Hallo allemaal,
ik heb nu al een poosje (4 maanden) mijn Canon 600D + 18-55mm, maar ik wil nu wat meer bereik, o.a. voor circuitfotografie (Nürburgring, Francorchamps).
Mijn vraag is nu wat voor lens moet ik kopen? Ik heb niet zoveel geld dat ik een lens uit de L-serie kan kopen.
Ik zat zelf te denken aan een Canon EF 70-300mm F/4.0-5.6 iS USM.
Is deze lens geschikt voor op het circuit of hebben jullie andere ideeën? Alvast bedankt!
Groeten,
Maurits
Welke lens voor op het circuit?
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
ligt er net aan hoe dicht je daar bij het circuit kan.
Ik weet zelf dat 200mm naar mijn mening niet genoeg is langs het circuit. dan kun je ze echt pas mooi beeldvullend op de foto zetten als ze vlak voor je neus zijn... net die ene bocht ietsie verderop waar je niet mag staan is met 300 of liever 400mm dan iets beter te halen...
ik zou dan inderdaad 300mm zowiezo nemen.
Ik weet zelf dat 200mm naar mijn mening niet genoeg is langs het circuit. dan kun je ze echt pas mooi beeldvullend op de foto zetten als ze vlak voor je neus zijn... net die ene bocht ietsie verderop waar je niet mag staan is met 300 of liever 400mm dan iets beter te halen...
ik zou dan inderdaad 300mm zowiezo nemen.
Grt Frank
"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Spa kun je bijna nergens dicht bij de baan komen, daar is een 300 mm zelfs al vaak te weinig.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
- Beasar
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3443
- GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
- WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug
Ik heb de 70-300 iS USM gehad, maar IK wil hem je niet aanbevelen. Op 300 mm is deze toch wel erg soft. Daarnaast verlies je veel licht doordat je het diafragma moet knijpen voor scherpere foto's. De 70-200 F/4 is scherp op F/4 over het hele bereik en is zo ragscherp, dat croppen naar 300mm geen enkel probleem is. IMHO!!!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
tja,
daar kan ik me in vinden als je het hebt over relatief stilstaande objecten.
langs het circuit zit je al gauw op langzame sluitertijden voor wat beweging in de foto, dan zal croppen de evt aanwezige bewegingsonscherpte alleen maar duidelijker/storender maken.
Bij bewegende objecten is mijn ervaring/mening dat je daar zo min mogelijk moet croppen...
daar kan ik me in vinden als je het hebt over relatief stilstaande objecten.
langs het circuit zit je al gauw op langzame sluitertijden voor wat beweging in de foto, dan zal croppen de evt aanwezige bewegingsonscherpte alleen maar duidelijker/storender maken.
Bij bewegende objecten is mijn ervaring/mening dat je daar zo min mogelijk moet croppen...
Grt Frank
"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
- Kenji
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 394
- GeregistreerdCOLON 21 Jun 2007 11:34
- WoonplaatsCOLON Rotterdam
Ik ben zeer tevreden over de prestaties van m'n 70-300 IS USM langs de baan. Ook met croppen is het resultaat nog prima.
Misschien heb ik een goed exemplaar ofzo, maar ik merk weinig softs op 300 mm.
Misschien heb ik een goed exemplaar ofzo, maar ik merk weinig softs op 300 mm.
EOS 50D ~ Sigma 10-20mm HSM ~ Canon 15-85mm IS USM ~ Canon 17-55 IS USM ~ Canon 70-200 f2.8 L USM
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 153
- GeregistreerdCOLON 13 Feb 2012 17:13
- WoonplaatsCOLON ZAANDIJK
Met een 70-200 f/2.8 L IS II USM met een extender 2x III , krijg ik goede resultaten.
CANON EOS 7D;CANON EOS 5D Mark II |Canon EF 24-70mm f/2.8L |Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM | Extender 2x III | Nikon Coolpix P4 VR
en een
en een
lees het eerste bericht nog eens..... daar staat in dat ie niet een groot budget heeft.....flight schreefCOLONMet een 70-200 f/2.8 L IS II USM met een extender 2x III , krijg ik goede resultaten.
dan lijkt me dit een redelijk onmogelijke oplossing
Grt Frank
"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
- Klaasw
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 340
- GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
- WoonplaatsCOLON Willemsoord
Op een crop camera moet normaal gesproken voor circuitwerk een 70-200 F4 L prima voldoen. Betere prijs/kwaliteit vind je niet in dat segment. Ik ben er al een poos erg blij mee!!
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
tja, ik heb al wel een enkele keer langs het circuit gezeten, en voor de mooie plaatjes (die altijd te schieten zijn iets verder dan tot waar jij mag komen) is 300mm toch echt wel het minste.
Enkel de auto's/motoren op de plaat zetten vanaf de zijkant op het moment dat ze voor je langs razen, dan is 200 wel voldoende ja.
Enkel de auto's/motoren op de plaat zetten vanaf de zijkant op het moment dat ze voor je langs razen, dan is 200 wel voldoende ja.
Grt Frank
"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
- Rijk
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3205
- GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
- WoonplaatsCOLON Vleuten
- CONTACTCOLON
Misschien ten overvloede maar IS is er alleen voor je eigen trillende handjes en niet om bewegenede objecten stil te krijgen. Verwacht er geen wonderen van.
Ik ben vorige maand van de genoemde 70-300 overgestapt op een 70-200L 4.0 (non IS) en ben het eens met een ieder die deze lens promoot. Zo veel scherper en daarbij mooiere kleuren. Toen ik voor de keuze stond was ik ook eigenwijs en ging voor de 70-300 en volgens mij is het velen zo vergaan. Succes met kiezen
Richard
Ik ben vorige maand van de genoemde 70-300 overgestapt op een 70-200L 4.0 (non IS) en ben het eens met een ieder die deze lens promoot. Zo veel scherper en daarbij mooiere kleuren. Toen ik voor de keuze stond was ik ook eigenwijs en ging voor de 70-300 en volgens mij is het velen zo vergaan. Succes met kiezen
Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
kijk ook eens op flickr
70-200 4L heeft een soort meetrekstabilisatie, wat mij voor op het circuit niet verkeerd lijkt.
4-stop IS
De EF 70-200MM F/4L IS USM is Canons eerste verwisselbare objectief met de 4-stop Image Stabilizer (IS). Ideaal voor werken uit de hand: met de uitzonderlijk nauwkeurige en gevoelige IS is in veel gevallen geen statief nodig. Sluitertijden van maximaal 4 stops langzamer dan anders mogelijk zou zijn geweest (bijv. 1/15 sec in plaats van 1/200) kunnen worden gebruikt zonder waarneembare beeldonscherpte.
Voor opnamen tijdens het in [b]horizontale richting volgen van een bewegend onderwerp[/b], schakelt IS Mode 2 uitsluitend ongewenste correcties in horizontale richting uit.
4-stop IS
De EF 70-200MM F/4L IS USM is Canons eerste verwisselbare objectief met de 4-stop Image Stabilizer (IS). Ideaal voor werken uit de hand: met de uitzonderlijk nauwkeurige en gevoelige IS is in veel gevallen geen statief nodig. Sluitertijden van maximaal 4 stops langzamer dan anders mogelijk zou zijn geweest (bijv. 1/15 sec in plaats van 1/200) kunnen worden gebruikt zonder waarneembare beeldonscherpte.
Voor opnamen tijdens het in [b]horizontale richting volgen van een bewegend onderwerp[/b], schakelt IS Mode 2 uitsluitend ongewenste correcties in horizontale richting uit.
- Beasar
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3443
- GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
- WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug
Iedereen heeft een leerweg te gaan... Maar neem nu van harte dat de 70-200 F/4 non iS 100x betere platen levert.
Maar ja zo lang je de 70-300 niet hebt gehad zal je dat nooit kunnen beamen. Doen dus die 70-300! We horen je over een halfjaartje dan wel weer.
Groet, Bas
Maar ja zo lang je de 70-300 niet hebt gehad zal je dat nooit kunnen beamen. Doen dus die 70-300! We horen je over een halfjaartje dan wel weer.
Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
- Panther1881
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 399
- GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
- WoonplaatsCOLON Arnhem
- CONTACTCOLON
Hehehehe,
LOL, heb het geluk gehad dat ik een zwager had met een 75-300 (nog weer wat anders dan de 70-300). Heb daarmee een keertje Zolder gefotografeerd, toen zelf een 100-300 aangeschaft (was alweer een stukje mooier en tja... voor 100 euro), daarna de 70-200 4.0 L gekocht
Die maakte zo veel mooier plaatjes en niet onbelangrijk: er zit een focuslimitter op die het focussen nog weer een klap sneller maakt. Heb al wel vlot een extender van Soligor aangeschaft (nog steeds veel plezier van) omdat inderdaad 200mm beperkt is voor circuitfotografie. Voor sport fotografie in het algemeen geldt de stelregel "fill the frame" daarom wordt die 400mm zo vaak gebruikt dus zelfs die 280mm (200+1.4 extender) maar ja... je moet ergens beginnen toch?
Mocht je een XX-300 willen kopen zou ik adviseren om em niet nieuw te kopen maar via MP, mocht je toch niet tevreden zijn verlies je er tenminste niet teveel op. Of nog beter, leen em enkele malen van iemand
LOL, heb het geluk gehad dat ik een zwager had met een 75-300 (nog weer wat anders dan de 70-300). Heb daarmee een keertje Zolder gefotografeerd, toen zelf een 100-300 aangeschaft (was alweer een stukje mooier en tja... voor 100 euro), daarna de 70-200 4.0 L gekocht
Die maakte zo veel mooier plaatjes en niet onbelangrijk: er zit een focuslimitter op die het focussen nog weer een klap sneller maakt. Heb al wel vlot een extender van Soligor aangeschaft (nog steeds veel plezier van) omdat inderdaad 200mm beperkt is voor circuitfotografie. Voor sport fotografie in het algemeen geldt de stelregel "fill the frame" daarom wordt die 400mm zo vaak gebruikt dus zelfs die 280mm (200+1.4 extender) maar ja... je moet ergens beginnen toch?
Mocht je een XX-300 willen kopen zou ik adviseren om em niet nieuw te kopen maar via MP, mocht je toch niet tevreden zijn verlies je er tenminste niet teveel op. Of nog beter, leen em enkele malen van iemand
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...
Panther Pictures
Panther Pictures
- eos7duser
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 101
- GeregistreerdCOLON 08 Apr 2011 22:01
- WoonplaatsCOLON Julianadorp
Ik zou hetzelfde adviseren als Panther1881 geef iets meer geld uit en koop die 70-200 f/4.0 L en dan eventueel een 1.4 extender.
Ik weet niet wat voor diafragma je overhoud als je de extender gebruikt maar als ik mijn 2x extender op mijn 70-200 zet dan wordt mijn grootste diafragma 5.6 en ik denk bij f/4 met een 1.4 extender dat je ook op 5.6 uitkomt. Maar je platen zijn wel mooi scherp met die L lens. Suc6 met je aankoop.
Ik weet niet wat voor diafragma je overhoud als je de extender gebruikt maar als ik mijn 2x extender op mijn 70-200 zet dan wordt mijn grootste diafragma 5.6 en ik denk bij f/4 met een 1.4 extender dat je ook op 5.6 uitkomt. Maar je platen zijn wel mooi scherp met die L lens. Suc6 met je aankoop.
5DMK3 + BG-E11 en wat glas.
grappig, enige jaren geleden werd de 70-300 nog de "verborgen L Lens" genoemd, en nu wordt hij in de goot getrapt.
Ja ja ik weet het, de 70-200 f/4.0 is mometeel weer erg in de mode, iIedereen hoort zo'n ding te hebben, anders tel je niet mee....
Ja ja ik weet het, de 70-200 f/4.0 is mometeel weer erg in de mode, iIedereen hoort zo'n ding te hebben, anders tel je niet mee....