HDD-SSD opstelling: wat is goed en snel?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Tis eigenlijk best makkelijk, hè, foto's bewerken. :lol: :D
Gebruikers-avatar
Sidonia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2008 19:07
WoonplaatsCOLON Workum
CONTACTCOLON

:D :D :D
"Niet geschoten is altijd mis!"

EOS 50D | EF-S 17-55 mm IS | EF 70-200mm f/4 L IS USM | Soligor 1.4x DG Pro TC | Speedlite 430 EXII | Canon Powershot A570IS.
Tevens Photoshopper...en kattengek!
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Ik vind de systeem configuratie nogal ongebruikelijk voor een PC. Ook de ideeën over een snel systeem is (naar mijn mening) hinkelen op meerdere gedachten.

Het klopt dat veel schrijven de levensduur van een SSD niet positief beïnvloed. Voor mij zou dat geen reden zijn om de SSD niet voor caching te gebruiken (dat wordt ook bij hybride drive gebruikt). Er zijn genoeg tool waarmee je een back-up kan maken van je systeem schijf die ja terug kan zetten op een nieuwe schijf bij een defect. Het beste is om SSD met minimaal 3 jaar garantie te gebruiken

Een SSD van 256GB voor alleen OS en programmatuur is erg groot. Ook als je de eerste bewerking van je foto’s wil doen. Voor het laatste is rond de 32GB vrije ruimte voldoende (2x CF van 16GB). De bewerking van de foto’s wordt in het geheugen gedaan. Door bij Lightroom de cache, database en directory met preview op de SSD te zetten zal inladen van de foto’s snel gaan. Wil je nog meer snelheid kan je voor bijna hetzelfde geld 2 SSD schijven in RAID0 zetten

Een pagefile bij 18GB geheugen voegt niets toe. Weet TS hoeveel geheugen er werkelijk gebruikt wordt? Een deel van het interne geheugen (bijv. 10MB) zou ook als RAM disk gebruikt kunnen worden voor tijdelijke bestanden. Dat is nog sneller dan de SSD disk.

Een redundant schijf combinatie zoals RAID1 en RAID5 heeft weinig nut in een PC configuratie. Dat heeft pas nut bij veel dynamische data zoals bij websites en multiuser toepassingen zoals databases. Daarbij worden dan ook andere (betere) componenten redundant uitgevoerd, zoals de voeding en (duurdere) schijven met een hogere MTBF. Ik heb zelf een RAID 0+1 configuratie gehad waarvan alle schijven in een klap de vernieling in geholpen zijn door een defect voeding.

Back-up naar een extern device is de bescherming tegen data verlies. Zeker met een (Synology) NAS die zelf back-ups kan maken van zijn data naar nog een extern device of een remote NAS.

Met een goede back-up kan je de data disks rustig in RAID 0 zetten voor extra snelheid. Met 7200 rpm schijven heb je dan een snel systeem tegen een redelijke prijs.

Hans.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

En voor het geheugen kiezen voor een triple/quad channel type?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

boels069 schreefCOLONEn voor het geheugen kiezen voor een triple/quad channel type?
Whoa, quad! Mits je processor (en bijbehorende chipset) dat ondersteunen. Maar dan heb je ook wat. :wink:
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

L-geheugen :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

En er komt nog een sneller broertje aan lees ik net. 8)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar