Kerkorgel - wat kan er beter

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
JBWfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2010 16:06
WoonplaatsCOLON Hilversum

Deze week een nieuwe Tamron 17-50mm f2.8 XR DI II aangeschaft. Vanmiddag wat binnenfoto's in een kerk gemaakt tbv foto's voor een website.
Opdrachtgever is tevreden, maar ik heb het idee dat de foto niet geheel scherp is.

1.

35603

f/2.8
17mm
1/20

Genomen vanaf statief.

Graag jullie op/ aanmerkingen wat hier nog beter kan.
2 x EOS 40D + BG-E2N / Canon 17 -85 IS USM / Tamron 17-50mm F/2.8 / Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG MACRO / Speedlite 580EX II / Sirui R-1004 Reporter Statief met Sirui K-10X / Tamrac Expedition 6
Anoniem 3

Ik zou het orgel frontaal genomen hebben, desnoods vanaf een hoger standpunt, keukentrap of iets dergelijks. Om precies te zijn: passend in het kader van de achtergrondschildering. Je had kennelijk tijd genoeg om de foto('s) te maken en je was niet afhankelijk van de aanwezigheid van kerkbezoekers.
Dan had ik daarna de lelijke spiegel weggeshopt.

Misschien kun je het nog eens rustig overdoen.

Op de belichting en scherpte heb ik niets aan te merken.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Precies mijn mening, die tips zullen het orgel meer recht doen.
Licht en kleur zijn mooi zo.

Ik ken de lens niet, maar misschien diafragma nog iets knijpen opv vol open?
Maar als je hoger staat is de afstand van voor naar achter ook al wat minder.
Spiegel vooraf opgeklapt en timer of afstandbediening gebruikt voor het afdrukken?
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Anoniem 4

Een kerkorgel fotograferen is een lastige klus. Vaak zit er van alles in de weg.
De meeste tijd moet je besteden aan het bepalen van je positie, de keus van je objectief en tot slot de belichting.
Op de belichting is op zich niet veel aan te merken.
De positie en de objectiefkeus kan m.i. beter, maar dat zeg ik zonder de kerk en zijn beperkingen te kennen.
Een orgel fotograferen van onderen met groothoek, levert aanzienlijke perspectiefproblemen op.
Zelfs al zou je die kunnen corrigeren dan nog wordt het niet echt mooi.
Neem afstand, bijv. in het middenpad, liefst een verhoging, eventueel een keukentrapje als dat mag.
Kies een langere brandpuntafstand dan de 17mm die je nu hebt gebruikt. Bijv. de 70-200 die je ook in je bezit hebt.
Ga niet helemaal met diafragma vol open, maar knijp iets. Beperk je met de 40D in ISO tot 640, maar ga zeker niet boven 800.
Statief is onontbeerlijk, afstandbediening en/of spiegel opklappen kunnen bewegingsonscherpte nog meer beperken.
Als de belichting qua dynamiek lastig is, maak dan 3 of meer opnamen met bracketing.
Vaak ontkom je niet aan elementen die een mooie opname in de weg zitten.
Wegpoetsen in Photoshop kan, maar een kabel van verlichting wegwerken, is makkelijker dan een heel beeld dat in de weg zit.
Hou daar bij het bepalen van de compositie al rekening mee.
Gebruikers-avatar
JBWfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2010 16:06
WoonplaatsCOLON Hilversum

Bedankt voor al deze bruikbare tips. Van het weekend nog maar eens kijken of ik het anders kan doen.
Mijn vader heeft een sleutel dus dat is makkelijk.

Echter het interieur heeft een niet heel gemakkelijke indeling.

35604

(onbewerkte foto)

Hier nog tips voor?
2 x EOS 40D + BG-E2N / Canon 17 -85 IS USM / Tamron 17-50mm F/2.8 / Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG MACRO / Speedlite 580EX II / Sirui R-1004 Reporter Statief met Sirui K-10X / Tamrac Expedition 6
Anoniem 3

Dus, als niemand het ziet, kun je op een bank gaan staan. Beetje knutselen met de poten van je statief.. en je hebt geen keukentrapje meer nodig.

En ai... je vader heeft de sleutel... ik durf het bijna niet te vragen... maar zou ik het orgel eens mogen bespelen?
:oops:
Ik weet dat organisten, net als ik destijds, niet bijzonder dol zijn op het weggeven van hun instrument. Maar een foto met op de achtergrond een preludium van Bach ziet er toch meteen heel anders uit, toch?
Sharky
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 262
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2009 11:24

Gabriel,

Ik denk dat jij de kerk wel in mag maar die hond dat betwijfel ik :D
Leuke avatar overigens!

Gr. Jan
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ik denk dat een goede stevige MDF plaat of zo hier wonderen kan doen.
Een wat gesleep, maar een ladder meenemen is ook gedoe. En dan heb je nog geen plek voor een statief.

De plaat is juiste positie op de rugleuning van de banken leggen, desnoods met deken of karton eronder tegen beschadigingen.
De plank misschien even met lijmklem vastzetten.
Dan heb je gelijk een mooie hoogte en genoeg ruimte voor jezelf en statief.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Zoals Illuminatis ook al aangeeft. Ik denk dat het misschien ook al veel zal helpen als je de foto niet op 17mm maakt, maar eerder op 200mm. Dus veel verder naar achteren. Ten eerste kijk je er dan minder van onderaf tegenaan en ten tweede kijk je er meer in.

Betreft het kerkinterieur; dat zou ik niet zo voor het gangpad doen, maar meer naar links of naar rechts. Echt tegen de muur aan.

Betreft de belichting, ik denk dat je er toch iets in moet gaan zoeken wat het spannend maakt; laat je meerwaarde als fotograaf zien. Nu is het te vlak, te plat.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Anoniem 3

Jammer dat we geen antwoord meer krijgen... :(
Gebruikers-avatar
JBWfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2010 16:06
WoonplaatsCOLON Hilversum

Telescoop schreefCOLONJammer dat we geen antwoord meer krijgen... :(
Sorry dat het even geduurd heeft. Ik heb het even nagevraagd, maar mijn vader heeft wel een sleutel van de kerk, maar niet van het orgel. Het schijnt dat je die apart moet aanzetten met een sleutel???

Maar nu weer on topic
fotojeroen schreefCOLONBetreft het kerkinterieur; dat zou ik niet zo voor het gangpad doen, maar meer naar links of naar rechts. Echt tegen de muur aan.

Betreft de belichting, ik denk dat je er toch iets in moet gaan zoeken wat het spannend maakt; laat je meerwaarde als fotograaf zien. Nu is het te vlak, te plat.
De foto van het kerkinterieur was inderdaad een 'slechte' foto. Ik heb deze geplaatst om even aan te geven hoe beperkt je eigenlijk bent om recht voor het orgel te komen. Het orgel is op die foto schuin boven mij.

Wat ik wil gaan proberen om vanuit de hoge bank achter in de kerk een foto te maken met de 70-200. Ik hoop alleen dat dat lukt aangezien er van die fijne kroonluchters aan het plafond hangen.

Wat betreft de belichting? Hoe zouden jullie dit spannender maken?
2 x EOS 40D + BG-E2N / Canon 17 -85 IS USM / Tamron 17-50mm F/2.8 / Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG MACRO / Speedlite 580EX II / Sirui R-1004 Reporter Statief met Sirui K-10X / Tamrac Expedition 6
Anoniem 3

Over die kroonluchters, dat zie ik nu ook.
Dan houdt een frontaal overzicht een heel eind op, vrees ik, of je moet je na de laatste kroonluchter nog wat kunnen verheffen met een keukentrap oid en dan toch je groothoek gebruiken.
Tja, de belichting, misschien dat je een (semi)hdr kunt maken met een getrapte belichting.
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Is het niet zo, dat als je op het achterste gedeelte staat, dat je dan over de kroonluchters heen de foto kan maken?
Dan hoef je alleen de kabel weg te werken.
Ruud.
Anoniem 4

Verlichting, kaarsen, beelden etc. allemaal zaken die het fotograferen in kerken bemoeilijken.
Even weghalen is er meestal niet bij, dus moet de trukendoos van de fotograaf open.
Vanwege het licht is het vaak al noodzakelijk om vanaf statief te werken, maar ook dat is vaak weer een belemmering. Ook een tas met objectieven is een pré.
Een groothoek kan wel helpen als je krap moet manoeuvreren, maar heeft als nadeel perspectivische vervorming die vaak lastig te corrigeren is. Een tele heeft het voordeel dat je wat afstand kunt nemen voor een goede compositie, maar dan moet er niets in de weg staan of hangen, want dat komt dan prominent in beeld.
Kortom, veel spullen meenemen en de tijd nemen om alles uit te proberen.
Even een voorbeeldje dan. Gabriël zal hem vast wel herkennen, maak ik dus geen WID-je van.
Hier had ik geen statief bij me, geen licht en alleen een 17-55mm objectief. Niet bepaald voldoende uitgerust voor het maken van een goede kerkorgelfoto.
Voor het licht de ISO (teveel) omhoog, waardoor ruis. Uit de hand gefotografeerd maar wel met bracketing (-2, 0, +2). Brandpuntsafstand 35mm (crop).
Het lastigste was het omzeilen van obstakels. Helemaal weghalen was er niet bij. Net zo lang gezocht tot ik de lampen zodanig voor het orgel in beeld had, dat ze er bijna in opgingen of in ieder geval op minder storende plekken in beeld kwamen.
Het is niet mijn beste plaat van een kerkorgel, maar voor een registratie en een herinnering kan hij ermee door.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=35665" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Illuminatus schreefCOLON Gabriël zal hem vast wel herkennen, maak ik dus geen WID-je van.
Jammer dat je er geen WID van maakt.
Orgel van de basiliek Sint Jan te 's-Hertogenbosch. En zeker niet slecht vastgelegd......
K'heb zeker niets gewonnen :(
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Kunnen we hier niet een leuk zaterdagochtend-foto-project van maken?
K'heb wel iets met kerken (alleen om te bezichtigen) en ook met kerkorgels (opgegroeid met).

Ben zo in Breukelen. Meerijden kan, Gabriel.
Iedere deelnemer een rugzak met fotospullen mee, gaat het best goed komen.
Lijkt me een leuk experiment.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Anoniem 4

Ik heb ook een kerkorgel-afwijking. Gabriël kent me al een beetje.
Weet alleen niet of de TS dit voor ogen had. Hij vroeg alleen om tips.
Anoniem 3

Helemaal off topic:

Jaja, op dat orgel in de Sint Jan heb ik verschillende keren les gehad van Maurice Pirenne. Maar meestal op het pneumatische Verschueren-orgel (opus 250) vooraan in de kerk.

Mijn meest lucratieve orgel was dat uit het voormalige Huis van Bewaring in Den Bosch.
Anoniem 4

Telescoop schreefCOLONMijn meest lucratieve orgel was dat uit het voormalige Huis van Bewaring in Den Bosch.
Dat klinkt niet best of toch wel. :shock: :mrgreen:
Anoniem 3

En weer on-topic:
Een tilt-and-shift lens zou in zo'n geval een uitkomst zijn.
Misschien dat je die ergens zou kunnen huren, als het orgel jou (en je vader) zo dierbaar is.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar