Etenstijd!

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Rubikcube
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2012 19:32
WoonplaatsCOLON Lemmer

Hierbij twee foto's die ik bij ons in de tuin heb gemaakt.

1. Onze hongerige vriend De spin.
Afbeelding

2. Een mug die vast zit in een spinnenweb. Dit is niet hetzelfde spinnenweb als die waar de spin in zit, maar deze zat er nog geen twee meter naast.
Afbeelding

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en hoor graag tips wat ik volgende keer beter kan doen :)
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Foto twee is goed gelukt. Mooie egale achtergrond en de scherpte op het juiste punt.
Bij foto een vind ik dat minder gelukt. Was wellicht mooier geweest wanneer de spin er helemaal opgestaan had. Weet nu niet goed waar ik kijken moet. Waar licht de scherpte. Is een beetje zoeken. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.;)
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Objectief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 687
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2011 17:13

Met de MP-E65mm gemaakt? Kan de exif niet zien. Aan het niet volledig in het kader geraken van de spin zou het kunnen van wel :wink:
Die ene oof poot in het midden gooit wat roet in het eten. Flitslicht ook nog vrij hard. Scherptepunt heb je hier wel mooi op de mond en prooi kunnen plaatsen.

Nr2 beter totaalbeeld en BG. Scherpte kon daar nog iets beter als ik het kopje goed bekijk. Maar ondanks de benarde situatie van de mug toch goed vastgelegd.
Heb je ze achteraf bevrijd of heeft een spin voor 'verlossing' gezorgd?

Grtz,
Kurt
Gebruikers-avatar
Rubikcube
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2012 19:32
WoonplaatsCOLON Lemmer

Bedankt voor jullie reacties :)

Ik heb de foto's met een Sigma 150mm gemaakt.

Bij de eerste foto wilde ik het kopje goed zichtbaar hebben. Als ik de spin helemaal op de foto had staan, vond ik dat het kopje teveel wegviel. Vandaar dus mijn keuze om de poten er niet helemaal op te zetten.

Aangezien spinnen ook moeten eten, heeft de spin lekker van zijn vangst mogen genieten :P Nou ja, eigenlijk zag ik gewoon geen leven meer in de mug en heb ik hem daarom laten hangen.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Vind nr1 de mindere.
Als je de kop goed zichtbaar had willen hebben, had je nog meer op de kop moeten inzoomen, zodat het grote lijf wat minder op zou vallen(buiten het kader zou vallen en niet alleen de poten).

Nr2 is veel beter en fijner om naar te kijken. Bg is ook mooi. Scherpte,zoals Kurt zegt, had mss wat beter gekunt.

Gr. Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Bij #1 gaat de aandacht inderdaad direct naar het grote lijf. Om de aandacht naar de kop te trekken, had je toch een ander standpunt/compositie moeten kiezen.
Bij #2 heb je een goede diagonaal waardoor deze beter kijkt. Ik mis echter wel een stuk scherpte.

gr
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Rubikcube
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2012 19:32
WoonplaatsCOLON Lemmer

Ook jullie bedankt voor jullie reactie.

Voortaan dus toch proberen om eerst meer na te denken over wat ik precies wil fotograferen.

Wat betreft de ontbrekende scherpe bij de tweede foto, ben ik het met jullie eens. Ik zie dat het wat scherper had gemogen. Voortaan dus ook nog beter op de scherpte letten.

En aldoende leert men :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar