Discussie: 35-350L / 28-300L

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Smets.lennert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 19:19

Na een beetje te Google'n naar deze 2 lenzen ben ik tot de conclusie gekomen om een van deze 2 aan te schaffen.
Maar er is een zeker onenigheid tussen de mensen hierover.
Sommigen vinden het juweeltjes terwijl ze door anderen als geldvretende monsters worden beschreven.
Wat vinden jullie hiervan?
A photograph is a secret about a secret. The more it tells you. the less you know.

500D + grip / Canon EF 70-200 L f/4 USM / Canon EF 28-105 USM / Canon 18-55 IS / Canon 55-250 IS / Tamron 10-24 / Canon 320 EX
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Is jou ook duidelijk waarom mensen tot zulke opvattingen komen? Wel of niet 'handig, verstandig en goedkoop' hangt namelijk ook af van wat je er mee wilt. Mijn eerste indruk van deze objectieven is dat het een duur compromis is. En voor iets wat relatief veel geld kost, hou ik zelf van zo min mogelijk compromis. Maar dat is gerelateerd aan mijn gebruik, mijn wensen en eisen..
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Smets.lennert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 19:19

gumpje schreefCOLONIs jou ook duidelijk waarom mensen tot zulke opvattingen komen? Wel of niet 'handig, verstandig en goedkoop' hangt namelijk ook af van wat je er mee wilt. Mijn eerste indruk van deze objectieven is dat het een duur compromis is. En voor iets wat relatief veel geld kost, hou ik zelf van zo min mogelijk compromis. Maar dat is gerelateerd aan mijn gebruik, mijn wensen en eisen..
Als ik opzoek ga naar een objectief is het gebruiksgemak en de kwaliteit de top van mijn vergelijkingslijstje. ik hoor van mensen dat het gewicht hen vaak parten speelt. -> hangt bij mij met straps aan mijn rugzak dus dit is geen probleem. ook de scherpte is op de uiterste standen wat minder. wat de prijs betreft is het een ander verhaal, ik vindt er 2dehands voor 500-1000 euro, een combinatie van L lenzen met dit bereik heb ik daar niet voor (of ben ik mis?)
A photograph is a secret about a secret. The more it tells you. the less you know.

500D + grip / Canon EF 70-200 L f/4 USM / Canon EF 28-105 USM / Canon 18-55 IS / Canon 55-250 IS / Tamron 10-24 / Canon 320 EX
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ze zijn oud, relatief duur, niet lichtsterk, zwaar in gewicht, pompzoom!, echt scherp zijn ze ook niet en enkel de 28-300 is uitgerust met IS.
Over het algemeen komt meer dan 3x zoom niet ten goede aan de beeldkwaliteit en dat is ook bij deze lezen laat dit de wensen over.

Het moet dus maar net aansluiten bij de eisen die jij aan een lens stelt ;)

Persoonlijk zou ik dan eerder kijken naar een 70-300L.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Smets.lennert schreefCOLONAls ik opzoek ga naar een objectief is het gebruiksgemak en de kwaliteit de top van mijn vergelijkingslijstje. ik hoor van mensen dat het gewicht hen vaak parten speelt. -> hangt bij mij met straps aan mijn rugzak dus dit is geen probleem. ook de scherpte is op de uiterste standen wat minder. wat de prijs betreft is het een ander verhaal, ik vindt er 2dehands voor 500-1000 euro, een combinatie van L lenzen met dit bereik heb ik daar niet voor (of ben ik mis?)
Ben benieuwd hoelang een 550D het uithoudt als je deze aan een paar straps ophangt en er dan een dermate zwaar objectief aan hangt, ik vrees eigenlijk voor de gezondheid van de body.
Ik heb zelf een 100-400, nog los van om je nek of aan je rugtas is het formaat en gewicht te onhandelbaar om op de borst te hebben hangen, in ieder geval niet als je wandelingen gaat maken. Daarnaast kan je wel de schuifweerstand instellen maar kan je de zoom niet echt fixeren, waardoor je altijd met een maximaal uitgeschoven lens rondloopt.

Kwaliteit is in deze zin ook wat dubbel, onder de superzooms zijn dit waarschijnlijk de lenzen met de beste kwaliteit. Echter, superzooms in het algemeen bieden een significant mindere beeld kwaliteit dan 'normale' zoom objectieven of primes.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Smets.lennert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 19:19

Afotos schreefCOLON
Smets.lennert schreefCOLONAls ik opzoek ga naar een objectief is het gebruiksgemak en de kwaliteit de top van mijn vergelijkingslijstje. ik hoor van mensen dat het gewicht hen vaak parten speelt. -> hangt bij mij met straps aan mijn rugzak dus dit is geen probleem. ook de scherpte is op de uiterste standen wat minder. wat de prijs betreft is het een ander verhaal, ik vindt er 2dehands voor 500-1000 euro, een combinatie van L lenzen met dit bereik heb ik daar niet voor (of ben ik mis?)
Ben benieuwd hoelang een 550D het uithoudt als je deze aan een paar straps ophangt en er dan een dermate zwaar objectief aan hangt, ik vrees eigenlijk voor de gezondheid van de body.
Ik heb zelf een 100-400, nog los van om je nek of aan je rugtas is het formaat en gewicht te onhandelbaar om op de borst te hebben hangen, in ieder geval niet als je wandelingen gaat maken. Daarnaast kan je wel de schuifweerstand instellen maar kan je de zoom niet echt fixeren, waardoor je altijd met een maximaal uitgeschoven lens rondloopt.

Kwaliteit is in deze zin ook wat dubbel, onder de superzooms zijn dit waarschijnlijk de lenzen met de beste kwaliteit. Echter, superzooms in het algemeen bieden een significant mindere beeld kwaliteit dan 'normale' zoom objectieven of primes.

Hierin moet ik jullie wel gelijk geven, 1.5 kilo aan mijn body hangen is vast geen goed idee nu hoor ik hier enkel slecht advies over deze lenzen.
Hebben jullie dan andere voorstellen voor wat ik wil?
A photograph is a secret about a secret. The more it tells you. the less you know.

500D + grip / Canon EF 70-200 L f/4 USM / Canon EF 28-105 USM / Canon 18-55 IS / Canon 55-250 IS / Tamron 10-24 / Canon 320 EX
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Je body kan echt wel 1,5KG dragen hoor ;)
Anders zou iedereen met een 70-200 2.8 IS ook allemaal problemen krijgen ?
Voor het gemak zou je wel kunnen kiezen om een fatsoenlijke strap te kopen zoals bijv. eentje van Blackrapid en dan deze strap te monteren aan de statiefgondel voor een beter balans.

De 100-400 is ook verre van lichtsterk, heeft een verouderde IS en zoeken naar een goed >300mm scherp exemplaar is een beetje als een speld in een hooiberg ;)
Als je een goede 100-400 hebt kan je makkelijk de zoom fixeren al vraagt dat pompsysteem wel wat gewenning en je moet niet bang zijn voor troep in je body, als je lens uitschuift zodra hij naar beneden hangt moet je hem strakker vastdraaien of een opfrisbeurtje geven.

Als voorstel zie mijn vorige post.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Zoals ik je ook al heb ge-PB't (sorry voor het aanzwengelen van deze discussie, maar fijn dat je 'm bent aangegaan!) zou ik kijken naar twee losse lenzen. Een 70-200 F4 of 70-300 L, aangevuld met 'n Tamron 17-50 F2.8 of Canon EF-s 17-55 F2.8 IS. 24-70 of 24-105 kan uiteraard ook, maar is iets prijziger. Met 'n beetje goed onderhandelen en niet te haastig zijn met kopen kun je zo'n set voor 1000-1200 euro wel bij elkaar krijgen, gok ik. En ik vrees dat je daar geen tweedehandse 28-300 voor hebt.

Wat betreft lenzen wisselen en net 'dat ene shot' missen: sneller (leren) wisselen. Of, als het echt loeirap gaat, ook een schuin oog open houden voor 'n tweede body ;). Ben je wel 400-500 euro extra verder (uitgaande van tweedehands xxxD of xxD), maar kwalitatief (en gewicht, denk ik) ga je er 'n stuk op vooruit.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Smets.lennert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 19:19

WireWess schreefCOLONJe body kan echt wel 1,5KG dragen hoor ;)
Anders zou iedereen met een 70-200 2.8 IS ook allemaal problemen krijgen ?
Voor het gemak zou je wel kunnen kiezen om een fatsoenlijke strap te kopen zoals bijv. eentje van Blackrapid en dan deze strap te monteren aan de statiefgondel voor een beter balans.

De 100-400 is ook verre van lichtsterk, heeft een verouderde IS en zoeken naar een goed >300mm scherp exemplaar is een beetje als een speld in een hooiberg ;)
Als je een goede 100-400 hebt kan je makkelijk de zoom fixeren al vraagt dat pompsysteem wel wat gewenning en je moet niet bang zijn voor troep in je body, als je lens uitschuift zodra hij naar beneden hangt moet je hem strakker vastdraaien of een opfrisbeurtje geven.

Als voorstel zie mijn vorige post.
ik heb denk ik wat verwarring geschept, hij hoeft niet persee >300mm te zijn! wat het kopen van 2 extra lenzen betreft: liever niet ik doe nu 2 ef-s lenzen weg omdat ik dit niet praktisch vindt! de 100-400 heb ik al uitgesloten ( heb dan geen bereik tussen de 24-100mm!) het beste zou zijn 2x/3x - 2xx/3xx/4xx?
Wat het pompsysteem betreft moet ik me geen zorgen maken, Heb er al meerdere trips mee gemaakt.
nog andere tips?
bramos_ditaljanos schreefCOLONZoals ik je ook al heb ge-PB't (sorry voor het aanzwengelen van deze discussie, maar fijn dat je 'm bent aangegaan!) zou ik kijken naar twee losse lenzen. Een 70-200 F4 of 70-300 L, aangevuld met 'n Tamron 17-50 F2.8 of Canon EF-s 17-55 F2.8 IS. 24-70 of 24-105 kan uiteraard ook, maar is iets prijziger. Met 'n beetje goed onderhandelen en niet te haastig zijn met kopen kun je zo'n set voor 1000-1200 euro wel bij elkaar krijgen, gok ik. En ik vrees dat je daar geen tweedehandse 28-300 voor hebt.

Wat betreft lenzen wisselen en net 'dat ene shot' missen: sneller (leren) wisselen. Of, als het echt loeirap gaat, ook een schuin oog open houden voor 'n tweede body ;). Ben je wel 400-500 euro extra verder (uitgaande van tweedehands xxxD of xxD), maar kwalitatief (en gewicht, denk ik) ga je er 'n stuk op vooruit.
Zoals ik hierboven al zei is 2 lenzen kopen uitgesloten! wat het wisselen van lenzen betreft, dit wil ik zelfs niet sneller leren.(uit schrik voor een foutje te maken, (de zwaartekracht is niet mijn beste vriend))
een extra body aanschaffen vindt ik persoonlijk ook niet zo een geweldig idee (is een heel gedoe).
zijn er nog andere objectieven met dit bereik?
A photograph is a secret about a secret. The more it tells you. the less you know.

500D + grip / Canon EF 70-200 L f/4 USM / Canon EF 28-105 USM / Canon 18-55 IS / Canon 55-250 IS / Tamron 10-24 / Canon 320 EX
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Als lenzen wisselen absoluut geen optie is, waarom heb je dan 'n spiegelreflex?
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Tamron 18-270, canon 18-200. Beter? Dan wordt het toch één uit de startpost. Maar weet wel wat je mist aan IQ..! Ieder zijn ding, maar in ieder geval niks voor mij.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Smets.lennert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 19:19

bramos_ditaljanos schreefCOLONAls lenzen wisselen absoluut geen optie is, waarom heb je dan 'n spiegelreflex?
ik denk alleen maar praktisch:
ik doe soms wandeltochten van 4-5 dagen in de bergen, stel je voor dat ik dan 3-4 lenzen moet meezeulen.
dan nog mijn eetvoorraad ed. als ik nou een trekhaak had waar mijn trekker achter kon twijfelde ik niet meer!

Beasar schreefCOLONTamron 18-270, canon 18-200. Beter? Dan wordt het toch één uit de startpost. Maar weet wel wat je mist aan IQ..! Ieder zijn ding, maar in ieder geval niks voor mij.
Tamron 18-270 heb ik al enkele keren overwogen maar daar lees ik ook niet altijd enkel lof over (corrigeer me hier als ik mis zit)
De canon 18-200 is weer een zogenaamde EF-S lens waar ik vanaf wil (plan een overstap naar fullframe binnen enkele maanden.)

bedankt voor jullie reacties!
A photograph is a secret about a secret. The more it tells you. the less you know.

500D + grip / Canon EF 70-200 L f/4 USM / Canon EF 28-105 USM / Canon 18-55 IS / Canon 55-250 IS / Tamron 10-24 / Canon 320 EX
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

bramos_ditaljanos schreefCOLONAls lenzen wisselen absoluut geen optie is, waarom heb je dan 'n spiegelreflex?
Dat vraag ik mij dan eerlijk gezegd ook wel af... Als je absoluut niet wilt wisselen zou ik eerder denken aan een goeie compact met een flinke zoom.
Smets.lennert schreefCOLON ik doe soms wandeltochten van 4-5 dagen in de bergen, stel je voor dat ik dan 3-4 lenzen moet meezeulen.
Je zou ook kunnen overwegen om je huidige lenzen te bewaren, en een compact met superzoom voor de wandeltochten. Scheelt je tijdens die tochten flink in gewicht en je bent lekker flexibel, en je kan thuis gebruik maken van de kwaliteit van je DSLR
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Smets.lennert schreefCOLONstel je voor dat ik dan 3-4 lenzen moet meezeulen.
Feitelijk een slecht argument. Combinatie van 17-55 en 70-200 F4 weegt 1355 gram, een 28-300 'doet' 1700 gram en 'n 35-350 legt 1400 gram in de schaal.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

bramos_ditaljanos schreefCOLONZoals ik je ook al heb ge-PB't (sorry voor het aanzwengelen van deze discussie, maar fijn dat je 'm bent aangegaan!) zou ik kijken naar twee losse lenzen. Een 70-200 F4 of 70-300 L, aangevuld met 'n Tamron 17-50 F2.8 of Canon EF-s 17-55 F2.8 IS. 24-70 of 24-105 kan uiteraard ook, maar is iets prijziger. Met 'n beetje goed onderhandelen en niet te haastig zijn met kopen kun je zo'n set voor 1000-1200 euro wel bij elkaar krijgen, gok ik. En ik vrees dat je daar geen tweedehandse 28-300 voor hebt.
Smets.lennert schreefCOLON
bramos_ditaljanos schreefCOLONAls lenzen wisselen absoluut geen optie is, waarom heb je dan 'n spiegelreflex?
ik denk alleen maar praktisch:
ik doe soms wandeltochten van 4-5 dagen in de bergen, stel je voor dat ik dan 3-4 lenzen moet meezeulen.
dan nog mijn eetvoorraad ed. als ik nou een trekhaak had waar mijn trekker achter kon twijfelde ik niet meer!
Idd slecht argument. Met de boven al genoemde combinatie van 2 betere lenzen, "sleep" je maar 1 mee, de ander zit al aan je camera.

Als ik de bergen in zou gaan, zou ik bv de 70-200 aan de camera hangen en wanneer ik meer groothoek nodig zou hebben lijkt mij wisselen een fluitje van een cent.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

bramos_ditaljanos schreef:
Als lenzen wisselen absoluut geen optie is, waarom heb je dan 'n spiegelreflex?

Dat vraag ik mij dan eerlijk gezegd ook wel af... Als je absoluut niet wilt wisselen zou ik eerder denken aan een goeie compact met een flinke zoom.
Een goede compact met de instelmogelijkheden en AF van een willekeurige DSLR, een APS-C formaat sensor en bv een een 18-270 objectief met VC????
Gebruikers-avatar
Smets.lennert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 19:19

Wat het gewicht betreft moet ik jullie gelijk geven, had me vergist!
Wat het compact toestel betreft, hierover heb ik toch mijn twijfels.
Naar mijn weten kan ik met een compact niet hetzelfde resultaat verkrijgen als met een dslr.
Heb net een zoektocht gedaan naar een 70-200 IS II USM + EF-S 17-85 IS USM
dit lijkt mij de beste aanvulling, of ben ik mis?
A photograph is a secret about a secret. The more it tells you. the less you know.

500D + grip / Canon EF 70-200 L f/4 USM / Canon EF 28-105 USM / Canon 18-55 IS / Canon 55-250 IS / Tamron 10-24 / Canon 320 EX
Gebruikers-avatar
jeroenjeroen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 372
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2007 22:25
WoonplaatsCOLON hardenberg

Smets.lennert schreefCOLON Heb net een zoektocht gedaan naar een 70-200 IS II USM + EF-S 17-85 IS USM
dit lijkt mij de beste aanvulling, of ben ik mis?
de 17-85 is een ef-s lens, je bedoelt de 17-55 is usm.. :wink:
10mm tot 500mm 1 en 3 poot 40D & 80D
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

jeroenjeroen schreefCOLONde 17-85 is een ef-s lens, je bedoelt de 17-55 is usm.. :wink:
:?: Wat wil je daar mee zeggen?
De 17-55 is ook een EF-s objectief... :wink:
Gebruikers-avatar
Smets.lennert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2012 19:19

jeroenjeroen schreefCOLON
Smets.lennert schreefCOLON Heb net een zoektocht gedaan naar een 70-200 IS II USM + EF-S 17-85 IS USM
dit lijkt mij de beste aanvulling, of ben ik mis?
de 17-85 is een ef-s lens, je bedoelt de 17-55 is usm.. :wink:

Neen hoor, de 17-85 -> Anders zit ik met een "gat" van 55-70mm (deze afstand word toch wel te vaak gebruikt)
A photograph is a secret about a secret. The more it tells you. the less you know.

500D + grip / Canon EF 70-200 L f/4 USM / Canon EF 28-105 USM / Canon 18-55 IS / Canon 55-250 IS / Tamron 10-24 / Canon 320 EX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar