Filmen

Waar moet je op letten, wat kun je erbij gebruiken: al je vragen over het filmen met een DSLR.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Sindy
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 25 Aug 2012 19:33
CONTACTCOLON

Hallo,
Ik heb een vraagje, sommigen zullen misschien zeggen van ' weet ze dat nu niet?' of wat voor domme vraag is dat nou? , maar de vraag is dus, hoe kun je automatisch scherpstellen als je inzoomt?

Ik heb 'n Canon 1100D met 'n kitlens 18-55 mm :)

Alvast Bedankt !
Photography is a way of feeling, of touching, of loving. What you have caught on film is captured forever... It remembers little things, long after you have forgotten everything.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Met je handje... Dus draaien aan de scherpstelring. Andere manier is er niet.
groetjes,
Rob
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ehm, automatisch scherpstellen door aan de "scherpstelring" te draaien??????? Lijkt mij niet het juiste antwoord....

Ik begrijp de vraag niet zo goed. Als je inzoomt en je drukt de ontspanknop in, dan stelt 'ie 'scherp. Dat is niet anders dan wanneer je niet inzoomt. Maar ik denk dat je iets anders bedoeld. Kun je misschien de situatie waar je aan denkt beschrijven?
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Als je de titel leest staat er filmen... Dus ik ga er van uit dat het over filmen gaat met je camera. En dan kan je zover ik weet niet automatisch scherpstellen onder het filmen!!!! dus...daarom..dus....

Daarom maken ze voor het filmen met een DSLR van die prachtige rigs..met grote zoom en scherpstelknoppen.
groetjes,
Rob
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Volgens mij zit er wel autofocus op je 1100d in live-view modus, druk maar eens op het knopje met het sterretje.
@veldje, sterretje of het af-on knopje werkt meestal wel bij de body's met live view en dus ook video :)

Dit is alleen heel erg traag, zal gaan hunten en maakt een hoop geluid wat je weer hoort in je video(bij de interne mic).
Dar zijn allemaal dingen die je niet wenst met video.

Daarom is het advies om de lens op MF te zetten en met de hand scherpstellen.
Laatst gewijzigd door 1 op WireWess, in totaal 20 keer gewijzigd.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Goed opgemerkt van Rob, dat het kennelijk over filmen ging. Had het zelf ook niet door, en kon je reactie al niet plaatsen ;)
Zal het topic ook even naar de filmsectie verplaatsen voor de duidelijkheid...
Michiel 40D
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2009 14:13
WoonplaatsCOLON Delft

Check http://www.magiclantern.fm" onclick="window.open(this.href);return false; om het een stuk makkelijker te maken. Ik dacht dat de 1100D ook ondersteund wordt.

Sinds er eindelijk een Alpha versie beschikbaar is voor mijn camera is het filmen een stuk minder moeilijk geworden. Maar onthoudt dat echte focus pullers (dat is een serieus beroep) er jaren over doen om überhaupt op een filmset te mogen werken.

Door de kleine scherptediepte die je met een crop sensor kunt bereiken met mooi glas wordt de grens tussen je onderwerp scherp en onscherp erg klein. Je onderwerp is bij de minste afstandsverandering met jou/camera al onscherp. De electronica is nog niet zover dat ze realtime goed kunnen blijven scherpstellen met contrast detectie (still AF kan niet gebruikt worden daar de spiegel tijdens filmen is opgeklapt)

En al zou de techniek zover zijn, dan nog is moeilijk de camera te laten weten wat jij scherp wilt blijven houden.

Een oplossing is filmen met een hoge F waarde. Dan is alles scherp. Nadeel is dat gemiddeld genomen al vanaf f=8 diffractie optreedt waardoor de opnames minder scherp kunnen zijn. En juist kunnen filmen met een kleine scherptediepte is het mooie aan een d-slr.

Of zorg dat je onderwerp voorbij de hyperfocale afstand blijft.

Er zijn telefoon apps te downloaden waarbij je het scherpte gebied eenvoudig laat uitrekenen. Magic Lantern geeft je de actuele afstand tot je onderwerp.

Ik zou zeggen, verdiep je er eens in ;)
Canon 7D - EF 17-40/f4.0 L USM - EF 50/f1.4 - EF 70-200/f2.8 L USM - Canon 430EXII
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Michiel 40D schreefCOLONJe onderwerp is bij de minste afstandsverandering met jou/camera al onscherp. De electronica is nog niet zover dat ze realtime goed kunnen blijven scherpstellen met contrast detectie (still AF kan niet gebruikt worden daar de spiegel tijdens filmen is opgeklapt)
Het zou kunnen dat de combi 650D + STM-objectief daar verandering in heeft gebracht (lezen zonder praktijkervaring is maar halve kennis).
Movie Servo AF allows the user to record a movie while continually focusing on a moving subject. Servo AF works with all EF lenses. Hybrid CMOS AF also functions while recording movies with autofocus.

Note that Movie Servo AF works even more quietly and smoothly when the newly developed EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM lens is attached to the camera.
http://www.canon.com/camera-museum/tech ... 12/07/#t06" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar