Cursus fotografie

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
K!K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2009 21:16
WoonplaatsCOLON Noord Limburg

Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik het bericht in het goede Sub forum plaats hoop van wel.
Maar mijn vraag ik ben op vakantie en merk dat ik soms kwa kennis of te kort schiet ondanks ik wel actief bezig ben met fotografie. Daarom wil ik een cursus gaan volgen om meer te weten te komen en om daarna voor me zelf te weten of ik fotografie als hobby wil houden of er beroepsmatig ook wat mee wl gaan doen.

Nu heb ik zelf rondgezocht voor wat cursussen nu vind ik die van loi en nti wel maar wat is er nog meer? En wat is jullie ervaring over een cursus ( ben geen beginner meer dus een echte beginners cursus vind ik niet direct een optie) of dit moet sterk aangeraden worden.

Ben erg benieuwd naar jullie reacties.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De cursussen van de NTI en de LOI zijn nogal theoretisch ingesteld, niet echt een aanraden in mijn ogen voor fotografie. Je zou de basiscursus van de fotoacademie of de fotovakschool kunnen overwegen, daar heb je ook daadwerkelijk meerdere weken achter elkaar les met meerdere uitdagende opdrachten waar je veel van leert. Wel hebben die twee basiscursussen heel andere uitgangspunten, het is maar net wat jou smaak is. Wel moet ik toegeven dat ze redelijk prijzig zijn, maar dan heb je ook wat. Voor een echte beginner is de basiscursus van de fotoacademie trouwens erg taai, dan helpt het wel om al wel wat te weten.

Wanneer je meer op 1 onderwerp wilt focussen dan is een workshop vaak ook een aanrader. Die gaan wat dieper in op de materie, maar dan wel gericht op 1 onderwerp. Wanneer je overweegt om ook beroepsmatig / zakelijk wat met fotografie te gaan doen kan ik je trouwens de workshop fotografie en zakelijkheid ook van harte aanbevelen, maar dan dien je fotografisch wel voort weten waar je over praat.
K!K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2009 21:16
WoonplaatsCOLON Noord Limburg

Oké dan vind ik bij deze de opleiding van loi en nti niks. De opleiding van de foto vakschool is inderdaad wel iets duurder maar nog wel te overzien. Dus de fotovakschool de basic opleiding is optie 1 zijn er nog meer goed opleidingen?
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Er worden zo her en der genoeg goede fotocursussen gegeven. Waar woon je? Dat is iets handiger om gerichte adviezen te geven.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Er staat een uitgebreid verslag van wat de basisopleiding bij de fotovakschool inhoud op dit forum, dat vind je hier: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... ng#p355275" onclick="window.open(this.href);return false;
K!K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2009 21:16
WoonplaatsCOLON Noord Limburg

Ik woon in noord Limburg, en bedankt voor de link zal ik straks eens lezen wat daar staat.
K!K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2009 21:16
WoonplaatsCOLON Noord Limburg

Heb het hele topic doorgelezen en het ziet er interessant uit naar mijn idee.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Je zou ook eens bij buurthuizen/welzijnsorganisaties kunnen kijken. Ik geef daarn zelf cursussen en weet van twee leden van de fotokring waar ik ooit bij zat, dat ze dat in mijn regio ook doen. Helaas niet bij jou in de buurt, maar daar zal ook vast wel wat te vinden zijn.

Wat die FA betreft weet ik het zo net nog niet. Ik heb 'm zelf niet gevolgd, dus wat ik schrijf is "hearsay". Van een cursist hoorde ik echter dat zij voor die cursus €600,= ofzo moest neerleggen. Vervolgens kwam ze bij mij nog een flitscursus doen, want daar was op de FA niets over verteld. Toen ze hoorde dat ik bij haar in de buurt een basiscursus ging geven, schreef ze zich direct in. Ze wilde mijn verhaal ook wel eens horen. Ze heeft uiteindelijk ruim €100,= betaald voor die cursus die ik geef bij die welzijnsorganisatie en na afloop gaf ze aan, dat die zeker niet onderdeed voor wat ze op de FA had gehoord. Het gaat me er hier niet om dat ik blijkbaar aardig les kan geven (is ook m'n vak als docent), maar dat je goed op moet letten wat je waarvoor betaald. Ik kom er meer en meer achter dat er fotografen zijn, die voortvloeiend uit de economische crisis "ook maar een cursusje gaan geven". Ook omdat fotografie momenteel natuurlijk een flinke hype is en veel mensen op zoek zijn naar cursussen. Weten hoe fotografie werkt is echter iets heel anders dan het ook kunnen uitleggen. Mijn advies: zorg dat je eerst referenties opvraagt, voordat je zomaar een cursus gaat volgen. Dat kan heel verrassend werken.
K!K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2009 21:16
WoonplaatsCOLON Noord Limburg

Dat ga ik ook zeker doen heb komende week een aantal afspraken met beroepsfotograven om daar een mee te praten en hoe zij het pad bewandelt hebben.
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

Ik lees met je mee......ik ben zelf ook op zoek naar een opleiding omdat mijn baas aangaf het zonde te vinden dat ik er niks mee doe.
En als ik daar mee kan voorkomen dat ik een saaie arbeidsvoorwaarde en loonheffings cursus moet gaat doen want dat is optie twee :? .
Mijn oog is gevallen op de fotovakschool al vraag ik mij af wat het verschil is tussen de fotovakschool en FA.
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
sonics
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2011 19:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ytos schreefCOLONJe zou ook eens bij buurthuizen/welzijnsorganisaties kunnen kijken. Ik geef daarn zelf cursussen en weet van twee leden van de fotokring waar ik ooit bij zat, dat ze dat in mijn regio ook doen. Helaas niet bij jou in de buurt, maar daar zal ook vast wel wat te vinden zijn.

Wat die FA betreft weet ik het zo net nog niet. Ik heb 'm zelf niet gevolgd, dus wat ik schrijf is "hearsay". Van een cursist hoorde ik echter dat zij voor die cursus €600,= ofzo moest neerleggen. Vervolgens kwam ze bij mij nog een flitscursus doen, want daar was op de FA niets over verteld. Toen ze hoorde dat ik bij haar in de buurt een basiscursus ging geven, schreef ze zich direct in. Ze wilde mijn verhaal ook wel eens horen. Ze heeft uiteindelijk ruim €100,= betaald voor die cursus die ik geef bij die welzijnsorganisatie en na afloop gaf ze aan, dat die zeker niet onderdeed voor wat ze op de FA had gehoord. Het gaat me er hier niet om dat ik blijkbaar aardig les kan geven (is ook m'n vak als docent), maar dat je goed op moet letten wat je waarvoor betaald. Ik kom er meer en meer achter dat er fotografen zijn, die voortvloeiend uit de economische crisis "ook maar een cursusje gaan geven". Ook omdat fotografie momenteel natuurlijk een flinke hype is en veel mensen op zoek zijn naar cursussen. Weten hoe fotografie werkt is echter iets heel anders dan het ook kunnen uitleggen. Mijn advies: zorg dat je eerst referenties opvraagt, voordat je zomaar een cursus gaat volgen. Dat kan heel verrassend werken.
Ik zie op je site dat je een cursus reporrageflitser doet. Daar ben ik wel in geinteresseerd omdat ik op dat punt nog heel veel moet leren.
Zijn die basiscursussen waar je het over had voor echte beginners of voor "gevorderden"?
Canon 5D + grip met een Tokina 17mm RMC f/3.5, Tamron 28-75mm f/2.8, Zeiss ZE 35mm f/2, Canon 40mm STM, Canon 100mm f/2, Canon 200mm L II f/2.8 en een speedlite 430ex ii
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

Grappig Ytos geeft cursus in mijn woonplaats :mrgreen: helaas op een dag dat ik geen afspraken kan maken......altijd weer de vraag hoe laat ik thuis ben met de trein.
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Claudia007 schreefCOLONMijn oog is gevallen op de fotovakschool al vraag ik mij af wat het verschil is tussen de fotovakschool en FA.
Ik heb de basisopleiding bij de Fotoacademie gedaan, maar dat is toch wel een heel andere insteek als wat ik heb gelezen over de fotovakschool in Jeroen zijn berichten. Bij de Fotoacademie draait het veel meer om de inhoud van het beeld en seriematigheid, daar leer je te kijken naar hoe beelden elkaar kunnen aanvullen / versterken. Bij de basisopleiding van de fotovakschool gaat het heel veel om techniek. Bij de fotoacademie krijg je ook technische opdrachten hoor, maar flitsen is iets wat hun pas in het tweede jaar van de opleiding aanbieden en komt in de basisopleiding nog niet aan bod. Ik ga niet zeggen dat de 1 beter is als de andere, maar het is maar net wat je zoekt.

Beide zijn echter private instellingen, je zou ook nog kunnen opteren voor een fotografische cursus aan een kunstacademie. Ik heb daar zeer positieve ervaringen over gehoord, al gaat dat vaak voort echt over het beeldinhoudelijke en naar ik heb begrepen is de techniek daar niet echt de hoofdzaak.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

sonics schreefCOLONIk zie op je site dat je een cursus reporrageflitser doet. Daar ben ik wel in geinteresseerd omdat ik op dat punt nog heel veel moet leren. Zijn die basiscursussen waar je het over had voor echte beginners of voor "gevorderden"?
Het is me niet helemaal duidelijk over welke cursus je het precies hebt. De cursus reportageflitser is bedoeld voor mensen die in ieder geval de basis van hun camera kennen. Daarnaast is het handig om goed bekend te zijn met de technische terminologie rondom het fotograferen. Als ik op zeker moment aangeef dat we bepaalde instellingen moeten maken op de camera, dan moet het niet zo zijn dat iemand de boel ophoudt, omdat 'ie geen idee heeft waar ik het over heb. Beetje hulp bied ik uiteraard altijd.

De basiscursus start ik "from scratch", oftewel helemaal aan het begin. De eerste les hebben we het niet eens over de camera, maar over wt mooie beelden zijn en wat we willen bereiken. Nadruk ligt op het feit dat je ook vooral creatief bezig moet zijn. Techniek is slechts een hulpmiddel, maar wel belangrijk om gewenste effecten te bereiken. In zes lessen ga behandel ik dan ook compositie, de belichtingsdriehoek en iets over camera's en objectieven. Vooral brandpuntafstanden en het effect daarvan op perspectief en daaraan gekoppeld het beeld dat je krijgt, is één van mijn stokpaardjes.

In de gevorderde cursus ga ik nog wat meer in op techniek, het presenteren van foto's, nachtfotografie en een beetje flitsen. Wellicht zelf een keertje met studiolampen.

In alle gevallen geldt wel, dat vooral de vraag van cursisten beantwoord moet worden. En wellicht nog belangrijker, dat men het gezellig heeft.
Claudia007 schreefCOLONGrappig Ytos geeft cursus in mijn woonplaats :mrgreen: helaas op een dag dat ik geen afspraken kan maken......altijd weer de vraag hoe laat ik thuis ben met de trein.
Ik weet niet hoe je op de woensdag zit, maar dan geef ik eenzelfde cursus in Assendelft voor stichting Welsaen. Moet je maar even kijken op http://www.welsaen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.

Daarnaast is een privé-sessie ook mogelijk. Geen idee wat je precies wilt weten, maar met een halve dag één-op-één kun je al flinke stappen maken. Prijsniveau is natuurlijk iets anders, ook omdat het niet via een Stichting maar via m'n eigen toko gaat, maar wellicht is het toch het overdenken waard.
sonics
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2011 19:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

mbt cursus reportageflitser: De basiskennis van mijn camera weet ik inderdaad wel, en de terminologie rondom fotograferen die op dit forum gebezigd wordt en bv op dpreview ook.
Ytos schreefCOLON
sonics schreefCOLONIk zie op je site dat je een cursus reporrageflitser doet. Daar ben ik wel in geinteresseerd omdat ik op dat punt nog heel veel moet leren. Zijn die basiscursussen waar je het over had voor echte beginners of voor "gevorderden"?
Het is me niet helemaal duidelijk over welke cursus je het precies hebt. De cursus reportageflitser is bedoeld voor mensen die in ieder geval de basis van hun camera kennen. Daarnaast is het handig om goed bekend te zijn met de technische terminologie rondom het fotograferen. Als ik op zeker moment aangeef dat we bepaalde instellingen moeten maken op de camera, dan moet het niet zo zijn dat iemand de boel ophoudt, omdat 'ie geen idee heeft waar ik het over heb. Beetje hulp bied ik uiteraard altijd.

De basiscursus start ik "from scratch", oftewel helemaal aan het begin. De eerste les hebben we het niet eens over de camera, maar over wt mooie beelden zijn en wat we willen bereiken. Nadruk ligt op het feit dat je ook vooral creatief bezig moet zijn. Techniek is slechts een hulpmiddel, maar wel belangrijk om gewenste effecten te bereiken. In zes lessen ga behandel ik dan ook compositie, de belichtingsdriehoek en iets over camera's en objectieven. Vooral brandpuntafstanden en het effect daarvan op perspectief en daaraan gekoppeld het beeld dat je krijgt, is één van mijn stokpaardjes.

In de gevorderde cursus ga ik nog wat meer in op techniek, het presenteren van foto's, nachtfotografie en een beetje flitsen. Wellicht zelf een keertje met studiolampen.

In alle gevallen geldt wel, dat vooral de vraag van cursisten beantwoord moet worden. En wellicht nog belangrijker, dat men het gezellig heeft.
Canon 5D + grip met een Tokina 17mm RMC f/3.5, Tamron 28-75mm f/2.8, Zeiss ZE 35mm f/2, Canon 40mm STM, Canon 100mm f/2, Canon 200mm L II f/2.8 en een speedlite 430ex ii
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Nou, dan zie ik je mailtje wel verschijnen ;)
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

@ geert h dank je wel voor je antwoord ik ga er eens over nadenken hoe en wat want ik neig toch meer naar techniek.
@Ytos Ik zal de prive mogelijkheid eens met mijn man bespreken want het is misschien leuk als ik zo iets doe dat samen met mijn man te doen.
Een opleiding gaat niet werken met mijn man ivm ploegendiensten :(
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar