Camerafilters in LR

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

Als ik met mijn Olympus OM-D een foto maak met een art filter. dus bv met een pinhole filter, en vervolgens importeer in LR4 dan zie ik in eerste instantie gewoon het effect dat ik ook op de camera zag. Als ik de foto dan open in LR dan staat er even "laden" op het scherm en dan is ineens het hele filter effect weg. De foto is gemaakt in JPEG. Wie weet of ik een instelling moet veranderen en welke dan???
Grtz, Gerard.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik denk dat je de correctie op vignetering moet uitschakelen.
LR (en andere bewerkingsprogramma's) kijken naar de EXIF en daar kunnen externe "grappen" met filters niet in opgenomen worden.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

Ik zal het vanmiddag eens gaan bekijken, hoop dat het dat is. Waar vind ik die instelling?
Grtz, Gerard.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik heb geen idee (ben geen LR-gebruiker) :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

ik heb LR nu even niet bij de hand om te controleren hoe het precies heet enzo, maar wordt het ook ongedaan gemaakt wanneer je in de develop module aan de linkerkant de settings weer op neutraal zet?
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

Ik kan het nu ook niet proberen maar als ik het mij goed herrinner dan word de foto niet meer zoals hij uit de camera komt.
Grtz, Gerard.
Anoniem 4

Ga in Lightroom eens naar Voorkeuren en vervolgens Algemeen en plaats een vinkje bij “Jpeg-bestanden naast RAW-bestanden als aparte foto’s behandelen”.
Wel de betreffende foto’s dan opnieuw importeren.
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Ik denk dat Lightroom van mening is dat het objectief nogal last heeft van vignetering.

Open de afbeelding in de Ontwikkel module en ga in het rechter paneel naar Lenscorrecties.
Haal daar het vinkje weg bij: Correcties profiel inschakelen.

Mocht daar geen vinkje staan, dan weet ik op dit moment even geen oplossing.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

Heren, bedankt. Het is gelukt.

Ik dacht eerst dat het kwam omdat ik de foto's per ongeluk had geimporteerd met "lensprofielcorrrecties", zoals ik het altijd doe met de foto's van de EOSsen. Maar nadat ik het vinkje heb geplaatst bij “Jpeg-bestanden naast RAW-bestanden als aparte foto’s behandelen” zie ik ook ineens aparte JPEG bestanden met een creatief filter er over heen. En dat blijft er nu ook inzitten. Als de camera een RAW foto met een filter maakt, maakt hij dus ook een JPEG bestand aan dat ik eerst niet zag en nu wel. Als ik lensprofielcorrrecties aan laat staan blijkt dat ook geen verschil te maken voor het JPEG bestand.
Grtz, Gerard.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar