Daar ga ik dan: EOS 5D Mark II

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
ulope
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2012 18:59

Gooi de iso omhoog en het diafragma dicht! En klaar!
Maar dit had ik ook toen ik voor het eerst met een 50mm 1.4 schoot op een schoolfeest, ik had hem helemaal open gezet en mensen waren gedeeltelijk scherp, laat staan met een hele groep.
Maar dit leer je vrij snel hoor, volgend schoolfeest kon ik de scherptediepte al wat meer beperken, hoewel boven f5.6 door de camera (400D) niet mogelijk was omdat de iso boven de 800 vreselijk veel ruis geeft. Maar niet beledigend bedoeld, maar hoe kan het toch dat iemand met ditsoort mooie professionele spullen dit soort dingen nog niet weet? Ik had het na de 2de keer met een dslr in mijn hand al door puur omdat ik mij had verdiept in de theorie.
600D Met grip en 6 LP-E8's + 70D met 2 LP-E6's + Nissin Di866MKII + 18-55 F3.5-F5.6 IS STM + 18-135mm F3.5-F5.6 IS + 50mm F1.8 II + 55-250mm F4-F5.6 IS II + 120CM Glijbank + Gex Glidecam + Videolamp + tas om alles te vervoeren
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Bedankt voor jullie feedback, hier kan ik wat mee! Ik zal nog wat (beter ;-)) geslaagde foto's erop zetten.
Die laatste foto bevat dus wel exif info?

Wat is in dit soort gevallen een acceptabele Iso-waarde?

Ik begrijp nu wel heel goed dat ik meer de techniek moet gaan begrijpen. Met één persoon vond ik het lang zo lastig niet!
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

marieke3 schreefCOLON Ik heb de driehoek van iso, diafragma en sluitertijd wel helder, maar in de praktijk moet ik dus nog even goed oefenen.
Maar begrijp je ook de bijkomstigheden van die settings. Zoals ik het lees begrijp je nog niet wat diafragma met scherptediepte doet. Wat het inzoomen doet met bewegingsonscherpte en hoe je dat opheft. Dat zijn juist de dingen die je hier ziet mis gaan. Natuurlijk kunnen wij precies uitleggen wat je dan anders moet doen maar ik denk dat je meer leert van de uitleg waarom het verkeerd gaat zodat jij zelf de oplossing kan uit vinden. Dan leer je. :)
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Wat is in dit soort gevallen een acceptabele Iso-waarde?
Hoe lager hoe beter.. maar indien je goed belicht kan je met je 5DMKII ver gaan..
Zit zelf regelmatig met bruiloften op iso3200-iso5000

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Die DOFMASTER gaat de komende weken mijn vriend worden denk ik, want zo had ik die driehoek niet gezien nee..
Ik begrijp wel hoe het zit met een hogere iso-waarde, een kleiner diafragmagetal en de bijbehorende scherptediepte. Maar dat dit zo in centimeters te berekenen valt, dat moet ik dus even goed gaan uitzoeken :oops:

Alle foto's van vanmiddag heb ik geschoten met F/8 en F/13. Het diafragma kan dus een stuk kleiner.
Mijn gedachte erachter was dat een hoger getal een snellere sluitertijd nodig heeft en dus een hogere Iso waarde. Ik dacht met die F/8 wel goed te zitten, maar dat is me nu wel duidelijk geworden dat dat veel te weinig is.

Hoe het over het bereik van de lens is (van 70 tot 200 mm), moet ik dus ook uit gaan zoeken en dat de afstand tot het object ook van invloed is.
En dan hebben jullie het denk ik over de basics als ik het goed begrijp.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

marieke3 schreefCOLON
Alle foto's van vanmiddag heb ik geschoten met F/8 en F/13. Het diafragma kan dus een stuk kleiner.
Mijn gedachte erachter was dat een hoger getal een snellere sluitertijd nodig heeft en dus een hogere Iso waarde. Ik dacht met die F/8 wel goed te zitten, maar dat is me nu wel duidelijk geworden dat dat veel te weinig is.
Ik ben bang dat je het nog niet helemaal begrijpt.
De eerste foto op f4. Beperkte scherptediepte. Dus onscherpte.

Bij het gebruik van een zoom.
Meer mm betekent snellere sluitertijd. Een korte stok die je vasthoudt aan een kant beweegt weinig aan de andere kant. Een lange stok zal aan het einde veel meer beweging laten zien. Om dat te bevriezen heb je een snellere sluitertijd nodig. Zie je mm maar als de lengte van een stok.
Haal je die tijd niet op bijv f8 of f11 (wat echt wel een aardige scherptediepte geeft) dan gaat je derde element in je driehoek omhoog. Iso dus. Dit geldt ook bij bewegende onderwerpen (dus coach de personen ook waar mogelijk om niet te bewegen).
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

Ik fotografeer al vanaf mijn 12de en ik heb nog zat te leren. Rede ik heb nooit wat met techniek gedaan.
Ook ik ben al een aantal keer voor een bruiloft gevraagd en ook door mensen die geen geld hadden.
Mijn antwoord: het is een dag die je maar 1 keer in je leven doet (normaal dan) en die ga ik niet verzieken.
Zelfs het 30 jarige verjaardagsfeest van mijn collega de beste vriendin heb ik geweigerd.
Sorry alle respect maar als het over een jaar is dan kan je nog aardig wat oefenen maar is het binnen kort……ik zou zeggen doe het niet. En zeker als je al aangeeft dat je al eerder mislukte foto’s had.
Maar goed iedereen moet voor zich beslissen.
In ieder geval heel veel succes. En ik heb geleerd je iso zo laag mogelijk maar goed dat was 20 jaar geleden.
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Met het diafragma dat kleiner kan, bedoel ik het getal dat omhoog kan ;-)
De regel dat je op 200 mm minstens 1/200e (of 1/250e) nodig hebt moet ik dus gaan toepassen, zoom, dus meer mm betekent snellere sluitertijd.

Leuk om de verschillende meningen te lezen over het plan om de bruiloft te gaan fotograferen.
Anoniem 3

Nee, Marieke, niet leuk. Het advies is gewoon: NIET DOEN!
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

ebeckers schreefCOLONVerder altijd manueel je focus punt kiezen en focussen op het oog dat het dichtst bij de camera is.
Welk oog kan ik het beste bij deze stand van het hoofd kiezen?

28129

Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

gvasseldonk schreefCOLONNee, Marieke, niet leuk. Het advies is gewoon: NIET DOEN!
+1
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Als je een persoon frontaal fotografeert zoals hierboven dan maakt het natuurlijk niet uit welk oog je kiest voor je AF punt
Nee, Marieke, niet leuk. Het advies is gewoon: NIET DOEN!
+2

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

gvasseldonk schreefCOLONNee, Marieke, niet leuk. Het advies is gewoon: NIET DOEN!
Da's duidelijke taal :-)
A.s. zaterdag ga ik de trouwzaal bekijken en heb ik contact met de bruid. Ik zal het nog eens duidelijk bespreken.
Het idee van het bruidspaar is: schiet maar raak, dan zit er vanzelf wel wat tussen. De enige reden dat ze iemand van buitenaf hebben gevraagd is om de gasten tijdens de ceremonie op hun stoel te laten zitten.

Van mijn vriendin heb ik nooit meer wat gehoord over de mislukte foto's van de ceremonie. Ze waren blij met de foto's en eigenlijk kan het ze niks schelen of ze wel of niet gelukt zijn.
Ik heb een canvas gegeven met een leuke foto van buiten en ze waren helemaal gelukkig daarmee.
Het komt nog voor: mensen die niet veel waarde hechten aan foto's van hun trouwdag. Ik zal nogmaals checken of dat bij het eerstvolgende bruidspaar ook het geval is.

Bedankt voor alle waarschuwingen (ook de +2 ;-)), ik neem het zeker mee!
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

tja tegen een vriendin zou ik ook niet zo snel zeggen dat ik niet blij ben...........oke dan lieg ik, ik zou uit mijn tent gaan maar daarom heb ik ook een prof gekozen en ja die zijn duur en nee daar heeft niet iedereen geld voor. Maar zo foto als je eerste foto zou toch een makkie moeten zijn of ben ik nou van de pot gevallen? Ik ben heel voorzichtig met wat ik zeg heb al eerder een knauw gehad op mijn kwaliteit.
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Gelukkig ken ik mijn vriendin goed genoeg om te weten dat het hele huwelijk een kwestie van een handtekening zetten was. Feestje in de tuin en klaar. O ja 's middags gingen ze nog even naar de bouwmarkt en 's avonds aten ze pizza uit de oven ;-) Maar goed, zo kiest iedereen weer wat anders.

Die eerste foto was voor mij even vragen naar de bekende weg. Die was mij bekend, want daarna heb ik meteen het diafragmagetal omhoog gegooid. Maar die weg bleek toch minder bekend te zijn dan ik dacht, zo heb ik inmiddels uit jullie reacties kunnen lezen. Dus ik weet dat ik nog een hoop moet leren.

Wat mij betreft mag hier een slotje op!
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik snap niet waarom mensen je adviseren het niet te doen. Iedereen maakt hierin zijn eigen keuze. Als je duidelijk hebt aangegeven wat je niveau is en het eigenlijk niet wil doen en het bruidspaar wil het echt heel graag dan zie ik het probleem niet.

Zelf heb ik voor mijn bruiloft 4 portofolio's bekeken en gespreken gevoerd met fotografen. Kosten liepen van 1000 Euro tot 4000 Euro. Kwaliteit en klik met de fotograaf hebben onze keuze bepaald. We waren nog 2500 Euro (incl. album) kwijt een keuze die niet iedereen zal maken maar voor ons heel belangrijk was. Iedereen weet dat als je voor een prof betaald je ook iets mag verwachten doe je dit niet dan mag je redelijkerwijs ook niet te veel verwachten.

Belangrijkste in dit geval is dat jij je er lekker bij voelt en het graag wil doen. Als je daar een hele dag met spanning loopt te fotograferen dan is dat voor beide partijen niet leuk, maar als ik je reacties zo lees laat je je niet snel uit het veld slaan :D . Gewoom door gaan...........

Succes,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik zelf zou een bruiloft ook niet aandurven als ik zo weinig kaas gegeten heb van techniek en kennis van mijn camera, wat instellingen doen...zou het ècht niet op mijn geweten willen hebben dat ik een bruidspaar moet teleurstellen met waardeloze foto's (dit is een risico wat je neemt).
Is het niet mogelijk in ieder geval een aantal keer met een fotograaf mee te lopen en in ieder geval een goede fotografie cursus te volgen?
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik deze topic met stijgende verbazing gelezen heb..... Ahum...


Ik denk dat de stap van en een nieuwe cam, ff ook nog, en een nieuwe (tele)zoom en gebrek aan basiskennis wel heel veel tegelijk is om in een paar weken eventjes eigen te maken...
Ik ga voor +3 wat het niet doen van de bruiloft betreft.....
Schiet maar raak klinkt leuk, maar bij 250 slechte van de 300 die dan wel scherp zijn is het nog de vraag of er dan ook een leuk moment/plaatje tussen zit.
Los van het feit dat iedere klik centjes kost aan afschrijving. (Hoewel dat miet echt een probleem was begreep ik uit je eerdere topics... ;<)

Wat ik dan wel een beetje mis bij alle adviezen is een aanbod om je eens op de goede weg te helpen met een spoedcursus of zo....
Zodat je 1 op 1 ok in de praktijk met tips aan de slag kunt..
Kijk eventueel eens in de wie woont waar lijst voor fotografen die een beetje in je buurt wonen.
En waag er eens een PB-tje aan. Wie weet wil iemand je wel op gang helpen...?
(oow, voorganger heeft ongeveer hetzelfde idee zie ik hihi)

Succes met je leercurve in ieder geval..!
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

5.6 moet voldoende zijn, of zorg voor meer afstand. Dan kan je zelfs op 4.0 blijven schieten.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Rijk schreefCOLONIk snap niet waarom mensen je adviseren het niet te doen. Iedereen maakt hierin zijn eigen keuze. Als je duidelijk hebt aangegeven wat je niveau is en het eigenlijk niet wil doen en het bruidspaar wil het echt heel graag dan zie ik het probleem niet.

Zelf heb ik voor mijn bruiloft 4 portofolio's bekeken en gespreken gevoerd met fotografen. Kosten liepen van 1000 Euro tot 4000 Euro. Kwaliteit en klik met de fotograaf hebben onze keuze bepaald. We waren nog 2500 Euro (incl. album) kwijt een keuze die niet iedereen zal maken maar voor ons heel belangrijk was. Iedereen weet dat als je voor een prof betaald je ook iets mag verwachten doe je dit niet dan mag je redelijkerwijs ook niet te veel verwachten.

Belangrijkste in dit geval is dat jij je er lekker bij voelt en het graag wil doen. Als je daar een hele dag met spanning loopt te fotograferen dan is dat voor beide partijen niet leuk, maar als ik je reacties zo lees laat je je niet snel uit het veld slaan :D . Gewoom door gaan...........

Succes,Richard
En hierbij zeg ik: + veel!!!

't Is duidelijk dat de TS en het bruidspaar weten wat de wederzijdse verwachtingen zijn, en dat er waarschijnlijk geen topfoto's uit zullen rollen. En TS geeft zelfs aan dat nóg eens te zullen bespreken. Dan is dat toch duidelijk? TS is geen prof, en 't bruidspaar verwacht dat ook niet (en betaalt daar niet voor). Dan zijn we er toch?

OK, waarschuwen "weet waar je aan begint" is prima, maar 't slaat in dit topic wel een beetje door wat mij betreft. Ik heb respect voor Marieke dat ze zo netjes en tectisch blijft reageren!

Marieke, doe je voordeel met alles wat je hier hebt gehoord en misschien nog gaat horen, maar vooral: geniet er lekker van, des te groter is de kans op mooie foto's!

Grt, Marco
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar