Ad blocker detectedCOLON Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik kan me dat eerlijk gezegd niet voorstellen... Want dan zou Nikon toch een hoop aan populariteit verliezen lijkt me. Hadden ze ruisreductie niet aanstaan? Als je dat op je EOS aanzet, dan maakt hij nogmaals een foto met dezelfde sluitertijd om daarmee de ruis in de foto te bepalen en te corrigeren. Bij een sluitertijd van 10 seconden, levert dat na het maken van de foto nog eens 10 seconden op dus. Mogelijk dat de Nikon's een zelfde trucje hebben?
[edit]Aero was me al voor moet voortaan niet eerst nog andere dingen tussendoor doen voor ik op bevestig klik
Is gewoon de ruisreductie bij lange sluitertijden. Mogen ze nog blij zijn, dat ze geen foto van 30 min. hebben genomen. Want inderdaad, dan duurt het "opslaan" ook 30 min.
Ik had geen ruisreductie aan staan, wel de ISO zo laag mogelijk. Op het schermpje zagen de foto's er goed uit. Straks even kijken of ze op het grote scherm ook goed zijn.
Nog een vraagje over ruisreductie: als ik een lightpainting foto maak met de ruisreductie aan, ziet dan de software het licht als ruis? Wordt de lightpainting dan opgeheven?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Nee, daarom duurt de "ruisreductie" ook zo lang: hij maakt een tweede keer dezelfde foto, maar dan met de sluiter dicht. Die "zwarte" foto bevat alle ruis die de echte foto ook heeft meegekregen. De software trekt die twee foto's van elkaar af en het resultaat is een foto met minder ruis.
Heb al het eea gelezen erover maar twijfel nog wel; heb je aan Photoshop Elements genoeg om je foto's te bewerken of is Photoshop CS ECHT nodig ? Kun je daar echt betere dingen mee doen ? Fotografeer al jaren maar in het nabewerken ben ik nieuw.
Valt me op dat cursussen altijd op CS zijn gebaseerd.....
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L
Een paar jaar geleden was Rob Dijkstra te gast op een EOSDag. Hij vind dat Elements genoeg kan op dat gebied.
Hij geeft cursussen in elements - http://www.robdijkstra-trainingen.nl/cursus-info.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een ideaale combi zal dan in mijn ogen zijn. PS Elements en Lightroom.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's] -Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Een (bijna) perfecte opname heeft geen of nauwelijks nabewerking nodig als er geen speciale effecten nodig zijn.
Dan zijn alle softwarepaketten geschikt, ook de gratis verkrijgbare.
Voor model/glamour fotografie of speciale effecten (zoals bijvoorbeeld HDR) lijkt mij LR en met name PS een voorwaarde.
IngridM schreefCOLONMaar wat voegt Lightroom dan nog toe ?
Das persoonlijk. Ik vind Lightroom lekkerder werken dan PS. Enkel in LR kun je geen aapassingen doen in je beelden en daarvoor zou je dan naar elements kunnen gaan.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's] -Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Ik doe bijna alles met LR, je kunt daar echt al heel veel mee, ook kleine aanpassingen in beelden (rode ogen, spotremoval, wegclonen van kleine objecten, rechtzetten). De aanpassingen in LR werken op de RAW-gegevens i.t.t. aanpassingen die je in elements doet. Wil je hele treinen toevoegen of bruidjes platplamuren, dan heb je wel ps-elements nodig. Eleents kan echter niet op 16 bits gegevens werken, maar werkt alleen op 8 bits. Je mist dus nogal wat kleurdiepte in je beginresultaat. Voor het eindresultaat maakt het meestal niet uit: JPG is 8 bits.
poeee jullie hebben het nu al over dingen waar ik geen kaas van heb gegeten
Ik denk dat ik maar gewoon ga beginnen met Elements, ik kan een goed boek kopen en ermee aan de slag.
Tegen de tijd dat ik iets ga missen kan ik altijd nog overstappen of LR of CS.......
Blij met mijn 60D, 70-200 f/4 L lens en de 24-105 f/4 L
HDR staat voor High Dynamic Range en betekent dat het dynamisch bereik groter is.
Het dynamisch bereik is het verschil tussen licht en donker. Dit wordt uitgedrukt in stops. Het menselijk oog kan veel meer tegelijk onderscheiden dan een digitale camera. Door nu meerdere foto's te maken waarbij extra gelet wordt op donkere en op lichte partijen kun je die foto's over elkaar leggen en dan van de ene foto de donkere gebieden pakken (met details) en van een andere de lichte gebieden (ook met details)
Uiteindelijk krijg je dan een foto met veel detailering in de donkere gedeelte en ook in de lichte gedeeltes. Meer detailering dan de camera met één enkele foto zou kunnen overbruggen tussen licht en donker (wat de beperking van het dynamisch bereik van de camera dus is)
Het voordeel is dus dat je meer detail/doortekening in je foto kan laten zien dan bij een enkele foto.
HDR wordt veel gebruikt bij stilstaande objecten. Omdat je meerdere foto's moet maken werkt het niet zo met voortbewegende items