welke lens?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
selen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2012 14:19

Hallo mensen,

Ik wil binnenkort de canon EOS 1100d gaan halen, maar ik weet niet met welke lens ik het moet nemen en wat de verschillen ervan zijn. De ene is de EF S 18-55 mm DC III en de andere is de EF-S 18-55 mm IS II.
Kan iemand mij het verschil uitleggen. Ik wil vooral portretfoto's maken. Ik heb zelf nog niet veel ervaring met fotografie, maar ik wil er graag mee aan de slag. Dus welke is meer geschikter voor mij?
Gebruikers-avatar
Cdegier
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2011 19:38
WoonplaatsCOLON Houten

Voor portret ben ik zelf meest voorstander van een focuslengte van rond de 100mm.
Ik denk dat je met 55mm net wat te kort komt maar dat is mijn persoonlijke mening.
Het meervoud van lef is leven....
selen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2012 14:19

bedankt voor je tip! maar ik wil ook gewoon mensen kunnen fotograferen op speciale dagen (bruiloft, geboorte etc). Het gaat mij om de kit lens die erbij zit. Welke nou beter is, en wat het verschil is tussen de IS en de andere. Later wil ik pas, wanneer ik het een beetje onder de knie heb een betere lens aanschaffen.
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Ik zou gewoon de 18-55 IS II nemen, IS=Stabilisatie en deze is sowieso scherper dan de 18-55 non-IS.
Meer dan voldoende voor portretten, als je dan vooral het uiteinde(dus richting de 55mm) gebruikt, kan je ook nog wel een mooie onscherpe achtergrond creëren!
Overigens is het sowieso een aardig scherp objectief voor het geld!
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Eens met JSnakes. De 18-55 IS versie I was verrassend scherp voor zijn prijs. Ik ga er van uit, dat de versie II niet minder zal presteren.
Op een cropcam is 55 mm een prima brandpunt voor portretten. Nadeel is wel dat het objectief niet erg lichtsterk is en je daardoor minder goed met een beperkte DOF kunt spelen.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
selen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2012 14:19

een vriendin van mij heeft ook een canon eos 1100d met de kitlens EF S 18-55 mm III. Ze heeft er hele mooie foto's mee gemaakt, met mooie onscherpe achtergronden. Maar ik zie dat de IS een klein beetje duurder is dan de NON-IS versie. Ik twijfel tussen deze twee. Op internet zie ik meer over de IS versie, maar ik heb er weinig voorbeelden van gezien. Hebben jullie misschien ook voorbeelden? Ik snap nou niet echt wat het verschil is. Ik wil graag vooral foto's met onscherpe achtergronden maken en ook dat het een beetje professioneel lijkt, dus ik twijfel nog erg tussen deze 2..
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Wil je een echt scherpe lens met een groot diafragma binnen een beperkt budget? Tamron 17-50 F/2.8 non Vc!
Anders de 18-55 iS. Deze heeft stabilisatie om jouw bewegingen te corrigeren. Ook is de lens aanzich al scherper.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
selen
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2012 14:19

ik wil heel graag foto's van mensen maken. Bij bepaalde evenementen stelletjes enzo. Ik wil dat het een beetje professioneel uitziet. Ik ben nog een beginnende, dus ik weet niet of ik een scherpe lens nodig heb. Ik vind dat met onscherpe achtergronden juist leuk. Ik snap het verschil niet tussen de beide lenzen.
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

De EF S 18-55 mm DC III heeft geen stabilisatie en de EF-S 18-55 mm IS II wel, dat is het grootste verschil tussen deze twee lenzen.
Wil je beter (lees scherper) zou ik ook de Tamron 17-50 F/2.8 non Vc nemen, dan is dat deel wat je scherp wilt hebben, ook echt scherp!
Hier staat een lijstje met alle afkortingen.
En hier staat mischien ook nog wat interessants.
Ruud.
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

En nog meer leesvoer over objectieven (lenzen) kan je hier vinden en
hier staan wat basisbegrippen uitgelegd.
Ruud.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik zou zeker kiezen voor het objectief met IS. De non-IS is gewoon echt stukken minder wat betreft scherpte.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik zou de kitlens laten voor wat het is en de 50/1.8 kopen. Lichtsterker, dus meer mogelijkheden mbt scherptediepte.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik had inderdaad hetzelfde idee als Sander!
de Kitlens is echt niet on-scherp ofzo..
en met de (goedkope overigens,, kleine €100,-) 50mm 1.8 kun je leuk oefenen met creativiteit ;) (vastbrandpunt en kleinere DOF)
overigens is deze ook echt scherp als het je daar ook veel om gaat.. ;)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
prutzworks
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2011 21:00
WoonplaatsCOLON noord limbabwe

heb zelf ook een 50-1,8
met Sandert en Billie eens
1000D, 550D, 600D met grips, Canon EF 50mm f1,8, Canon EF 40mm f2,8 STM, Canon EFS 17-85mm USM, Canon EF L 70-200 f 2,8 IS2 USM, Sigma 70mm f.2,8 DG macro + balg, Sigma 150-500mm f5-6,3 APO HSM, Lensbaby's, UV+pol filters, Hahnel RC, Vanguard 3pod
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar