15-85 als kitlens opvolger nog wel de moeite waard voor 300D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
vliegtuigteam
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2012 15:17

Beste forumleden,

Inmiddels fotografeer ik al ruim 9 jaar met de 300D en de toenmalige kitlens 18-55,inmiddels ook alweer een aantal jaren aangevuld met 90-300. Ik stoor me steeds meer aan de gebrekkige scherpte van de 18-55, en de geringe lichtsterkte, buiten een beetje bewolkt en ik moet al flitsen. Heb nu weer meer tijd om me erin te verdiepen en wil er meer werk van maken. Ik heb al veel opgestoken op de diverse fora, en op het gevaar dat ik de zoveelste ben met ongeveer dezelfde vragen, zou ik het toch op prijs stellen als jullie met jullie ervaring willen meedenken.

Ik fotografeer veel kinderen, houd van uitvergrote close-ups in huis, maar doe ook veel algemene dingen, vakantie, steden, natuur.
Mijn eerste prioriteit is een betere allround lens, ik dacht aan de 15-85 (hoop op een goede marktplaats...). Budget ong 400-500 euro.
Ik denk ook aan de nieuwe 18-135 is stm maar daar vind ik nog weinig reacties over en die is misschien wat groot voor een allround lens.
Daarbij (volgende wens) zou ik meer willen spelen met scherptediepte bij portretten, en denk aan een vaste 50mm met grote lichtsterkte.

De 90-300 maakt al veel betere foto's qua scherpte dan de kitlens, maar die kunnen mi ook nog scherper, vooral in de uiterste zoomstand.

Mijn vragen:
Waar wordt de scherpte het meest door bepaald: door het objectief of de body?
Is het zinvol om zo'n mooie lens op de oude 300d te willen gebruiken? Of wordt het ook tijd voor een nieuwere body?
Wat is jullie idee over die nieuwe 18-135 lens tov de 15-85?

Ik zie dat de nieuwe ontwikkelingen van de camera's heel erg gericht zijn op filmen/video. Dat vind ik niet belangrijk, bij welk eos model in de x00 serie (dat is het budget...) heb ik voldoende winst in fotokwaliteit, of kan ik voor de foto's beter op zoek naar een iets ouder model uit de x0 serie (desnoods tweedehands)?

Alvast bedankt voor het meedenken en lezen.....

BK
Anoniem 3

Excellente allrounder, die 15-85. Leunt tegen de L-kwaliteit.
Doen, zou ik zeggen.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

STM lenzen zijn speciaal bedoeld voor het make van video.
Scherpstellen gaat bij deze lenzen vloeiender. Daardoor is AF wel iets langzamer.

Hans.
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

op de vraag waar wordt de scherpte het meest door bepaald. de lens (of de fotograaf :))
op vraag 2. als je geld hebt voor een nieuwe body zal het zeker geen verkeerde uitgave zijn vanaf de 300d zijn er wel heel veel nieuwe snufjes en verbeteringen bij gekomen maar ook met alleen een nieuwe lens boek je vooruitgang
over die laatste vraag heb ik niet zosnel een mening omdat ik geen ervaring heb.

op de vraag welke camera de juiste voor je zou zijn moeten we denk ik weten wat je nu tekort komt in je camera (behalve de fotokwaliteit).

groet arjan
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

zal de foto beter worden: Ja (waarschijnlijk)
Moet je een nieuwe body: kan alleen jij antwoord op geven;)
Groeten,

Jichem
Winy
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2011 15:40

Ook ik had een 300D en ben ruim een jaar geleden overgestapt naar de 60D. Aanvankelijk met een 17-85 objectief en wat later met een 15-85 die nu dag en nacht op mijn camera zit. Dat laatste objectief was een aanzienlijke verbetering, zowel t.o.v. de 17-85 als de 18-55. Enige nadeel vind ik nu de beperkte lichtsterkte. Ook de 18-135 heb ik ooit overwogen maar op kwaliteitsgronden uiteindelijk niet gekozen.
Ook heb ik een 50mm 1.8. Deze presteert subliem, helaas in mijn situatie alleen met Liveview. Bij gebruik via de zoeker ben ik minder tevreden, maar dat geld kennelijk alleen voor mijn exemplaar.
De 60D was voor mij een enorme verbetering vergeleken met de 300D: groter display met hogere resolutie, minder ruis, verschillende RAW-formaten, extra schermpje bovenop (als de 300D), kantelbaar display, extra wiel voor bediening en zo kan je zelf vast ook nog wel verschillen vinden die je belangrijk vindt. Bovendien lag deze camera doordat ie maar een ietsje groter is dan de 300D (bij mij) beter in de hand dan de xxxD series. Voor de kwaliteit van foto's maakt een nieuwe camera volgens mij niet zo heel veel uit, maar als je minder ruis en betere/meer/handiger bedieningsmogelijkheden waardeert is het natuurlijk een overweging waard. En die bedieningsmogelijkheden kunnen natuurlijk ook je kwaliteit verbeteren.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Even voor de zekerheid, past een ef-s lens wel op een 300d? Naar mijn weten werd ef-s pas bij de 20d geintroduceerd.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
DexterXL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2010 23:22
WoonplaatsCOLON Veluwe
CONTACTCOLON

De 15-85 Ef-S is een mooie lens zowel uiterlijk als innerlijk,
en goed glaswerk is het halve werk voor mooie foto's, dus zeker een goede investering.
Besluit je over 1 jaar een andere body te nemen, dan kan je gewoon de lens blijven
gebruiken, ik heb de lens ruim 1 jaar op de 400D gebruikt, en merkte dat ik hem voor
familiefoto's enz... veel pakte, nu zit hij op mijn 30D, en die pak ik nu vaak, dus het is een
mooie lens voor allround gebruik in en om het huis :wink:
Canon Eos 400D & Grip & Canon EF 90-300mm
Canon Eos 30D & Grip & Canon EF-S 15-85mm IS USM & Sunpak 16A
Canon EOS 7D & Grip & Canon EF 70-200mm f2.8 USM & Metz 48-AF
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

De 300D is een mooie camera, wat traag naar hedendaagse normen misschien, maar wie maalt daar om.

Je hebt een hack voor de 300D, die de bruikbaarheid nog een stuk vergroot, want de 300D is eigenlijk een 10D waar ze een aantal mogelijkheden hebben verborgen.

met een mooie lens, zoals de 15-85 ben je nog lang niet aan het einde van zijn mogelijkheden. En, zolang je niet naar full frame wil (en wie wil dat niet) kun je de 15 doorschuiven naar elke xxxD/xxD.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

Sinds een maand of vier ben ik in het bezit van de 15-85. Vanaf dag één zeer tevreden, allrounder dan dit wordt het denk ik niet.

Mooie functie vind ik FTM (full time manual) wat betekend dat je op AF (body als lens) je gewoon de focusring kunt gebruiken om te corrigeren.

Het bokeh van de lens is tevens aangenaam.

Vervorming op 15mm duidelijk zichtbaar bij strakke architectuur.

CA heb ik alleen gezien in 2 van 1000 foto die ik genomen heb op 85mm, op 15mm zou dit volgens reviews ook aanwezig kunnen zijn, dit zelf tot op heden niet kunnen ontdekken.
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Antwoord op de vraag of het objectief of de body het meest de scherpte bepaald kan niet zo maar gegeven worden aangezien scherpte door meer factoren wordt bepaald.
Een contrastarme foto wordt gauw als onscherp ervaren evanals een met een goedkope printer op goedkoop papier afgedrukte foto.
Tevens kan je door een slechte nabewerking de scherpte van een foto nadelig beinvloeden.

De zwakste schakel in de keten bepaald mede de uiteindelijke kwaliteit van een foto.

Over het algemeen wordt gesteld dat het investeren in nieuw glas verstandiger is dan het investeren in een nieuwe body.
Alhoewel, na negen jaar .........
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar