Hallerbos

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Matglas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2009 21:56
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Ook ik ben (afgelopen weekend) naar het Hallerbos geweest. Het leek er 'smorgens op dat het uitje niet door zou gaan vanwege het voorspelde regen. Tot op het laatste moment heb ik het weer online in de gaten gehouden en ben 'smiddag vertrokken richting België. Zoals een beetje verwacht was het al een beetje minder wat de wilde hyacint betreft, maar desondanks nog schitterend om rond te lopen. Ik kwam thuis met maar 45 foto's op mijn kaartje! Tijdens het wandelen was al het een en ander naar de prullenbak verstoten.
Het was voor mij de eerste keer dat ik echt om foto's te maken naar een bos ben geweest.
Sommige van jullie hebben ze al gezien, en zullen zien dat ik een aanpassing in keuze heb gemaakt. Ik had twee HDR foto's gemaakt en ge-tonemapped (niet overdreven). Deze heb ik er hier dus tussenuit gelaten.
Hierbij mijn selectie:

#1
ISO100 | 40mm | f/13 | 1,6 sec
Afbeelding

#2
ISO100 | 42mm | f/13 | 1,3 sec
Afbeelding

#3
ISO100 | 40mm | f/13 | 0,6 sec
Afbeelding

#4
ISO1600 | 48mm | f/2.8 | 1/500 sec | uit de hand
Afbeelding

#5 Beetje creativiteit
ISO1600 | 38mm | f/2.8 | 1/500 sec | uit de hand
Afbeelding

#6 Heeel veel slakken "liepen" er rond
ISO1600 | 75mm | f/2.8 | 1/160 sec | uit de hand
Afbeelding

Bedankt voor het kijken, ik hoop dat jullie het leuk vonden. Ik heb in ieder geval genoten en volgend jaar ga ik in April...

Groeten,
Mattie
Canon 5D, wat glas, wat licht en een voetstuk om het op te plaatsen..
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Stuk voor stuk erg fijn om na te kijken.
#5: ik houd ook van creativiteit, maar deze moet je nog eens nabewerken, er zit nog meer in. Ik ben benieuwd.
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Ik vind dat je de sfeer van het bos mooi hebt weten vast te leggen...
mooie reeks....

Rob,
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Goede heldere frisse foto's. Wat ik alleen jammer vind is (en dat zie ik ook in de andere posts over het Hallerbos) dat de wilde hyacinten er niet echt goed uitkomen. Ook in jou foto's zie je heel veel bomen en weinig van de hyacinten. Ik ga ervan uit dat je in eerste instantie voor deze hyacinten naar het Hallerbos gaat. Mocht dat niet zo zijn dan heb ik niets gezegd en zijn het mooie bos foto's

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
Matglas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2009 21:56
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Bedankt voor de reacties!

@ Laszlo: We waren wat aan de late kant van de periode voor de wilde hyacint. Op het moment dat de bomen blad vangen en het bladerdak te dicht wordt gaan de hyacinten in verval. Je kan het wel een beetje zien in foto 3, daar zijn de lagere bloemetjes aan het verwelken. In sommige stukken (tranendal) was het echt niet mooi meer kwa hyacinten.
Hierbij komt nog dat ik de lange rechte bomen met de fris groene jonge blaadjes, ook indrukwekkend vond (in combinatie met het paarse). Vandaar ook de keuze van de foto's in portret stand om dit te accentueren.
Volgend jaar ga ik wat eerder voor de nog frisse bos hyacinten. Maar dan zijn er schijnbaar ook minder van die frisse groene blaadjes aan de bomen.

We bofte eigenlijk wel met het weer. Het had lekker geregend 's morgens waardoor alles een beetje nat was. Een groot wolkendek boven ons die dienst deed als een gigantische softbox zodat er weinig harde schaduw was. En vanwege het "slechte" weer heeeeeeeel erg weinig mensen, alleen af en toe wat mensen met hond, af en toe iemand te paard, en af en toe een hardloper. Ideaal!

Het is heel apart aan het bos dat als je op een pad loopt en je kijkt links zie je kromme bomen (eiken?) met een hoop takken"rotzooi" op de grond en 0 wilde hyacinten, kijk je rechts zie je al die rechte lange (beuken?) bomen met heel weinig rotzooi op de grond en een overvloed aan hyacinten.
Canon 5D, wat glas, wat licht en een voetstuk om het op te plaatsen..
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik vind foto 1, 3 en 5 heel mooi.
Ik had 4 en 6 persoonlijk niet geplaatst, deze doen afbreuk aan de kracht van je serie. Ik vind 4 niet lekker kijken en 6 wel, maar past niet binnen de serie eigenlijk.
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Ik vind de eerste de mooiste van de serie.
Is een beetje vergelijkbaar met foto 3, maar door het beekje en de compositie vind ik foto 1 sterker.
Foto 2 oogt door de boomstronk wat drukker vind ik.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

ik zou nr 1 en 3 croppen tot de lichte lucht is verdwenen. Dan zie je nog wel boomstammen, maar komt mi de hyacint mooier uit tegen het groen.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Matglas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2009 21:56
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Bedankt voor de reacties! :D
RienW schreefCOLONStuk voor stuk erg fijn om na te kijken.
#5: ik houd ook van creativiteit, maar deze moet je nog eens nabewerken, er zit nog meer in. Ik ben benieuwd.
Nabewerken in de zin van beeldkwaliteit, of in de zin van sfeer?

Groeten,
Mattie
Canon 5D, wat glas, wat licht en een voetstuk om het op te plaatsen..
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar