Hoe zouden jullie dit doen?

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Ben vandaag weer op pad geweest en heb weer heel wat plaatjes geschoten.

Ook een paar van onderstaande bloem.

Echter is een heel stuk scherp maar omdat het allemaal losse blaadjes zijn is niet alles scherp.
Ik vind het opzich wel een mooie foto , alleen niet 100% in de gehele foto.

Graag zou ik wat tips/truukjes horen om deze foto toch geheel scherp te krijgen.
Misschien is het helemaal niet mogelijk , maar denk vraag het toch.

Afbeelding
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

dan zul je moeten gaan focus stacken denk ik,
als je nu simpelweg je diafragma dicht gooit (dus hoger F getal) zal je achtergrond teveel zichtbaar worden.

Als je gaat stacken ga je, bv op F2.8, 10 foto's maken waarbij je bij elke foto het focus punt iets naar achteren of voren legt.
Je begint bij foto 1 bijvoorbeeld bij het puntje van het voorste blaadje, en bij foto 10 moet je zorgen dat je het meest achterste deel vd bloem scherp hebt.

als je die foto's met speciale software (weet niet welke) dan samenvoegt, krijg je een mooie scherpe bloem, en toch die mooie achtergrond.
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik zie geen scherp blaadje.
Ja, het groene blaadje er onder.
Ik heb ook het idee dat er eens tukje bewegingsonscherpte in zit.

Als je alles scherp wil moet je een kleiner diafragma kiezen (hoger getal dan de 6.3 die je nu hebt gebruikt).
Of een lagere focal lengte dan 105 mm en dan dichterbij de bloem gaan staan.
Nadeel is dat je dan wel een scherpere achtergrond krijgt. En dat wil je niet, want dan wordt de foto minder interessant.
Een mogelijkheid zou kunnen zijn om te gaan stacken (moet je maar even googlen). Daarvoor heb je dan wel een statief nodig.
Of een andere lens te gebruiken die meer op macro is toegepitst.

Probeer te kijken naar bestaande foto's met bloemen (zijn er genoeg van, bijvoorbeeld de heer jennekens) en probeer de mooiste na te bootsen met de juiste scherpte-diepte.
Voordat je dus op pad gaat moet je zorgen dat je een idee hebt met welk beeldmateriaal je thuis wilt komen.
Denk ook goed naar over de compositie, voor mij zitten er te veel storende elementen in de foto die de aandacht afleiden van het onderwerp. Bijvoorbeeld de stengel rechts in beeld voegt niks toe. Die kan je niet wegknippen, maar je kan wel een andere positie innemen zodat deze niet, of minder prominent in beeld is.

Succes
...design my thoughts like a sculpture.
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

citizenjay81 schreefCOLONIk zie geen scherp blaadje.
Ja, het groene blaadje er onder.
Ik heb ook het idee dat er eens tukje bewegingsonscherpte in zit.

Als je alles scherp wil moet je een kleiner diafragma kiezen (hoger getal dan de 6.3 die je nu hebt gebruikt).
Of een lagere focal lengte dan 105 mm en dan dichterbij de bloem gaan staan.
Nadeel is dat je dan wel een scherpere achtergrond krijgt. En dat wil je niet, want dan wordt de foto minder interessant.
Een mogelijkheid zou kunnen zijn om te gaan stacken (moet je maar even googlen). Daarvoor heb je dan wel een statief nodig.
Of een andere lens te gebruiken die meer op macro is toegepitst.

Probeer te kijken naar bestaande foto's met bloemen (zijn er genoeg van, bijvoorbeeld de heer jennekens) en probeer de mooiste na te bootsen met de juiste scherpte-diepte.
Voordat je dus op pad gaat moet je zorgen dat je een idee hebt met welk beeldmateriaal je thuis wilt komen.
Denk ook goed naar over de compositie, voor mij zitten er te veel storende elementen in de foto die de aandacht afleiden van het onderwerp. Bijvoorbeeld de stengel rechts in beeld voegt niks toe. Die kan je niet wegknippen, maar je kan wel een andere positie innemen zodat deze niet, of minder prominent in beeld is.

Succes
Jasper,
Je wil dus zeggen dat mijn 105 Sigma gaan Macro lens is?
Ik heb gekeken op het forum en het een objectief die hoog aangeschreven is in de Macro fotografie.

Daarbij gebruik ik een statief.Ik heb een Vanguard Alta+254CP carbon statief.
Elke post die ik lees van je blijf je terug vallen op een statief.



Ik probeer uit elke reply positieve dingen op te nemen , maar uit die van jou is blijkbaar NIKS positief.Zo ook in andere topics.Ben eens positief richting mensen.Dat is ook leuk voor de mensen en hun hobby.
Als jij niks scherp ziet in de foto word het tijd voor een nieuw scherm denk ik of kalibratie.

Vergroot hem maar uit.Dan zie je heel veel scherpte in de foto.

Sorry als dit verkeerd overkomt , maar dat kan ook aan je manier van typen liggen.
Ik vind het vrijwel altijd negatief en ik zie er geen tips of iets dergelijke in.
Ook niet eens een antwoord op me vraag die ik stelde.Ik vroeg geen beoordeling over mijn foto.

Snip schreefCOLONdan zul je moeten gaan focus stacken denk ik,
als je nu simpelweg je diafragma dicht gooit (dus hoger F getal) zal je achtergrond teveel zichtbaar worden.

Als je gaat stacken ga je, bv op F2.8, 10 foto's maken waarbij je bij elke foto het focus punt iets naar achteren of voren legt.
Je begint bij foto 1 bijvoorbeeld bij het puntje van het voorste blaadje, en bij foto 10 moet je zorgen dat je het meest achterste deel vd bloem scherp hebt.

als je die foto's met speciale software (weet niet welke) dan samenvoegt, krijg je een mooie scherpe bloem, en toch die mooie achtergrond.

Qua stacken heb ik nog niks mee gedaan.
Heb er wel wat over gehoord en had al het idee dat het daarmee zou moeten/kunnen.

Had het voorbeeld van een paardebloem ook al gezien dat desbetreffende persoon die manier had gebruikt.

Ik zal me eens gaan verdiepen in die manier van bewerking.
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Wat ook mogelijk is, is om je diafragma omhoog te schroeven zodat je zoveel scherptediepte krijgt dat de gehele bloem scherp is.
De achtergrond kan je dan in een bewerkingsprogramma weer onscherper maken.
Of denk ik nu te simpel?
Kiwi says hi!
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Dat heb ik geprobeerd maar omdat de blaadjes van de bloem niet overal gelijk zitten , krijg je toch onscherpte in je bloem.

Ik denk dat het stacken toch de beste oplossing is.
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
Anoniem 3

Allereerst: helemaal geen slecht resultaat.

En: Stacken is de beste oplossing om de hele bloem scherp te krijgen.
Zoals hierboven al is beschreven: maak 10 foto's, begin vooraan en zorg dat bij de laatste de scherpte achteraan ligt.
Een gemakkelijk gratis programmaatje is CombineZP.
Best leuk om te doen, maar in de vrije natuur moeilijk toe te passen.

Een 'plattere' bloem is ook een mooi begin om macro mee te oefenen. En: oefenen is heel belangrijk.
En vergeet de statieftruuc niet. Bloemetje is dan heel gemakkelijk van de achtergrond te isoleren...
Succes ermee.
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Dank je Gabriel.
Ik zal je tips zeker toepassen.

De plattere bloemen heb ik ook genomen:
Afbeelding

Moet zeggen dat ik bij deze paardenbloem ook een goed begin heb gemaakt.
De kern is erg scherp.Alleen hetgene verder naar buiten word dan onscherp.Daar komt het stackverhaal te pas.

Afbeelding

Het stacken ga ik zeker proberen en anders als we samen een keer op pad gaan , zal ik de vraag nogmaals stellen als ik me laptop bij de hand heb.Kun je het ook laten zien.
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Nou, nou altijd alles nooit niks.
Ik ben gewoon kritisch. Als je niet tegen kritiek kan moet je je foto's misschien niet plaatsen?

Jij bent degene die 'alles' negatief opvat. Misschien moet je daar eens te rade gaan.

tals we dan och bezig zijn: je hoef niet mijn hele tekst te quoten als je vrij algemeen op mijn lost gaat reageren.

Overigens ben ik vaak genoeg positief als iets me positief stemt, maar daar wordt iemand niet beter van. Bovendien lijkt me dit verder een zinloze discussie.

Het zag er niet uit alsof er een statief is gebruikt. Excuses als je dat wel hebt gebruikt. Dan moet het probleem elders gezocht worden. Bewegingsonscherpte door wind, langsdenderende treinen, mollen die met een molshoop bezig zijn.. Ik heb niet gekeken welk objectief je hebt gebruikt. Alleen het aantal millimeters. My bad.

Als je denkt dat ik je niet probeer te helpen dan heb je wel een raar wereldbeeld.
...design my thoughts like a sculpture.
badeendje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2011 10:51
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

citizenjay81 schreefCOLONNou, nou altijd alles nooit niks.
Ik ben gewoon kritisch. Als je niet tegen kritiek kan moet je je foto's misschien niet plaatsen?

Jij bent degene die 'alles' negatief opvat. Misschien moet je daar eens te rade gaan.

tals we dan och bezig zijn: je hoef niet mijn hele tekst te quoten als je vrij algemeen op mijn lost gaat reageren.

Overigens ben ik vaak genoeg positief als iets me positief stemt, maar daar wordt iemand niet beter van. Bovendien lijkt me dit verder een zinloze discussie.

Het zag er niet uit alsof er een statief is gebruikt. Excuses als je dat wel hebt gebruikt. Dan moet het probleem elders gezocht worden. Bewegingsonscherpte door wind, langsdenderende treinen, mollen die met een molshoop bezig zijn.. Ik heb niet gekeken welk objectief je hebt gebruikt. Alleen het aantal millimeters. My bad.

Als je denkt dat ik je niet probeer te helpen dan heb je wel een raar wereldbeeld.

Ik neem niet alles negatief op maar misschien moet je eerst kijken wat mensen gebruiken voor apparatuur en dan pas commentaar geven.
Dan is je reply pas correct.

Een positieve reactie naar iemand heeft zeker wel zin.Dat geeft mensen een goed gevoel en een reden om het goed te blijven doen.

Maar dat is mijn mening.
-=*Badeendje*=-
www.image-vision.nl

Canon 600D / Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II / Sigma 105mm F/2.8 EX DG / Tamron 70-300 Di Ld Marco / SIGMA EM-140 DG EO-ETTLII MACRO FLASH / VANGUARD ALTA+254CP
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Ik sluit me geheel bij Citizenjay aan. Hij blijft imo opbouwend.

Je eerste foto, de scherpte zit (op mijn beeldscherm) alleen op het blaadje links onder, verder is het beeld minder scherp tot onscherp. Dat heeft volgens mij weinig met je lens te maken, maar met beter je gear instellen en beter compositioneren, zoals Citizenjay aan probeert te geven. Ik moet daarbij wel zeggen, ik doe nauwelijks aan macrofotografie, maar de keren dat ik het deed vond ik het lastig goed te compositioneren etc.

De info over stacken vind ik wel handig. Is dat overigens ook bruikbaar bij andere takken van fotografische sport, zoals bijv. architectuurfotografie?

Gr.

Erik
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Wees niet bang, ik zal je geen kritiek meer geven.
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik haalde ook niet uit de openingspost dat er gebruik wordt gemaakt van een statief. :wink:

Volgens mij maak je het moeilijker dan het is door meteen in het diepe te springen.

Koop een bos bloemen en ga binnenshuis aan de slag (je hebt een macroflitser).
Gebruik de EOS-utility (daarmee is van alles in te stellen), hang de camera aan de PC en experimenteer vooral met de diafragmawaarden.

De resultaten zijn meteen te bekijken op het beeldscherm; aanpassen van de camera-instellingen zijn simpel en het effect op de opname is direct zichtbaar.

Voordeel: kan ook als het slecht weer is :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar