lichtoogsten in de Alpen

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

De laatste tijd zijn we wat aan het experimenteren met nachtfotografie. Ik liet hier een tijdje geleden als eens wat van zien bijvoorbeeld. Op een site (http://harvestinglight.net/) vond ik wat ik eigenlijk al lang eens wilde, mooie nachtfoto's. Niet zo zeer de waarheid, maar vooral mooi, met een goede tutorial bovendien (in combinatie met deze heb je echt alles wat je nodig hebt ;)). Naar aanleiding hiervan besloten we onze vakantie in de Alpen hieraan te wijden. En wat wil het geluk???? Juist alleen maar bewolking en regen. Uiteindelijk heb ik een tweetal plaatjes kunnen maken waar ik tevreden over ben.
De eerste is van een kasteeltje direct naast ons appartement (voornamelijk verlicht door lichtvervuiling). De tweede van de bergketen (Felbertauern) erachter, verlicht door de maan). Ik ben benieuwd wat jullie er van denken.

Schloß Weißenstein
Afbeelding

Felbertauern
Afbeelding
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Jammer van het slechte weer! Teminste, slecht voor nacht-fotografie.
Overdag zul je vast mooie foto's gemaakt hebben met de wolken.

Stond dat kasteel op foto 1 zo scheef?
Ik vind de sfeer op zich heel fijn, maar de kwaliteit vind ik wat minder helaas.
Er hangt een paarse gloed ergens onderaan de helling. Ook zie ik een lichte halo langs de helling. Verder vind ik de "donkerheid" van de lucht minimaal. Ik zie bijna geen sterren.
Nog wat kleine dingetjes, maar toch een dappere poging!
Foto 2 vind ik wat minder spannend qua compositie. Ook hier had ik de lucht wat donkerder willen zien (heel donkerblauw mag ook).

Ik heb me zelf ooit (fanatiek) bezig gehouden met sterrensporen (toen ik nog wél tijd had), dus ik waardeer je inzet. Het is toch een hels karwei.
En zeker een prima resultaat voor de eerste keer.

Gr,
Jasper
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
hbarkhof
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2010 12:18
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant, Best, hbarkhof
CONTACTCOLON

Nou , nummer 1 zou ik wel groot aan de muur willen hangen. Prachtige sfeerfoto.

---------
Henk
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Dank voor jullie reacties
@Jasper
De lucht wordt niet donkerder in deze tijd van het jaar deze foto's zijn resp. 2 en 7 juni gemaakt, net voor astronomisch donker en het was volle maan. Vandaar ook dat je minder sterren ziet.
De "scheefte" is groothoek effect, deze vervorming er helemaal uit halen vond ik niet mooi. De halo zie ik niet/valt mij niet op, maar ik zal er nog eens naar kijken.

Helaas kun je dit soort foto's niet in Nederland maken. We hebben natuurlijk geen bergen, maar wat ik vooral bedoel is een plaat als #2 met een sluitertijd van 16 minuten. Dan moet je alweer stacken i.v.m. de lichtvervuiling. Persoonlijk vind ik het "bijna dag" effect nu juist interessant.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Ik vind beide geslaagde en originele opnamens!
Gebruikers-avatar
kinkej
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2012 15:51
WoonplaatsCOLON Alphen a/d rijn

Ik vind nummer 1 juist mooi en sfeervol, stoor me alleen aan die grassprieten rechts maar dat is denk persoonlijk.
  • Canon 60D
    Canon EF 17-40mm f/4.0 L USM
    Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM
http://www.flickr.com/people/66117434@N03/
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Dank voor jullie reacties. Smaken verschillen blijkt wel weer. Was ik al "bang" voor toen ik ze postte, maar vind ik wel leuk.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Nathalietje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 565
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2011 13:26
WoonplaatsCOLON noord holland
CONTACTCOLON

ik stoor me juist bij foto 1 aan die rare blauw/paarse vlekken onder bij de helling dit trekt heel erg mijn aandacht
foto 2 vind ik naar mijn idee te licht had de donkere lucht van de avond wat meer willen zien
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

@Natalietje: blauw-paarse vlekken? Bedoel je de wolken met de stukjes lucht erdoorheen?
En wat betreft #2, jij behoort duidelijk tot het kamp: het moet er zo echt mogelijk uitzien. Prima! Zelf vind ik het licht en de details juist het meest interessant aan de plaat.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik denk dat Natalietje de paars/blauwe halo onderaan de helling bedoeld, ter hoogte van het boompje
In onderstaande screenprint even omcirkeld
Afbeelding
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Misschien dat het masker niet helemaal goed zit daar. Er hangt inderdaad nog een beetje blauwzweem en dat is prima te corrigeren.
De conclusie die ik trek uit de reacties is: Of je houd hiervan of niet en het moet technisch beter (ook al gaat het mij primair om het gevoel dat ik bij een plaat krijg). Komend najaar een volgende poging als het weer donker genoeg is of als ik weer eens naar een plek mag waar het echt donker wil worden. Plaat #2 komt voor mij heel dicht in de buurt van wat ik zoek en wil maken, dus ik vrees dat ik weinig applaus ga oogsten hier :mrgreen:.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ach... gelukkig hoeft dat ook niet (al is het wel leuk om te horen dat anderen het ook mooi vinden natuurlijk :))

Ik vindt de foto's zelf zeker wel mooi, maar zonder je begeleidende tekst had ik het denk ik niet als nachtfotografie gezien...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar