Filmen met 7D

Waar moet je op letten, wat kun je erbij gebruiken: al je vragen over het filmen met een DSLR.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
BigT
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2012 20:27

Goedenavond,

Dit is mn eerste post en zal me later voorstellen op dit mooie forum :D Ik heb een aantal vraagjes m.b.t. het filmen met de Canon EOS 7D.
Ik wil de camera inzetten als een soort van surveillance camera met een opname duur van 6 uur.
Dit wil ik met de Canon EOS Utility tetheren via de USB kabel naar mijn quad core computer waar nog 1 terabyte aan vrije schijfruimte vrij is.

Is dit mogelijk met de camera? Gaat de lens daar niet van kapot en kunnen er andere software / hardware matige issues optreden wat ik over het hoofd zie?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De accu houdt het niet zolang uit :wink:
(Er is wel een netspanningsvoeding te verkrijgen)

Geen verdere tips, ik ben geen ervaring met video.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Njurm
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2007 21:44
WoonplaatsCOLON Zwijndrecht
CONTACTCOLON

Afgezien van de levensduur van de accu, ben ik ook bang voor de levensduur van je sensor.
Als deze al die tijd actief is, zal hij ontzettend warm worden met alle (toekomstige) ellende van dien.

Waarom gebruik je niet een degelijke webcam, ikzelf gebruik een logitech 3megpixel om te experimenteren met timelaps fotografie.
Deze kan gewoon de hele dag aanstaan zonder verdere gevolgen.

groet,

Cobus
Bla Bla Bla Bla Bla Bla Bla Bla Bla Bla Bla en Bla
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

ik kan me vergissen, maar is een surveillance camera niet goedkoper dan een 7D?
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Ik heb even getwijfeld om te antwoorden met de gedachte dat dit misschien het zoveelste 1-berichten lid is waar je vervolgens nooit meer iets van hoort. Aan de andere kant staat dat ook niet erg gastvrij en moet je iemand ook een kans geven. Daarom mijn antwoord op de vraag of je iets over het hoofd ziet. Nou, om eerlijk te zijn, zie je zo ongeveer alles over het hoofd. Ik zal het uitleggen.

De sensor en het moederbord van de 7D kunnen niet beschadigen door oververhitting omdat de 7D daar een waarschuwingsdetectie voor heeft. Als je niets doet, schakelt hij zichzelf dan uit en moet je hem na afkoeling weer starten. De geleerden zijn het er niet over eens hoe lang het duurt voordat oververhitting optreedt. Dat is mede afhankelijk van de camera en de opnameomstandigheden, maar reken op vanaf 30 minuten. Zes uur achter elkaar opnemen gaat dus sowieso niet zonder er min of meer continu bij te zitten.

Tethered videosignalen op een extern apparaat opnemen gaat niet. Is ook niet zo gek natuurlijk. Heb je weleens een gewone RAW-foto tethered gecaptured? Dan kun je raden wat er gebeurt als je 25 beelden per seconde gaat tetheren. Daarnaast en mede hierdoor kun je het opgenomen signaal van je camera nergens anders naartoe leiden dan naar een memorycard in de camera. En dat signaal wordt ook nog eens gecomprimeerd met de H.264 codec waar je zonder decompressie ook niets mee kunt.

Je kunt wel beeld omleiden via de HDMI-uitgang, maar dat is niet het opgenomen videosignaal maar gewoon een alternatieve uitgang voor live view voor bijvoorbeeld een field monitor.

Kortom: jouw idee is om uiteenlopende redenen gewoon niet haalbaar. Je maakt me overigens wel nieuwsgierig waarom je idd niet een veel goedkopere en meer praktische oplossing kiest zoals mijn voorgangers zich ook afvragen.
BigT
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2012 20:27

De vraag was puur uit nieuwsgierigheid. Bij de opname is vrijwel geen licht (lees: avond / nacht) aanwezig en door de goede lichtgevoeligheid (hoge ISO) van de 7D is daar prima mee te filmen in tegenstelling tot een webcam onder deze omstandigheden.

Tethering is wel mogelijk met de 7D. Althans.. Zoals ik het bedoelde. Het gaat niet om (RAW) foto's maar om video. Zie hier en hier.

Een surveillance camera is inderdaad goedkoper al ligt het er wel aan wat voor een je koopt :D Maar aangezien ik de 7D al in mijn bezit hebt dacht ik op deze manier te kunnen experimenteren.

Buiten dit alles had ik niet eens aan de accu gedacht. Wat stom van me. :mrgreen: Bedankt voor jullie antwoorden. Het is duidelijk dat wat ik voor ogen had niet gaat werken.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Geldt de 29 minuten grens hier niet dan?
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

BigT schreefCOLONTethering is wel mogelijk met de 7D. Althans.. Zoals ik het bedoelde.
Voor de duidelijkheid.. dit is geen tethered shooten. Wat hij doet in dat youtube filmpje is via de canon software zijn lcd-beeld naar de computer sturen en vervolgens neemt hij dat op de computer op met Camtasia. Een programma waarmee je je monitorbeeld kunt 'filmen' zoals je dat met stills kunt doen met printscreen. Dat wordt bij lange na geen hd-kwaliteit die je van een dslr kunt verwachten. Maar ik begrijp dat dat jouw bedoeling ook niet was. Verder zegt de maker van het filmpje zelf in een reactie eronder: "The video is being recorded to CF card. I don't know of any solutions right now for recording directly to the computer. If any anyone does know of a solution, post it in the comments. I would be interested in finding a way of recording directly to the computer too."

Nogmaals, ik denk dat het wel werkt voor het doel wat jij wilde, maar het is geen tethered video waarbij je opgenomen beelden uit de camera op je pc terecht komen.

@Panzer: ja, die grens geldt hier ook maar TS dacht dat te omzeilen met tethered direct naar een HD wegschrijven.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar