3 bloemen.

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Na hulp hier online en na gvasseldonk ben ik een heel stukje verder gekomen qua macrofotografie.

Vandaag een aantal foto's gemaakt en heb er 3 uitgekozen die ik graag wil laten beoordelen.

Ik hoor graag jullie mening:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Achtergrond i s bij alle 3 druk(te) foto 1 had ik dichterbij genomen en 1 van de meeldraden als scherpstelpunt gebruikt. Ook meer uit het midden. foto 2 is een lastige omdat hier de bloemen te dicht op elkaar zitten. ook is het wit overbelicht(meer onderbelichten)
foto 3 zou ik meer van opzij en lager standpunt hebben genomen.
Ik heb ook het idee dat je bewegingsonscherpte hebt in foto 1 en 3. hou je sluitertijden in de gaten.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Nou sorry hoor maar deze foto's zijn gemaakt door Gabriel en mij samen.
Foto1 is scherp gesteld op de meeldraad en niet op de stempel.

Een lager standpunt op foto 3 kan, maar dan moet ik me ingraven.
Bewegingsonscherpte is niet mogelijk
Er stond geen wind op het moment van de foto's. Daar hebben we juist op gewacht.

Het wit in foto 2 is zeker niet te veel. Ga je dat donkerder maken,is de gehele foto donkerder.



Heb deze expres laten beoordelen voordat ik ze posten.
Dus wat je nu zegt vind ik niet kloppen.

De achtergrond kan ik me inkomen, maar ik zie liever een echte achtergrond en dan onscherp.
Anders krijg je weer dat de achtergrond nep lijkt.
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Nummertje 1 is netjes, had van mij wel wat frisser gemogen.
Voor wat betreft nummer 2 ga ik wel met BossA mee en ook ik vind het wit te uitgebeten, hierdoor mis je alle detail in dat gedeelte van de bloem.
Foto 3 hetzelfde als 1, had wat frissen qua kleur gemogen.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Hoi badeendje ik wil graag even reageren wat betreft het overbelichte op foto 2. Als dit niet overbelicht is dan krijg je het in lightroom 4 best nog een eind goed door de hooglichten naar beneden te schroeven zonder gelijk je hele foto donkerder te maken. Zeker als je in RAW hebt geschoten.
Lightroom 4 heeft een gratis te downloaden trail versie

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Mvg FotoPapa
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Hoi!

Foto 1 is op zich mooi. Maar toch lijkt ie onscherp. Aan de uiteinden van de blaadjes (bijv rechtsboven) een soort krinkeltjes. weet niet goed hoe ik dat moet omschrijven. Lijkt een beetje op CA. Mogelijke oorzaak het verkleinen?
En ja, gezien vanaf een gekalibreerd 27 inch Mac-scherm :-)

Foto 2: mooi. Wel een pietsie uitgebeten.

Foto 3: Misschien wat met de witbalans spelen? Beetje witter mag. Lijkt me natuurlijker.

Al met al best goede pogingen!
T' is niet eenvoudig. En voorlopig doe ik het je niet na. Dus: stug volhouden en veel oefenen.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Brell

Ben geen echte kenner van macro maar wil toch even mijn bescheiden mening geven.
Ik kan het niet echt omschrijven maar alle 3 de foto's "kijken" niet lekker.
Het is net of de foto's net een beetje te veel zijn bewerkt qua kleur en belichting en de scherpte lijkt er net niet te zijn.
Maar nogmaals, dat is mijn bescheiden mening.

Arnold
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Foto 1 vind ik een aardige plaat, de twee andere kunnen mijn aandacht veel minder lang vasthouden.
Ondanks het feit dat foto 1 niet scherp oogt stoort me dat minder. Wat ik wel minder vind, is het centrale, de "krinkeltjes" die Geelduikbootje omschrijft en wat andere dingetjes die ík anders gedaan zou hebben:
De gele vlek rechts zou ik weggekloond hebben. Ook de witte "driehoek" in de linker benedenhoek.
Qua sfeer is plaat 1 zeker de moeite waard...............
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

j.jennekens schreefCOLONFoto 1 vind ik een aardige plaat, de twee andere kunnen mijn aandacht veel minder lang vasthouden.
Ondanks het feit dat foto 1 niet scherp oogt stoort me dat minder. Wat ik wel minder vind, is het centrale, de "krinkeltjes" die Geelduikbootje omschrijft en wat andere dingetjes die ík anders gedaan zou hebben:
De gele vlek rechts zou ik weggekloond hebben. Ook de witte "driehoek" in de linker benedenhoek.
Qua sfeer is plaat 1 zeker de moeite waard...............

Dank je wel.
Qua software moet ik me echt nog gaan verdiepen.
Heb nu Lightroom 4 en moet daar alles nog uitvinden.
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Ik zal proberen ook een duit in het zakje te doen, let wel: het is opbouwende kritiek, hopend dat je er iets aan hebt.

De foto's kijken voor mij niet echt lekker. Ik heb het idee dat het een combinatie is met je techniek (belichting ofzo) en met name de nabewerking is, en dat je met andere keuzes nog wel een beter resultaat kan krijgen. Iig vind ik 3 qua contrast/helderheid niet lekker, een beetje dof. Misschien dat een betere nabewerking wat verbetering kan brengen. 1 vind ik niet prettig, weinig moois in het paars, hij lijkt mij oververscherpt. 2 vind ik nog wel aardig, uitgebeten lijkt wel zo te zijn maar die discussie ga ik niet in. Waarom is bewegingsonscherpte niet mogelijk? Was de sluitertijd korter dan 1/300e ofzo? (heb geen exif-viewer hier)
Heb het idee dat je algemeen nog een nèt iets te lange sluiter hebt gebruikt en je workflow vervolgens scheef ging. Kun je precies uitleggen wat/hoe je het hebt gedaan? Welke instellingen en hoe heb je nabewerkt?
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Ik weet eigenlijk wel zeker dat het veel met me nabewerking te maken heeft.
Ik heb bij deze voor het eerst Lightroom 4 gebruikt en dat is geheel nieuw voor me.

Wat ik precies gedaan heb weet ik al niet eens meer.

Ik MOET echt een cursus of iets gaan doen , want dit schiet niet op.
De foto's zijn (in mijn ogen) vrij gelukt.Alleen ik blijf moeite hebben met de nabewerking.
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar