Nieuwe standaardlens

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MathijsKosters
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2011 20:54
WoonplaatsCOLON Den Ham

Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een Canon EOS 500D i.c.m. een 18-55mm II en een 55-250mm IS II.

Nu wil ik de 18-55mm eigenlijk vervangen voor een optisch betere lens, en het liefst ook nog iets lichtsterkers.

Na wat speurwerk kwam ik uit bij een: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro HSM OS Canon.
Is dit voor mij de beste optie of zijn er betere alternatieven?

Budget is max €400.

Ik heb ook al gekeken naar de canon 50mm 1.4 USM, maar deze heeft een vast brandpunt, en ik denk dat je deze minder vaak gebruikt?

Bedankt alvast voor de reacties!

Mathijs
Canon EOS 500D Canon 18-55 non-IS II Canon 55-250mm IS II
Gebruikers-avatar
GEOS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 385
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2007 20:06

de twee voorbeelden die je noemt zijn zo verschillend, dat het handig lijkt om eerst eens goed te denken wat je belangrijk vindt. Een beperkte scherptediepte? Macrofunctionaliteit? Meer groothoek?

Een leuk lensje die net door canon is uitgebracht en ook ongeveer (oke, iets meer :)) 400 euro kost (429) is de nieuwe 18-135mm. Ik zou daarvoor gaan, als je een nieuw allround lensje zoekt!

http://www.kieskeurig.nl/objectief/cano ... 7/#prijzen" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon EOS 1DS MK IV | Canon EF 10-400mm F1.8 IS L
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Alleen is die 18-135 niet echt lichtsterk (f/3.5-5.6).

Ik zou ook eens naar de Tamron 17-50 F2.8 kijken.
Lichtsterk over het hele bereik, heerlijk scherp en leuk geprijsd, met name die zonder stabilisatie (VC).
Menig forumlid hier heeft 'm ook.
Ruud.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

50mm 1.8 eerste instantie kopen..kijken of het je bevalt .. kost 100,- en zo weer doorverkocht voor 75 euro (beetje geluk met garantie enz. nog voor 90,- ofzo!)
ik wist het ook niet zeker.. nu ben ik aan het twijfelen of alleen maar Primes te kopen! haha
als je dit niet zeker weet.. de Tamron 17-50 2.8 is schijnbaar ook een wereld lensje! Moet ik hebben begrijpen van overige forummers! ;)

groet en succes met de keuze!

Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
MathijsKosters
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2011 20:54
WoonplaatsCOLON Den Ham

Bedankt voor de reacties, ik ga binnenkort eerst de 50mm 1.8 II eens ophalen en daar mee experimenteren.

Nu heb ik nog een vraagje, ik ben namelijk ook steeds meer geïnteresseerd in macro opnames.

Nu vraag ik me af of dit i.c.m. met de 50mm 1.8 met tussenringen mogelijk is?
Zo ja, welke tussenring(en) kan ik het beste nemen?
Canon EOS 500D Canon 18-55 non-IS II Canon 55-250mm IS II
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Een 50mm met tussenringen voor macro kan zeker.
Zie ook dit topic: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=77890" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kunt een setje van 3 (12/20/36mm) tussenringen kopen.
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

De 50mm heeft een maximaal diafragma van f22 wat denk ik voor macro erg weinig is (DOF) correct me if I am wrong.

Wanneer je met ringen (met AF en diafragmaring) gaat werken ben je bijna net zo veel kwijt als een gebruikte macrolens, ik zou me nog eens in de materie verdiepen.

Kijk eens wat een Tamron 90mm f2.8 (max f32), Sigma 105mm f2.8 (max f45) of een Canon 100mm f2.8 (max f36) kosten.

Is binnen budget denk ik net te doen.

Als vervanger zou ik de Sigma die jij noemt eens proberen, ik denk een goede vervanger voor de kit, ook de eerder genoemde Tamron moet erg goed zijn.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Clack schreefCOLONDe 50mm heeft een maximaal diafragma van f22 wat denk ik voor macro erg weinig is (DOF).
:?:

Kleinere diafragma-openingen (dan f22) moet je sowieso niet willen gebruiken vanwege diffractie-effecten. f11 is een prima diafragmawaarde om macro-foto's mee te maken.
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

Ok thanks, heb ik ook wat geleerd. :)

Laatst heb ik een Youtube film over macro gekeken en werd dit echter wel naar voren gehaald...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar