Ad blocker detectedCOLON Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
1 en 3 opzich aardige composities, maar mis helaas wat scherpte.
plaat 2 had ik vanaf de andre kant genomen, aangezien je nu tegen het licht in aan het schieten bent.
dit zie je ook overduidelijk aan de schaduw aan jou eigen zijde
verder leuke plaatjes als herinnering, maar fototechnisch niet je van het.
Wat bedoel je precies met bij foto 1 en 3 mis je helaas wat scherpte in de zin van scherpte in de auto of de omgeving ?. En dan uiteraard de vraag hoe zou ik dat in het vervolg evt kunnen proberen te creeren.
Foto 2 heb ik toen bewust van die kant genomen ivm de mensenmassa die achter mij stonden maar achteraf misschien inderdaad beter vanaf de andere zijde kunnen nemen
Vind jij de auto's wel genoeg scherpte hebben dan?
uiteraard is er een groot verschil in lenskeuze.
foto 2 had ik de man helemaal rechts in beeld eruit geknipt, en ben ik niet zo kapot van spiegel vervuiling,
daarmee bedoel ik dus de spiegeling in de deur en de achterbumper.
het voordeel van "in" het licht schieten, is dat de kleuren ook vele malen beter overkomen.
er zal vast heel veel volk gelopen hebben, maar dan is het de kunst, om toch de juiste compositie te krijgen,
d'r zijn vaak momenten zat, en die zul je moeten afwachten op dit soort evenementen.
Scherpte had inderdaad beter gekunt. Moet zeggen dat ik een geheugenkaart vol had met foto's en ik er ongeveer 20 heb overgehouden de rest was echt slecht.
Ik heb persoonlijk liever alleen maar "opbouwende/slechte" kritiek zodat ik ervan kan leren zodat ik ook uiteindelijk beter kan worden dus bedankt voor de tips / opmerkingen tot nu toe
Bij foto 1 zie ik dat je het diafragma op 20 had staan en de iso op 800.
Nu ziet het er op de foto's best zonnig uit, dus kan je de iso gerust naar 100 zetten (misschien 200).
Diafragma van 20 is mijn inziens veel te hoog, omdat je ook met bv een waarde tussen de 8 en 11 genoeg scherptediepte krijgt.
Het pannen (meetrekken) is erg lastig, maar door je sluitertijden iets te verlagen (zeg 1/150e of zelfs iets minder) krijg je meer beweging in de wielen en achtergrond,
waardoor het effect van snelheid goed te zien is.
Ik weet niet op welke installing je camera stond, maar Tv (sluitertijdvoorkeuze) is een hele handige bij panning.
Als je op een vaste plek zat: zet 'm op Manueel en kijk wat bij een sluitertijd van ongeveer 1/150e een goed diafgragma is (door wat proeffoto's te maken nog voordat er een auto is) zodat je
een mooi belichte foto krijgt. Dan staat je camera eigenlijk nagenoeg goed ingesteld en kan je volledig concentreren op het pannen.
Buiten scherpte mis ik vooral afwisseling! Italia zandvoort staat in het teken van Auto's en motoren gebouwd in Italie en Italie heeft een veel groter arsenaal van prachtige bolides dan aleen Ferrari's.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Eric, er zijn twee zaken die dodelijk zijn voor een echt goede foto, dat is kader en/of achtergrond vervuiling en slecht licht. In foto twee heb je dit beide. Het licht is te hard de lucht is ook helemaal uitgebeten. De achtergrond en kader (mensen in beeld) lijkt me duidelijk. Bij deze foto had je veel eerder of veel later moeten fotograferen zodat het licht zachter was geweest zonder keiharde schaduwen, overbelichte luchten en minder mensen. Ik weet dat je niet altijd de keuze hebt, maar je moet je ervan bewust zijn. Dat geeft maar aan dat een echt goede foto maken moeilijk is, veel tijd en geduld vergt.
Kijk het is wat je met je foto wilt wat het verschil maakt. Is hij voor het familie album dan is het oke. Is het doel er een zg "wow" foto van te maken dan moet je met bovenstaande allemaal rekening houden. Meest belangrijke is dat je er plezier in blijft houden. Daarom je niet laten ontmoedigen en een volgende keer weer posten. Net zolang tot je we in de showcase kunnen bewonderen.
Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Ik blijf ze ook zeker posten en ben totaal niet ontmoedigd. Als ik geen kritiek erop had gewild had ik ze nooit gepost.
Voor de uitgebeten luchten heb ik een Polaristatiefilter aangeschaft die was toen helaas nog niet in mijn bezit. (Na veel lezen heeft mij geleerd dat dat je luchten beter laat uitkomen ?)
Erik daar ga je geen uitgebeten (overbelichte) luchten mee voorkomen. Polarisatie filter, mits haaks op de zon gehouden, geeft een blauwere lucht en meer contrast in/met de wolken.
Je histogram gebruiken om te zien of de lucht is overbelicht. Ook de overbelichting waarschuwing aanzetten mocht je dat al niet gedaan hebben. De over of onder belichten gedeelten gaan dan knipperen in je display. Als dat gebeurt is het een kwestie om diafragma en/of sluitertijd zodanig aan te passen dat het histogram goed is en er geen knipperende gedeelten meer te zien zijn.
Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
ik gebruik alleen een polarisatie filter, als ik door glas heen fotografeer (bijvoorbeeld bij gevaarlijke/giftige dieren of vitrines)
ook schittering op het water, kan wat aangenamer worden door een polarfilter