canon 100mm f2.8 macro met of zonder L

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

ik ben aan het kijken voor een canon 100mm macro lens, nou zie ik 2 versies.
de 'gewone' en de L met is.

maar hoe is de verhouding tussen het verschil in kwaliteit ten opzichte van de 400 euro verschil in aankoopprijs. ik ga voor 2ehands, maar geef mijn geld graag uit aan kwaliteit, maar betaal uiteraard liever niet te veel

bedankt voor de reacties alvast
Groeten,

Jichem
Anoniem 4

Kwalitatief zijn beide goed, dus als je niet teveel wilt betalen, dan volstaat de L-loze.
Gebruikers-avatar
zandhoen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 274
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2006 13:13
WoonplaatsCOLON Eindhoven city

Of misschien de Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro
Canon eos7d + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 USM IS, Canon EF 50/1.8 II, 420 ex flitser
en een setje tussenringen
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik heb de Sigma 105 2.8 (ofjah.. m'n vader.. haha :lol:), meer dan tevreden over, mooi scherp ook!
ik heb de foto's van de 100 2.8 canon gezien, erg mooi, retescherp en naar mijn weten licht deze lekker in de hand, ook snelle AF..
werk je voornamelijk Statief met macro of uit de hand? op statief zou ik de non-L kopen zonder statief de L-versie denk ik..

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
ebvandevechte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2351
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2005 21:52
WoonplaatsCOLON Woubrugge, in het Groene Hart van NL

Ik de non L versie maar die is geweldig dus voor mij goed genoeg
Garoeten van €b
De echte fotograaf kan niet zonder zijn CANON ....... you can ?
Gebruikers-avatar
A.Otten
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2008 21:13
WoonplaatsCOLON Delden

Ik heb de L versie en moet zeggen dat deze lens geweldig is , de lens is niet goedkoop maar zijn geld zeker waard.

Gr Andre
canon 40D+grip , canon 5D mark II + grip en het nodige glaswerk.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ligt eraan wat je met de resultaten wilt doen en wat voor camera je er aan hebt hangen. Ik zou zeggen, neem de non-L. Voor 99 van de 100 mensen hier goed zat
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Ik denk als je geen vaste hand hebt en liever geen statief wil meesleuren, dan zou ik effe doorsparen voor de L-serie.
Als je wel een vaste hand hebt, dan volstaat de non-L lens prima lijkt mij. Heb zelf de 150 mm van Sigma zonder OS, maar neem bijna altijd het statief mee. Heb namelijk helaas geen vaste hand. :evil:
Ik vraag me alleen af wat dit met het type camera te maken heeft, zoals 'fotojeroen' hierboven schrijft? Ze passen toch allebei op alle EOS-camera's. :wink:

Groet, Ruud
Laatst gewijzigd door 4 op petuut, in totaal 3 keer gewijzigd.
De mooiste shoots maak je in Limburg
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Als je het geld er voor hebt...............
Maar nogmaals: heb je een vaste hand en moet je hard sparen om aan zo'n lens te komen dan is de L-versie misschien "overbodige luxe" en kun je voor de restwaarde iets anders "leuks" aanschaffen...........
Ik heb zelf de goedkoopste macro die er op de markt is(1:1 dan). De 100 non IS heb ik wel eens mogen gebruiken. Je hoort hem niet............Maakt erg mooie platen.

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ik heb de non IS een jaar geleden gehad en vond dit een erg fijne lens. Heb de IS geen enkel moment gemist. Het is een lens met wat gewicht wat voor mij persoonlijk fijn in de hand lag.

Ik zie dus de meerwaarde van de IS niet met het xtra kostenplaatje.

Gr. Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

ik wil de lens gebruiken op mijn 5dmk2. fotograferen doe ik altijd uit de hand, ik heb nog nooit met is geschoten dus weet nog niet of ik het mis. (hiervoor met180mm geschoten, iets te veel mm's voor mij)
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
aires
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Macro uit de hand is sowieso erg pittig, met of zonder IS. Ik zou eerder een macro lens met statief erbij adviseren dan de 100L.
EOS 33 | 5DII | 24 1.4/2.8 | 35 1.4 | 40 2.0/2.8 | 50 1.4/2.8 | 100 2.8 | 135 2.0 | 2x 48
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

uit ervaring weet ik dat ik opzich redelijk uit de hand kan schieten. echter ben ik benieuwd of ee is mij heel erg gaat helpen:)
Groeten,

Jichem
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

aires schreefCOLONMacro uit de hand is sowieso erg pittig, met of zonder IS. Ik zou eerder een macro lens met statief erbij adviseren dan de 100L.
Valt allemaal reuze mee hoor als je het onder de knie hebt. Oefenen baart kunst :wink:

Een statief kan uitkomst bieden bij stilstaande objecten, maar bij bewegende beetjes is dat erg onhandig.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Anoniem 3

Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar je volgende vraag...
Full frame
Onderwater
Macro
.....??
spreading
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2011 13:40
CONTACTCOLON

Probeer ze eens, dit heeft mij voor de l laten kiezen.. een veel rustiger beeld in je zoeker bij 1:1
Kwalitatief schelen ze bijna niks inderdaad.
Canon 500D, Canon 18-55mm kitlens, Canon 100mm f2,8 Macro L, Canon 50mm F1.8 II, Canon 70-200mm f4 L
http://www.wjdseegers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

@telescoop, als je dit vervelend vind...

iedereen bedankt voor de reacties, de keuze is alleen nog niet helemaal gemaakt.
Groeten,

Jichem
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

100mm is de meest gebruikte brandpuntafstand voor macro op cropcamera's, dus 180mm op FF zou voor de meeste mensen niet teveel mm zijn, het ding is alleen wel veel lomper en lastiger te hanteren.
Voor beginners voldioet ieder macroobjectief, ook die van Tamron en Tokina zijn prima. Maar je wilt natuurlijk Canon, want "je gaat voor kwalitiet". Kwaliteit bij macro krijg je alleen met HEEEEEEEEL veel oefenen. En dat duurt jaren. Gaa eerst eens aan de slag met een goedkoop objectief. Misschien belandt die na een tijdje ook wel weer in de kast, net zoals je 180mm.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik moet zeggen dat ik normaal gesproken niet reageer op aantijgingen, echter op deze wil ik dat nog wel even.

Op dit moment heb ik ongeveer 4 jaar lang macrofotografie gedaan, dit met een tamron 90mm en de sigma 180mm, nou update ik mijn materiaal en wil ik graag over naar de canon.
Ik vind het wel heel jammer dat er blind vanuit wordt gegaan dat iemand nooit aan macro of iets dergelijks gedaan heeft, of dat er gesuggereerd wordt dat iemand enkel steeds dure materialen wil kopen.
Daarbij is 180mm, ook op ff, best lastig in een vlindertuin aangezien deze dieren vrijwel altijd aan de rand zitten. En aangezien ik hier toch bijna wekelijks ben, is dit voor mij doorslaggevend.(helaas heb ik niet het geld voor een extra objectief)

Daarom voor de mensen die getracht hebben mij van goed advies te voorzien, bedankt!
Groeten,

Jichem
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

graag gedaan :)
Overigens is het altijd handig bij dit soort vragen zoveel mogelijk informatie in de vraag te stoppen, en niet pas achteraf met allerlei aanvullingen te komen. Dat maakt het adviseren wat gemakkelijker.
Was miste je bij de Tamron 90mm?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar