stuk van een papierrol achtergrond afzagen ?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
bakaloko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2009 16:59
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

Hallo fotovrienden,

Een vraag voor degene die met een achtergrondsysteem werken.....

Ik wil voor thuis graag zo'n systeem aanschaffen zodat ik mn toch al te kleine woonkamer kan ombouwen tot een nog kleinere fotostudio zodat ik binnen ook wat kan doen met mijn fotografie.
Mijn woonkamer is 5x4.
Op het stuk van 4m breed wil ik een achtergrond neerzetten. Aangezien een rol van 1.35 royaal te klein is zat ik denken aan een systeem met rollen van 2.72m.
Je raadt het natuurlijk al, met mijn meubels die in de kamer staan is 2.72 net iets te breed. Er zou dan een cm of 20 vanaf moeten zodat ik het ook uitkan rollen.

Ik heb een site gevonden die rollen op maar levert (worden gezaagd op maat) en dat kost dan 17.85 per rol.

Mijn vraag is nu:
Kan ik zelf ook een fijne zaag pakken en zelf een stuk van een rol zagen (kweenie of het gewoon zo'n kartonnen rol is waar het papier op zit) of is het echt zo'n precisie werk dat je het toch maar moet laten doen ?

Hoor graag van jullie !

Groeters,
Sander.
[size=75]2 Dikke camera's met 3 vette lenzen, een vatsige flitser, een kick @ss statief en een extreem cool rugzakje. WOEI !!!
[url=http://www.focasa.nl][color=red][b]klikkerdeklik[/url][/color][/b]
[/size]
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Ik heb het gewoon zelf gedaan.
Goed rondom aftekenen.. 2 man die de rol stevig beet houden, en zagen maar.
Het is inderdaad een dikke rol waar het papier omheen zit.
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
mikekiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 459
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 12:58
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Inderdaad, ik doe het ook gewoon met een redelijk fijngetande zaag, gaat prima. Als je de 20cm in 4x erafzaagt (5cm per keer), kan je dit dan weer aan de plaatselijke winkel verkopen als kassarol ;)
5Dmk1, 40D, EF 28-105 3.5-4.5, EF 50/1.8, EF 85/1.8, Tamron 18-200 en een thuisstudio
Gebruikers-avatar
bakaloko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2009 16:59
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

LOOOOOOL :-)

Thanx peeps, dan ga ik het ook gewoon zelf doen. 17.85 voor het opmaat zagen per rol vond ik zelf nogal aan de prijs, vandaar dat ik me afvroeg of het zelf niet mogelijk was.

Senk joe !!!!!
[size=75]2 Dikke camera's met 3 vette lenzen, een vatsige flitser, een kick @ss statief en een extreem cool rugzakje. WOEI !!!
[url=http://www.focasa.nl][color=red][b]klikkerdeklik[/url][/color][/b]
[/size]
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Het was nogal een rot karweitje, in die zin dat het me eigenlijk tegenviel hoelang ik ermee bezig was, maar ik hem heb ook gewoon zelf op maat gezaagd met een ijzerzaagje.. Rol op de grond, knieetje erop en zagen maar..
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Gaat inderdaad prima, mijn broer heeft het ook gedaan...3 rollen in 10 minuten, was fluitje poep!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

is prima te doen. Neem wel een fijngetande ijzerzaag anders krijg je rafels. Het resultaat is verbazend strak.
Gebruikers-avatar
Motorbart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2013 19:33
WoonplaatsCOLON Heemskerk

Wilde m'n systeem en rollen die ik gister had gekocht net terug gaan brengen, maar nu zelf maar even aan de slag om er 25 cm in de breedte vanaf te gaan zagen :)
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

succes, zo komen oude topics toch weer van pas :)
Gebruikers-avatar
digicanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 854
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Hooghalen

2 ty-raps aan weerszijden van de zaagplek en alles blijft mooi op plek.

wel ff zorgen dat je rol goed recht is opgerold
M.vr.gr Bert
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

tape kan ook, is toch de achterkant van je papier.
Gebruikers-avatar
Motorbart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2013 19:33
WoonplaatsCOLON Heemskerk

Is gelukt met een verstekzaag. Beetje de rol af en toe een stukje draaien en het laatste zaag stukje bij de kartonnen binnenrol en geen scheurtjes of ruwe zijkant :) .. Helemaal weer blij met deze tip van een jaar geleden
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

leuk he, zo'n forum :)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ok, we weten nu dat het werkt om met de zaag de rol in te korten. Nu de creatieve manieren. Weet iemand een leuke methode met explosieven?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Anoniem 4

Bij sloop worden vaak snijladingen toegepast. Een snijlading bestaat uit een v-vormige koperen buis gevuld met een explosief. Door de explosie wordt de v dichtgedrukt en het nu vloeibare koper snijdt met grote snelheid het op te blazen materiaal door.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Explosief

Andere methode, minder explosief.
Graaf de rol in met het deel dat behouden moet blijven in een maisveld. Het af te snijden deel blijft boven de grond. Wacht nu tot de boer het mais gaat oogsten.
Gebruikers-avatar
Motorbart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2013 19:33
WoonplaatsCOLON Heemskerk

Ik vraag me af of de optie met het maisveld wel een goede is, omdat het papier vocht kan gaan opnemen en dat dat zich uit in vlekken op het papier en eventueel nog ergere schade veroorzaakt zoals doorbuigen van de rol
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

smeer de snijrand in met pindakaas, zet de rol in het bos en laat een specht het werk doen.
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Het gedeelte dat eraf moet in een hamsterkooi, even wachten, en tadaa...! De hamster zal het af te zagen gedeelte er keurig en efficient af hebben geknaagd, en meteen zeer milieuvriendelijk hebben hergebruikt als nestmateriaal. (Muisjes/ratjes/konijnen of cavia's zullen vast een vergelijkbaar effect opleveren, maar bij hamsters heb ik de ervaring dat dit zeer effectief is! Helaas meestal met dingen die nou juist niet afgezaagd hoefden te worden.)
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Het begint een afgezaagd onderwerp te worden :mrgreen:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar