Misschien ben ik wel niet WIJS

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
eos4ever
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2012 22:17

@ TS. Dan ben ik ook niet wijs geweest. Want hetgeen jij wilt doen heb ik dus ongeveer gedaan. Ik kwam constant groothoek tekort en ik had geen behoefte aan een apart groothoek objectief in het bereik 10-22mm.
Dus heb ik de 24-105 verkocht en achtereenvolgens de Canon 15-85mm en de Canon 70-200 f/4 IS gekocht.
Nu heb ik zowel op groothoek als op zoom een goed bereik en ik heb nooit spijt gehad van deze beslissing.
Maar zoals altijd ligt het er natuurlijk wel aan wat en onder welke (licht)omstandigheden je het meest fotografeert.
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Ik herken het twijfelen over het wisselen van lenzen wel een beetje: cognitieve dissonantie. Als je het idee krijgt dat een andere lens beter is of je huidige niet goed is, dan zul je jezelf gaan overtuigen waarom het een goed idee is om je huidige lens te ruilen voor een nieuwe; puur om maar geen spanning meer te hebben tussen je wensen en je huidige spullen. Goed dat je daaraan weerstand biedt, en ik heb respect voor het feit dat je hierin advies zoekt van anderen en je hiervan laat overtuigen. Even geduld zorgt soms ook voor een betere beslissing. Ik heb dat geduld vaak niet, vandaar dat ik ook wel's 2 of 3 lensjes na een jaar weer inruilde :) Pas na veel ervaringen weet je precies wat je zoekt, en na veel succesvolle gelukzalige foto-uitjes met je foto-spul zul je er echt gelukkig mee zijn en niets anders meer zoeken.
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Ik zou de 24-105 gewoon houden en aanvullen met een 10-20 (Sigma) of 10-22 (Canon) aan de onderkant en een 70-200 F4 aan de bovenkant. Moet je zelf inschatten of je eerst aan de boven- of aan de onderkant wilt starten.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Freswen schreefCOLON@ Beasar en Marfique dat sparen is een beetje het probleem waar ik tegen aan loop. Ik heb vorig jaar al de 450d ingewisseld voor een 60d en de 18-200 sigma voor de 24-105. Als ik al het onderwerp ' ik wil er graag een nieuw lensje bij' aan snij dan heb ik de poppen al aan het dansen.

Argumenten dat ik dan onze prachtige dochter heel mooi kan fotograferen bijv. als ze in de speeltuin aan spelen is en ik zit te ver weg, dat het dan nooit lukt om veraf een foto te maken en we dus later niet kunnen genieten van die onbetaalbare foto's, gaan er al niet meer in bij moeders de vrouw...
heerlijk zo herkenbaar :D
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
eos4ever
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2012 22:17

as na veel ervaringen weet je precies wat je zoekt, en na veel succesvolle gelukzalige foto-uitjes met je foto-spul zul je er echt gelukkig mee zijn en niets anders meer zoeken.
En hier ben ik het dus helemaal mee eens. Ik zal niet zeggen dat ik nooit meer iets anders zal gaan zoeken maar ik fotografeer nu ruim een jaar met de gear die ik bezit en ik heb nog steeds niet de neiging om te gaan kijken naar aanvulling of alternatieven.
Ik kan dus echt wel de conclusie trekken dat hetgeen ik nu bezit heel goed past bij mijn wensen en manier van fotograferen.
Dat is een proces van een aantal jaren geweest.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Dat klopt zeker. Alleen wanneer er in de dierentuin iemand met een 300mm F/2.8 L komt staan (of Ruben met zijn 500mm L), dan loopt het kwijl wel uit een mondhoek.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Freswen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2010 20:44

Ja zeker je hebt altijd baas boven baas wat dat betreft. Overigens een mooi stukje herkenning wat apist0 schrijft.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

bobvanduin schreefCOLON"lange termijn sparen" (2 jaar dus) is iets wat ik nooit heb gekunt, ik zou dan eerder 6 maanden lang iedere maand 100 euro apart leggen en het dus een half jaar rustiger aan doen met uit eten en afhaal eten.
Er zijn heel veel mensen die sowieso al niet uit eten gaan en geen afhaalmaaltijden nemen omdat
Het simpelweg niet te betalen is voor die mensen.
Is niet erg, iedereen heeft zijn prioriteiten en we hebben niet allemaal hetzelfde budget.
Dan word het toch keuzes maken en geduld hebben.

Misschien een idee om de 18-55 IS ( +/- 100 euro ) en de 70-300 IS ( +/- 400 euro ) e erbij
te nemen. Is een stuk korter sparen en je kan dan even vooruit.
Allebei uiteraard niet de kwaliteit zoals de 24-105 maar je heb dan aan beide kanten meer mm.
Met beide lenzen zijn prima foto's te maken.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Een bakje troost. :P
bobvanduin schreefCOLONIk heb nog een 70-200 f2,8 van Sigma voor je te koop. Kom maar proberen en je krijgt er een bak koffie bij ;)
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

Freswen schreefCOLONEr komt een 70-200 bij als de tijd rijp is sla ik toe, iemand nog tips hoe jullie de wensen er doorheen krijgen............
Boekje met prijzen van de 70-200 f4 IS, f2.8 en f2.8 IS op de tafel leggen (de prijs van de f4 nonis natuurlijk niet).

De rest regelt zichzelf :)
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Clack schreefCOLON(de prijs van de f4 nonis natuurlijk niet)
Waarom niet? Geweldige lens hoor! Wanneer budget wel belangrijk is, presteerd ook de F/4 non iS geweldig. Ik zou bijvoorbeeld nooit voor de iS versie van de F/4 kiezen. Meer budget? Dan komt hier in ieder geval de 70-200 F/2.8 non iS in huis.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

Beasar schreefCOLON
Clack schreefCOLON(de prijs van de f4 nonis natuurlijk niet)
Waarom niet? Geweldige lens hoor! Wanneer budget wel belangrijk is, presteerd ook de F/4 non iS geweldig. Ik zou bijvoorbeeld nooit voor de iS versie van de F/4 kiezen. Meer budget? Dan komt hier in ieder geval de 70-200 F/2.8 non iS in huis.
Klopt helemaal, het idee was dat vrouwlief dan zou vragen en wat kost die f4 nonIS dan.

Ik heb hem zelf en heb er geen moment spijt van.
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Op een crop ben ik ook geen fan van de 24-105. Ik zou de Canon 17-55 2.8 IS nemen. Dat is pas een toplens.
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Freswen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2010 20:44

@ the-essay ik heb weleens wat foto's genomen met een 17-55 op een 7d en was ook zeer te spreken over dit objectief.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar