Newbie vraagjes over lens, tussenstukje + statief

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
LilyOfTheValley
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2012 08:42

Heey allemaal!
Ik heb sinds mijn zestiende verjaardag (januari) een canon eos 550D. Ik ben er echt verschrikkelijk blij mee!
Ik heb nu een lens te leen, ben ik opzich wel blij mee maar ik wil graag mijn eigen. Ook vind ik macrofotografie heel interessant, en mij is, omdat ik amper geld heb (heb maanden voor mijn camera gespaard), een tussenstukje aanbevolen ipv een macrolens. Ik heb een beetje op internet gekeken en ik snap echt helemaal niets van de tussenstukjes.. Weet iemand iets?
Ik ben zelf ook nog een beetje zoekende naar een lens.. Heeft iemand suggesties? :) Hij mag best duur zijn (onder de €800 het liefst), want dan kijk ik of ze hem tweedehands hebben bij de foka. Ook wil ik ook nog graag een statief. Ik had de HAMA Statief Star 61 op het oog, hij is €19 en de hoogte is van 60 cm tot 153 cm. Heeft iemand ervaring met dit statief?
Ik heb geen baantje op dit moment dus ik kan niet heel veel uitgeven..
Ook wil ik nog even zeggen dat alle foto's die ik hier op dit forum heb gezien ZO mooi zijn!
Alvast bedankt :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Kijk eens naar de EF-S 60mm, prima macro-objectief.

Bij een goed statief wordt het aanbevolen maximale gewicht van camera+objectief vermeld.
Ik vrees dat de Hama daar niet echt aan voldoet.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

lastig om te beginnen, maar kijk eerst eens even goed om je heen, liefst door de camera en kijk waar je voorkeuren naar uitgaan, ik kan je wel een 24-105L aanraden, maar op een 550D is dit niet al teveel groothoek (breed beeld om het maar even zo te zeggen).

Vaak is het het beste om met een goede wat goedkopere lens te beginnen, voorbeeld de 15-85 MM, komt redelijk goed uit de testen en je hebt er een goed alround objectief aan.

macro is weer een ander verhaal, de zn tussenstukjes waar je het over hebt zijn zn tussenringen, vaak in setjes van 3 stuks te koop zo rond de 100 Euro (veel goedkopere moet je niet doen, deze zijn vaak alleen maar stukjes ijzer die geen enkele elektronische gegevens doorgeven zoals diafrgama, Auti focus).
Deze tussenringen worden vaak gebruikt met (bv) een 50 mm , al te koop rond de 100 Euro en voor dat geld een geweldig mooie scherpte.
Zo ben je rond de 200 Euro kwijt, met het voordeel dat je de 50 mm prima voor allerelei andere doeleinden kunt gebruiken, zoals portret etc..

Statieven die jij opnoemend zou ik met een heel grote boog omheen lopen, is vaak leuk voor een keer, maar erg onstabiel, zwak en vaak weggegooid geld.
Beetje statief begint toch rond de 80-100 Euro, afhankelijk welke kop je erop neemt (verwisselbare koppen zijn nou eenmaal veel handiger en beter, maar duurder).
Met name voor macro heb je een wat beter statief nodig, macro is vaak muggeziften op een vierkante mm en elke beweging/trilling is gelijk zichtbaar in je resultaat, daarbij komt dat macro zich vaak laag bij de grond plaatsvind en dus heb je daarvoor een statief nodig wat dit ook kan, dus minstens 30 cm of lager bij de grond (en geen 60 cm plus je camera).
Dus ik zou aanraden om te beginnen hgewoon je tas te gebruiken waar je de camera oplegt als een soort van rijstzak of even doorsparen voor een iets beter statief.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Hoi,

Ik heb ook zo'n Hama statief gehad.
In eerste instantie viel het mij qua stevigheid niet tegen alleen de kop die er op zit is waardeloos. Ja kan niet soepel heen en weer bewegen.
Je merkt dan ook al heel snel dat het het net niet is. Ik heb dan ook vrij snel al weer een beter statier gekocht.
Ik zou dus hiervoor even verder zoeken of een mooi 2e handsje op de kop tikken.

Je hebt een budget van €800.00 voor een nieuwe lens. Wat zoek je voor lens? Gewoon of telezoom. Je moet denk ik eerst echt weten wat je wil hebben.
Je gaf aan dat je bezig wil met macro. Ik zou dan een 100mm kopen. Kost nieuw €500.00 en dan heb je nog €300.00 over voor een extra lens (eventueel een mooie 2e hands).
Ik zou dus vooral in een Macro lens investeren omdat je daar verder mee wil.

Maar goed, dat is mijn keuze.

Groetjes Marcel
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

LilyOfTheValley schreefCOLONHeey allemaal!
Ik heb sinds mijn zestiende verjaardag (januari) een canon eos 550D. Ik ben er echt verschrikkelijk blij mee!
Ik heb nu een lens te leen, ben ik opzich wel blij mee maar ik wil graag mijn eigen. Ook vind ik macrofotografie heel interessant, en mij is, omdat ik amper geld heb (heb maanden voor mijn camera gespaard), een tussenstukje aanbevolen ipv een macrolens. Ik heb een beetje op internet gekeken en ik snap echt helemaal niets van de tussenstukjes.. Weet iemand iets?
Omdat je nog een beginner bent zou ik niet voor een macrolens gaan. In macro ben je nog geen ervaring. Macro is redelijk lastig door de kleine scherptediepte.
Mijn advies is om eerste een eigen standaard zoomlens te kopen. De Canon EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 iS USM is een erg mooie lens met stabilisatie. Met €629 nieuwrpijs past die in je budget. Je kan ook voor tweehands gaan.
Voor macro zou ik dan tussenringen kopen. Dan wel tussenringen met doorvoer van de electronische contacten anders werkt AF en het diafragma (belangrijk) niet. Zo'n setje van 3 kost wel wat meer, tussen de €169 (Kenko) en €199 (Soligor). Ckeck wel of je de versie hebt waarom niet alleen EF lenzen passen maar ook EF-S lenzen.

Hans.
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Je kan ook de ringen van Konijn nemen, dat zijn deze: KLIK
Dat zijn dezelfde als die van Dörr en zijn geschikt voor EF en EF-S lenzen en ook belangrijk kosten maar €119,--
Ruud.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik kan de opmerking van RuBo alleen maar onderstrepen. Ik heb onlangs ook de huismerkringen van Broer Konijn gekocht en die doen het prima.
En verder, zoals aangegeven. Begin met een lekkere allround lens, ga lekker fotograferen en vroeg of laat kom je er wel achter wat leuk vind en wat je daar voor nodig hebt.

succes
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Bij de Broer Konijn tussenringen staat:

CodeCOLON Alles selecteren

Let op! Wanneer u tussenringen plaatst is het mogelijk dat uw diafragma kleiner wordt.
Mijn (voorzichtige) conclusie is dat ze geen elektronische contact doorvoer hebben.
Ik heb deze ringen niet, dus ik kan het helemaal mis hebben.

Zonder doorvoer van de elektronische contacten heb je dus geen AF en zal het diafragma helemaal open blijven staan.
Diafragma instellingen bij Canon EOS worden op de camera gedaan. Op de Canon EF(-S) lenzen kan je geen diafragma instellen.

Bij macro heb je bij een grote diafragma opening wel erg weinig scherptediepte.

Hans.
mikekiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 459
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 12:58
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

hdb schreefCOLONBij de Broer Konijn tussenringen staat:

CodeCOLON Alles selecteren

Let op! Wanneer u tussenringen plaatst is het mogelijk dat uw diafragma kleiner wordt.
Mijn (voorzichtige) conclusie is dat ze geen elektronische contact doorvoer hebben.
Ik heb deze ringen niet, dus ik kan het helemaal mis hebben.

Zonder doorvoer van de elektronische contacten heb je dus geen AF en zal het diafragma helemaal open blijven staan.
Diafragma instellingen bij Canon EOS worden op de camera gedaan. Op de Canon EF(-S) lenzen kan je geen diafragma instellen.

Bij macro heb je bij een grote diafragma opening wel erg weinig scherptediepte.

Hans.
wat ik denk dat ze bedoelen is dat het gebruik van tussenringen leidt tot een (gering) lichtverlies en je daar dus rekening mee moet houden...
5Dmk1, 40D, EF 28-105 3.5-4.5, EF 50/1.8, EF 85/1.8, Tamron 18-200 en een thuisstudio
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Ik heb deze dus wel en ze hebben wel degelijk de contacten voor het doorgeven van de AF en diafragma (en dat werkt nog ook).

Tevens hebben ze de rode (EF) en witte (EF-s) markeringen voor het juist plaatsen van het objectief.

En ja, je verliest wat licht bij het gebruik van tussenringen, maar dat hebben alle tussenringen, het licht moet immers een langere weg afleggen voor het bij de sensor is.
Ruud.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

RuBo schreefCOLONIk heb deze dus wel en ze hebben wel degelijk de contacten voor het doorgeven van de AF en diafragma (en dat werkt nog ook).

Tevens hebben ze de rode (EF) en witte (EF-s) markeringen voor het juist plaatsen van het objectief.

En ja, je verliest wat licht bij het gebruik van tussenringen, maar dat hebben alle tussenringen, het licht moet immers een langere weg afleggen voor het bij de sensor is.
Helemaal waar. En inderdaad effectief veranderd het diafragma ook (werk diafragma). Dat heet de "bellows factor". kijk maar eens door een wc rolletje en dan door twee of drie van dingen achter elkaar geplaatst, dan snap je precies wat er gebeurt.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

De product omschrijving van broer konijn is niet bepaald duidelijk.
Volgens mij verkoopt broer konijn meer tussenringen als ze er duidelijk bij zouden zetten dat AF en diafragma blijven werken.

Strikt genomen klopt het dat het (effectieve) diafragma kleiner wordt, maar het het is geen gebruikelijke omschrijving voor lichtverlies.
Gebruikelijker is het om lichtverlies in stops aan te geven zoals bij filters (grijs en pola).
De diafragma waarde zoals door de camera weergegeven veranderd niet met gebruikt van een tussenring.

Hans
the martin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2011 13:28
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Basislens
Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di II LD IF - tweedehands voor zo'n 200 euro (zonder VC)
Canon 18-55 MET IS voor een paar tientjes, maar ik vind de Tamron veel beter

Macrolens
Tamron 90mm F 2.8 DI Macro - tweedehands voor zo'n 300 euro - ook goed als portretlens

Beide zeer goede objectieven, en bevalt het macro fotograferen niet dan raak je ze ook wel weer kwijt voor die prijs

Hou je nog 300 euro over voor een statief
Canon 40D, Canon EF-S 18-55 IS, Sigma 24-70 f2.8 EX DG Macro, Sigma 80-400mm f/4.5-5.6 EX OS
Gebruikers-avatar
mrhanky
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 251
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2005 13:19
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Als je dan goedkoop met macro wil beginnen zou je misschien eens moeten zoeken naar de reverse lens techniek http://www.fredmiranda.com/forum/topic/663112" onclick="window.open(this.href);return false;

Het komt er in het kort op neer dat je via ebay een oude 28 of 50mm manual focus lens koopt (merk maakt niet uit). Deze lens plaats je met een speciale ring omgekeerd op de camera. Het resultaat is dat je met de lens heel dichtbij kan scherpstellen. Let op dit zal nog steeds veel heel veel oefening kosten. Tom Hicks (zie link) gebruikt deze techniek al jaren en je moet dus niet verwachten dat je meteen dezelfde resultaten zult halen.

Voordeel is wel dat het een goedkope oplossing is. De ring was een paar dollar en de lens heb ik voor +/- $30 gekocht.
LilyOfTheValley
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2012 08:42

Ten eerste wil ik jullie allemaal heel erg bedanken voor de reacties! Dit heeft mij zeker geholpen. :) Ik ga het allemaal opschrijven wat jullie hebben geadviseerd, en dan gewoon een keertje bij de foka langsgaan en vragen wat ze adviseren.
Ik zal nog wel eventjes doorsparen voor een statief :lol:
En die konijnenberg tussenringen vind ik zeker niet te duur, beter dan een dure lens die ik maar voor een ding kan gebruiken.
Mrhanky: Ik heb wel van die techniek gehoord :) Ik denk dat ik toch voor de tussenringen ga, de kans dat ik wat sloop is zeer groot ivm mijn onhandigheid en dat kan je bij cameras maar beter niet doe :P

Nog een keer dank jullie allemaal! :D
Gebruikers-avatar
mrhanky
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 251
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2005 13:19
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

@Lily er valt niets te slopen hoor. Op de lens draai je een filter (zoals je normaal doet met een pola of uv filter). Aan de andere kant van die filter zit een standaard canonmount zoals die op elke lens van canon zit. Als je weet hoe je een lens op een camera moet draaien dan weet je ook hoe je het bovenstaande op de camera moet plaatsen.

Als je toch voor de tussenringen gaat zorg dan wel dat je de versie neemt met contactpunten (zodat de autofocus en lichtmeting ook wordt doorgegeven).

Edit: Pfff zie nu dat die een stuk duurder zijn geworden (ik heb ze voor rond de 100 euro gekocht). Ik denk dat je daarom nu beter kan zoeken naar een 2ehands macro lens. Ik heb mijn Tamron 90mm verkocht voor 250 euro, een 2e hands 60mm is misschien nog wel iets goedkoper te vinden.

Succes!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar