De juiste instelling [Weer zo'n ellelang verhaal van Jeroen]

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

70-200mm > "M" > 1/250 sec > F4 > Auto ISO > Al_Servo met middelste af-punt
Zoiets?
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Waarom "M"?

Hardlopers lopen niet zo hard, sprinters komen krap aan 36km/h.
Maar de snelheid waarmee spieren en eventuele vetbonken zich manifesteren ligt vele malen hoger :lol:

Ik zou voor minimaal 1/2000s gaan.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

zo dan? :wink: 70-200mm > "M" > 1/2000 sec > F4 > Auto ISO > Al_Servo met middelste af-punt
Ik fotografeer het liefst in "m" met auto ISO. Ja kan dan zelf diafragma en sluitersnelheid instellen. Wanneer de lichtmeting van de cam een hoge ISO voorsteldt, verander ik één van de waarden. Dit geeft je een uiterst flexibele manier van instellen en een goede bewustwording van je instellingen. Uiteraard kan je je cam ook op Tv zetten....
Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
HenBul1957
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2011 19:39
WoonplaatsCOLON Groningen

Thanx Guys..nu weet ik welke instellingen ik nodig heb.
Nu nog ff zorgen voor mooie foto's.

Ik heb nog ff een vraagje: Ik heb hier op het forum een linkje gezien dat gaat over de stand vd zon op alle dagen van het jaar....alleen kan ik dat linkje niet terug vinden.... :oops:

Is er misschien iemand die nog weet waar dat linkje te vinden is?
Bij voorbaat mijn dank..

mvg Henk
40D, 11-16 f/2.8, 17-50 f/2.8, 50 f/1.8, 70-200Lf/4, 300Lf/4
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Als je dicht op de actie staat zou ik 'n groothoek ook overwegen. Dat maakt de foto's wat meer 'erop', en zorgt dat de kijker zich meer betrokken voelt. Met een telelens wordt het allemaal wat afstandelijker.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
HenBul1957
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2011 19:39
WoonplaatsCOLON Groningen

De groothoek gaat zeker mee...en ik zal m ook echt wel gebruiken..dont worry... :D
40D, 11-16 f/2.8, 17-50 f/2.8, 50 f/1.8, 70-200Lf/4, 300Lf/4
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Wanneer je tegen het parcours kunt staan bij start/finish zou ik de 11-16 erop zetten. Diafragmavoorkeuze, f2.8 en iso400. Wanneer je sluitertijden te lang worden (korten als 1/500sec.) dan je iso een stopje omhoog.
Gebruikers-avatar
HenBul1957
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2011 19:39
WoonplaatsCOLON Groningen

Dank je Geert...ik kan alle tips gebruiken...moet nog ff wachten..het is de 17e april..ergens in de buurt van Stadskanaal...ik ga sowieso ff vantevoren rondkijken bij het parcours.
Misschien dat ik nog meer leuke plekjes ontdek...voor een andere keer...de omgeving lijkt me ook interessant voor een foto tripje...

mvg Henk
40D, 11-16 f/2.8, 17-50 f/2.8, 50 f/1.8, 70-200Lf/4, 300Lf/4
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

Na dat mijn moed vanmiddag ver in mijn schoenen zakte valt het nu wel weer mee met dank aan jouw stukje :wink: .

Ik ga afkijken, leren en ondernemen en uiteindelijk zal het wel goed komen :wink: En veel lezen en voor de verandering ook maar eens de gebruiksaanwijzing.
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Gebruikers-avatar
eos7duser
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2011 22:01
WoonplaatsCOLON Julianadorp

De spijker op zijn kop, ik heb genoten.
5DMK3 + BG-E11 en wat glas.
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Leuk stukje, maar ik ben na 3400 klicks (getal geheugenkaartje) nog geen steek verder!

Velen vinden mijn foto's leuk/mooi maar ik niet, en volgens mijn vrouw zijn mijn verwachting te groot. Toch maar een 7D of ander glas...

Wie het weet mag het schrijven/zeggen!
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

En zouden je foto's met een 7D of ander glas wel ineens mooi zijn dan?
E.e.a. is natuurlijk ook geheel afhankelijk van wat je wilt fotograferen.. Als je insecten op de foto probeert te zetten en je hebt enkel een groothoek lens.. tja, dan kan ander glas zeker helpen ja.. Maar over het algemeen is fotograferen vooral de kunst van het zien, en zijn je materialen in die zin bijzaak.. al kan die bijzaak het wel of niet maken van die goeie foto zeker beinvloeden ;)
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Je hebt er meer verstand van dan ik, dus hier mijn lenzen en wat ik graag fotografeer.
EF-S 18-155 zat als kitlens bij de 500D Waar is deze allemaal voor geschikt
Compact-Macro EF 1:2.5 Deze zou ook geschikt zijn voor portret en dat gaat me wel aardig af. Macro doe ik er natuurlijk ook mee.
En de overbekende Yoeki Moeki lens 18-55 EF-S van echt plastic.

In afwachting wacht ik op u afwijzing
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

3400 foto's? Da's dus een weekje of drie werken?
Je moet in drie weken niet verwachten op hetzelfde niveau mee te kunnen met iemand die dat al jaren doet.

Ok, je fotografeert iets minder in een week en hebt voor die foto's wat langer nodig. Dt kan natuurlijk ook.
Dan moet je al helemaal niet verwachten dat je op hoog niveau vooruit kunt. Maar, om in de zin van het topic te blijven, je geeft aan dat je na 3400 foto's nog geen verbetering ziet. Vraag jezelf eens af waarom? Wat doe je 'fout'?
Kortom, kijk eens naar anderen. Spiek! Het staat er letterlijk. Probeer bij anderen te kijken wat jij mooi vind aan hun foto's en probeer die eigenschappen in je eigen foto's te brengen. Niemand is geboren met een groot talent, we moeten het allemaal ontwikkelen en dat vraagt tijd, geen aantallen foto's
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

fotojeroen schreefCOLON3400 foto's? Da's dus een weekje of drie werken?
Je moet in drie weken niet verwachten op hetzelfde niveau mee te kunnen met iemand die dat al jaren doet.

Ok, je fotografeert iets minder in een week en hebt voor die foto's wat langer nodig. Dt kan natuurlijk ook.
Dan moet je al helemaal niet verwachten dat je op hoog niveau vooruit kunt. Maar, om in de zin van het topic te blijven, je geeft aan dat je na 3400 foto's nog geen verbetering ziet. Vraag jezelf eens af waarom? Wat doe je 'fout'?
Kortom, kijk eens naar anderen. Spiek! Het staat er letterlijk. Probeer bij anderen te kijken wat jij mooi vind aan hun foto's en probeer die eigenschappen in je eigen foto's te brengen. Niemand is geboren met een groot talent, we moeten het allemaal ontwikkelen en dat vraagt tijd, geen aantallen foto's
Kijk, hier kan ik wat mee!

Iedereen kan wel een plaat schieten op de bejaardenstand, maar ik gebruik heel veel de creatieve instellingen. Leer je veel van, en nog leuk ook. Denk altijd dat ik het heb mee gekregen van mijn pa, want die stond vaak in de kranten met zijn foto's. Maar die heeft het ook moeten leren, en dat nog met een belichting meter en niet zoals we het nu kennen.

Thanks!!
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Anoniem 3

fotojeroen schreefCOLON........... Niemand is geboren met een groot talent, ...........
Nou.... ik kan er op verschillende creatieve terreinen wel een paar opnoemen.... :roll:
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

De meesten zijn niet geboren met een GROOT talent ;). Dat wil niet zeggen dat je geen leuke foto's kan leren maken. Je moet dan wel je leerproces serieus nemen. Dat vereist geduld, inzet, durf en zo voorts. En dat kan best leuk zijn :)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

inderdaad, talent moet je ontwikkelen. Je kunt geboren worden met talent, maar zonder ontwikkeling wordt het nooit groot talent
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar