat je weer zien.

Bij de eerste 2 foto's is bij foto 1 de lucht en lichtharp prachtig in combo met de hele lage horizon.
Toch ga ik dan persooonlijk voor foto 2 omdat door het plaatsen van een object in de foto ik meer een indruk krijg hoe weids de foto is.

Foto 3 is een heerlijk warme foto die lekker vanuit de hoek begint. Wat mij betreft had er aan de bovenzijde best een stukje af gemogen.

Foto 4 mooi om te zien met de wolkenlucht en sterrenhemel.

Foto 5 heerlijk wat betreft sfeer en weerspiegeling.

Foto 6 en 7 zijn ook weer mooi verzorgd, maar ga hier voor foto 7 omdat deze meer diepte heeft.

Foto 8 Ik vind die ribbels prachtig om te zien, samen met het weerspiegelde water maakt dat een heerlijke voorgrond om te zien. Het is duidelijk te zien dat je de polar hebt gebruikt .... ben er achter gekomen dat het soms ook nadelig werkt :cry: . zie je ook bij deze foto door de donkere "vlek" rechts in de lucht.

Foto 9 Ook hier weer het effect van de polar in de lucht te zien, ook het licht is toch al aan de harde kant......

Foto 10 Prachtig van kleur, persoonlijk ga ik bij zo'n prachtige luchten voor een lage horizon.

Deze foto's bevestigen dat niet voor niets de waddeneilanden op mijn lijstje staan van de klikken locaties in Nederland.
Greetings Chris
www.carpediemlandscapes.com

Canon 5D Mark III, Sigma 50 f1.4 , Canon 17-40 f4 L , Canon 24-105 f4 L is , Sigma 70-200 f2.8, apo teleconverter 2.0, Canon Speedlite 430 , Canon Speedlite 580II, Lee filter set.
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Je laat ons weer genieten van al het mooie dat de eilanden ons bied.

Prachtig in beeld en verhaal gebracht.



Ik verlang weer naar een paar dagen eiland.
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

dank voor alle reacties! Ik was vergeten de foto's te nummeren, meteen maar even gedaan.

Ik zal even reageren op wat vragen: het polarisatie-effect waar jullie op doelen (donkere vlek) wordt onterecht volledig aan het filter toegewezen. Dat is niet waar, het effect is iets wat sowieso zichtbaar is wanneer de lucht relatief droog is en door de pola filter versterkt kan worden. Sterker nog, bij een groothoeklens (in dit geval 16mm volbeeld) is het effect sowieso zichtbaar omdat het blauw van de lucht op 90graden t.o.v. de zon altijd donkerder is dan op met zon mee en al helemaal dan tegen de zon in. Als je op een dag met lage luchtvochtigheid rondom kijkt zie je dit effect van donkerder worden met eigen ogen ook. Omdat ik hier een enorme groothoek gebruik is dat effect dus automatisch ook zichtbaar. De pola filter in deze maakt de hele lucht donkerder en versterkt wel het effect, maar is niet de boosdoener zelf. Overigens heb ik er zelf geen enkele moeite mee, het is enerzijds een fotografisch aspect wat voor mij dynamiek brengt in de lucht en anderzijds is het een meteorologisch verschijnsel wat er gewoon bij hoort.

Verder zag ik nog een opmerking over het harde licht, dat klopt. Het licht is zichtbaar harder dan bij de andere foto's maar ik hou daar ook wel van. Niet per se maar wel op z'n tijd. Ik ben geen fotograaf die dogmatisch zegt dat je alleen maar 's morgens en 's middags kunt fotograferen omdat het licht anders te hard is, nee met knoeperdhard licht kun je ook mooie dingen doen, zoals in dit geval de mooie diepe schaduw. Overigens kan dit nu nog wel in februari maar je moet dit niet meer in juni willen doen, dan wordt het echt te hard, zelfs voor mij. Wat niet wegneemt dat je dan weer in de bossen prachtig kunt werken met lichtval, of onder water!

Ik zag nog een opmerking over het afsnijden van een stuk bovenkant, dat doe ik niet. Ik hou mijn foto's altijd 2:3 en crop zo min mogelijk. De donkere lucht in dit beeld benadrukt juist het kleine beetje licht en rood.

De laatste opmerking was over het standpunt van het laatste beeld. In dit beeld zou dat niet gewerkt hebben omdat je dan de volledige voorgrond gaat afplatten en de slikken niet meer los van elkaar blijven. Juist het feit dat je hier 'op' het wad kijkt zorgt voor de vele abstracte vormen in de slikken.
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Ik ga bewust de reacties niet lezen, hoewel ik wel de laatste reactie van Johan zelf heb gelezen. De foto's bekijk ik vanuit mijn eigen ervaring en kennis - en smaak natuurlijk. Het verhaal tussen de foto's zelf sla ik ook over. Het is leuk om een verslag te lezen, maar dan kijk ik liever op het blog - een korte inleidende tekst vind ik akkoord, maar niet op een fotografie forum.


1. De wolkenlucht is indrukwekkend maar niet voldoende om de foto te maken. De lichtharp aan de horizon is interessanter. Teveel groothoek wat mij betreft

2. Deze is beter. Veel pakkender dan #1 en details in het landschap worden zichtbaar (bootje)

3. Mooi licht, maar die horizon zo pal in het midden werkt bij deze foto niet. Wat compositie werkt de portrait stand een beetje tegen.

4. Prima foto. Jammer dat je de maan zo pal in het midden gezet hebt.

5. Aardige foto van het blauwe uurtje. De voorgrond vind ik iets te donker. De horizon weer pal in het midden. Ik zou hier toch een langer brandpunt adviseren

6. Wederom horizon in het midden. In deze foto kan dat wel, Ik vind dit naast #2 de mooiste van de serie. De vertekening in de hoeken onderaan is evident, maar ik kijk er iets teveel naar...

7. Deze lijkt scheef te staan maar ik denk dat dit bedrog is. Mooie foto, maar niet zo mooi als #6.

8. Dit is de derde foto van het stel dat ik heel mooi vind. Hier zet je de horizon niet pal in het midden, wat mooier is. De lijnen van het zand werkt mooi in je compositie mee. Maar ja, dat effect van het polarisatie filter is niet zo mooi. Je zegt dat dit ook zichtbaar als het filter niet gebruikt wordt, en ik kan dat beamen, maar het versterkt het toch echt tot aan het storende. Ik zou toch proberen te voorkomen om een polarisatiefilter te gebruiken als je onder deze hoek van het licht fotografeert met deze brandpunten.

9. Hier geld hetzelfde verhaal met het polarisatiefilter en brandpunt. Juist door de donkere vlek in de lucht is de foto niet zo mooi als deze had kunnen zijn. Het schaduw spel is wel heel mooi.

10. Mooi, die kleuren en het contrast. Iets meer naar links was misschien mooier geweest; nu staat er een klein stukje van die aanlegsteiger (?) aan de rechterkant erop. Meer was misschien niet mooi geweest, dit is net te weinig. Hier werkt de horizon in het midden wel.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Ook Nando dank voor zijn uitgebreide reactie, leuk om te lezen wat jouw overwegingen zijn en smaak is. Op een gegeven moment divergeren smaken... en maar goed ook, anders zouden we allemaal dezelfde foto's maken. :-)
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Bobby
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2006 18:16
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Jij ook bedankt voor jou kijk op de natuur en info.
Ik ben er wel een voorstander van dat er meer info bij de foto's geplaatst mag worden.
Zekers betreft het gebruik van filters.
Zo kan iedereen leren van de technieken die jij gebruikt.

En, ja ..... Gelukkig hebben we allemaal onze eigen smaak.
Greetings Chris
www.carpediemlandscapes.com

Canon 5D Mark III, Sigma 50 f1.4 , Canon 17-40 f4 L , Canon 24-105 f4 L is , Sigma 70-200 f2.8, apo teleconverter 2.0, Canon Speedlite 430 , Canon Speedlite 580II, Lee filter set.
Jacques Plafond
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 500
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2009 15:02
WoonplaatsCOLON Baarn

knappe serie, mooie platen
altijd leuk met wat extra info :)

de donkere delen in de blauwe luchten vind ik minder mooi
de laatste is voor mij de mooiste
groetjes,
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Wat valt hier nog van te zeggen :wink: ?
Dat je ons weer versteld doet staan van een prachtig Waddenavontuur, aangevuld met weer een mooie serie foto's (of is het andersom ?).
Zoals Bobby schrijft altijd weer leerzaam met alle info over hoe de foto's gemaakt zijn.
Erg bedankt voor het laten meegenieten :) .

Gr. Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Wederom merendeels mooie foto's.
Hoewel er een paar voor mijn smaak wat minder zijn.
Kan me bij een aantal dan ook wel vinden in de comments, met name de plaatsing van de horizon.

Vermelding van het tot stand komen is zeker een pluspunt en leerzaam voor velen.
Hoewel het verhaal voor mij bij een aantal sterker voelt dan het bijnehorende resultaat.
Maar dat is mijn persoonlijke beleving, want ik kan het zeker niet beter en het blijft mooi om naar te kijken...!
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Dank wederom voor alle reacties.
www.johanvanderwielen.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar