juiste instellingen Canon EF 50mm F/1.8

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
xxmanonxx
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2013 17:12

Hallo allemaal,

Morgen ga ik voor het eerst mijn Canon EF 50mm F/1.8 gebruiken bij het fotograferen van een paard.
Hebben jullie tips voor mijn instellingen? Ik heb vanmiddag een foto van mijn blinde hond proberen te maken, maar omdat ze niet stil kan zitten is de foto bewogen. Dit wil ik morgen voorkomen.
Kijk ook eens op: https://www.facebook.com/FotografieManon" onclick="window.open(this.href);return false;
ulope
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2012 18:59

Wat ik met mijn 50mm altijd doe is het diafragma op 2,8 zettten, voor voldoende licht, maar ook voldoende scherpte. Ik weet niet welke camera jij hebt, maar voor een snelle sluitertijd is iso 400-800 dan een aanrader. Ik zou in ieder geval geen sluitertijden langzamer dan 1/200ste nemen, maar als het licht het toelaat is sneller altijd handig, aangezien hij dan minder makkelijk bewogen raakt.
Succes!!!
600D Met grip en 6 LP-E8's + 70D met 2 LP-E6's + Nissin Di866MKII + 18-55 F3.5-F5.6 IS STM + 18-135mm F3.5-F5.6 IS + 50mm F1.8 II + 55-250mm F4-F5.6 IS II + 120CM Glijbank + Gex Glidecam + Videolamp + tas om alles te vervoeren
xxmanonxx
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2013 17:12

Ik heb een canon eos 550D, ik ga het even opschrijven en morgen zeker proberen! bedankt voor je reactie!
Kijk ook eens op: https://www.facebook.com/FotografieManon" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Worden het actiefoto's van een paard of een soort van portret?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

vanaf F2.8 kun je al scherpe platen schieten echter heb ik ondervonden dat bij F 5.6 de foto's echt super scherp worden. Sluitertijd vanaf minimaal 50mm*1.6 cropfactor dat maakt ongeveer 1/80 is zeker aan te raden.
Natuurlijk afhankelijk of je een vaste hand hebt of niet. Alles wat je sneller kan afhankelijk van het licht en wat voor ISO je wilt gebruiken is mooi mee genomen.

De eerder genoemde 1/200 is ideaal als je dit kunt halen. Zeker omdat het om een bewegend object gaat. Echter wil je op F.5.6 fotograferen dat moet je waarschijnlijk omhoog met je ISO waardes wat weer meer ruis met zich mee neemt.

Bedenk wel dat een bewogen foto door een te lage sluitertijd van bv 1/10 nog altijd slechter is dan een foto die scherp is met ruis.

Nog 1 paar tips.

Maak veel foto's met verschillende instellingen. Je kan dan achteraf goed zien wat goed werkt en wat niet.
Als ik me camera in ga stellen houd ik altijd in me achterhoofd dat de sluitertijd zo hoog mogelijk moet zijn. Dit is altijd een compromi met andere factoren. Bv aanwezig licht of het een statisch of een bewegend object is.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Mvg Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Net even op je site zitten kijken Jeroen ziet er heel leuk uit!!

Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
xxmanonxx
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2013 17:12

@fotojeroen, het worden actie en portretfoto's. Ik wil mijn portretfoto's met de Canon EF 50mm F/1.8 doen.
Kijk ook eens op: https://www.facebook.com/FotografieManon" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ik heb de indruk dat je zelf hard aan de slag moet met theorie.
Anderen vragen naar de beste instellingen mag natuurlijk.
Maar zinvol advies geven is haast ondoenlijk als je er niet bij bent en niet weet waar, onder welke omstandigheden en wat precies de bedoeling is.

Dat de foto van je hond niet scherp is geworden kan aan veel dingen liggen, niet alleen aan het feit dat je hond niet stil zit. Sluitertijden bewaken is ook onderdeel van het spelletje fotografie.

Aangezien de 50 mm nieuw is voor je zou ik er even mee gaan experimenteren.
En de verwachtingen nog niet gelijk al te hoog leggen.

Je 50 mm kan veel licht vangen. Maar wordt pas echt scherp vanaf ong. 2.4 en hoger.
Bovendien zul je moeten wennen aan de beperkte scherptediepte bij open diafragma,s.
Ga eens aan de slag met een dof calculator om te leren wat scherptediepte doet door je diafragma of door je afstand tot het onderwerp te veranderen.
Dat voorkomt vaak een hoop teleurstellingen of vragen achteraf.
Want als je die theorie niet begrijpt zul je vaak teveel, te weinig of scherptediepte op de verkeerde plaats hebben.

Eenvoudigste leerweg is doen. Pak een onderwerp, bijv. een fles, met een 2e zichtbaar onderwerp ong. een meter daarachter.
Pak dan een vast punt op bijv, 4 meter en maak wat foto,s van het eerste onderwerp scherp, met verschillende diafragma,s. Ga dan naar 2 meter en doe hetzelfde nog een keer. En dan op 1 meter nog een keer. Kijk daarna thuis eens naar de verschillen. Dan zie je uit ervaring wat diafragma en afstand doet. En hoe je dat kunt gebruiken, maar ook hoe je daar rekening mee kunt houden.

Zo krijg je zelf controle over en inzicht in je materiaal.
En hoef je steeds minder aan anderen te vragen welke instellingen je moet gebruiken.
Want dat is bijna ondoenlijk als men niet naast je staat op het moment zelf.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

^
Prima advies.

Een vaak vergeten mogelijkheid: gebruik de EOS-utility en koppel de camera aan een PC.
Dan is het mogelijk om alle instellingen (behalve de AV, TV, M en P standen) vanaf de PC in te stellen, met de muis een opname te maken en meteen het resultaat op het scherm te bekijken.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
kajotan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2010 20:02
WoonplaatsCOLON Zwolle

Hoe zijn de foto's geworden?
Ben wel benieuwd, aangezien ik deze lens ook heb!
Canon 5DMK2 + Canon Batterygrip, Canon 24-105mm F/4 USM L , Canon 50mm F/1.8 II, Canon 70-200 F/4 USM L
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Die 1e resultaten kun je hier vinden;
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 1&t=107043
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar