Foto maken

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Pryde_31
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2012 21:04

Ik fotografeer nog niet zo lang met spiegelreflex, maar als jullie een foto maken en alles zelf in stellen, waar begin je dan mee?
Ga je eerst naar de sluitertijd kijken en daarna diafragma en iso?
Of is er een andere volgorde.
Is hier een regel voor?
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

hey "pryde",

allereerst, welkom op dit forum! :)

naar mijn weten is hier geen "regel" voor..
het ligt er ook aan wat je wilt gaan fotograferen..
als je snelle sluiter nodig hebt dan stel ik eerst de sluiter in en kijk dan naar de diafragma.. en ook andersom.. ;)
ISO heb ik eigenlijk altijd op 100 staan.. tenzij het niet anders kan..

meer vragen of een andere uitleg nodig.. dan hoor ik het graag... ;)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Welkom 8)

Dat hangt helemaal van het effect af dat je wilt bereiken met de foto, grote of kleine scherptediepte, wel of geen beweging. Geen regel voor dus.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik stel nooit alles zelf in want dat is in de meeste gevallen echt niet nodig.
Mijn keuze gaat meestal naar AV en als ik sport/beweging wil fotograferen kies ik voor TV.
Bij voorkeur gebruik ik natuurlijk ook ISO 100 en die schroef ik op naarmate ik minder goede lichtomstandigheden heb.

Voor de basis zijn deze sites misschien wel interessant:
Deze is van Jeroen (medeforumlid); http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=42720
En ook hier kun je vee informatie uit halen: http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Pryde_31
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2012 21:04

Ok dus er is niet een standaard regel voor.
Heb soms het gevoel dat ik zo maar wat doe!

Dus als ik het goed begrijp dan kijk je eerst naar de sluitertijd en diafragma, naar gelang de situatie?
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

als je beweging wilt bevriezen, neem je een snelle/korte sluitertijd.

als je beweging wilt zien in je foto, neem je een lange sluitertijd.

wil je weinig scherpte diepte (mooie wazige achtergrond), dan neem je een klein diafragma getal

wil je veel scherpte diepte (bv van voor tot achter scherp), dan neem je een groot diafragma getal.
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

En soms gewoon op auto, ik gebruik de dslr ook wel eens als point & shoot camera.

Wanneer er voldoende licht is en ik zeker ben dat de camera niet in de ISO gaat klimmen en de witbalans goed inschat zet ik hem soms op auto.
twistersam

De belangrijkste "regel" is de handleiding erbij pakken en gaan proberen, veel proberen....
(Vragen hier mag natuurlijk altijd, maar alleen door veel proberen leer je je camera kennen en kom je achter de mogelijkheden.)
Pryde_31
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2012 21:04

Veel proberen doe ik zeker, alleen heb soms het idee dat ik maar wat aan modder.

Maar neem de camera mee op vakantie dus daar gaan we ook flink zonsondergangen en mooie stukjes natuur fotograferen.
Pryde_31
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2012 21:04

mgifotografie schreefCOLONals je beweging wilt bevriezen, neem je een snelle/korte sluitertijd.

als je beweging wilt zien in je foto, neem je een lange sluitertijd.

wil je weinig scherpte diepte (mooie wazige achtergrond), dan neem je een klein diafragma getal

wil je veel scherpte diepte (bv van voor tot achter scherp), dan neem je een groot diafragma getal.
Deze zal ik onthouden, nuttig tips.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Dat is echt de basis. Ik adviseer je om je te gaan inlezen of te kijken naar andermans foto's en de commentaren daarbij.
En vervolgens in de praktijk zelf te oefenen met hetgeen je hebt gelezen of gezien.

Het internet is een ware vergaarbak van informatie, ook voor digitale fotografie. Daarnaast zijn er tal van informatieve boeken.
Ik noem als voorbeeld de serie over digitale fotografie, van Scott Kelby.
Als je echt met veel plezier mooie foto's wilt maken dan moet je je eerst de basistechnieken eigen maken.
Het is oefenen, bekijken en opnieuw proberen als je niet tevreden bent.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

En kende je toevallig deze al: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 03&t=42720" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Pryde_31
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2012 21:04

geert h schreefCOLONEn kende je toevallig deze al: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 03&t=42720" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Die kende ik idd nog niet, zal hem meteen doorlezen!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

mgifotografie schreefCOLONals je beweging wilt bevriezen, neem je een snelle/korte sluitertijd.
als je beweging wilt zien in je foto, neem je een lange sluitertijd.
wil je weinig scherpte diepte (mooie wazige achtergrond), dan neem je een klein diafragma getal
wil je veel scherpte diepte (bv van voor tot achter scherp), dan neem je een groot diafragma getal.

kom, kom.
Hoewel het waar is wat je zegt, moet dit toch ook wel met 10.000 woorden meer kunnen? :lol:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
DexterXL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2010 23:22
WoonplaatsCOLON Veluwe
CONTACTCOLON

Wat voor mij echt de ogen deed openen, was een cursus bij een plaatselijke fotograaf/instantie,
de meeste dingen weet je wel, maar zodra je echt pas weet wat je aanpast en waar het allemaal
direct effect op heeft, en daarbij ook leert lichtmeten, dan pas begint het fotograferen echt.
Iedereen kan op de autostand plaatjes maken, maar met goed handmatig instellen maak je foto's :wink:
Canon Eos 400D & Grip & Canon EF 90-300mm
Canon Eos 30D & Grip & Canon EF-S 15-85mm IS USM & Sunpak 16A
Canon EOS 7D & Grip & Canon EF 70-200mm f2.8 USM & Metz 48-AF
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLON
mgifotografie schreefCOLONals je beweging wilt bevriezen, neem je een snelle/korte sluitertijd.
als je beweging wilt zien in je foto, neem je een lange sluitertijd.
wil je weinig scherpte diepte (mooie wazige achtergrond), dan neem je een klein diafragma getal
wil je veel scherpte diepte (bv van voor tot achter scherp), dan neem je een groot diafragma getal.

kom, kom.
Hoewel het waar is wat je zegt, moet dit toch ook wel met 10.000 woorden meer kunnen? :lol:
Ik hou het graag kort en bondig :lol:
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

belagrijk is dat je niet alles in een keer wil gaan doen, beste is stap voor stap, dan weet je wat je aan het doen bent, dus (bv) eerst eens op stand AV en kijk wat een diafragma doet, zowel met de sluitertijden als met het uiteindelijke beeld, dan heb je al een van de balngrijkste zaken te pakken nl, je kunt wel het verschil zien tussen een foto met diafragma 2.8 en eentje met diafragma 16, maar je kunt geen verschil zien in een foto met sluitertijd 1/500 ste of eentje met 1/1000 ste (bedoel natuiurlijk gewoon bij statische items heren, voordat er iemand over bewegingsonscherpte ed begint !!).

Dus mijn advies, begin met AV en ga vanuit dit verder, maar steeds stap voor stap en een parameter elke keer veranderen en niet gelijk diafragma, sluitertijd, ISO, witbalans en meer door elkaar want dan ben je inderdaad aan het modderen en weet je niet meer wat je aan het doen bent.

Ik fotografeer al heel wat jaren en heb de camera haast altijd op AV staan, witbalans op auto, sinds kort (omdat het erop zit en omdat de ISO van deze camera ontzettend goed is) ook de ISO op auto, dus ook doorgewinterde fotografen :mrgreen: zoals ik gebruiken heel veel auto instellingen, waarom moeilijk doen als het gewoon automatisch kan !!
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar