De meeste simpele vragen stelt u hier!

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_TOPIC_LOCKED
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

HS werk bij alle sluitertijden.
Waarop bazeer je je conclusie dat HS niet werkt?
Kan je de "mislukte" foto laten zien?
Hans.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

op de cam zelf wel inderdaad.. (als de flitser erop staat)
maar "strobist-style" lukt het niet..
komt die door de radio-grafische afstand ofzowe?
ik heb (helaas) geen voorbeelden meer.. die zijn verdwenen.. :lol:
ik zal zometeen nog eens zoeentje proberen te maken ;)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Anoniem 4

Misschien handig om even te vermelden, welke camera en welke flitser.
En verder wat je precies waarop hebt ingesteld.
Gebruikers-avatar
Marceldelft
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Valkenburg ZH

Hallo Allemaal,

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kon niet goed vinden wat ik zocht. Mijn vraag is namelijk als volgt.
Regelmatig maak ik foto's van groepen tijdens uitstapjes, hierbij gaat het niet perse om de fotografische hoogstandjes maar meer om het vastleggen van de gebeurtenissen. Nu zoek ik alleen een goede manier om deze foto's online te zetten... Ik heb geen eigen website en dus maar een beperkte opslagruimte) Om te beginnen werk ik de foto's (raw-bestanden) bij en sla ik ze op als Jpeg m.b.v. lightroom, vervolgens wil ik ze verkleinen zodat ze een acceptabele grote voor internet gebruik hebben. (rond de 500kb)

Nu gebruik ik de volgende programma's:
Lightroom (Raw bestanden bijwerken en opslaan als Jpeg)
Bordermaker (foto's verkleinen)
Picasa webalbums (om de foto's toegankelijk te maken voor publiek)

Ik vraag me af of er nog andere programma's zijn voor het verkleinen van foto's zodat er minder kwaliteit verloren gaat bij het verkleinen. (max 500kb per foto)
Bij sommige programma's kun je echt heel goed zien dat foto's gecomprimeerd zijn, terwijl je het bij andere programma's amper ziet.
Hebben jullie nog suggesties wat betreft verklein/comprimeer programma's voor foto's?

Groetjes Marcel
Kit: Canon 80D - EFs 15-85 is 3.5-5.6 - Canon EF 50mm f/1.8 STM - EF 70-300 IS USM 4-5.6
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Bij de conversie van CR2 naar JPG verkleinen (dus niet eerst naar JPG en dan verkleinen)?
(Dat werkt prima met DPP en DxO; LR en CSx gebruik ik niet)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Bordermaker werkt geweldig. Maar dat vind jij dus niet?
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Marceldelft
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Valkenburg ZH

Beasar schreefCOLONBordermaker werkt geweldig. Maar dat vind jij dus niet?
Nou bij bordermaker heb ik af en toe het idee dat er zoveel scherpte verloren gaat bij het verkleinen?
Kit: Canon 80D - EFs 15-85 is 3.5-5.6 - Canon EF 50mm f/1.8 STM - EF 70-300 IS USM 4-5.6
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Bordermaker heb ik vroeger wel gebruikt; maar ik doe verder niets aan de verkleinde JPG uit DPP/DxO, geen (c), titel, enz.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

Illuminatus schreefCOLONMisschien handig om even te vermelden, welke camera en welke flitser.
En verder wat je precies waarop hebt ingesteld.

is inderdaad wel handig om te vermelden inderdaad! haha
ik gebruik als body de 500D met de 430ex II .. als ik de flitser op de body zet werkt het perfect, maar vanaf statief haalt de flits de snelheid niet zeg maar.. ook krijg ik niet dat icoontje op m'n schermpje te zien (van de cam) dat de HSS aanstaat.. terwijl als deze op de body staat wel.. :O

de instellingen waren verschillen van 1/4000 tot 1/250 met iso 100 en diafragma ook verschillen tussen de f1.8 en de f8

bedankt voor het meedenken!
gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

@ Marceldelft: Bij elke keer dat je een JPEG opnieuw opslaan (zelfs als je alleen de EXIF hebt aangepast) wordt er 'n nieuwe compressie gedaan, waardoor de kwaliteit steeds verder achteruit gaat. Zelf sla ik mijn bewerkte RAWs daarom eerst op als TIFF (dat blijft ongecomprimeerd) en 'exporteer' ik van daaruit naar JPEG. Misschien kan zo'n tactiek (al dan niet met tussenkomst van TIFF) de situatie wat verbeteren.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Billie-90 schreefCOLONik gebruik als body de 500D met de 430ex II .. als ik de flitser op de body zet werkt het perfect, maar vanaf statief haalt de flits de snelheid niet zeg maar.. ook krijg ik niet dat icoontje op m'n schermpje te zien (van de cam) dat de HSS aanstaat.. terwijl als deze op de body staat wel.. :O
Wat bedoel je met "de flitser haalt de snelheid niet". Flitst hij te laat? Is de foto maar gedeeltelijk belicht?

HSS flitsen kan je ook op de flitser zelf instellen. Knopje met icoontje van een bliksem met een letter "H" er achter.
Bij HSS geeft de flitser een "lange" flits die net zolang duur als de looptijd van de sluiter (de looptijd van de sluiter is langer dan de sluitertijd).
Normaal geeft de flitser een zeer korte flits af, waarvoor de sluiter helemaal open moet staan.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Marceldelft schreefCOLONHallo Allemaal,

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kon niet goed vinden wat ik zocht. Mijn vraag is namelijk als volgt.
Regelmatig maak ik foto's van groepen tijdens uitstapjes, hierbij gaat het niet perse om de fotografische hoogstandjes maar meer om het vastleggen van de gebeurtenissen. Nu zoek ik alleen een goede manier om deze foto's online te zetten... Ik heb geen eigen website en dus maar een beperkte opslagruimte) Om te beginnen werk ik de foto's (raw-bestanden) bij en sla ik ze op als Jpeg m.b.v. lightroom, vervolgens wil ik ze verkleinen zodat ze een acceptabele grote voor internet gebruik hebben. (rond de 500kb)

Nu gebruik ik de volgende programma's:
Lightroom (Raw bestanden bijwerken en opslaan als Jpeg)
Bordermaker (foto's verkleinen)
Picasa webalbums (om de foto's toegankelijk te maken voor publiek)

Ik vraag me af of er nog andere programma's zijn voor het verkleinen van foto's zodat er minder kwaliteit verloren gaat bij het verkleinen. (max 500kb per foto)
Bij sommige programma's kun je echt heel goed zien dat foto's gecomprimeerd zijn, terwijl je het bij andere programma's amper ziet.
Hebben jullie nog suggesties wat betreft verklein/comprimeer programma's voor foto's?

Groetjes Marcel
Voor het verkleinen gebruik ik gewoon lightroom met een mogrify plugin..gaat perfect!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Voor het verkleinen in LR heb je geen plugin nodig.
Bij de export naar JPG kan je de afmetingen in pixels voor de JPG opgeven (en nog andere zaken zoals compressie etc).
De export instellingen kan je als preset opslaan. Zo kan je voor elk doeleinde een preset aanmaken, bijv. een voor afdrukken en een je website.

Hans.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik weet dat je er geen plugin voor nodig hebt maar ik gebruik hem graag! Ik kies het aantal pixels voor de lange zijde, outerborders en tekst aangevinkt en je hebt gelijk een mooi kader en exporteren maar..ziet er net even wat netter uit vind ik.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

de foto is inderdaad maar gedeeltelijk belicht.. ik zal het een dezer nogmaals proberen.. misschien toch iets verkeerd ingesteld.. ;)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

wat een geweldig topic, hier was ik naar opzoek!

Mijn simpele beginnersvraag:

ik ben onwijs aan het vechten om de juiste diaframa/sluitertijd te kiezen... iedere keer weer.

Als ik bv buiten sta, (ik werk in stand M) en ik corrigeer de belichting dmv aanpassingen diafr en sluitertijd (doe ik aan de hand van het lichtmetertje) .. en ik draai een kwartslag, kan ik weer opnieuw beginnen (misschien logisch, aangezien het licht dan weer net ff anders valt)...
ook merk ik vaak dat ik dan dus niet tot de juiste instellingen kom, bv te donker. Dan wil ik mijn flitser gaan gebruiken (sb600) en daar komt mijn vraag: hoe stel ik dat dan juist in?
want ik heb mijn meest ideale diafragma en sluitertijd ingesteld, toch te donker... flitser erbij en BAM teveel licht op de foto.
Hoe stel ik mijn instellingen goed in als ik mijn flitser erbij ga gebruiken?
Hopelijk is mijn vraag een beetje duidelijk....
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

een probleem met de SB600 is dat hij niet op ETTL-II werkt en je hem daardoor niet op de automaat kan laten werken. wel kan ik je misschien helpen met het feit dat je teveel licht krijgt! je camera kan simpelweg in normale omstandigheden de flitser niet sneller synchroniseren. vooral bij zonnige omstandigheden loop je tegen deze beperking aan. je maximale synchro tijd bij normale instellingen zijn afhankelijk van je camera vaak 1/200e tot 1/250e. wanneer je eigenlijk dus een sluitertijd van 1/500e nodig hebt om een plaatje goed te belichten krijg je dus het probleem dat je sluiter 2 keer zo lang open staat als nodig is.

Nu ken ik de SB600 niet zo goed maar ik weet wel dat de 430EX II en 580EX II beide een functie hebben genaamd high speed sync. dit zorgt ervoor dat de flitser veel sneller mee kan werken waardoor je ook snellere sluitertijden (zoals 1/500e in het voorbeeld) kunt halen.

verder adviseer ik wanneer instellen in M te lang duurt of niet secuur genoeg is de AV optie te gebruiken. je regelt dan zelf het diafragma en de ISO. de sluitertijd bedenkt hij dan zelf. in de camera kun je vervolgens instellen hoe je wilt dat de flitser zich gedraagt. raadpleeg daarvoor je handleiding!

ik hoop dat je iets met de info kan.

Gr Sven
Canon
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

sven, dank voor je snelle antwoord.. al zijn sommige termen voor mij als beginner nog best lastig ;)

Dus je hebt ook externe flitsers die automatisch ?? zich aanpassen op mijn ingestelde waarden? of zie ik dit nu verkeerd? geen idee wat ettl-11 is, vandaar.

Ik heb al eens geprobeerd op de A stand te werken (heb een nikon camera), maar ik vind eerlijk gezegd dat mijn camera zelf dan belabberde sluitertijden kiest waardoor mn foto's niet mooi worden. Ik dacht, als ik het nu goed leer op de M stand... dan is dat helemaal mooi! Maar het kost idd mega veel tijd, helemaal als je een leek bent.
Ik zit alleen maar naar dat stomme lichtmetertje te kijken en dus steeds vanalles aan te passen, vraag mij af of dit wel de juiste manier is hehe
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Misschien heb je hier iets aan: http://www.learn.usa.canon.com/gallerie ... ites.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Staan verschillende video's over Speedlites.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

De M stand in wisselende lichtomstandigheden gebruiken is erg omslachtig en kost veel handelingen.
Je kan dan beter diafragma voorkeuze (Av) of tijd voorkeuze (Tv) gebruiken.
Bij Av hoef je er dan alleen op te letten dat de sluiter tijd niet de lang wordt (bewogen foto's) of dat er een kortere sluitertijd nodig is dan mogelijk.
In principe kom je in Av en Tv op dezelfde diafragma en sluitertijden combinatie uit als in M. De belichtings compensatie moet in Av en TV dan wel op dezelfde waarde staan als je in M gebruikt.

Wat bedoel je met belabberde sluitertijden?

Hans
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar