Overschakelen van Canon naar ..., wat denken jullie daarvan?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

Tja, eigenlijk is het ieders eigen keuze....... :(
Ikzelf ben behoorlijk merkvast......:)
Voor het '' dagelijkse '' (snapshot) gebeuren gebruik ik mijn Canon D10 (die ook nog eens waterbestendig is, en dat heb je in dit land wel nodig..... :) )

Enne, Boels069, die Minox, doe mij er maar eentje ( C of B ) zoek er al tijden naar...... :)
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
benv

Die nieuwe OM-D schijnt net zulke beeldkwaliteit te hebben als de 5DmkII. Geen idee ofdat zo is maar die techniek staat niet meer stil. Over 5 jaar heb je geen zware telelenzen meer nodig, ze zullen er nog wel zijn maar je kan dan zonder.
mattia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2009 15:04

Ik heb nog steeds een 5DII en alle objectieven (op de 70-200/2.8 na) die in de sig file staan. En gebruik ze nog steeds zo nu en dan, maar ik heb voor 'erbij' gekozen om een micro-43 systeem aan te schaffen omdat de nogal lompe 5D steeds vaker thuis bleef, en ik onder sommige omstandigheden (steden, etc.) juist een iets minder opzichtige camera wilde hebben. Toen de LX3 tijdens een inbraak gejat werd (was mijn compactje) was de knoop helemaal door.

Ik heb nu de E-M5 (Olympus), een GF2 (Lumix), van Olympus de kitlens (12-50) en 45/1.8, en van panasonic de 14/2.5, 20/1.7, 7-14 zoom en 100-300 zoom. De handling is enorm goed, maar wel wat minder makkelijk en snel dan bij een 5DII, autofocus (one-shot) is prima, tracking is best matig, de elektronische viewfinder werkt ook perfect. De camera ligt goed in de hand, je kan enorm veel customizen qua instellingen, dus er is een beetje een leercurve. De in-body beeldstabilisatie is trouwens absurd effectief en enorm handig/indrukwekkend. In combinatie met bruikbare hoge ISO echt super.

Wat betreft beeldkwaliteit: het is geen 5DII kwaliteit op base ISO, maar het zit er echt niet ver vanaf. Compleet bruikbaar tot 3200, zelfs 6400 is voor de meeste omstandigheden heel goed te doen.

Wat betreft glaswerk: de 7-14 (equiv 14-28mm) F4 is echt een prachtobjectief, qua scherpte beter (en breder) dan de 17-40 van Canon, qua rendering minstens even goed. Geweldige lens. De 45/1.8 is echt een pareltje en werkt als portretlens best heel erg goed, met redelijk smalle scherptediepte. Het is dan wel 'equivalent' aan iets van F4 of F5.6 op full frame, maar besef wel dat die supersnelle scherptediepte echt niet altijd voordelig is. Als dat je enige interesse is, blijf bij full frame of koop een medium format camera ofzo. Met de F 1.4 en F0.95 lenzen die te verkrijgen zijn kun je prima uit de voeten. De net uitgebrachte 75/1.8 zal ook wel helpen. De E-M5 is ook heel makkelijk en prettig in gebruik met oud manual focus glas dankzij de electronisch viewfinder.

Als gewichtsvoorbeeld: ik heb in een tasje waar anders een 5DII met 24-105 en een 135L (of 35L) in ging, plus lader, en dan behoorlijk gevuld was, alle bovenstaande lenzen mee kunnen nemen, met een ongeveer soortgelijk gewicht (lees: heel licht). En de camera zelf is eigenlijk best onopvallend.

Samenvattend: micro four thirds is een volwassen, mooi doorontwikkeld systeem met enkele geweldige cameras en een zeer mooie selectie aan glaswerk. Ik zal de uitzoom nog vervangen voor ofwel de Panasonic 12-25/2.8, of misschien wachten en kijken of Olympus iets in de 12-60/2.8-4.0 uitbrengt, wat net een wat handigere range zou zijn. Heel misschien komt er nog een 25/1.4 of 25/0.95 bij voor die momenten dat ik belachelijk dunne scherptediepte wil, en als ik over een paar maanden een 75/1.8 op de kop kan tikken (of misschien toch de 35-100?) dan is de gehele lineup compleet. Voorlopig gaat de EOS kit niet de deur uit, maar het zou met niet verbazen als het lensenpark toch gaat slinken, en ik met 'enkel' een 24-105, 35L, 135L en Sigma 50/1.4 door ga, want de 100-400 meeschouwen als ik een 200-600 equivalent heb dat even lichtsterk is, met betere beeldstabilisatie en 25% van het gewicht, voor die paar keer per jaar dat ik supertele schiet...tja.
5DII, 30D IR, 17-40L, 24-105L, 70-200L 2.8 IS, 100-400L, 15mmFE, 35L, 50/1.8mkI, 135L
Sigma 50/1.4, Pentax 50/1.7, Summicron R 50/2.0, C/Y Planar 50/14, C/Y Distagon 35/2.8, Elmarit R 28/2.8
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ik wil niet te erg veroordelend zijn natuurlijk hoor, maar jezus wat een dijk aan spullen! wat is jou hobby, fotografie of fotografiespullen? Zou je niet zo af en toe eens niet willen denken aan wat voor spullen je gebruikt voor de volgende foto, maar gewoon bedenken hoe je de volgende foto gaat maken met die ene camera met die ene lens?
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ja, een fotozaak is er niks bij......
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
mattia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2009 15:04

Valt op zich best mee; genoeg mensen met veel meer in het fototasje. Waarom zou je jezelf beperken als je het kan betalen? Verder: bijna alle kosten van de micro 43 kit zijn gedekt door verkoop van Canon DSLR spullen. Het is ook echt niet zo dat ik altijd met een grote zak lenzen loop. Vaak genoeg enkel een prime, of een zoom en een of twee primes.

De Canon setup is in de loop van 9 jaar langzaam gegroeid; begon simpel met een 17-40 op een 300D. Toen de 70-200 voor meer bereik. Na 6 jaar de 5DII met 24-105 (kitlens) erbij. Op reis (waar ik het vaakst/meest fotografeer) heb ik het liefst zooms, en voor safari had ik toch tele nodig (dus 100-400), maar voor mensenfotografie (de andere passie) werk ik het liefst met prime lenzen. Ik koop bijna alles tweedehands in, als het even kan, zodat ik het als het niet bevalt weer doorverkocht kan worden zonder verlies.

Waar ik bij ieder systeem naar streef is simpelweg: goede standard zoom, daarna pas goede tele zoom voor vakanties/beesten en ultragroothoek zoom. En altijd, altijd enkele primes. Feit blijft dat ik voor geen enkele micro 43 prime meer heb betaald dan een paar honderd euro, voor best lichtsterke dingetjes. Wat ik nog mis is een iets langere portretlens, omdat ik liever op 150mm werk dan op 85-90 werk.

Enneh, tja, die handmatige focus lensen, dat is wel een zwak puntje. Die zijn juist enorm leuk op een DSLR, en allen zijn voor heel weinig tweedehands gevonden.
5DII, 30D IR, 17-40L, 24-105L, 70-200L 2.8 IS, 100-400L, 15mmFE, 35L, 50/1.8mkI, 135L
Sigma 50/1.4, Pentax 50/1.7, Summicron R 50/2.0, C/Y Planar 50/14, C/Y Distagon 35/2.8, Elmarit R 28/2.8
Gebruikers-avatar
Ad B
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Zuid Oost Brabant

Mattia,

je beschrijft de omgang met de OM-D perfect. Het is een leerproces.
Ik heb 'm nu een kleine 4 weken mee genomen op mijn zomervakantie.
Het rondwandelen met een uitrusting... je merkt 't bijna niet...
Ik moet nog wat meer nadenken tijdens een foto maken en instellingen veranderen.
Dat laatste kost iets meer moeite dan met de 5D MKII.
Het voordeel dáárvan is wel, dat je een stuk bewuster je foto's gaat maken.
Op dit moment werk ik met de standaard 12-50 kitlens, de 45 1.8, de 40-150 en de 100-300 panasonic.
De Panasonic 12-35 f2.8 is onderweg, was zeer helaas niet binnen te krijgen vóór mijn vakantie.

Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit van dat kleine ding.
En je valt bijna niet meer op... AF piepje afgezet, de sluiter is zeer stil...
Een Sloveense 5D MKIII (met 24-70 type II erop) eigenaar keek mij zelfs een beetje minachtend aan...
Maar hij fotografeerde nog in de auto stand!! Ik weet op zo'n moment genoeg.
Ik denk nog steeds dat ik voor mij een goede keus gemaakt heb.

Ad B

mmm, ik zal morgen m'n onderschrift eens veranderen...
Captain Chaos geeft eindelijk toe dat ie een kleintje heeft... Een Olympus OM-D E-M5 plus lenzen van 12 tot 300 mm (24 tot 600...)
Soms ben ik een beetje rebels: Ik hou niet zo van regels, daarom maak ik plaatjes...
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

bedankt jullie, heb weer een reden gevonden om te fotograferen, heb dus een oly om-d aangeschaft met kitlens en gelijk een 45 mm 1.8 lensje, wat een leuke ervaring is dit, nu nog eeni grip denk ik, maar weet dit nog niet zeker, ging mij om het kleine ( en natuurlijk vooropgesteld de beeldkwaliteit) en door een grip eronder te bouten maak je hem weer groter, al is het we een slimme grip die je kunt opslitsen.

Afgelopen maandag hem even uitgeprobeerd en ben razend enthousiast, ook over de EVF, even wennen, maar daarna zag ikmgelijk de voordelen, belichtingskorrectie is gelijk te zien in de zoeker wat ideaal is.

Zit nog wel even te twijfelen of ik gelijk voor meer lenzen ga of eerst maar even aankijk, in ieder geval een adapter laten komen om de eos lenzen erop te kunnen gebruiken ( handmatig met vast diafragma, maar zie wel wat er van komt)

Mischien op termijn een 100-300 of alleen primes zoals de 75 die eraan komt, schijnt een killer te zijn.

Kortom een (wel wat dure) aanrader.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Ad B
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Zuid Oost Brabant

Hoi Closeshooter,

ik wens je veel fotofun met je nieuwe aanwinst.
Ik werk tóch het liefst met 'n zoomlensje, al heb ik wél het 45mm lensje.
Dat kon ik niet laten, ik vond 'm zóó leuk...
Als rondwandellens heb ik nu de Panasonic 12-35 f/2.8 lens.
Een echt dure lens, maar wel een goede. En een van de weinige lichtgevoelige zoom lenzen.
Daarnaast geniet ik nog van de volgende telelenzen: de Olympus 40-150 en de Panasonic 100-300.
Beide zijn ze ragscherp, vooral de Panasonic.
Op een "concurerend" forum van onze zuiderbuurtjes wordt ook veel geschreven over dit klein speelmonsterje.
Nogmaals, veel fun met je Oly...

Ad B
Captain Chaos geeft eindelijk toe dat ie een kleintje heeft... Een Olympus OM-D E-M5 plus lenzen van 12 tot 300 mm (24 tot 600...)
Soms ben ik een beetje rebels: Ik hou niet zo van regels, daarom maak ik plaatjes...
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

weet ik ben ik ook al aan het lofspreken over dit dingetje, vandaag eerst maar eens een grip halen, voor de rest moet ik even goed nadenken wat ik gebruik om de rest te finacieren, wil nl dolgraag wel de 5D II aanhouden met wat goed glas.
Wat er wel komt is de 12 mm denk ik, kost wat, maar dan heb je ook wat.

Het absolute leuke van de camera is, buiten de beeldkwaliteit, is de funfactor die je ermee hebt en beleefd, instellingen die je, al kost het wat moeite met een nieuw menu wat je nog niet echt goed kent, volledig naar je hand kunt zetten, de EVF waar je direct de (bv) belichtingskorrectie kunt zien, ik heb meer het gevoel dat ik met fotograferen bezig ben, alsof ik nog met filmpjes aan het klooien ben.

Leuke is, was vroeger al bijzonder gecharmeerd van Olympus in de OM1 en OM2 en later de OM4spot, maar was nou eenmaal verplicht om Canon te nemen (afspraken en inkoopbeleid werkgever)en dan ga je daarmee door, maar nu sinds de Oly OM-D heb ik dat gevoel weer met olympus dus de knoop maar doorgehakt en eindelijk eens een OM in mijn bezit.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Gefeliciteerd!
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar