tweedehands lenzen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

Hallo iedereen,

Hoe denken jullie over lenzen tweedehands kopen. Is het een te groot risico om een hele dure lens zoals de canon 24-105mm f/4 L usm IS bijvoorbeeld via marktplaats van iemand over te kopen of is dit een goed alternatief om kosten te besparen?

Ik ga in Juni 2013 7 weken naar indonesie en wil dan echt een goede lens bij hebben. ik heb nu al de 18-55 kitlens en de 50mm 1.8 voor mijn canon 550d. ik wil daarom investeren in een goede lens.

En daarom de vraag of het verstandig is online objectieven te kopen.

Alvast bedankt
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Ik heb er goede ervaringen mee, ik koop vrijwel alleen maar via marktplaats.

Gebruik gewoon je nuchtere boerenverstand en het komt goed; goede en duidelijke afspraken maken, als iets te mooi is om waar te zijn dan niet doen, geen zaken doen met het buitenland. Vaak kun je ook zien hoe lang iemand al actief is op marktplaats en kun je aan het mailcontact wel zien of je met een normaal persoon van doen hebt.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

een andere hele goede optie is om een tweedehands te kopen bij een van de betere fotowinkels zoals kamera-express (Capelle ad IJssel), cameranu (Urk), cameraland (Alkmaar) of cameratools (Apeldoorn) en misschien vergeet ik er nog wel één (sorry)
dan krijg je vaak ook nog garantie mee.
kocht onlangs in Apeldoorn een 24-105 met 2 jaar garantie.
ik heb er ook geen problemen mee om te kopen via Marktplaats, maar dan wel goed testen ter plaatse.
sommige mensen zweren bij nieuw, sommigen bij 2e hands, dat is heel persoonlijk.
succes.
Roland
Laatst gewijzigd door 1 op Road8, in totaal 22 keer gewijzigd.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Anoniem 3

Ik zou het eerst met een oproep op het EOSdigitaal-forum proberen.
Hier kent (bijna)iedereen (bijna)iedereen en is de prijs meestal lager dan op MP.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Als je weet waar je op moet letten bij het testen voor aankoop is 2e hands kopen best een prima optie.
Daar zijn idd wat centjes mee in de spaarpot te houden.

Ideaal is natuurlijk als er nog garantie op zit. Dan kun je nog ergens op terug vallen als er iets mis is.
Maar is dat niet het geval, tjsa, dan is het eigen risico...
Of het prijsverschil met een nieuwe dat risico waard is bepaal je zelf natuurlijk.
Hier op het forum komt de 24-105 ook regelmatig voorbij.
Misschien iets vertrouwder..?

Maar over het algemeen gaat dat allemaal meestal naar tevredenheid hoor.
Maar misschien is nu nieuw aankopen tijdens de btw aktie bij de mediamarkt een optie?
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

Ik heb al gekeken of de lens ook binnen de btw actie viel maar helaas. alle canon L lenzen zijn uitgesloten bij de btw actie.
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Hier ook veel ervaring met de aankoop van 2e hands objectieven. Wat al gezegd wordt: ga op je gevoel af. Zoek contact, in eerste instantie via de mail en dan telefonisch en
stel gerichte vragen aan de verkoper over het gebruik, uit zijn manier van beantwoorden haal je veel, vraag verder om recente foto's die met het objectief gemaakt zijn (laat hem zo mogelijk op dezelfde dag nog een aantal foto's maken met zijn/haar objectief, deze foto kun je dan bestuderen.
Als dat allemaal goed lijkt vraag of je het objectief bij hem thuis mag uitproberen. Daar bekijk je het op beschadigingen, of alles goed draait, niks "rammelt", je kijkt "dwars" door het objectief, dan zie je of er veel rommel in zit en je test het evt. op back- frontfocus.
Verder altijd om een rekening vragen dan weet je exact hoe oud het objectief is.
Tsja, en dan is het een kwestie van fotograferen. Natuurlijk kun je wel eens pech hebben, maar mij is het nog niet overkomen en ik heb op deze manier al vele 100-en euro's kunnen besparen.
Want geloof mij, er zijn veel mensen met de meest luxe apparatuur in huis, die hun gear nauwelijks gebruiken of gebruikt hebben. In veel gevallen is de boel zo goed als nieuw.
En als je een objectief van een veelgebruiker koopt kun je er bijna altijd op vertrouwen dat het goed is, anders was het niet zoveel gebruikt, is mijn redenering dan.

Hier op het forum zal men je niet snel belazeren, hier wordt er al 1 aangeboden voor een reële prijs : http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&t=106352
en ook heb ik zelf goede ervaringen met http://www.fotoapparatuur.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Die site weet iemand met minder goede bedoelingen niet zo snel te vinden.

Als je dit ziet zitten zou ik 2e hands gaan kopen, ga je voor safe dan kun je inderdaad een 2e hands objectief via een fotozaak aanschaffen, als de prijs van een nieuw objectief je te hoog is.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

Bedankt voor de handige tip Karin.
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Het is al gezegd, maar ga de lens altijd ophalen en test hem ter plaatse met bv een focus test kaart.
Vraag ook eens of ze de bon nog hebben.
Als je het niet vertrouwd ... doe het dan ook niet.
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Road8 schreefCOLONeen andere hele goede optie is om een tweedehands te kopen bij een van de betere fotowinkels zoals kamera-express (Capelle ad IJssel)
Bij kameraexpress zijn de prijzen tweede hands in verhouding veel te hoog! Ze wilden mij twee jaar geleden een tweedehands 75-300 aansmeren voor 325€ terwijl de 70-300 nieuw toen 375€ was. Sindsdien in capelle vaker in de vitrine gekeken en me telkens verbaasd over de hoge prijzen.
Ik snap dat ze lenzen nakijken en dat je garantie krijgt. Maar om ze dan voor een bijna nieuwprijs aan te bieden vind ik bijzonder.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
shorttrack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2013 16:07
WoonplaatsCOLON Odiliapeel

bij foto konijnenberg waren de prijzen ook goed te doen vond ik. daar krijg je 1 jaar garantie.
www.ruudvervoort.be Canon 550D I Canon 24-105 F4 L IS USM I 18-55mm kitlens I 50mm f/1.8 I Surui T2005X Travel statief + Velbon PH-358 video Fluidhead I Zoom H2N I oldtimer philips flitser
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

je moet natuurlijk wel goed de prijzen van de verschillende winkels vergelijken en ook is het 2e hands aanbod steeds wisselend. verder speelt de reisafstand ook een rol.
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Zo denk ik er over: spullen die ik voor mijn werk nodig heb koop ik nooit tweedehands.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
frankb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2005 06:20
WoonplaatsCOLON Elburg

Voor je werk is het anders, je pakt dan gelijkt het BTW voordeel van 21% en de afschrijving. Dan zou ik ook niet voor tweedehands gaan.

Ik heb ook mijn 70-200 IS 2.8 II tweedehands gekocht van een overstapper van Canon naar Nikon, goede lens, goed contact, praatje bakkie koffie goed gevoel. (en aankoopbon)
Dan bespaar je toch leuk wat geld wat je weer voor andere spullen kunt gebruiken.
Engelstalig en fantasieprijzen links laten liggen daarnaast beetje zoeken naar een leuke gemiddelde prijs, 50 eur onder nieuwprijs is natuurlijk ook wat overdreven en vooral geen haast, kijk eens een poosje rond, je krijgt een goede indruk wat de lens waard is en soms komt er net die leuke prijs dichtbij huis voorbij.
Je hebt nog even tot juni.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Als het voor je werk is, had ik mooi het volgende gedaan;

- 16% BTW pakken bij de Media Markt actie
- 21% BTW terugvragen bij de belastingdienst
- En indien van toepassing: flinke cashback scoren via Canon

Het mooiste is om alle drie te combineren, maar dan moet je wel een beetje geluk hebben dat de acties overlappen :D
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

Ik zie dat de prijzen van courante lenzen op marktplaats nogal fluctueren. Ik was poosje terug naar een 100-400 aan het kijken... die hingen op MP voor ongeveer 900-975 rond, er waren er meestal stuk of 5-6 te koop Op een gegeven moment was er iemand die er eentje te koop zette voor 800,= en voor je het wist waren er verschillende tussen de 750-850 te koop. Deze waren weer weg met 1-2 dagen en toen weer rond de 900,=

Ik denk dat mensen die ergens vanaf willen gewoon kijken op MP en dan zo'n beetje een prijs vragen die rond/onder de gemiddelde prijs is...

Zet je aan het denken om als je iets wilt kopen, dit goedkoop aan te bieden... en dan te kijken of er iemand onder duikt... afijn.. dus gewoon poosje de prijzen in de gaten houden en dan een goede deal scoren, geduld helpt hierbij.
6D | 50mm f/1.4 EX DG
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Deos schreefCOLONAls het voor je werk is, had ik mooi het volgende gedaan;

- 16% BTW pakken bij de Media Markt actie
- 21% BTW terugvragen bij de belastingdienst
- En indien van toepassing: flinke cashback scoren via Canon

Het mooiste is om alle drie te combineren, maar dan moet je wel een beetje geluk hebben dat de acties overlappen :D
BTW Actie Media Markt loopt niet gelijk aan Cashback van Canon. Daarbij zijn L lenzen en Pro bodies (1D) uitgesloten van de MM actie.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

DigiLife schreefCOLON
BTW Actie Media Markt loopt niet gelijk aan Cashback van Canon. Daarbij zijn L lenzen en Pro bodies (1D) uitgesloten van de MM actie.
Dit keer loopt de Media Markt actie misschien niet synchroon met de Canon cashback, de vorige keer wel. :D

Verder vraag ik mij af of ze echt niet mee willen werken als je een L-objectief wilt. Je zult alleen even een verkoper lief moeten aankijken. Als de potentiële koper zegt nu direct een objectief nodig te hebben en bereid is meer neer te leggen dan de marginale kosten...

En anders gewoon bij wat andere MM's proberen. :)
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar