Van 40D naar 5D mk II (twijfel....)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Rocker schreefCOLONPersoonlijk zou ik momenteel ook even wachten met het kopen van een 5DII, maar dan vooral omdat na de aankondiging van de III de prijzen toch zullen gaan zakken, zowel nieuw als tweedehands (wanneer er inderdaad meer verkocht gaan worden om plaats te maken voor een mkIII)
In de VS is de adviesprijs van de mkII al gedaald:
http://www.canonrumors.com/2012/03/cano ... -in-price/" onclick="window.open(this.href);return false;
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Hoelang wacht je dan op een daling? En hoe zit het dan met de voorraden? Het blijft toch afwachten...
Ik zie ten opzichte van vorige maand dat Cameranu 100 euro is gezakt in prijs.
Op zich wil ik wel even wachten, maar de 30e van maart wil ik een wel een tweede body ter beschikking hebben en ik ga niet iets huren wat ik over een paar weken toch al ga aanschaffen :-)
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

Als ik jou was? Dan kocht ik gewoon een MkII. Je hebt er 1 gereserveerd dus blijkbaar is het geld er. Een Mk1 zou ik dan niet doen omdat jezelf al zegt dat je de filmfunctie wilt. Als je wacht tot de MkIII goedkoper word dan duurt dat, denk ik, wel tot het einde van het jaar. Van de MkII verwacht ik niet dat hij veel goedkoper word, misschien €100 en waar hebben we het dan over op zo'n bedrag. Alsje blijft wachten is hij ineens niet meer verkrijgbaar. De MkIII heeft betere specs maar de MkII is nu niet ineens een slechte camera. Gewoon doen je krijgt er geen spijt van. Ik weet zeker.
Grtz, Gerard.
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Ik hou Tweakers.net nauwlettend in de gaten. Nu weer een prijsdaling van 10 euro :-)
http://tweakers.net/pricewatch/223128/c ... rk-ii.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Op het forum wordt een 4 jaar oude MK II aangeboden met grip en accu voor 1100 euro. Het blijft tweedehands.... ik wou dat ik zo doortastend kon handelen als jij voorstelt, Gerard!
G'tje schreefCOLONGewoon doen je krijgt er geen spijt van. Ik weet zeker.
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

O ja, ik moet er natuurlijk nog een kaartje en een extra accu bij. Zijn jullie trouw aan Canon voor de extra accu's? Ik heb voor de 40D een niet-canon accu extra, maar die presteert wel minder dan de Canon. Maar ik heb em echt 'voor nood'. En dat is nog bijna niet voorgekomen.

Het kaartje is ook een duur verhaal zag ik al wel. Bij Cameranu adviseren ze de Sandisk Extreme 16Gb 60mb/s. Aangezien twee kaartjes wel het minimale is, hoor ik de kassa al flink rinkelen ;-) Wat ik net al schreef; het is een dure hobby...
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Aan 30mb/s kaartjes heb je genoeg hoor, ze verdienen meestal niet (veel)aan de verkoop van de body, maar des te meer aan de accesoires, ik zou als ik bij Cameranu werkte jou dan ook dure kaartjes aansmeren. :wink:
Je kán ze wel kopen, maar koop ze dan bijvoorbeeld bij Dataio.
http://www.dataio.nl/techinfo/index.php ... &TreeId=27
Zelfde kaartje, €17,- goedkoper.
(Overigens wel jammer dat ze sinds kort de Sandisk 30 MB/s niet meer verkopen.)
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Hoe lang je blijft wachten... tja, als jij aangeeft dat je de 30e in elk geval een eigen 5DmkII wilt hebben, dan weet je ook ongeveer hoelang je nog kan wachten :) Als het voor een opdracht is, dan is het sowieso nog wel handig om vooraf ook de camera wat te kunnen leren kennen.
In die 2 weken die je dan nog rest zal de nieuwprijs niet zo heel veel dalen denk ik.. hooguit een tientje hier of daar misschien, of als je geluk hebt iets meer, maar dat gaat niet in de honderden euro's lopen. Je kan voor jezelf een paar dagen marktplaats in de gaten houden of je ineens nog de ultieme aanbieding langs ziet komen, en zo niet.. dan bestel je over een week de nieuwe ofzo?
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Qua tips heb ik alles al voorbij zien komen, voor wat betreft een accu..ik heb 1 orginele canon en daarnaast een jupio accu, kan niets anders zeggen dan dat het super kwaliteit is! Oplaadtijd verschilt niets met de canon en qua verbruik zijn ze ook nagenoeg eender..qua prijs, bijna de helft!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

JSnakes schreefCOLONAan 30mb/s kaartjes heb je genoeg hoor
Is dat voldoende voor het wegschrijven van filmbeelden? Waar kan ik eventueel vinden welke snelheid voldoende is?

Die Jupio accu zag ik inderdaad bij Cameranu staan. Ik ga even een lijstje maken :-)

Bedankt voor alle reacties! Top :-)
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

Dat doortastende van mij valt wel mee hoor. Toen ik de mijne kocht heb ik daar ook wel een nachtje over geslapen. Ik had wel het voordeel dat er op korte termijn geen 5DIII zou komen. En ach, je hebt dit topic geopend op 10-2, we zijn nu een maand verder. Hoeveel denk je dat hij nog in prijs zakt? Op een tientje zal het toch niet vast zitten?
Ik denk ook dat je aan 30mb/s wel genoeg hebt. Shoppen op internet zou ik ook doen, meestal goedkoper dan in de winkel.
Rocker schreefCOLONHoe lang je blijft wachten... tja, als jij aangeeft dat je de 30e in elk geval een eigen 5DmkII wilt hebben, dan weet je ook ongeveer hoelang je nog kan wachten :) Als het voor een opdracht is, dan is het sowieso nog wel handig om vooraf ook de camera wat te kunnen leren kennen.
In die 2 weken die je dan nog rest zal de nieuwprijs niet zo heel veel dalen denk ik.. hooguit een tientje hier of daar misschien, of als je geluk hebt iets meer, maar dat gaat niet in de honderden euro's lopen. Je kan voor jezelf een paar dagen marktplaats in de gaten houden of je ineens nog de ultieme aanbieding langs ziet komen, en zo niet.. dan bestel je over een week de nieuwe ofzo?
Hier kan ik mij helemaal bij aansluiten. Vooral dat stukje mbt een opdracht. 's Morgens je nieuwe camera halen en 's middags een opdracht doen lijkt mij niet handig.

Edit:typfouten weg gehaald
Grtz, Gerard.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

marieke3 schreefCOLON
JSnakes schreefCOLONAan 30mb/s kaartjes heb je genoeg hoor
Is dat voldoende voor het wegschrijven van filmbeelden? Waar kan ik eventueel vinden welke snelheid voldoende is?

Die Jupio accu zag ik inderdaad bij Cameranu staan. Ik ga even een lijstje maken :-)

Bedankt voor alle reacties! Top :-)
de accu moet je gewoon hier bestellen bij aq4u, Martijn bied ze aan incl sponsoring vannhet forum voor 20,- prima accu's en doen zeker niet onder voor de originele.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 66&t=13558" onclick="window.open(this.href);return false;
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Closeshooter schreefCOLONde accu moet je gewoon hier bestellen bij aq4u, Martijn bied ze aan incl sponsoring vannhet forum voor 20,- prima accu's en doen zeker niet onder voor de originele.
Dank! Ik zeg 'in the pocket' ;-)
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Als je op (bijv) de Pricewatch van Tweakers.net zoekt op 'Sandisk 16gb 200x' (=30MB/s) kan je er nog zo'n €17 afhalen. €43,- zeer goed mee te filmen, volgens mij is 20MB/s zelfs al voldoende.
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Is dit herkenbaar? Dat hoe meer je op Marktplaats kijkt, hoe hebberiger je wordt? :-)
Dan zie ik weer een combi 5D + 24-70 2.8 en ga ik spontaan kwijlen....
Adem in, adem uit. Eerst maar eens de 5D body. Ik heb al een mooie set op F/4 dus daar eerst maar mee vooruit in combi met FF.

Ik had nog een paar algemene vragen over het gebruik van camera+lens.

Op het glas van de 24-105 ontdekte ik vorige maand een klein krasje. Balen! Nu ben ik wel een beetje op de hoogte van het gebruik van filters, maar heb me er nooit echt in verdiept. Nu vroeg ik mij af of zo'n uv-filter er dan altijd op hoort te zitten (afgelopen weekend heb ik de 70-200 2e hands gekocht, en daar zit dus een b+w uv-filter op.) Vorig jaar een reis gemaakt naar USA en op aanraden een polaroid filter gekocht, maar die heeft wel hele specifieke functie en die heb ik er toen ook niet de hele reis op gehad. Wat is jullie visie op het gebruik van filters en gebruik je die dan specifiek ter bescherming van het glas om dit soort kleine krasjes te voorkomen?
Op Aq4u zat ik rond te neuzen en daar zat ik goedkope filters staan. In de winkel zag ik gisteravond HEULE DURE hangen ;-) Is iets beter dan niets en is duurder ook beter?

Verder heb ik nu mijn camera spullen onverzekerd in de rugtas zitten. Ik zou de laatste weken op zoek naar een verzekering, maar dat moet dus nog gebeuren. Weet iemand van jullie hoe dat zit met taxeren van de spullen? Ik neem aan dat dat nodig is voordat ik naar een verzekeraar stap? Inmiddels is de 'foto-tas' vooral ook gevuld met 2e hands waar ik geen bon van heb. Ik neus nog even rond op het forum, maar tips hierover zijn welkom.

Ik denk dat we dit weekend de 5d gaan kopen bij Cameranu. Dan kan ik lekker oefenen dit weekend want a.s. woensdag heb ik ook nog een shoot gepland staan.

Op mijn lijstje staan nu:
- 2 kaartjes 16 gb 30mb/s
- extra accu (via het forum)
- verzekering regelen
- extra uv-filter?
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

O ja, Sandisk is nogal duurder dan bijvoorbeeld Kingston. Steekt het ook met kop en schouders boven Kingston uit dan?
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

ik zou qua kaartjes toch nog eens research doen naar snellere kaarten hoor, denk dat je echt wel verschil gaat merken in 30mb of 60mb/sec.

Als de 5d met 60mb/sec kan wegschrijven, zou ik er gewoon ook een 60mb/sec kaart in doen... alle beetjes helpen :)
als ie dat niet kan, uiteraard is dan een 60mb/sec wel overkill en wellicht jammer geld.
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Hier heeft iemand een test gedaan. Op kaartje 45mb/s haalt ie net geen 30mb/s. Bij kaartje van 30mb/s haalt ie de 20 mb/s.
http://www.robgalbraith.com/bins/camera ... =6007-9784" onclick="window.open(this.href);return false;

Een kaartje met UDMA wordt aanbevolen.
In contrast to the EOS 5D, the 5D MkII can take advantage of the extra speed of UDMA (Ultra Direct Memory Access) enabled cards.

If you use a UDMA (Ultra Direct Memory Access) Compact Flash memory card with the 5D Mark II, the number of JPEGs increases to 310 images (no increase in the actual burst speed, or the number of RAW files), and it supports transfer speeds up to 133 MB/sec.

Ik zie een aantal berichten voorbij komen op diverse fora waarbij men meestal 30 mb/s neemt. Maar tegenwoordig gaat de ontwikkeling verder en die berichten zijn meestal geschreven vlak na uitkomen van de 5d MK II.
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

even voor de duidelijkheid, de accu moet je via dit forum bestellen, scheelt en je doet een sponsoring voor het forum.

Wat betreft UV filters, je hebt mooi glas en ik zou daar nooit en te nimmer een goedkoop filter voorzetten, het slechtste stukje glas bepaald nl de kwaliteit van je glas, dus indien je dit wilt je beperken tot B&W filters of de duurdere Hoya versie's, maar het liefst gewoon geen filter, altijd concequent je zonnekap erop, dit geeft in de meeste gevallen de beste en voldoende bescherming.

Je echt niet zorgen maken over een krasje op het frontglas, enige nadeel wat je daarvan onderbvind is een daling in de marktwaarde als je het wil verkopen, maar op de foto''s ga je dit nimmer of te nooit zien, sterker nog, heb eens een testje gedaan met een strookje post-it van een 0,5 cm frontaal op het glas geplakt, zelfs dit bij open diafragma was nauwelijks zichtbaar op de foto, je zag dat er iets niet klopte, maar meer ook niet.

Gewoon oppassen met (teveel) schoonmaken van je lens en als je dit doet met een speciaal doekje, wat adem en zachtjes wrijven, altijd zorgdragen voor een schoon doekje, 1 klien korreltje kan al funest zijn en geeft een krasje op de frontlens, dus liefst zo min mogelijkschoonmaken.

Uv filter zou ik aleen gebruiken bij omstandigheden met zand, wind en rondvliegend gruis (vaak bij motorcross of rally ed.).
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Snip
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 575
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2010 18:18
WoonplaatsCOLON Twente

marieke3 schreefCOLONHier heeft iemand een test gedaan. Op kaartje 45mb/s haalt ie net geen 30mb/s. Bij kaartje van 30mb/s haalt ie de 20 mb/s.
http://www.robgalbraith.com/bins/camera ... =6007-9784" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, maar dit zijn de daadwerkelijke schrijfsnelheden die de verschillende kaarten aankunnen geloof ik.

Dit geeft nog niet aan hoeveel jou camera per seconde kan wegschrijven.

De 1D mk3, die kan geloof ik max 60mb/sec wegschrijven, dan is het 'jammer' als je een 30mb kaartje gaat gebruiken.

Weet alleen niet zo even waar je dat kan vinden, maar in eerste instantie wordt google vaak als eerste geraadpleegd :D
Grt Frank

"I'm walking on the beach, next to the woman i love.
I see our dog playing with a stick in the sand...
At one point we stop and turn towards the ocean, to stare at the sunset.
As we hold each others hand, i think; f8 at 1/60"
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

klopt, maar die heeft weer een grote buffer die dit enigzins op kan vangen :lol:
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar